[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Pendlercykler. Forslag til forsøg i Ålborg, Århus og København

4. Markedsføring

Som alt andet vil pendlercyklernes mulighed for succes afhænge af, om ordningen bliver kendt. Markedsføringen er derfor en vigtig del af et forsøg.

Man kan imødese 2 store problemer:
Uanset om ordningen lægges stort eller lille op, vil den i en eller anden periode være en marginal del af en kommunes eller trafikselskabs aktiviteter og kan derved få svært ved at få gennemslagskraft. Man kan næppe forestille sig hængeskilte i alle busser og tog eller information på stoppesteder med reklamer for en ordning, der kun er for en begrænset mængde rejsende til bymidterne.
Ordningen har et iboende problem med at målgruppen ikke naturligt kommer forbi, hvor pendlercyklerne og udlejningen rent fysisk er etableret[11]. Ordningen vil typisk henvende sig til kollektivt rejsende fra oplandet, der formentlig oftest løser billetter og benytter den lokale stations/rutebilstations information. Det er næppe realistisk, at disse vil være meget aktive i at markedsføre en ordning, der er et helt andet sted.

Til gengæld vil ordningen i startperioden kunne have nyhedens og det utraditionelles interesse, hvilket rigtigt anvendt formentlig kan give både avis- og tv-omtale af ordningerne. (Der har allerede været avis- og radioomtale af projektet).

Med disse forhold i erindring foreslås følgende markedsføringselementer og informationskanaler under forudsætning af at ordningen realiseres.

Ved starten bør ordningen omtales i branchebladene Cyklister (Dansk Cyklist Forbund), Ud & Se (DSB), Pendulet (DSB S-tog), Ligeud (HT), Buster (Combus), På Vej (NT) og Bilruten samt i pressemeddelelser til dagblade og fjernsyn. Dette kan alt i alt nå ud til en større kreds af personer. Desuden bør satses på omtale i bladet til de relevante af DSB’s pendlerklubber.

Ordningen skal beskrives i en pjece med oplysninger om steder, vilkår og priser. Pjecen skal kunne stå fremme på den kollektive trafiks egne salgssteder i omegnen sammen med de øvrige informationer om kollektiv trafik.

Der bør, om muligt, være reklame"plakater" for ordningen på cykelparkeringerne på følgende steder:
Ventesalene i Aalborg (Busterminal og banegård)
Ventesalene i Århus (Busterminal og banegård)
Ventesalene på Hovedbanegården
På regionaltogsperronerne på banegårdene i Aalborg, Århus, Københavns hovedbanegård og Nørreport og Østerport stationer. De sidste tre bør også have på S-togsperronerne.

Billetsalgene de samme steder.
Hos de implicerede cykelhandlere.

Herudover bør følgende sekundære tiltag overvejes:
Direct Mail til virksomhederne i centrene i de større byer med henblik på opslag på medarbejderopslagstavler eller optagelse i personaleblade.
Informationsplakater i de store P-huse og parkeringspladser.

Der er ikke foretaget overslag over økonomi og ressourceforbrug til markedsføring. Dette afventer arbejdsgruppernes indstilling.

[11] Selvom den pågældende cykelhandler eller pendlercykeludlejning vil være i tilknytning til busterminal eller station kan den næppe placeres således, at en stor del af de rejsende "automatisk vil passere den" - F.eks. som det er situationen i København, hvor de eksisterende cykelcentre på Hovedbanegården og Østerport station ligger lidt afsides fra de store rejsestrømme. [Tilbage i tekst]

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]