Pendlercykler. Forslag
til forsøg i Ålborg, Århus og København 5. Økonomi
5.1 Generelle økonomiske overvejelserSom tidligere nævnt kan der være flere måder at drive en pendlercykelordning på, og
afhængigt af lokale ønsker og muligheder kan der blive tale om forskellige løsninger. Som en del af beslutningsgrundlaget er det vigtigt at få nogle økonomiske overslag
over forskellige løsningsmodeller. Et af de centrale spørgsmål her vil naturligvis
være, hvem der skal påtage sig risikoen ved ordningen, både med hensyn til investering
i cyklerne, vurdering af markedet for udlejning og vurdering af servicebehovet. Alle tre
dele kan være vanskelige at vurdere på forhånd og kan medføre for lav avance eller i
værste fald tab af penge. For at få indtryk af økonomien er sagen vendt med to cykelforretninger i København
samt en i Århus og Aalborg. Som udgangspunkt for diskussionerne fik disse en beskrivelse
af ordningen, samt en skitse over tre "risiko-modeller", hvor der gerne skulle
oplyses nogle priser. En kopi af prisskemaerne er vist i bilag 5. Risiko-modellerne er
opstillet som nedenfor.
5.1.1 Forskellige risikomodeller
Som tidligere nævnt har cykelhandlerne været interesserede og velvillige over for
ideen, men har af forretningshensyn været tilbageholdende med at udlevere tal og
faktuelle oplysninger. Derfor har modellerne ovenfor ikke kunnet vurderes. Imidlertid er
der skaffet materiale, der i princippet gør det muligt at vurdere to grundformer: En
total aftale med cykelhandler og en, der hedder total offentlig organisation Disse
beregninger er foretaget i afsnit 5.2 og 5.3, mens 5.4 er en sammenfatning.
5.1.2 Grønne jobDet kunne være en mulighed at søge midler til ansættelse af en medarbejder i en
offentlig pendlercykelordning fra Den Grønne Jobpulje, der blev vedtaget af Folketinget i
1997. Det er dog valgt at afgrænse sig fra denne mulighed - væsentligst ud fra en
vurdering af, at en pendlercykelordning næppe vil kunne bære nogle fuldtidsansatte på
længere sigt, med mindre at ordningen ville blive en dundrende succes.[12] Imidlertid kunne overvejes, at sammenkæde en pendlercykelordning med andre grønne
job-projekter f.eks. en delebils-organisation, hvorved ressourcerne kan deles. I forbindelse med den generelle økonomi må også vurderes spørgsmålet om
forsikringer, moms og evt. muligheder for reklamefinansiering.
5.1.3 ForsikringsforholdIfølge et forsikringsselskab og Forsikringsoplysningen dækker en normal
familieforsikrings ansvarsforsikring en lejet cykel inden for den første måned, den er
lejet, men ikke herudover. D.v.s. at kundernes egen forsikring ikke dækker i tilfælde af
tyveri, når man lejer cyklen i længere tid, hvilket er meningen med ordningen. 5 forsikringsselskaber er bedt om overslag over, hvad en forsikring på 100 cykler
ville koste. To selskaber har meldt tilbage, at de slet ikke vil forsikre udlejningscykler
og de tre øvrige har efter en uge end ikke ulejliget sig med at svare. Baseret på
almindelige fornemmelser, forskellige udsagn og det forhold, at 10 ældrecykler i Allerød
til en værdi på 100.000 kr har kostet en præmie på 14.000 kr oveni i kommunens
almindelige forsikringer, antages, at det billigste vil være, at ordningen er
selvforsikrende. Det vil ikke være kundevenligt, hvis man skal dække den fulde pris for cyklen i
tilfælde af tyveri/hærværk, og en løsning kan derfor være, at kunderne betaler en
mindre selvrisiko f.eks. 2 -300 kr. Alternativt kan overvejes at forhøje selvrisikoen og tilbyde kunderne at tegne en
forsikring på f.eks. 10 eller 15 kr om måneden, som fjerner selvrisikoen, og hvor disse
beløb samlet kunne give et stort bidrag til selvforsikringen.
5.1.4 MomsSpørgsmålet om mulighed for fritagelse for moms, hvis trafikselskaberne står for
ordningen (f.eks. i lighed med salg af busbilletter) er undersøgt. Det ligger ret klart,
at udlejningen vil være momspligtig uanset, hvem der står for den.[13] 5.1.5 ReklamefinansieringI tidens trend med reklamer alle steder, busstoppesteder, taxaer, toiletter og snart
også pengeautomater er det naturligvis en overvejelse værd om reklameindtægter kunne
indgå som en del af ordningen. Dette spørgsmål er ikke behandlet dybere af to årsager: For det første vurderes, at
det kan være svært og derfor arbejdskrævende, at sælge og budgettere med
reklameindtægter fra virksomheder i forhold til et projekt, der kun eventuelt realiseres.
Det vil givetvis være nemmere, hvis der er en ordning i gang og man kan garantere et
antal cykler på gaden. For det andet er det jfr. erfaringerne med start af Bycyklerne i
København, vurderet at opnåelse af sponsoraftaler er meget arbejdskrævende i starten.
Dertil kommer, at der ikke er nogle i arbejdsgrupperne, der umiddelbart har gode
kommercielle kontakter. I de følgende to afsnit gives overslag over en total cykelhandlerbaseret ordning og en
offentlig drevet pendlercykelorganisation. Som forudsætninger er regnet med, at ordningen
er momspligtig og selvforsikrende. Desuden er regnet med et overslag baseret på 50
udlejede cykler, hvilket burde kunne opnås relativt hurtigt i København og på lidt
længere sigt (indenfor det første år) i Aalborg og Århus.
5.2 Total aftale med cykelhandlerIndledningsvis skal bemærkes, at der ikke ligger nogle egentlige tilbud fra
cykelhandlerne, men kun nogle resultater af mundtlige diskussioner frem og tilbage,
kombineret med nogle af forfatterens egne vurderinger. I drøftelserne med cykelhandlerne er der kommet forskellige priser på bordet, og
næsten alle har været inde på, at kunderne generelt kræver meget stor service, og at
man i sommerperioden stort set udlejer rub og stub og derfor har problemer med at skaffe
kapacitet. Det skal desuden bemærkes, at udlejningen tit foregår i korte perioder 2 -3 dage
eller en uge og kun sjældent på månedsbasis. 3 dage koster i størrelsesordenen 100 kr
og månedsleje typisk 4 -500 kr, og det er således klart at en cykel, der kan udlejes i
f.eks. 8 x 3 dage på en måned er en væsentlig bedre indtægt end en cykel på
månedsbasis, og meget bedre end en månedsudlejning til 100 kr, også selvom der skulle
være behov for mere ekspedition. Hvis al kapaciteten allerede er opbrugt, vil en
cykeludlejer naturligvis overveje, hvordan man få flest penge ud af ordningen. Det kan
påvirke prisen på pendlercyklerne, fordi disse i princippet skal være lige så god en
forretning som udlejningen i øvrigt. Generelt er også fremgået, at man som udgangspunkt ikke ønsker offentlige tilskud i
systemet ud fra et forretningsmæssigt synspunkt (politisk overbevisning, handlefrihed og
konkurrenceforvridningsaspektet). Modsat er man naturligvis interesseret i at tjene penge,
også selv om de kommer fra evt. offentlig medfinansiering. I drøftelserne har der været nedenstående prisoverslag og modeller på bordet for en
total leverance af service, lånecykler, forsikring og styring af udlejningen med betaling
af moms, skatter og øvrige afgifter. Hvis der regnes med en brugerbetaling på 100 kr pr. måned i 11 måneder om året, kan
der beregnes brugerbetaling på 55.000 kr for udlejning af 50 cykler om året. Denne vil
skulle trækkes fra bruttoomkostningerne beregnet i punkt 1-5.
En alternativ vurdering af prisniveauet kan anslås ved et overslag over, hvad en
udlejningscykel normalt indtjener og fordele det over 12 måneder. Hvis det antages, at
cyklen i 4 sommermåneder udlejes tre dage og 2 enkeltdage hver uge vil dette kunne
indbringe 17 uger á (100 kr + 2x 40 kr = 180 kr). I alt 255 kr pr. måned. Dette er
forfatterens egen beregning og skal tages med forbehold, men viser at de forskellige
størrelsesordener i aftalerne kan ligge heromkring. Sammenfattende kan konstateres, at afhængigt af ordning, antallet af reelle
udlejninger og en forudsat brugerpris på 100 kr pr. måned ligger en udlejning på
pendlercykler med en nettoomkostning i størrelsesordenen 80 - 200.000 kr pr. år, hvis
der tegnes en total aftale med en cykelhandler. Det skal bemærkes, at der har været nogen usikkerhed om, hvor seriøst cykelhandlerne
har taget spørgsmålet om et garanteret antal lejecykler, og at prisen måske vil kunne
presses noget efter en nærmere forhandling. Det vurderes dog, at prisen næppe kan
bringes under 200 kr pr. måned ved en total cykelhandleraftale, hvis denne skal have en
rimelig indtjening i forhold til den øvrige del af forretningen.
5.3 Økonomi i en offentlig drevet PendlercykelorganisationSom alternativ til en total aftale med en cykelhandler er regnet på, hvad økonomien
kunne være, hvis det offentlige selv etablerer og driver en pendlercykelorganisation. Regnestykket er opstillet under følgende forudsætninger:
Cykelhandlerne lader cyklerne køre en forholdsvis kort tid som udlejningscykler,
hvorefter de sælges som bedre brugte, men det vurderes at pendlercyklerne vil kunne
fungere i ordningen i 4 år, hvorefter de kan sælges til en brugt-pris på 500 kr incl.
moms - evt. som tilbud til brugere i ordningen. Med disse forudsætninger kan en opgørelse af ordningens årlige økonomi opstilles
for 50 cykler, som det er gjort på næste side Samlet er således beregnet en samlet årlig udgift på 110.000 kr pr år for at drive
ordningen i offentligt regi med bistand fra en cykelforretning. Beløbet til indkøb af
cykler, administration, leje af standpladser og udgift til eftersyn dvs. 80.000 kr må
antages at være ret konstante, mens de øvrige omkostninger må afhænge af de konkrete
forhold og kan gå både op eller ned. Beregningen skal på den ene side betragtes som et
"realistisk pessimistisk skøn", der dog let kan væltes af en tyveri- eller
hærværksbølge. Antages at de 50 cykler lejes ud i 11 måneder om året til 100 kr om måneden, hvilket
er optimistisk, vil dette svare til en indtægt på 55.000 kr pr år. Netto vil denne
løsning således koste mindst 55.000 kr/år med mindre vedligeholdelsen egentlig kan
holdes på et lavere niveau, hvilket først vil kunne vurderes efter en konkret
forsøgsperiode.
Momsforhold
Da man i princippet skal have refunderet mere moms, end der er indgået, vil
momsregnskabet ikke belaste ordningen. Sluttelig skal bemærkes, at der formentlig kan "files" og forhandles om
nogle af omkostningerne, men at dette måske med fordel vil kunne gøres efter en eventuel
forsøgsperiode. Endelig skal bemærkes, at der i denne løsning ikke er indregnet
økonomi til evt. opmagasinering i sommerperioden eller af suppleringscykler.
5.4 Sammenfatning - økonomiDe foregående afsnit redegør for, at ordningen grundlæggende skal være
selvforsikrende og er momspligtig i alle tilfælde, samt at evt. reklamefiansiering eller
støtte fra Den Grønne Jobpulje ikke anses for relevante for pendlercyklerne i første
omgang. Desuden er givet overslag over økonomien på to typer af løsninger: Total drift af
ordningen hos cykelhandler og en offentlig organiseret ordning, hvor cykler, reparation
m.v. købes hos cykelhandler efter aftale. Omkostningerne er vurderet ud fra 50 cykler, der er udlejet og omfatter al service og
administration. Dog er den offentlige ordning lidt begunstiget ved, at der ikke er
indregnet evt. opmagasineringsomkostninger og ej heller personaleforbrug til ekspedition
af udlejningskontrakter og nøgleombytninger. Overslagsberegningerne viser, at bruttoomkostningen for den totale cykelhandlerløsning
kan forventes at ligge et sted mellem 140.000 i meget heldigste fald og 240.000 kr pr. år
afhængigt af sted og af cykelhandler, men at dette kræver en nærmere forhandling, inden
det kan realiseres. Bruttoomkostningen ved en offentlig drevet ordning med bistand fra en cykelhandler til
inspektion, reparationer og serviceeftersyn anslås til en årlig omkostning på maksimalt
110.000 kr, men dette budget vil kunne ændres i tilfælde af store mængder hærværk
eller svind. Spørgekortundersøgelsen viste en relativ positiv indstilling til ordningen, men viste
også, at 150 kr nok er det maksimale beløb, der kan opkræves om måneden. Hvis
ordningen skal være tillokkende fra start er det nok mere rimeligt med et beløb på 100
kr om måneden, hvilket også er det der er anvendt i overslagsberegningerne. Afhængigt
af eventuelt konkrete erfaringer kan overvejes senere at forhøje prisen til 150 kr om
måneden over en periode, hvis der er brugere i ordningen. Antages det, at de 50 cykler lejes ud i 11 måneder om året, hvilket er lidt
optimistisk, vil 100 kr svare til en lejeindtægt på 55.000 kr om året, hvilket vil
sige, at ordningen kræver et tilskud på mellem 55 og 185.000 kr om året, [12] Denne vurdering er foretaget ud fra to forhold: En hovedregning viser at en ordning med 100 cykler, der udlejes til 100 kr/måned indbringer 120.000 kr pr. år, hvilket ikke en gang kan lønne en enkelt person og tilmed skal bruges til andet end lønudgifter. Ordningen vil derfor næppe kunne videreføres uden et kraftigt løntilskud. Det andet forhold er, at en ordning vil have behov for stor åbningstid og lille mængde af reparationer/anden service, hvorfor den bør kombineres med nogle eksisterende arbejdsopgaver. [Tilbage i tekst] [13] Der er checket i Momslovens ¤13 og
34, samt Bekendtg¿relse nr 1125 12-12-1995 ¤ 11 og 12, der drejer sig om
afgiftsfritagelse. Der er intet i disse, der kunne fortolkes som en mulighed for
fritagelse af cykeludlejning for moms. Hvis konstruktionen blev lavet sledes, at der
kunne k¿bes et s¾rligt mnedskort med till¾gspris, hvorved man ogs fik ret
til en lejecykel, kunne der mske v¾re muligheder, men dette anses ikke for
realistisk i f¿rste omgang. [14] Prisoverslag er indhentet hos Kildemoes p en lejecykel svarende til udlejning p Hovedbanegrden og hos Vilh. Nellemann p Raleigh omtrent svarende til dem, der udlejes i Skagen. S¾rlig farve er kun aktuelle ved antal over 125 stk hos Kildemoes. [Tilbage i tekst] [15] Priserne er baseret p standardpriser hos en cykelhandler, dog undtaget diodebatterier og eftersyn, hvor der forventes at kunne opns en rabat ved en aftale. [Tilbage i tekst] |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||