Pendlercykler. Forslag
til forsøg i Ålborg, Århus og København 4. MarkedsføringSom alt andet vil pendlercyklernes mulighed for succes afhænge af, om ordningen bliver
kendt. Markedsføringen er derfor en vigtig del af et forsøg. Man kan imødese 2 store problemer:
Til gengæld vil ordningen i startperioden kunne have nyhedens og det utraditionelles
interesse, hvilket rigtigt anvendt formentlig kan give både avis- og tv-omtale af
ordningerne. (Der har allerede været avis- og radioomtale af projektet). Med disse forhold i erindring foreslås følgende markedsføringselementer og
informationskanaler under forudsætning af at ordningen realiseres. Ved starten bør ordningen omtales i branchebladene Cyklister (Dansk Cyklist Forbund),
Ud & Se (DSB), Pendulet (DSB S-tog), Ligeud (HT), Buster (Combus), På Vej (NT) og
Bilruten samt i pressemeddelelser til dagblade og fjernsyn. Dette kan alt i alt nå ud til
en større kreds af personer. Desuden bør satses på omtale i bladet til de relevante af
DSBs pendlerklubber. Ordningen skal beskrives i en pjece med oplysninger om steder, vilkår og priser.
Pjecen skal kunne stå fremme på den kollektive trafiks egne salgssteder i omegnen sammen
med de øvrige informationer om kollektiv trafik. Der bør, om muligt, være reklame"plakater" for ordningen på
cykelparkeringerne på følgende steder:
Herudover bør følgende sekundære tiltag overvejes:
Der er ikke foretaget overslag over økonomi og ressourceforbrug til markedsføring.
Dette afventer arbejdsgruppernes indstilling. [11] Selvom den pågældende cykelhandler eller pendlercykeludlejning vil være i tilknytning til busterminal eller station kan den næppe placeres således, at en stor del af de rejsende "automatisk vil passere den" - F.eks. som det er situationen i København, hvor de eksisterende cykelcentre på Hovedbanegården og Østerport station ligger lidt afsides fra de store rejsestrømme. [Tilbage i tekst] |
||||||||||||||||||||