Pendlercykler. Forslag
til forsøg i Ålborg, Århus og København 6. Forslag til udførelse af forsøg
I forbindelse med vurdering af om der skal foretages forsøg med pendlercyklerne, kan
der overvejes følgende:
Indledningsvis gives de overordnede overvejelser i afsnit 6.1, mens der i afsnit 6.2
til 6.4 gives et oplæg til forsøg i Aalborg, Århus og København.
6.1 Overordnede overvejelserØkonomien I tabellen nedenfor sammenlignes kørselsomkostningen for en personkm eller en rejse
på pendlercykel med kørselsomkostningen for bybustrafik og regionaltrafik for HT, Århus
og Nordjyllands amt. Omkostningerne for pendlercykler[17] anslås til 6,30 - 11,50 kr pr. rejse og 2,25 -
4,10 kr pr. p-km, der skal sammenlignes med tallene i tabel 6.1.
Tabel 6.1. Oversigt over kørselsomkostningen pr. p-km og pr rejse med henholdsvis
regionalrute og bybus i HT, NT og Århus amt[18]
sammenholdlt med skønnet over driftsudgifter for pendlercykler. Opgjort i kr. Det ses af tabellen, at omkostningerne for pendlercyklerne er af samme størrelsesorden
som for bybustrafik afhængigt af ordning og trafikselskab. I gennemsnit er omkostningerne
ca. 75 % dyrere pr. p-km end bybustrafikken og 3 gange så dyr som regionaltrafikken.
Selvom pendlercyklerne utvivlsomt er mere miljøvenlige og kan have positive
helbredsmæssige effekter (hvis man vel og mærke ikke bliver kørt ned af biler eller
busser) er det ikke ud fra en simpel prismæssig betragtning på km og rejser, man skal
forsøge ordningen. Der kan imidlertid også regnes på andre alternativer f.eks. sammenligning af udgiften
til pendlercykler i forhold til etablering af aflåselige cykelparkeringer, der også
anvendes som "lokkemiddel" for at tiltrække og fastholde pendlerne. Effekter i øvrigt Sidstnævnte antagelse passer fint med den oprindelige baggrund for projektet, nemlig
at pendlercyklerne kan give den regionale kollektive trafik til bycentrene en større
tilgængelighed og afskaffe evt. ubekvemme omstigninger mellem trafikmidlerne. Et vigtigt
aspekt i en pendlercykelordning er derfor, at den måske vil kunne fastholde eksisterende
kunder og måske tiltrække nye - typisk bilister - fordi der er tale om rejser i
størrelsesordenen 15 - 25 km - til det eksisterende system. I den forbindelse er det værd at bemærke, at spørgekortanalysen viste, at mellem 2
og 18% af bilbrugerne kunne forestille sig at leje en cykel på månedsbasis. Herved ville pendlercyklerne kunne bidrage til miljø- og kapacitetsmæssige
forbedringer i bymidterne netop i spidstimerne, hvor problemerne også er størst og
dermed dyrest at løse. Der skal ikke regnes samfundsøkonomi her, hvilket projektet næppe kan bære, men blot
regnes på hvor mange ekstra kunder pendlercyklerne ville skulle tiltrække til
eksisterende trafik (vel at mærke på sæder, der er tomme i forvejen, hvilket måske er
svært at finde i myldretiden) for at ordningen balancerer. Forenklet antages, at der vil blive solgt abonnementskort i samme antal måneder som
pendlercyklerne er udlejet dvs. 11 måneder pr. år. Da prisen for abonnementskort til ca.
20 - 25 kms rejse ligger mellem 360, 380 og 430 kr afhængigt af, om det er det ene
eller andet trafikselskab, kan anslås, at der vil skulle tiltrækkes knap 14 nye
passagerer i NT, 13 i HT og 11,6 i Århus amt for, at de vil kunne dække tilskuddet til
en offentligt drevet pendlercykelordning med 50 cykler i de tre byer. Dette vil nok være
en optimistisk målsætning, men bør igen vurderes på linie med andre tiltag for at
fremme den kollektive trafik. Ud fra en betragtning om, at effekter, økonomi og kundetilfredshed næppe kan afklares
uden at foretage et forsøg, og at et forsøg vil tegne sig for en relativt beskeden
omkostning i forhold til andre tiltag for at fremme både kollektiv- og cykeltrafik, vil
det være interessant at foretage et eller flere forsøg i praksis. Det følgende beskriver derfor i korte træk, hvilke praktiske muligheder der kunne
være i de tre byer og hvad en forsøgsøkonomi kunne være på overslagsbasis.
6.2 Oplæg til forsøg med pendlercykler på Aalborg busterminalIndledning De fleste (32 %) vil bruge cyklen på afstande fra 1 - 2 km. 56 % synes det vil være
rimeligt at give 100 kr eller derover om måneden, mens kun 24 % synes at 150 kr eller
derover ville være rimeligt. Nogle foreløbige og forsigtige beregninger viser, at en ordning kan koste op til ca.
250 kr om måneden. Da meget afhænger af, hvor meget vedligeholdelse, der reelt kræves
for at drive en sådan udlejning, kan den godt blive billigere (eller dyrere) end
forudsat. Lejerne har andre behov og er en anden type end de turister, der normalt lejer
cykler for en dag eller to, og der kan derfor ikke umiddelbart bruges erfaringer fra
almindelige cykeludlejninger. Om der er reel interesse for pendlercykler i Aalborg, og hvad det faktisk koster at
drive ordningen, vil kunne afklares gennem et forsøg med pendlercykeludlejning med 50
cykler på Aalborg busterminal til 100 kr pr måned. Både NT, Aalborg kommune og
busterminalen er meget velvillige over for et forsøg i første omgang. Et forsøg over to år skønnes at beløbe sig til i alt 405.000 kr, der foreslås
finansieret med halvdelen af Aalborg kommune og halvdelen fra NT (ca. 100.000 kr/år til
hver, incl. arbejdstid). Der skønnes at være gode muligheder for at opnå støtte fra
Trafikpuljen til halvdelen af udgifterne. En pendlercykelordning kan være en del af trafik- og miljøpolitikken i Aalborg
kommune, samtidig med at NT kan have både en miljø- og betjeningsmæssig interesse.
Pendlercykler er mest relevante for bus/togrejser på 10 -15 km eller derover. For
Aalborgs vedkommende ligger potentialet derfor primært på regionalruterne på
strækningerne fra de større omegnsbyer, Aabybro, Brønderslev, Hjallerup, V.
Hassing/Gandrup, Sejlflod, Støvring og Nibe samt togene nord og sydfra. Er der interesse for pendlercykler? Der blev uddelt i alt 3.917 kort, hvoraf 566 kom retur, hvilket svarer til 14 %. De
returnerede kort fordeler sig med 22 % for togpassagererne, 19 % for busserne og 11 % for
parkeringspladserne. Svarprocenten er forholdsvis lav i forhold til f.eks.
parkeringsundersøgelser, men årsagen er formentlig, at man normalt er mest tilbøjelig
til at returnere spørgekort, hvis man påvirkes af det, der spørges om. Interesserede i
en pendlercykelordning er derfor sandsynligvis overrepræsenteret i de indkomne svar. Der er relativt stor velvilje for at leje på månedsbasis Nogle resultater af undersøgelserne er vist på figurerne A - C nedenfor, der
forestille sig at leje en cykel på månedsbasis.viser data for de i alt 180 personer i
Aalborg, der har svaret, at de kunne forestille sig at leje en cykel på månedsbasis. Figur 6.2. Oversigt over svar fra de 180 i Aalborg, der har svaret at de kunne
forestille sig at leje en pendlercykel på månedsbasis. Stor interesse hos buspassagerer og bilister Prisen bør være 100 kr eller mindre Hvordan skal ordningen fungere for kunden? Cyklerne kan lejes på NTs salgssted på Aalborg busterminal i hele åbningstiden
og koster 100 kr om måneden eller 1.000 kr for et helt år. Lejen betales på
månedsbasis, og der indgås en lejekontrakt med indbetaling af depositum/selvrisiko på
200 kr. Herefter opkræves lejen månedsvis på betalingsservice eller giro. Man skal vise gyldig legitimation og opgive navn, adresse og CPR-nummer til
lejekontrakten. Da pendlercyklerne kræver tilskud fra både NT og Aalborg kommune, skal
man desuden vise et gyldigt månedskort til bus eller tog, således at det er klart, at
man også er kunde i den kollektive trafik. Cykler til udlejning og reservecykler til erstatning for defekte eller stjålne cykler
er parkeret i busterminalens cykelkælder. Når man lejer en cykel, får man udleveret en
nøgle med nummer, der passer til en af cyklerne i kælderen. For at hente cyklen i
kælderen, låner man samtidig kældernøglen på salgsstedet og afleverer den igen, når
man har fået sin cykel. Hvis cyklen stjæles eller går i stykker f.eks. på grund af hærværk, kan den byttes
med en af reservecyklerne i cykelkælderen. Erstatningen sker ved at få nøglen byttet
til en anden på salgsstedet, og ombytning kan derfor kun ske i salgsstedets åbningstid. Markedsføring Der forslås følgende:
Finansiering og organisering NTs salgssted står for den praktiske del af udlejningen, samt at bestille
service til cyklerne, når de er gået i stykker. Det forudsættes i den forbindelse, at
der indgås en aftale med en cykelhandler (f.eks, City Cykler lige over for busterminalen)
om reparation og vedligeholdelse til faste priser. Administration af indbetaling, opkrævning og evt. rykning for lejen kan styres af
enten busterminalen eller NT på Kastetvej. Sidstnævnte er ansvarlig for
tvivlsspørgsmål og øvrige praktiske beslutninger om ordningen. Selve cyklerne indkøbes og finansieres af projektet, mens markedsføringen kan indgå
som en del af NTs almindelige markedsføringsaktiviteter. I forbindelse med planlægning og aftaler til start af projektet er det nødvendigt med
en ekstra planlægningsindsats, hvor det foreslås, at NT er hovedansvarlig, dog i
samarbejde med busterminalen og Aalborg kommune. Det skal i første omgang undersøges, om projektet kan opnå støtte fra trafikpuljen,
og realistisk set vil projektet først kunne sende cykler på gaden i foråret 1999. I første omgang satses på, at der kan udlejes i alt 50 pendlercykler i Aalborg,
hvilket anslås at kræve en bestand på 10 reservecykler d.v.s i alt 60 cykler. For ikke
at få pladsproblemer foreslås, at disse anskaffes løbende i antal på f.eks. 10 stk,
dog købes 20 i første omgang. Ved standardcykler burde dette ikke være noget problem,
men må selvfølgelig afhænge af pris og leveringstid. Økonomi
Tabel 6.3. Overslag over driftsudgifter for 50 pendlercykler i Aalborg De løbende driftsomkostninger er vanskelige at vurdere, fordi der ikke findes nogle
lignende ordninger, man kan sammenligne med. Eksisterende lejeordninger hos cykelhandlere
i andre byer ligger på ca. 4 -500 kr pr. måned, men det vurderes at omkostningerne ved
pendlercykler vil ligge noget lavere på grund af en række forhold, der er nærmere
beskrevet i de foregående afsnit. Det store spørgsmål er reparationsomkostningerne,
hvor der er opstillet et kvalificeret skøn over hærværk, tyveri m.m. Et overslag over driftsomkostningerne er vist i tabel 6.3 på foregående side. Overslaget er foretaget pessimistisk og er derfor at betragte som en maksimal ramme for
driften, der godt kan blive væsentlig mindre tilskudskrævende. Da der er tale om forsøg
i første omgang, kan det overvejes at undlade afskrivning, samt måske også det løbende
tilsyn fra cykelhandleren. Dette kunne gøre ordningen stort set udgifts-neutral, når
cyklerne først er indkøbt og markedsføringen er etableret. Hvis pendlercykelordningen tiltrækker 18 nye passagerer eller fastholder dem fra
Åbybro til Aalborg, uden at der skal indsættes flere busafgange, vil ordningen hvile i
sig selv. Det er naturligvis ikke rimeligt at regne marginaløkonomisk på denne måde,
men regnestykket illustrerer at økonomien i ordningen kan svinge meget afhængigt af, om
der kommer nye passagerer på grund af den. Da der tilsyneladende er stor interesse -
også fra bilbrugere - er det vigtigt også at have denne pointe med i vurderingen af et
forsøg. Et forsøg vil kunne afklare om ordningen rent faktisk kan fungere, hvad den koster og
hvem der bruger den. Det foreslås, at forsøget iværksættes og løber i to år, fordi det generelt tager
lang tid at ændre på folks rejsevaner. Hvis forsøget opnår støtte fra trafikpuljen,
skal der også afsættes midler til en evaluering, der f.eks. kan bestå i en opgørelse
over økonomien i ordningen, statistik for udlejningen samt en spørgekortundersøgelse
blandt deltagerne. Samlet kan økonomien i et to-årigt forsøg med start i 1999 opgøres således:
Tabel 6.4. Overslag over økonomi i forsøg med pendlercykler i Aalborg i 2 år. Det foreslås at omkostningerne fordeles ligeligt mellem Aalborg kommune og NT, og at
der søges om støtte fra trafikpuljen til at dække halvdelen af omkostningerne - I alt
200.000 kr. NTs bestyrelse har i på mødet i juni besluttet, at trafikselskabet skal arbejde
videre med ideen og undersøge muligheden for at få medfinansiering fra Aalborg kommune
og Statens Trafikpulje til et forsøg.
6.3 Forslag til forsøg med pendlercykler på Århus rutebilstationIndledning De fleste (28 %) vil bruge cyklen på afstande fra 1 - 2 km. 57 % synes det vil være
rimeligt at give 100 kr eller derover om måneden, mens kun 22 % synes at 150 kr eller
derover ville være rimeligt. Nogle foreløbige og forsigtige beregninger viser, at en ordning kan koste op til ca.
260 kr om måneden. Da meget afhænger af, hvor meget vedligeholdelse, der reelt kræves
for at drive en sådan udlejning kan den godt blive billigere end forudsat. Lejerne har
andre behov og er en anden type end de turister, der normalt lejer cykler for en dag eller
to, og der kan derfor ikke umiddelbart bruges erfaringer fra almindelige cykeludlejninger. Om der er reel interesse for pendlercykler i Århus og hvad det faktisk koster at drive
ordningen, vil kunne afklares gennem et forsøg med pendlercykeludlejning med 50 cykler
på Århus rutebilstation, der er meget velvillig over for et forsøg. Lejen forslås til
100 kr pr. måned i starten. Et forsøg over to år skønnes at beløbe sig til i alt 415.000 kr, der foreslås
finansieret med halvdelen af Århus kommune og halvdelen fra amtets trafikafdeling (ca.
100.000 kr/år til hver). Der skønnes at være gode muligheder for at opnå støtte fra
Trafikpuljen til halvdelen af udgiften. En pendlercykelordning kan være en del af Århus kommunes trafik- og miljøpolitik,
samtidig med at amtets trafikafdeling og til dels Århus Sporveje kunne have både en
miljø- og betjeningsmæssig interesse. Pendlercykler er mest relevante for bus/togrejser
på 10 -15 km eller derover. For Århus vedkommende ligger potentialet derfor primært på
regionalruterne på strækningerne fra de større omegnsbyer, samt tog og busser fra
Randers, Silkeborg og Skanderborg. Er der interesse for pendlercykler? Der blev uddelt i alt 3.540 kort, hvoraf 627 kom retur, hvilket svarer til 18 %. De
returnerede kort fordeler sig med 29 % for togpassagererne, 21 % for busserne og 14 % for
parkeringspladserne. Svarprocenten er forholdsvis lav i forhold til f.eks.
parkeringsundersøgelser, men årsagen er formentlig, at man normalt er mest tilbøjelig
til at returnere spørgekort, hvis man påvirkes af det, der spørges om. Interesserede i
en pendlercykelordning er derfor sandsynligvis overrepræsenteret i de indkomne svar. Der er relativt stor velvilje for at leje på månedsbasis Figur 6.5. Oversigt over svar fra de 167 i Århus, der har svaret at de kunne
forestille sig at leje en pendlercykel på månedsbasis. Nogle resultater af undersøgelserne er vist på figurerne A - D ovenfor, der viser
data for de i alt 167 personer i Århus, der har svaret, at de kunne forestille sig at
leje en cykel på månedsbasis. Stor interesse hos buspassagerer og bilister Prisen bør være 100 kr eller mindre Hvordan skal ordningen fungere for kunden? Cyklen kan lejes hos Businfo på rutebilstationen i hele åbningstiden og koster 100 kr
om måneden eller 1.000 kr for et helt år. Lejen betales på månedsbasis, og der indgås
en lejekontrakt med indbetaling af depositum/selvrisiko på 200 kr. Herefter opkræves
lejen månedsvis på betalingsservice eller giro. Man skal vise gyldig legitimation og opgive navn, adresse og CPR-nummer til
lejekontrakten. Da pendlercyklerne kræver tilskud, skal man desuden vise et gyldigt
månedskort til bus eller tog, således at det er klart, at man også er kunde i den
kollektive trafik. Cykler til udlejning og reservecykler til erstatning for defekte eller stjålne cykler
er parkeret i rutebilstationens aflåselige cykelparkering, der etableres i april 1998.
Når man lejer en cykel får man udleveret en nøgle med nummer, der passer til en af
cyklerne i cykelparkeringen. For at hente cyklen i cykelparkeringen låner, man samtidig
en cykelparkeringsnøgle hos Businfo, og afleverer den igen, når man har fået sin cykel.
Hvis cyklen stjæles eller går i stykker f.eks. på grund af hærværk, kan den byttes
med en af reservecyklerne i rutebilstationens cykelparkering. Erstatningen sker ved at få
nøglen byttet til en anden hos Businfo, og ombytning kan derfor kun ske i Businfos
åbningstid. Markedsføring Der forslås følgende:
Finansiering og organisering Businfo står for den praktiske del af udlejningen, samt at bestille service til
cyklerne, når de er gået i stykker. Det forudsættes i den forbindelse, at der indgås
en aftale med en cykelhandler (f.eks, Asmussen Cykelsport lige over for rutebilstationen)
om reparation og vedligeholdelse til faste priser. Administration af indbetaling, opkrævning og evt. rykning for lejen kan styres af
rutebilstationens kontor. Amtets trafikafdelingen og Århus kommune er ansvarlig for
tvivlsspørgsmål og øvrige praktiske beslutninger om ordningen. Selve cyklerne indkøbes og finansieres af projektet, mens markedsføringen kan indgå
som en del af trafikafdelingens almindelige markedsføringsaktiviteter. I forbindelse med planlægning og aftaler til start af projektet er det nødvendigt med
en ekstra planlægningsindsats, hvor det foreslås, at Århus kommune er hovedansvarlig,
dog i samarbejde med amtets trafikafdeling og rutebilstationen. Det skal i første omgang undersøges, om projektet kan opnå støtte fra trafikpuljen,
og realistisk set vil projektet først kunne sende cykler på gaden i foråret 1999. I første omgang satses på, at der kan udlejes i alt 50 pendlercykler i Århus,
hvilket anslås at kræve en bestand på 10 reservecykler d.v.s i alt 60 cykler. For ikke
at få pladsproblemer foreslås, at disse anskaffes løbende i antal på f.eks. 10 stk,
dog købes 20 i første omgang. Ved standardcykler burde dette ikke være noget problem,
men må selvfølgelig afhænge af pris og leveringstid. Økonomi De løbende driftsomkostninger er vanskelige at vurdere, fordi der ikke findes nogle
lignende ordninger, man kan sammenligne med. Eksisterende lejeordninger hos cykelhandlere
i Århus og andre byer ligger på ca. 4 -500 kr pr. måned, men det vurderes at
omkostningerne ved pendlercykler vil ligge noget lavere på grund af en række forhold,
der er nærmere beskrevet i de foregående afsnit 3-5. Det store spørgsmål er
reparationsomkostningerne, hvor der er opstillet et kvalificeret skøn over hærværk,
tyveri m.m. Samlet kan driftsomkostningerne opgøres således pr. år.
Tabel 6.6. Overslag over driftsudgifter for 50 pendlercykler i Århus. Hvis pendlercykelordningen tiltrækker 15 nye passagerer eller fastholder dem fra
f.eks. Hornslet til Århus, uden at der skal indsættes flere busafgange, vil ordningen
hvile i sig selv. Det er naturligvis ikke rimeligt at regne marginaløkonomisk på denne
måde, men regnestykket illustrerer at økonomien i ordningen kan svinge meget afhængigt
af, om der kommer nye passagerer på grund af den. Da der tilsyneladende er stor interesse
- også fra bilbrugere - er det vigtigt også at have denne pointe med i vurderingen af et
forsøg. Et forsøg vil kunne afklare om ordningen rent faktisk kan fungere, hvad den koster, og
hvem der bruger den. Det foreslås, at forsøget iværksættes og løber i to år, fordi det generelt tager
lang tid at ændre på folks rejsevaner. Hvis forsøget opnår støtte fra trafikpuljen,
skal der også afsættes midler til en evaluering, der f.eks. kan bestå i en opgørelse
over økonomien i ordningen, statistik for udlejningen samt en spørgekortundersøgelse
blandt deltagerne. Samlet kan økonomien i et to-årigt forsøg med start i 1999 opgøres således:
Tabel 6.7. Overslag over økonomi i forsøg med pendlercykler i Århus i 2 år. Det foreslås, at omkostningerne fordeles ligeligt mellem Århus kommune og
trafikafdelingen, og at der søges om støtte fra trafikpuljen til at dække halvdelen af
omkostningerne - I alt 207.500 kr, der primært benyttes til indkøb af cyklerne. Århus kommune giver primært sit bidrag til finansieringen i form af arbejdsindsats
fra en projektleder, der kan finansieres med andre puljemidler samt markedsføring, mens
Århus amts trafikafdeling betaler reparationsomkostninger og afskrivninger.
6.4 Forslag til pendlercykelforsøg ved Nørreport station i KøbenhavnIndledning De fleste (20 % og 21 %) vil bruge cyklen på afstande fra 1 - 2 km eller fra 2 -3 km.
64 % synes det vil være rimeligt at give 100 kr eller derover om måneden, mens kun 26 %
synes at 150 kr eller derover ville være rimeligt. Om der er reel interesse for pendlercykler i København og hvad det faktisk koster at
drive ordningen, vil kunne afklares gennem et forsøg med pendlercykeludlejning med op til
100 cykler hos Københavns cykelbørs ved Nørreport station. Brugerbetalingen (lejen)
forslås til 100 kr pr. måned i starten. Et forsøg over to år skønnes at beløbe sig til i alt 455.000 kr, der foreslås
finansieret af DSB og HT, hvilket er ca. 115.000 kr til hver pr. år incl. arbejdstid. Der
skønnes at være gode muligheder for at opnå støtte fra Trafikpuljen til halvdelen af
udgiften. En pendlercykelordning kan være en del af Københavns kommunes trafik- og
miljøpolitik, samtidig med at HT og DSB kunne have både en miljø- og betjeningsmæssig
interesse. Pendlercykler vil være mest relevante for bus/togrejser på 10 -15 km eller
derover. I København ligger potentialet derfor primært på S-busserne, Buslinierne fra
Amager, Regionaltog og S-togene. Pendlercykelordninger er i første omgang mest
interessante i tilknytning til Hovedbanegården, Nørreport og Østerport, hvor der
ankommer meget store mængder af togrejsende fra omegnen, og ved Nørreport og
Hovedbanegården også mange buspassagerer. Er der interesse for pendlercykler? Der blev uddelt i alt 4.034 kort, hvoraf 716 kom retur, hvilket svarer til 18 %. De
returnerede kort fordeler sig med 25 % for togpassagererne, 9 % for busserne og 12 % for
parkeringspladserne. Svarprocenten er forholdsvis lav i forhold til f.eks.
parkeringsundersøgelser, men årsagen er formentlig, at man normalt er mest tilbøjelig
til at returnere spørgekort, hvis man påvirkes af det, der spørges om. Interesserede i
en pendlercykelordning er derfor sandsynligvis overrepræsenteret i de indkomne svar. Der er relativt stor velvilje for at leje på månedsbasis Nogle resultater af undersøgelserne er vist på figurerne 1 - 4 nedenfor, der viser
data for de i alt 238 personer i Københavnsundersøgelsen, der har svaret, at de kunne
forestille sig at leje en cykel på månedsbasis. Figur 6.8. Oversigt over svar fra de 238 i København, der har svaret at de kunne
forestille sig at leje en pendlercykel på månedsbasis. Stor interesse hos togpassagerer og bilister Prisen bør være 100 kr eller mindre Finansiering og organisering Da ordningen næppe heller er stor nok til at bære puljejob fra den grønne jobpulje,
er det undersøgt, hvad det koster at lade en cykelhandler administrere ordningen og
betale differencen til en leje på 100 kr/måned. Ejeren af cykelhandlen og -udlejningen
på Hovedbanegården ønskede ikke at deltage i første omgang, mens ejeren af Københavns
Cykelbørs har givet et prisoverslag. Selvom behovsundersøgelsen er foretaget på Hovedbanegården antages, at forholdene
for passagererne til Nørreport er nogenlunde tilsvarende. Der er større gangafstand til
Københavns Cykelbørs og kortere åbningstid end man kunne ønske for ordningen, men
omvendt vurderes at en pendlercykelordning godt kan organiseres på den måde. Det mest realistiske forslag vurderes derfor at være, at ordningen drives af
Københavns Cykelbørs, men med en tilskudsfinansiering i en eller anden deling mellem DSB
og HT, der også er ansvarlig for indgåelse af den praktiske aftale og fastlæggelse af
principperne for Københavns Cykelbørs. Det kan i første omgang undersøges, om projektet kan opnå støtte fra trafikpuljen,
og hvis dette er tilfældet, vil der i bedste fald kunne etableres en ordning efter
sommerferien i 1998 og eller først i foråret 1999. I første omgang satses på, at der kan udlejes i alt 100 pendlercykler i tilknytning
til Nørreport. Københavns Cykelbørs kan trække på sin eksisterende bestand af
udlejningscykler og derfor udvide ordningen efter behov. Hvordan skal ordningen fungere for kunden? Cyklerne kan lejes hos Københavns Cykelbørs ca. 400 m fra Nørreport station i
åbningstiden fra kl. 9 - 17.30 på hverdage og koster 100 kr om måneden eller 1.000 kr
for et helt år. Lejen er på månedsbasis, og der indgås en lejekontrakt med indbetaling
af depositum/selvrisiko på 200 kr. Herefter opkræves lejen månedsvis på
betalingsservice eller giro. Man skal vise gyldig legitimation og opgive navn, adresse og CPR-nummer til
lejekontrakten. Da pendlercyklerne kræver tilskud, skal man desuden vise et gyldigt
månedskort til bus eller tog, således at det er klart, at man også er kunde i den
kollektive trafik. Herved undgås også konkurrence med de eksisterende
cykeludlejningsforretninger, hvis priser ligger på 4 - 500 kr pr. måned. Cykler til udlejning og reservecykler til erstatning for defekte eller stjålne cykler
udleveres hos Københavns Cykelbørs i åbningstiden. Når man lejer en cykel, får man
udleveret en nøgle med nummer, der passer til en af cyklerne i cykeludlejningen. Hvis cyklen stjæles eller går i stykker f.eks. på grund af hærværk, kan den byttes
med en af de andre cykler fra cykeludlejningen, hvilket kun kan ske i forretningens
åbningstid. Markedsføring Der forslås følgende:
Økonomi Regnes med, at alle cyklerne udlejes på årsbasis (1.000 kr pr. cykel) vil der komme
100.000 kr ind i indtægter. Samlet kræver denne løsning derfor et tilskud i størrelsesordenen 176.000 kr pr.
år, hvortil skal lægges markedsføringsomkostninger. Dette er forholdsmæssigt dyrere
end løsningerne i Århus og Aalborg, hvor det er lykkedes at indpasse administrationen af
pendlercykler i den almindelige drift af terminalerne og salget her, hvilket gør disse
ordninger billigere i første omgang. For at forholde udgiften for pendlercykelordningen til andre trafik- og
miljøaktiviteter er foretaget følgende regneeksempler:
Økonomi i forsøg Det foreslås, at forsøget iværksættes og løber i to år, fordi det generelt tager
lang tid at ændre på folks rejsevaner. Hvis forsøget opnår støtte fra trafikpuljen
skal der også afsættes midler til en evaluering, der f.eks. kan bestå i en opgørelse
over økonomien i ordningen, statistik for udlejningen samt en spørgekortundersøgelse
blandt deltagerne. Det antages at der kræves en ekstra planlægningsindsats i forbindelse med indgåelse
af aftale mellem cykelhandleren, samt udarbejdelse af pjece og plakater, der svarer til
ca. 3 ugers arbejde af en DSB/HT-ansat á 300 kr/t - I alt 35.000 kr til dækning af
arbejdstid. Trykning af pjece og plakater i simpelt udstyr anslås til ca. 25.000 og
mindre udforudsete udgifter til start anslås til 10.000 kr. - I alt 70.000 til etablering
af projektet. Evaluering anslås til en arbejdsindsats på 3 uger fra en DSB-ansat til at foretage
spørgeskemaundersøgelse en gang årligt blandt lejerne og til foretage
rapportskrivningen om forsøget. Samlet kan økonomien i et to-årigt forsøg med start i 1998 opgøres således: Tabel 6.9. Overslag over økonomi i forsøg med pendlercykler ved Nørreport
station i København i 2 år.
Det foreslås at trafikpuljen søges om halvdelen på 227.500 kr, og at de resterende
227.500 kunne fordeles med 100.000 kr til HT, der således skal betale 50.000 kr pr. år
og resten på 127.500 til DSB, svarende til ca. 64.000 pr. år. [16] Beregnet ud fra Amtsrådsforeningens nøgletal for de regionale trafikselskaber i regnskab 1995. [Tilbage i tekst] [17] Det anslås, at en pendlercykel benyttes til to rejser i gennemsnit i 200 dage årligt - 50 cykler genererer derfor 20.000 rejser/år. Gennemsnitsrejselængden for de interesserede i månedsleje er beregnet til 2,8 km, der foretages 2 gange dagligt i 200 dage - Ialt 56.000 p-km pr. år for 50 cykler. Tallet sættes i forhold til en anslået løbende driftsomkostning mellem 126.000 kr og 276.000 kr for løsningerne i de tre byer jfr. afsnit 6.2 til 6.4. [Tilbage i tekst] [18] Priser er baseret på Amtsrådsforeningens nøgletal for trafikselskaberne i 1995, samt en spørgeskemaundersøgelse om regnskabstal for 1995 udført i et projekt for Transportrådet (De konkrete tal upubliceret) og Trafikministeriets database over rejser og p-km i bustrafikken i 1994. [Tilbage i tekst] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||