Tilskud til miljøaktiviteter i Østeuropa
2 Kommentar
Af Erik Hoffmeyer, fhv. nationalbankdirektør, formanden for Den Rådgivende
Komité for Miljøbistand til Østeuropa
Omlægningen af de tidligere centralstyrede økonomier i Østeuropa
og det tidligere Sovjetunionen har som bekendt været fyldt med langt større
problemer end forudset.
Forskellen mellem centralstyring og en markedsøkonomi kræver
ikke alene en decentralisering af beslutninger om produktion og afsætning,
men også en lang række strukturelle nydannelser, som har været
helt fremmed for de gamle systemer.
Der er i det sidste års tid sket to afgørende skridt i retning
af en tilpasning til markedsøkonomi.
For det første, ser det ud til, på basis af de beregninger, man
kan foretage, at de to områder (Østeuropa og det tidligere
Sovjetunionen) som helhed nu har passeret bunden, således at man kan vente
en positiv udvikling i den samlede produktion.
Det gælder ikke alle lande, men det synes at være ti1fældet
for det mest dominerende land - Rusland.
For det andet, er det bemærkelsesværdigt, at de østeuropæiske
lande som helhed ser ud til at have nået samme samlet produktion som for
de politiske omvæltninger i 1989 og de følgende år.
Der er tale om store forskelle mellem landene, men Polen synes at have opnået
en produktion, der er noget større end før omvæltningerne og
Tjekkiet og Ungarn ligger nogenlunde på niveau med produktionen i 1989.
På den anden side har landene i det tidligere Sovjetunionen ikke
kunnet vise samme tilfredsstillende udvikling, her er der tale om en samlet
produktion, der skønnes at ligge på halvdelen af niveauet fra 1989.
Dette gælder også det mest tungtvejende land i området,
Rusland.
Man taler om, at landene nu skal ind i den anden fase af overgangsperioden,
hvor det navnlig er de institutionelle forhold, der skal tilpasses herunder ikke
mindst det finansielle system.
I den forbindelse var det dog tilfredsstillende, at den asiatiske krise, der
en overgang truede med at svække de finansielle systemer, ikke synes at
have fået dybtgående konsekvenser.
Den danske miljøstøtte til østlandene har hidtil været
koncentreret mest om de nordlige lande i Østeuropa, der ligger nærmest
ved os, men den beskrevne økonomiske udvikling må tendere mod, at
man overvejer at lægge en noget større del af støtten over på
landene i det tidligere Sovjetunionen, som ikke har formået at gennemføre
en så kraftig genopretning af produktionen, som de østeuropæiske.
Hertil kommer, at de sidste lande, som følge af bestræbelserne
på at kunne kvalificere sig som medlemmer af den Europæiske Union,
har et meget stærkt incitament til selv at bringe miljøstandarden
op på et højere niveau.
Dette giver sig i øvrigt udslag i, at de østeuropæiske
lande, der modtager dansk støtte, har vist sig langt mere aktive i selv
at deltage i prioriteringen af de projekter, der skal nyde fremme.