Pendlercykler. Forslag
til forsøg i Ålborg, Århus og København 3. Praktisk organisering af udlejning
Beskrivelsen af den praktiske organisering er delt op i en beskrivelse af, hvordan
pendlercykelordningen er i forhold til en normal cykeludlejning, en beskrivelse af hvordan
ordningen skal fungere i forhold til kunderne og endelig en gennemgang af de konkrete
praktiske forhold: Hvem skal stå for ordningen, hvordan skal cyklerne være, hvor skal de
stå, hvordan lejes og ombyttes m.v. Som en del af projektet er det undersøgt, hvad der måtte findes af lignende ordninger
i udlandet, hvilket er beskrevet kortfattet i bilag 3. Heraf fremgår, at der er noget,
der kunne ligne i Japan (Forstad til Tokio), Holland (Rotterdam og Amsterdam), Sverige
(Malmø og Stockholm) og Schweiz (Wintherthur), samt at et engelsk firma (BikeBox)
arbejder med konceptudvikling på området. Fælles for alle disse ordninger er, at de
synes at være relativt højteknologiske og dermed også dyre og derfor ikke anses for
relevante til forsøg i en af de tre byer.
3.1 Pendlercykelordningen i forhold til normal cykellejeordningHvordan skulle ordningen kunne blive billigere?
Hvis ordningen etableres, er det vigtigt, at den ikke virker konkurrenceforvridende i
forhold til de eksisterende ordninger. Dette er naturligvis mest væsentligt, hvis
ordningen drives med offentlig bistand af en eller anden art. Men det kan også være
vigtigt alligevel, hvis cykelhandlerens muligheder for at få den normale forretning ud af
en eksisterende ordning forringes. Dette ville sandsynligvis medføre, at cykelhandleren
ville være mindre positiv over for at medvirke til ordningen. Det skal bemærkes, at flere af de kontaktede cykelhandlere allerede har en
eksísterende udlejningsforretning, hvor der er stort pres på i sommermånederne, og som
ser ud til at være en udmærket forretning. Dette har givet disse cykelhandlere en god
erfaring med priser, reparationsomkostninger og cykeltyper til denne type udlejning. Af
forretningshensyn har man været ret tilbageholdende med at udlevere sine (dyrekøbte)
erfaringer ligesom, man er stærkt bekymret for det mulige konkurrenceforvridende aspekt i
en Pendlercykelordning. Når dette er sagt, skal det bemærkes, at holdningen i øvrigt er
positiv, og lidt skeptisk, men har givet et udmærket samarbejde. Hvordan undgås konkurrenceforvridning?
3.2 Hvordan skal ordningen fungere for kunderne?Det vurderes, at kundernes krav i hovedtræk er følgende: Cyklen skal være let at
leje, let at køre og let at erstatte i tilfælde af problemer. Desuden skal man ikke
betale en ny cykel i tilfælde af tyveri eller hærværk. Kundernes krav må naturligvis også afvejes i forhold til praktisk administration og
vedligeholdelse samt økonomiske forhold. På basis heraf foreslås følgende løsning: Man lejer pendlercyklerne på månedsbasis[3].
Ved tegning af lejekontrakt skal man fremvise gyldig legitimation og et gyldigt
abonnementskort til den kollektive trafik. Desuden skal man betale et (ikke for stort)
depositium, der evt. også svarer til en selvrisiko ved tyveri el. lignende.
Efterfølgende sker opkrævning ved tilsendelse af girokort, alternativt opkrævning via
betalingsservice. Ved indgåelse af aftalen får lejeren adgang til en bestemt cykel, som man nu kan
råde over, sålænge man betaler lejen. Hvis man ikke betaler månedslejen, får man tilsendt en erindringsskrivelse og
derefter gradvis grovere rykkere. Hvis cyklen punkterer eller får andre defekter, ombytter man cyklen til en anden cykel
fra en bestand af reservecykler. Man er selv ansvarlig for at få cyklen tilbage til
reservecyklerne, men kan aftale afhentning mod et fast gebyr.[4] Cyklerne bør, uanset ordningens udformning i øvrigt, være udstyret med en lås efter
det hollandske princip, hvor nøglen kun kan tages ud, hvis cyklen er låst. Hvis cyklen bliver stjålet og man kan fremvise nøglen, hæfter man for den med en
mindre selvrisiko, der kunne svare til det depositum man skal betale ved indgåelse af
lejeaftalen f.eks. 200 kr. Hvis man ikke kan fremvise nøglen, bør man måske hæfte for
et større, men ikke uoverkommeligt beløb f.eks. 400 kr.[5] Hvis man mister sin nøgle, er man stadig selv ansvarlig for at få cyklen tilbage til
reservecyklerne, men kan få udleveret en nøgle til en ny cykel, hvis man kan
dokumentere, at man har betalt leje og underskriver en erklæring om bortkomst. Brug af cyklen Udskiftning ved reparation mv. Eendagsleje og refusion Ligeledes bør der heller ikke foretages refusion undervejs i perioderne, da det også
er besværligt - dette skal fremgå af lejeaftalen. Imidlertid kunne det være hensigtsmæssigt, at man kan få lov at have en
prøveperiode på f.eks. en uge, så man kan prøve systemet. Dette kunne gøres ved, at
den normale lejekontrakt indeholder en mulighed for, at man kan stoppe efter en uge og få
75 kr (af en månedsleje på 100 kr) og sit depositum retur. Prøveperioden kan medvirke
til at gøre ordningen mere tillokkende.
3.3 Øvrige praktiske forholdI forbindelse med ordningen skal der tages stilling til en række praktiske forhold,
hvor det er valgt at opdele ordningen i delelementer på følgende måde:
3.3.1 Hvem skal stå for ordningens enkeltdele?Grundlæggende kan ordningen indrettes på følgende måder:
Uanset valg af organisering bør der være en klar ansvarsfordeling, så kunderne ved,
hvem de skal henvende sig til, hvis der er problemer. Det er vigtigt at bemærke, at en aftale med cykelhandler om service, reservedele og
vedligeholdelse og evt. at drive ordningen kan have fordele, fordi man kan trække på
cykelhandlerens erfaring. Såfremt ordningen indebærer et tilskud både økonomisk eller med arbejdskraft (der
også indebærer økonomi i sidste instans) kan dette finansieres af trafikselskaberne,
kommunerne og måske af disse i fællesskab. I en forsøgsperiode vil der evt. kunne
opnås støtte fra nogle af de statslige puljer. Hvilke ordninger, der er i givet fald skal anvendes, vil være et spørgsmål om, hvad
der synes at være mest praktisk muligt i de forskellige byer, hvem der skal løbe den
økonomiske risiko (og høste evt. gevinst), hvilket i sidste ende også vil være et
spørgsmål om politisk indstilling. I det følgende gennemgås de praktiske muligheder, mens der gives overslag over
økonomien i afsnit 5. Dog skal bemærkes, at økonomien på den ene side ser ud til at
dække over et relativt stort spænd og samtidig er usikker, hvilket hænger sammen med,
hvordan ordningen til sin tid vil fungere i praksis.
3.3.2 Hvilke cykler skal anvendes?Cyklerne bør være stort set almindelige standardcykler, men skal være af god
kvalitet og med robuste hjul, der skal være forsynet med kevlardæk af hensyn til at
minimere antallet af punkteringer.[6] Cyklen skal være med 3 gear og bagagebærer, mens spørgsmålet om lys bør overvejes.
Som minimum skal der i hvert fald være lygteholdere til batterilygter, alternativt kunne
cyklerne være forsynet med diodelygter, der har en brændetid på ca. 200 timer, hvilket
skønnes at række til over et års forbrug, hvis brugeren husker at slukke for lygterne
efter brug. Cyklerne skal være forsynet med et nummer, hvilket f.eks. kunne ske med plasticklæber
på bagskærmen eller på stellet alternativt med montering af lille plade med nummeret
påsat/graveret. Nummeret vil være vigtigt for at holde styr på cyklerne i ordningen. Spørgsmålet om lakering i speciel farve og med påskrift "Pendlercykel"
bør også overvejes - ligesom påsvejsning af en "reklameplade". Fordele og
ulemper fremgår af opstillingen nedenfor.
Hvad der aktuelt skal vælges, har sammenhæng med ambitionsniveau og indstilling til
organisering og økonomi i øvrigt. En stillingtagen hertil vil kunne kvalificeres på
baggrund af konkrete erfaringer i en forsøgsperiode. Hvis der fokuseres på at holde udgifterne lavt og forenkle systemet, kunne det
overvejes kun at basere systemet på damecykler, der kan benyttes af begge køn, men
måske omvendt vil virke negativt på det mandlige publikum. Udgifterne er mindre ved kun
at skulle producere en enkelt model, ligesom det også kan medføre behov for et mindre
antal reservecykler. Lukket kædekasse kan overvejes både af hensyn til mindre behov for smøring, men
også af hensyn til kundernes bukseben. Det indebærer en højere anskaffelsespris og kan
modsat også medføre dyrere vedligeholdelse, fordi den kan give raslelyde og også
kræver ekstra tid til montage i forbindelse med almindelig vedligeholdelse. Hurtigbespændinger til regulering af sadel og styr ville være kundevenligt, men på
grund af risikoen for tyveri af disse dele specielt på terminalområderne bør denne
løsning ikke anvendes. Standardmøtrikker og en fastnøgle i en wire ved reservecyklerne
kunne overvejes som løsning på det problem. Skal cyklerne være i aflåselig cykelparkering? Derfor foreslås, at cyklerne kan parkeres i de almindelige cykelparkeringer. Dette
giver den største fleksibilitet, men betyder selvfølgelig også større skade- og
tyveririsiko. Hvis cyklerne ikke er væsentlig anderledes end alle andre cykler vil denne
ikke være større end normalt og må derfor indregnes i ordningens økonomi.
3.3.3 Hvor skal reservecyklerne placeres?For at gøre eventuelle ombytninger, erstatninger eller nye lejemål så hurtige at
gennemføre som muligt, bør der være en bestand af reservecykler, der er afpasset efter
den mængde af cykler, der er udlejet. Det skal bemærkes, at der med begrebet reservecykler, menes de cykler som direkte er
klar til udlejning med kort varsel eller ombytning. Afhængigt af ordningens organisering
vil der være behov for en bestand af "suppleringscykler", der kan komme fra et
fjernlager eller løbende leveres fra fabrik eller den eksisterende udlejningsbestand hos
en cykelhandler, der måtte have en sådan.[8]
Rent praktisk forudsættes, at reservecyklerne kan stå på en samlet plads og at denne
f.eks. med malede områder er delt ind i en plads til klargjorte og en plads til defekte
cykler. Af hensyn til vedligeholdelse, tyveri og hærværk ville det være ideelt, hvis
reservecyklerne er låst inde f.eks. i den aflåselige cykelparkering eller hos
cykelhandleren. Der ligger her et praktisk problem i, hvordan kunderne får adgang hertil
- specielt uden for åbningstiden. Hvis alle lejerne udstyres med en nøgle kan dette
både give kontrol og kapacitetsproblemer i forhold til administration af den aflåselige
parkering. En startløsning kunne være, at man f.eks. i tilfælde af nøgleombytning på et
salgssted i dettes åbningstid, låner nøglen til cykelparkeringen (hvad enten den er hos
cykelhandleren eller i den aflåselige parkering) og afleverer den igen, når man har
taget en anden cykel. Dette er er en lidt besværlig løsning for kunderne, men også for
salgsstedet der f.eks. har det praktiske problem, hvis ikke nøglen atter afleveres. Hvis reservecyklerne alternativt er placeret i en almindelig cykelparkering, vil de
måske være mere udsatte for tyveri og hærværk - 10 eller flere ens cykler kan måske
indbyde mere hertil, end hvis de var spredt. Hertil kommer problemer med snavs, rust etc.
og at det måske også vil være vanskeligt at friholde et areal til placering af defekte
cykler, fordi cyklister i almindelighed ikke er særlig disciplinerede til parkere, hvor
det er tilladt.
3.3.4 Hvor mange reservecykler er der behov for?Reservekapaciteten bør afpasses efter tre forhold: Forventet udlejning, antallet af
skader og antallet af tyverier. I det følgende regnes på en ordning med 50 cykler, idet det kunne være et startantal
for ordningen. Det forudsættes, at reservecyklerne efterses på ugebasis og at der kan
suppleres med cykler inden for den periode. Udlejning: Når ordningen kører, antages, at der ved 50 cykler kan forventes
udlejet 2 nye pr. uge, som skal kunne være klar med det samme. Havari: Det anslås at cyklerne punkterer 3 gange pr. år og i øvrigt skal
repareres og efterses i alt 3 gange pr. år, hvor de er ude af systemet i ca. 1 uge. Det
vil sige 6 uger i alt. Dette giver et ekstra behov på (6 uger /52 uger*50 cykler) = 5,75
cykler. Tyveri: Ud fra politiets opgørelser af det totale antal stjålne cykler på
politikredse og et skøn over antallet af cykler i samme, kan den gennemsnitlige
tyveriprocent vurderes. Den er anslået til 2,2% i Aalborg, 2,3% i Århus og 2,7% i
København. Det antages, at risikoen ved terminalerne er ca. det dobbelte, dvs. ca. 6%,
svarende til 3 stjålne cykler af de 50 pr. år. Dette giver en tyveririsiko på ca. 0,06
cykel om ugen.[9] Hertil kommer problemet med, at der både bør være dame- og herrecykler men hvis
kunderne i enkelte tilfælde kan acceptere at køre på en cykel til det modsatte køn i
kort tid, indtil en rigtig model er klar, behøves der ikke ekstra kapacitet af den
årsag. Dog bør der være overvægt af damecykler, da alle kan køre på disse. Samlet vurderes, at en "stald" med 10 reservecykler i hvert fald skulle være
tilstrækkeligt til at oppebære drift på 50 cykler. Mindre kan også gøre det, men vil
stille større krav til, at der kan repareres på kortere tid, hvilket koster mandetimer. Hvordan skal cyklerne udlejes/ombyttes? Udlejning hos cykelhandleren kan have som ulemper, at åbningstiden ofte er mere
begrænset, at kunden skal bevæge sig længere væk fra den kollektive trafik og at der
ofte skal bruges mere af cykelhandlerens og måske også kundens tid på ekspedition
("Kan du ikke lige ordne den her, mens jeg venter?"). Fordelen kan være, at
servicen er samlet eet sted, og at cykelhandleren får flere potentielle kunder i sin
forretning. Udlejning på billetssalgsstedet kan have som ulempe, at servicen er flere steder. Er
det f.eks. billetsalgsstedet eller cykelhandleren, der har ansvaret? Fordelene er, at det
er tættere på den kollektive trafik, at åbningstiden er længere, og at kunden næppe
forventer reparation med det samme. Hertil kommer, at trafikselskabet måske også vil
kunne tage sig mere aktivt af ordningen. En sådan løsning forudsætter naturligvis, at
det er praktisk muligt at indpasse ekspeditionerne i billetsalgets øvrige arbejde, og at
medarbejderne kan informeres ordentligt.
3.3.5 Ombytning af cyklerOmbytning af cyklerne i tilfælde af fejl eller ønske om rengøring er en
problemstilling, der er brugt en stor indsats på at undersøge, eftersom det ideelle
ville være, at kunderne kunne have adgang til ombytning hele døgnet, og at denne kan ske
med et minimum af personlig betjening for at holde omkostningerne nede. Det er vurderet, at den optimale løsning hertil ville være at styre cyklerne ved
hjælp af nøglerne til låsene. Et "intelligent" nøgleskab, der rent praktisk
kunne sikre, at en enkelt cykelnøgle kunne ombyttes med en anden, samtidig med at dette
blev registreret elektronisk, ville kunne løse dette problem. Skabet kunne være i et
kabinet som brugerne kan få adgang til med en kodelås, der ikke kræver nøgle og som
ville kunne omskiftes efter behov. Et sådant nøgleskab ville smidiggøre ordningen og
kunne også muliggøre, at der i tilfælde af succes med ordningen ville kunne etableres
flere ubemandede reservecykelbestande i et bycentrum på længere sigt. Ideen til skabet
er beskrevet lidt nøjere i bilag 4, hvoraf det også fremgår, at der ikke umiddelbart
findes noget brugbart på markedet og at der heller ikke umiddelbart ser ud til at være
interesse for at udvikle et. Det skal bemærkes, at der i Århus og Aalborg er mulighed for leje og ombytning i et
større tidsrum af døgnet, hvis dette kan ske gennem trafikselskabets/rutebilstationens
salgssted[10] i stedet
for hos cykelhandleren I det følgende skitseres derfor to alternative løsninger til ombytning. I begge
tilfælde er forudsat, at reservecyklerne opbevares under tag og på ikke-offentlige
(aflåselige) steder af hensyn til snavs, rust, tyveri og hærværk. Løsning 1: (Den ukontrollerede og fleksible): Fordelen ved denne ordning er, at man i princippet ville kunne få adgang til en
reservecykel hele døgnet. Hvis den aflåselige cykelparkering i Århus eller Aalborg
benyttes, vil en nøgle hertil kunne opbevares i et lille skab med kodelås, som man altid
vil kunne låse op, tage nøglen til cykelparkeringen og aflevere den efter brug. Hos
nogle af cykelhandlerne vil der være en baggård, hvor der kan stå en eller to
reservecykler efter åbningstid, hvilket også er en løsning. Hertil kommer, at risikoen
for tyveri i ordningen generelt nedsættes kraftigt i tilfælde af, at cyklen er låst med
to låse. Ulemperne ved ordningen er, at man ikke kan holde styr på, hvem der har hvilke
cykler. Enkelte misbrugere vil kunne bruge og efterlade sin cykel et tilfældigt sted kun
låst med den ene lås og herefter tage en ny reservecykel og så fremdeles, hvilket kan
medføre behov for eftersøgninger og afhentninger, hvilket kan fordyre ordningen. Hertil
kommer, at man ved at kopiere nøglerne i princippet kan få adgang til flere cykler
samtidigt, hvilket også er fordyrende. Løsning 2: (Den kontrollerede og mindre fleksible).
3.3.6 Hvordan foretages service ?Uanset hvem der driver ordningen, vil der være et behov for at yde service på
cyklerne. Rent praktisk kan der være følgende løsninger på servicen:
3.3.7 Hvor meget service kræves?I forhold til både økonomi og driftsikkerhed i ordningen er de store spørgsmål,
hvor længe cyklerne kan holde, og hvor meget service, der reelt kræves. Dette punkt har vist sig lidt vanskeligt at belyse, fordi cykelhandlere med
eksisterende udlejningsordninger betragter disse spørgsmål som forretningshemmeligheder
og derfor ikke har lyst til at udlevere faktuelle oplysninger, som kunne benyttes af andre
konkurrrende ordninger. Desuden er man formentlig ikke interesseret i at give oplysning
om, hvor meget man regner med at få i dækningsbidrag ved udlejningen. Endelig ligger der et problem i at de eksisterende ordninger kun sjældent har
langtidslejemål for en stabil kundekreds, der kører så relativt lidt og regelmæssigt
som tilfældet må formodes at være for pendlercyklerne. Dette kan medføre en tendens
til, at behovet for service måske er vurderet for højt. Som et alternativ til cykeludlejernes vurdering kan der opstilles en vurdering, der er
baseret på en brugers erfaringer som "banegårdsscyklist" gennem mere end 5
år. Dette er kombineret med oplysninger fra en cykelhandler, der har erfaring med at
servicere cykler i kommunalt regi, dvs. for nogle hjemmeplejere gennem nogle år og har
erfaringer fra at stille lånecykler til rådighed for kunderne ved reparationer. Overvejelserne om servicebehov kan belyse nettoøkonomien i en pendlercykelordning, men
det skal bemærkes at vurderingerne skal tages med forbehold. Cyklernes levetid Der skal naturligvis indregnes et spild af cykler på grund af tyveri og hærværk,
hvis dette er så stort, at cyklen må afskrives. Reparationer og reservedele Et skøn herover vil være, at hver cykel skal have 3 lapninger, 1 hjulopretning og 2
eftersyn om året (efterår og forår). Hertil kommer nye batterier i diodelygter, hvis sådanne er monteret. Dette skal gøres
1 gang pr. år pr. cykel. Hertil kommer de mere sjældne reparationer, som skønnes at være følgende pr. 50
cykler pr. år: 4 stjålne eller totalt maltrakterede cykler Derudover bør afsættes en risikopulje til uforudset vedligeholdelse. 1 ugentligt eftersyn af bestanden af reservecykler burde kunne foretages af en
cykelhandler på 1/2 time incl. transport af defekte cykler til værkstedet.
3.3.8 Opmagasinering af suppleringscykler:Hvis ordningen baseres på standardcykler i standardfarve, der kan indkøbes f.eks. 10
stk ad gangen, vurderes at der kun er begrænset behov for opmagasinering, fordi cyklerne
antages at være udlejet det meste af året. Dog kan der være et problem i sommerferien,
hvor mange kunne vælge at spare de 100 kr i leje. Vælges en løsning med særlige cykler, skal disse indkøbes i større portioner, hvor
det kan være aktuelt at finde plads til f.eks. opmagasinering af op til 100 cykler. Behovet for opmagasinering om sommeren vil kunne løses ved "fjern-lager" på
et aflåseligt udendørs areal, mens et problem om vinteren vil være vanskeligere at
løse. Uanset løsning må der regnes med noget transportarbejde mellem suppleringslager
og ordningen. Arbejdstiden hertil skønnes til at være to timer pr. måned, hvortil der
skal lægges evt. udgifter til leje af køretøj til transporten.
3.3.9 Hvad kræver ordningen af administration og papirarbejde?Uanset om opgaven løses af en cykelforretning eller en særlig
pendlercykelorganisation vil den indeholde nogle administrative opgaver, som ligger ud
over service og vedligehold. Nedenfor er givet en oversigt og et anslået timeforbrug
hertil f.eks. ved en drift på 100 cykler. Såfremt administratoren har programmerne Excel og Word på PC i forvejen, kan
værktøjerne til standardbreve, brugeroplysninger teknisk produceres af en konsulent på
_-1 arbejdsdag, hvortil kommer evt. tid til drøftelse af, hvilke brugeroplysninger, der
ønskes og evt. konkret ordlyd i breve. Der kræves altså ikke den store startinvestering i dette.
3.4 Opsamling om praktisk organiseringForhold til eksisterende ordninger For at undgå konkurrenceforvridning eller "udhuling" af eksisterende
forretninger bør det være et krav, at man kan fremvise et abonnementskort til kollektiv
trafik for at kunne leje en Pendlercykel. Dette kan være endnu mere rimeligt, hvis
ordningen drives med tilskud. Hvordan fungerer det for kunderne? Man lejer cyklen på månedsbasis, hvor der i første omgang indgås lejekontrakt med
indbetaling af depositum/selvrisiko, hvorefter lejen opkræves månedsvis på
betalingsservice eller giro. Man skal ikke betale en ny cykel i tilfælde af tyveri,
hærværk eller andre havarier, hvor cyklen blot kan erstattes/ombyttes med en anden cykel
fra en bestand af reservecykler. Øvrig praktisk organisering
[3] En mulighed for leje på dagsbasis er fravalgt fordi den vil kræve en uforholdsmæssig stor administration og personaleforbrug til ind- og udlevering i forhold til den pris på 5 - 15 kr, man kunne forvente at tage for en dags leje. Hertil kommer, at "konkurrenceforvridnings-aspektet" over for eksisterende udlejninger sandsynligvis også vil være større. [Tilbage i tekst] [4] Afhentning kunne f.eks. være indenfor en afstand på 2,5 km fra udlejningen til en fast pris, der bør være rimelig i forhold til arbejdet - f.eks. 50 eller 75 kr, som det alternativt ville koste at køre i taxa med cyklen. [Tilbage i tekst] [5] Denne skærpelse gælder kun, hvis både cyklen og nøglen er væk. Kommer man med cyklen, og kun har forlist nøglen, bør ombytning til ny nøgle være gratis eller evt. prisen for låseomskiftning. Grunden til den ekstra skærpelse er, at mange tyverier ser ud til at ske af cykler, der er ulåste. Således blev det konstateret i cykelfinderprojektet, at der på 73 % af samtlige stjålne og genfundne cykler ikke kunne konstateres tegn på opbrud af låsen. (Skafor: "Rapport om forsøgsprojekt Cykelfinder - Et samarbejde mellem politi, kommuner forsikringsselskaber", april 1995 s. 9). [Tilbage i tekst] [6] Alternativt kan overvejes almindelige og billigere dæk, da store og ikke så hårdt pumpede dæk og slanger alligevel ikke punkterer så ofte. [Tilbage i tekst] [7] Det skal understreges, at der også er behov for aflåselige parkeringsmuligheder for privatejede cykler. Dels fordi man kan have mere værdifulde cykler end pendlercyklerne, og dels fordi man som enkeltperson, ikke har den samme mulighed for "risikospredning" som pendlercykelordningen har. Endelig er det også vigtigt at gøre sig klart, at de kollektivt rejsende også er en bredt sammensat gruppe af personer, hvor der er vigtigt at tilbyde forskellige løsninger til forskellige ønsker og behov. [Tilbage i tekst] [8] Supplering fra en eksisterende udlejningsbestand kan være vanskelig i sommerperioden, hvor der er stort behov for den normale udlejning. Denne giver sandsynligvis mulighed for større indtjening og det er samtidig også vigtigt for cykelhandleren at have et tilbud til "sine egne" kunder. Samtidig er det formentlig også det tidspunkt af året, hvor antallet af brugstyverier er højst og svindet på pendlercyklerne derfor sikkert også er større. [Tilbage i tekst] [9] Dette skøn bekræftes af projekrapporten om Cykelfinderprojektet, hvor der er en opgørelse af, at der i de 6 måneder fra april til oktober, hvor projektet forløb i Århus blev anmeldt tyveri af 16 cykler fra Banegårds/rutebilstationsområdet. Omregnes dette til årsbasis er det 32 cykler, som hvis det er 6% svarer til, at der skulle være være i alt ca. 530 parkerede cykler på dette område, hvilket formentlig er væsentligt under det reelle tal. (Tal fremgår af figur 28 side 49 i rapporten). [Tilbage i tekst] [10] I Aalborg er salgsstedet åbent hverdage 7.30 til 17.30 og 9.30 - 13.00 på lørdage. I Århus er Businfo åben alle dage fra 7.00 - 23.00, men der er kun salg på hverdage fra 7-18. [Tilbage i tekst] |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||