[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kommunale affaldsplaner og -regulativer

2. Lovgivning

 

Med "Bekendtgørelse nr. 428 af 19. juni 1987 om kommunernes plan for bortskaffelse af affald" blev det bestemt, at kommunerne hvert fjerde år skulle udarbejde en affaldsplan. Den første generation af affaldsplaner skulle sendes til godkendelse i amtsrådene senest 1. maj 1989 og herefter skulle planerne revideres én gang i løbet af hver valgperiode. I "Bekendtgørelse nr. 131 af 21. marts 1993 om bortskaffelse, planlægning og registrering af affald" blev kravene til affaldsplanernes indhold kraftigt udvidet samtidig med at tidsfristen for udarbejdelsen af anden generation af affaldsplaner blev sat til den 1. januar 1996. Herefter skal der udarbejdes nye affaldsplaner hvert fjerde år, således at den kommende tredje generation af affaldsplaner træder i kraft den 1. januar 2000. I dette kapitel vil den lovgivning, der gælder i forhold til de nuværende og de kommende affaldsplaner blive beskrevet.

Kapitlet er opbygget således, at lovkrav til de nuværende anden generations affaldsplaner først gennemgås (afsnit 2.1). Herefter opridses de ændringer, der er sket siden og derfor gælder i forhold til kommende affaldsplaner (afsnit 2.2). Den beskrevne lovgivning omhandler dels kravene til kommunernes affaldsplaner og dels kravene til kommunernes affaldsregulativer. I kapitlet er der også et afsnit om lovgivning og andre tiltag, der skønnes at have væsentlig betydning for den fremtidige affaldsbortskaffelse (afsnit 2.3). Kapitlet afsluttes med et afsnit, hvor EU-lovgivningen med hensyn til affaldsplanlægning beskrives (afsnit 2.4).


2.1 Affaldslovgivning pr. 1. januar 1996

Miljøbeskyttelsesloven
Lov nr. 358 af 6. juni 1991 om miljøbeskyttelse
Den kommunale affaldsplanlægning tager udgangspunkt i miljøbeskyttelseslovens kapitel 6. Planlægningen er udviklet efter rammestyringsprincippet, hvilket betyder, at miljøministeren fastsætter de overordnede rammer. Indenfor disse rammer udarbejder kommunalbestyrelsen en plan for bortskaffelsen af affaldet i kommunen (jf. §47, stk. 2). Miljøministeren kan bestemme, at den kommunale affaldsplan skal erstattes af en fælleskommunal plan (jf. §47, stk. 4).

Kommunen skal udstede et eller flere affaldsregulativer, hvori de detaljerede regler for kommunens etablerede indsamlings- og anvisningsordninger er beskrevet.

Affaldsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 131 af 21. marts 1993 om bortskaffelse, planlægning og registrering af affald
Med bekendtgørelsen blev "Rådets direktiv 91/156/EØF om affald" implementeret og bekendtgørelse nr. 131 er således i overensstemmelse med dette direktiv. Bekendtgørelsen omfatter bortskaffelse af alt affald, der ikke er omfattet af andre regler (som fx olie- og kemikalieaffald og restprodukter fra røggasrensning).

Bekendtgørelsen ændrer de administrative forhold omkring affaldsplanlægning, idet amtsrådene ikke længere skal godkende affaldsplaner, men blot vurdere, om kommunens plan er i overensstemmelse med regionplanen. Kan amtsrådet og kommunen ikke opnå enighed i en sag, bliver denne afgjort af Miljøministeren.

Bekendtgørelsen indeholder de nærmere bestemmelser for indhold og udformning af affaldsplaner samt tidsfrister. Kommunerne skal hvert fjerde år (første gang 1. januar 1996) udarbejde en 12-årig plan for den kommunale affaldsbortskaffelse, som indeholder:

  • en strategidel, der redegør for kommunens overordnede målsætninger på affaldsområdet,
  • en kortlægningsdel, der beskriver status for affaldsområdet i kommunen,
  • en kortsigtet, detaljeret plan, der dækker de første 4 år,
  • en langsigtet plan, der dækker den resterende planperiode.

Den kortsigtede plan skal indeholde:

  • en detaljeret plan for bortskaffelsen af affald, herunder genanvendelige materialer, i kommunen,
  • en redegørelse for planlagt import af affald til deponering eller forbrænding,
  • en redegørelse for, hvilke behandlingsanlæg, der planlægges anvendt samt hvor store mængder affald, der forventes tilført de enkelte anlæg i planperioden,
  • en tidsplan for, hvornår de enkelte initiativer iværksættes,
  • en detaljeret redegørelse for planens økonomiske konsekvenser for kommunalbestyrelsens budget og gebyrernes størrelse.

Den langsigtede plan skal indeholde en overordnet redegørelse for kommunalbestyrelsens planer for affaldsbortskaffelsen. Desuden skal den langsigtede plan redegøre for behovet for etablering af yderligere lossepladser og forbrændingskapacitet på baggrund af de forventede tilførte affaldsmængder sammenholdt med anlæggenes kapacitet og levetid.

Den pligt, som Miljøbeskyttelsesloven fra 1991 indførte med hensyn til kommunens udarbejdelse af regulativer for samtlige typer affald, der frembringes i kommunen, udmøntes i bekendtgørelsen, der således omfatter regler for indsamlingsordninger, anvisningsordninger samt for transportørregulativer. Bekendtgørelsen indeholder de nærmere bestemmelser for indholdet og udformningen af regulativerne.

Der skal udarbejdes regulativer for indsamlingsordningernes omfang og tilrettelæggelse samt bortskaffelsesmuligheder for affald, der ikke er omfattet af en indsamlingsordning. Kommunalbestyrelsen har pligt til at iværksætte indsamlingsordninger for dagrenovation fra husholdninger og dagrenovationslignende affald fra virksomheder, institutioner, kantiner og restauranter i bebyggelser med til stadighed eller periodisk mere end 1.000 indbyggere. Desuden pålægges kommunalbestyrelsen en anvisningspligt, dvs. en pligt til at anvise bortskaffelsesmulighed for alt affald, der bliver frembragt i kommunen. Undtaget fra dette er dog homogene biprodukter. Slutteligt er borgere, grundejere og virksomheder forpligtet til at benytte de af kommunalbestyrelsen anviste bortskaffelsesmuligheder.

"Bekendtgørelse nr. 131 om bortskaffelse, planlægning og registrering" er siden 1993 ændret to gange - først ved "Bekendtgørelse nr. 581 af 24. juni 1996 om bortskaffelse, planlægning og registrering af affald" og senest ved "Bekendtgørelse nr. 299 af 30. april 1997 om affald". Sidstnævnte bekendtgørelse beskrives i afsnit 2.2.

Vejledning til affaldsbekendtgørelsen
Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 4/1994 om bortskaffelse, planlægning og registrering af affald
Miljøstyrelsen udarbejdede denne vejledning til bekendtgørelse nr. 131. Vejledningen giver et bidrag til fortolkningen og anvendelsen af reglerne i bekendtgørelsen. Således gennemgår vejledningen bl.a. regulativpligten og forholdet til de tre genanvendelsesbekendtgørelser (nr. 881, nr. 882 og nr. 883 af 11. december 1986).

Genanvendelige materialer fra husstande
Bekendtgørelse nr. 881 af 11. december 1986 om kommunale indsamlinger af genanvendelige materialer og produkter fra private husstande med tilhørende cirkulære nr. 4 af 9. januar 1987
Bekendtgørelsen pålægger kommunalbestyrelsen senest 1. januar 1990 at iværksætte indsamling af aviser, ugeblade og lignende samt glasemballager fra private husstande i bebyggelser med mere end 2.000 husstande. Bekendtgørelsen giver desuden kommunalbestyrelsen hjemmel til at etablere ordninger for andre genanvendelige materialer og produkter. Kommunalbestyrelsen kan vælge at gøre sådanne ordninger frivillige eller obligatoriske.

Genanvendelige materialer fra erhverv
Bekendtgørelse nr. 882 af 11. december 1986 om kommunale indsamlinger af genanvendelige materialer og produkter fra erhvervsvirksomheder med tilhørende cirkulære nr. 31 af 23. december 1986
Bekendtgørelsen pålægger kommunalbestyrelsen senest 1. januar 1990, at iværksætte indsamling af papir-, karton- og papmaterialer og produkter heraf fra erhvervsvirksomheder.

Madaffald
Bekendtgørelse nr. 883 af 11. december 1986 om kommunal indsamling af madaffald fra storkøkkener med tilhørende cirkulære nr. 30 af 23. december 1986
Bekendtgørelsen pålægger kommunalbestyrelsen senest 1. januar 1990 at iværksætte indsamling af madaffald fra storkøkkener med mere end 100 kg madaffald pr. uge. Indsamlingen skal ske med henblik på oparbejdning til dyrefoder eller lignende. Virksomhederne har pligt til at benytte ordningen.

Papir fra institutioner
Cirkulære nr. 116 af 20. juli 1987 om indsamling af papiraffald fra offentlige institutioner og kontorer
Cirkulæret fastslår, at kommunalbestyrelser, statsinstitutioner, amtsråd og Hovedstadsrådet[2] senest 1. januar 1988 skulle iværksætte indsamling af genanvendeligt papiraffald fra egne institutioner med mere end 100 kg genanvendeligt papiraffald pr. måned med henblik på genanvendelse.

Olie- og kemikalieaffald
Bekendtgørelse nr. 804 af 15. december 1989 om olie- og kemikalieaffald
Bekendtgørelsen pålægger kommunalbestyrelsen senest 1. januar 1991 at etablere indsamlings- eller afleveringsordninger for olie- og kemikalieaffald fra virksomheder, institutioner og private husholdninger. Virksomheder, hvor der fremkommer olie- og kemikalieaffald, har anmeldelsespligt overfor kommunalbestyrelsen.

Olie- og kemikalieaffald fra erhverv
Cirkulære nr. 190 af 25. september 1990 om kommunale indsamlingsordninger for olie- og kemikalieaffald fra erhvervsvirksomheder
Cirkulæret pålægger kommunalbestyrelsen at etablere indsamlingsordninger i form af afhentningsordninger for olie- og kemikalieaffald fra virksomheder. Dette skulle ske med virkning fra 1. januar 1991.

Vejledning om olie- og kemikalieaffald
Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 1/1991 om olie- og kemikalie affald
Af vejledningen fremgår, at der skal etableres ordninger, således at private let kan aflevere eller få indsamlet olie- og kemikalieaffald.


2.2 Lovændringer med betydning for de kommende affaldsplaner og -regulativer I dette afsnit beskrives de ændringer i affaldslovgivningen, der har betydning for kommunernes udarbejdelse af regulativer og tredje generations affaldsplaner.

Miljøbeskyttelsesloven
Lovbekendtgørelse nr. 625 af 15. juli 1997 om miljøbeskyttelse
Den række af tilføjelser og ændringer, der er foretaget i forhold til miljøbeskyttelsesloven fra 1991, er senest sammenskrevet i denne lovbekendtgørelse. Der er ikke siden sket ændringer i Miljøbeskyttelsesloven i forhold til kommunernes affaldsplaner og -regulativer.

Affaldsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 299 af 30. april 1997 om affald
Bekendtgørelsen implementerer en række af Rådets direktiver m.v. på affaldsområdet. En vigtig ny tilføjelse i bekendtgørelsen er, at begrebet "bortskaffelse" konsekvent er erstattet af det bredere dækkende begreb "håndtering".

Med hensyn til kommunernes affaldsplanlægning og udarbejdelse af affaldsregulativer, er der i bekendtgørelsen sket nogle få ændringer i forhold til de to foregående bekendtgørelser.

Tidligere skulle kommunalbestyrelsen kun indsende dele af den samlede affaldsplan til de berørte amtsråd, mens det for fremtiden er hele den samlede plan, der skal indsendes.

Den kortsigtede plan skal som hidtil indeholde en detaljeret plan for håndteringen af affald, mens tilføjelsen "genanvendelige materialer" er blevet fjernet i den nye bekendtgørelse. I "bekendtgørelse nr. 581 om bortskaffelse, planlægning og registrering af affald" fra 1996 blev der foretaget en tilføjelse til indholdet af den kortsigtede plan, der nu også skal omfatte en redegørelse for initiativer til forebyggelse og genanvendelse af emballageaffald. Denne tilføjelse videreføres med denne bekendtgørelse.

"Bekendtgørelse nr. 804 af 15. december 1989 om olie- og kemikalieaffald", "cirkulære nr. 116 af 20. juli 1987 om indsamling af papiraffald fra offentlige institutioner og kontorer", "bekendtgørelse nr. 881 af 11. december 1986 om kommunale indsamlinger af genanvendelige materialer og produkter fra private husstande" samt "bekendtgørelse nr. 882 af 11. december 1986 om kommunale indsamlinger af genanvendelige materialer og produkter fra erhvervsvirksomheder" er indskrevet i den nye bekendtgørelse. "Bekendtgørelse nr. 883 af 11. december 1986 om kommunal indsamling af madaffald fra storkøkkener" er således som den eneste af de tre "genanvendelsesbekendtgørelser" opretholdt selvstændigt.

Ifølge "bekendtgørelse nr. 581" skulle kommunalbestyrelsen iværksætte indsamling af papir, karton, papmaterialer og produkter heraf samt transportemballage fra erhvervsvirksomheder. Denne pligt er ophævet med den nye bekendtgørelse, hvorefter kommunalbestyrelsen kan vælge, om der skal iværksættes en indsamlingsordning for dette affald - samt fraktionerne ståltromler og transportemballage af plast - eller om fraktionerne skal anvises til genanvendelse. Både indsamlings- og anvisningsordninger skal tilrettelægges med det sigte, at væsentlige dele af det genanvendelige affald udnyttes til genanvendelse. Der er i bekendtgørelsen indført en undtagelsesbestemmelse om, at erhvervsvirksomheder samt offentlige og private institutioner er fritaget fra at benytte kommunalt fastsatte anvisningsordninger, når det drejer sig om affald i form af dokumenter med fortrolige oplysninger.

I bekendtgørelsen præciseres det, at homogene biprodukter er undtaget fra kommunens anvisning, med mindre der er tale om farligt affald.

Stop for deponering af brændbart affald
Aftale og cirkulære om stop for deponering af forbrændingsegnet affald
Miljø- og energiministeren, Kommunernes Landsforening, Københavns og Frederiksberg Kommuner indgik i 1994 en aftale om at stoppe deponeringen af forbrændingsegnet affald. Årsagen til dette var, at deponeringen af organisk og brændbart affald medfører en række miljømæssige problemer, bl.a. belastning med drivhusgasser, risiko for grundvandsforurening og forringelse af kystnære landskaber. Desuden sker der ved deponering ingen ressourceudnyttelse. Aftaleparterne var derfor enige om, at deponering kun bør anvendes, når der ikke er andre mere egnede behandlingsmuligheder og at deponeringen af forbrændingsegnet affald, herunder organisk affald, skulle stoppes.

På baggrund af aftalen blev "Cirkulære nr. 93 af 21. juni 1995 om kommunale regulativer om forbrændingsegnet affald" udstedt. Heraf fremgår det bl.a., at kommunerne inden 1. januar 1996 skulle udarbejde og vedtage regulativer om sortering og forbrænding af forbrændingsegnet affald. Desuden fastslår cirkulæret, at kommunerne kan anvise forbrændingsegnet affald (undtaget let fordærveligt affald som fx dagrenovation) til midlertidig oplagring i højest et år. Regulativerne skulle træde i kraft senest 1. januar 1997.

Af "Bekendtgørelse nr. 299 af 30. april 1997 om affald" fremgår det, at Miljøstyrelsen kan dispensere fra den 1-årige frist ved midlertidig oplagring af affald, hvis der opstår midlertidige kapacitetsproblemer på forbrændingsanlæggene.

Bygge- og anlægsaffald
Cirkulære nr. 94 af 21. juni 1995 om kommunale regulativer om sortering af bygge- og anlægsaffald med henblik på genanvendelse
Cirkulæret fastsætter bestemmelser om kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde og vedtage regulativer om sortering og anvisning af bygge- og anlægsaffald samt anmeldelse af mængder heraf. Kommunalbestyrelsen skal fastsætte bestemmelser om kildesortering ved bortskaffelse af bygge- og anlægsaffald, når den samlede affaldsmængde fra det pågældende bygge- og anlægsarbejde overstiger 1 ton.

Bestemmelserne skulle fastsættes senest 1. januar 1996 med ikrafttrædelse senest 1. januar 1997.

NiCd-batterier
Bekendtgørelse nr. 93 af 22. februar 1996 om indsamling af hermetisk forseglede nikkel-cadmium-akkumulatorer (lukkede nikkel-cadmium-batterier) og godtgørelse til indsamling og bortskaffelse til genanvendelse
Ifølge bekendtgørelsen kan der ydes tilskud til private og offentlige virksomheder, foreninger, kommuner m.v., der indsamler og afleverer/forestår aflevering af lukkede nikkel-cadmium-batterier til genanvendelse.

Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at have modtagefaciliteter (kommunale modtagepladser) for lukkede nikkel-cadmium-batterier.

Blyakkumulatorer
Bekendtgørelse nr. 91 af 22. februar 1996 om indsamling af blyakkumulatorer og tilskud til indsamling og bortskaffelse til genanvendelse
Der kan ydes tilskud til private og offentlige virksomheder, der forestår indsamling af blyakkumulatorer i Danmark. Virksomheder, der modtager tilskud er bl.a. forpligtet til at etablere en indsamlingsordning, der geografisk som minimum dækker et amt.

Kommunalbestyrelsen er forpligtet til at have modtagefaciliteter (kommunale modtagepladser) for blyakkumulatorer.

Kølemøbler
Cirkulære nr. 132 af 13. juni 1996 om kommunale regulativer om bortskaffelse af CFC-holdige kølemøbler
Cirkulæret fastsætter bestemmelser om kommunalbestyrelsens pligt til at udarbejde et eller flere regulativer om bortskaffelse af CFC-holdige kølemøbler samt fastsætte bestemmelser om anvisnings- eller indsamlingsordninger. Regulativer om bortskaffelse af CFC-holdige kølemøbler skulle været udarbejdet 1. januar 1997 og ordningerne skulle være igangsat 1. juli 1997.
Anden lovgivning/tiltag med betydning for affaldsbortskaffelsen og -planlægningen

Transportemballage
Aftale om genanvendelse af transportemballage af 16. august 1994
Aftalen er indgået mellem Miljøministeriet og Dansk Industri og har til formål at øge genanvendelsen af transportemballage. Aftalen omfatter alle former for transportemballage, der har bestemmelsessted i erhvervsvirksomheder i Danmark - undtaget er dog transportemballage omfattet af "bekendtgørelse nr. 804 af 15. december 1989 om bortskaffelse af olie- og kemikalieaffald".

Kommunernes Landsforening har udarbejdet et standardregulativ som bistand til de enkelte kommuners udarbejdelse af et regulativ for erhvervsaffald. Dansk Industri har udarbejdet beskrivelser af specifikationer for de genanvendelige materialer, der kan danne baggrund for affaldsregulativer om fraktioneret indsamling. Dansk Industri støtter således i samarbejde med Kommunernes Landsforening indførelsen af affaldsregulativer, der pålægger erhvervsvirksomhederne at foretage kildesortering.

Aftalen trådte i kraft 16. august 1994.

Dæk
Aftale mellem organisationerne og miljø- og energiministeren om tilbagetagningsordning for kasserede dæk af 20. februar 1995
Aftalen har til formål at sikre indsamling og miljømæssig forsvarlig oparbejdning af kasserede dæk fra personbiler og pålægger forhandlere, indsamlingsvirksomheder og oparbejdningsvirksomheder en indsamlings- og oparbejdningspligt. Forbrugeren kan således vederlagsfrit aflevere brugte dæk til forhandleren.

Aftalen er gældende indtil 31. december 1999.

I forlængelse af aftalen udstedte Miljøstyrelsen "Bekendtgørelse om gebyr og tilskud til bortskaffelse af dæk", som senest blev ændret 4. september 1996. Miljøstyrelsen forbereder en ændring af bekendtgørelsen, således at alle former for dæk til motorkøretøjer vil være omfattet af denne.

Affaldsafgift
Affaldsafgift
De seneste ændringer af affaldsafgiften er sket i 1997, hvorefter der nu er tre takster for affaldsafgifterne: Affald til forbrænding med el- og varmeudnyttelse 210 kr./ton, affald til anden forbrænding 260 kr./ton og for affald til deponering 335 kr./ton.

Slam og kompost
Bekendtgørelse nr. 528 af 20. juni 1997 om tilsyn med kvaliteten af kommunalt spildevandsslam og komposteret husholdningsaffald m.m. til jordbrugsformål
I bekendtgørelsen stilles krav til prøvetagning og analysehyppighed af spildevandsslam og komposteret affald. Fra den 1. juli 1997 skal der analyseres for indhold af fire miljøfremmede organiske stoffer.

Biomasseaffald
Bekendtgørelse nr. 638 af 3. juli 1997 om biomasseaffald
Bekendtgørelsen fastsætter regler for håndtering af træaffald og andet fast biomasseaffald ved forbrænding eller ved afsætning til virksomheder, der producerer brændselspiller eller -briketter. Biomasseaffald, der ikke er optaget i bekendtgørelsens bilag, skal bortskaffes i henhold til bestemmelser i kommunale affaldsregulativer eller efter konkret anvisning fra kommunen.

Affaldsdeponering
Vejledning fra Miljøstyrelsen nr. 9/1997 om affaldsdeponering
Vejledningen erstatter Miljøstyrelsens tidligere vejledning nr. 4/1982 om affaldsdeponering. Som noget nyt tager vejledningen udgangspunkt i en miljøpolitisk målsætning om, at enhver generation skal tage vare på sit eget affald, så det ikke udgør en miljømæssig trussel for kommende generationer.

Vejledningen indeholder generelle anvisninger på anlæggelse, drift og efterbehandling af et deponeringsanlæg. Desuden defineres en ny strategi for drift af deponeringsanlæg, herunder overgangen fra aktiv til passiv miljøbeskyttelse, accept af affald til deponering samt introduktion af tre typer deponeringsenheder.

Det bemærkes i vejledningens forord, at der ved redaktionens afslutning pågår et arbejde med at udarbejde et fælles EU-direktiv for affaldsdeponering. Selvom vejledningen lægger sig tæt op af principperne i forslaget til direktivet (fra 5. marts 1997), må det forventes, at der sker ændringer/tilføjelser til vejledningen, når det endelige direktiv foreligger.

Elektriske og elektroniske produkter
Forslag til bekendtgørelse om håndtering af affald i form af elektriske og elektroniske produkter
Miljøstyrelsen sendte udkast til ovenstående bekendtgørelse i høring fra juni til september 1997. Udkastet indeholdt bestemmelser om, hvordan elektronikaffald skal håndteres, herunder regler om anvisning, indsamling og oparbejdning.

Bekendtgørelsen er p.t. (april 1998) stadig under udarbejdelse.

Erhvervsaffald
Debatoplæg om erhvervsaffald og udvalgte affaldsstrømme
Miljøstyrelsen sendte i juli 1997 et debatoplæg om erhvervsaffald i høring. I oplægget beskrives den hidtidige indsats overfor affaldet, de væsentligste udfordringer i dag i forhold til erhvervsaffaldet samt en række konkrete initiativer. Der skal bl.a. sættes fokus på brancher med farligt og miljøbelastende affald, de nationale krav til håndtering og behandling af det miljøbelastende affald, affaldsafgiften, større krav til virksomhederne ved kapitel 5-godkendelser, bedre afsætningsmuligheder for affald, styrkelse af udvikling af nye genvindingsteknologier samt øget genanvendelse af det affald, der i dag tilføres forbrændingsanlæggene.

Transportemballageplast
Vejledning om genanvendelse af transportemballager af plast
Ifølge affaldsbekendtgørelsens § 36, stk. 2 skal kommunerne iværksætte genanvendelsesordninger for transportemballage af plast fra erhvervsvirksomheder senest 1. juli 1998. Miljøstyrelsen fremsendte i slutningen af december 1997 en kopi af ovenstående vejledning til kommunerne til orientering. Der lægges i affaldsbekendtgørelsen op til, at genanvendelsesordningerne organiseres som anvisningsordninger, men kommunerne kan frit vælge i stedet at etablere indsamlingsordninger. Med vejledningen får kommunerne et arbejdsredskab til etablering af genanvendelsesordningerne, hvad enten de vælger den ene eller den anden type ordning.

Klinisk risikoaffald
Forslag til vejledning om håndtering af klinisk risikoaffald
Miljøstyrelsen sendte i januar 1998 ovennævnte vejledning i høring. Betegnelserne "klinisk risikoaffald" og "vævsaffald" erstatter den tidligere anvendte betegnelse "specielt sygehusaffald" og anvendes her, idet vejledningen har en bredere anvendelse end selve sygehussektoren. Ifølge høringsudkastet skal kommunalbestyrelsen udarbejde et regulativ for håndtering af klinisk risikoaffald, hvor i der fastsættes detaljerede bestemmelser for at sikre en miljømæssig forsvarlig håndtering af dette affald. Desuden nævnes, at der kan etableres en fælles indsamlingsordning for klinisk risikoaffald og andet farligt affald.

Forurenet jord
Betænkning om forurenet jord med tilhørende lovudkast
Miljø- og energiministeren nedsatte i 1994 "Jordforureningsudvalget", der skulle undersøge mulighederne for en mere overskuelig og sammenhængende regulering af jordforureningsområdet. I marts 1996 udkom udvalgets "Betænkning om forurenet jord". Som opfølgning af denne er der blevet udført et større analyse- og udviklingsarbejde samt foretaget faglige vurderinger, som har resulteret i fem udkast til vejledninger: "Vejledning i kortlægning af jordforurening og kilder hertil", "Vejledning om prøvetagning og analyse af jord", "Vejledning om oprydning af benzin- og olieforurenede grunde", "Vejledning om oprydning af forurenede lokaliteter" og "Rådgivning af beboere i let forurenede områder". Derudover har arbejdet ført til "Udkast til forslag til lov om forurenet jord" og "Udkast til forslag til ændring af lov om miljøbeskyttelse" (konsekvensændringer i anledning af lov om forurenet jord), som begge var i høring frem til 6. marts 1998. I lovforslagene fastsættes 1. januar 1999 som ikrafttrædelsesdato for lovene.

Vedtages lovforslaget om forurenet jord vil det få den betydning for kommunerne, at de ligesom i dag skal bistå amtskommunerne med forureningskortlægningen. Kommunerne skal i højere grad end tidligere bistå i forhold til at udpege arealer med følsom arealanvendelse. Desuden kan kommunerne overtage amternes rådgivning af beboere. Kommunerne skal også behandle anmeldelser om flytning af jord fra kortlagte områder og tage stilling til, hvad der skal ske med forurenet jord, som skal bortskaffes. Der forventes en mindre stigning i antallet af påbud til forurenere.

Af bemærkningerne til lovforslaget vedrørende miljøbeskyttelsesloven fremgår det, at kommunerne ikke får nye opgaver i forlængelse af de ændringer, der foreslås i udkastet til loven.

Affald 21
Affald 21
I forlængelse af miljø- og energiministerens affaldsredegørelse fra februar 1998 besluttede Folketinget, at regeringen skulle udarbejde en handlingsplan. Denne har fået titlen "Affald 21" og skulle have været færdig 1. april 1998. På grund af folketingsvalget er den dog blevet udskudt til efteråret 1998.


2.3 EU-lovgivning

Affald
Rådets direktiv 75/442/EØF om affald, ændret ved direktiverne 91/156/EØF og 91/692/EØF
Direktivet udgør den juridiske ramme for forebyggelse, håndtering og bortskaffelse af affald, som fastsat i EF-strategien for affaldsforvaltning.

Ifølge direktivets art. 7 skal medlemsstaterne udarbejde en eller flere planer for håndtering af affald. Disse skal omfatte:

  • arten, mængden og oprindelsen af det affald, der skal nyttiggøres eller som skal bortskaffes,
  • de almindelige tekniske forskrifter,
  • alle særlige bestemmelser vedrørende specielt affald,
  • de områder eller anlæg, der er egnede til bortskaffelsen,

Derudover kan i planerne fx anføres:

  • de fysiske eller juridiske personer, der har beføjelse til at håndtere affald,
  • en vurdering af omkostninger ved nyttiggørelses- og bortskaffelsesforanstaltninger,
  • egnede foranstaltninger, hvorved der tilskyndes til at rationalisere indsamling, sortering og behandling af affaldet,

Medlemsstaterne kan desuden træffe foranstaltninger, der hindrer transport af affald, der ikke er i overensstemmelse med deres vedtagne planer for affaldshåndtering.

Medlemsstaterne skal hvert tredie år (første gang 1. april 1995, dækkende årene 1995-1997) fremsende en rapport om gennemførelsen af bestemmelserne i direktivet til Kommissionen. Disse rapporter danner grundlaget for en sammenfattende rapport, som Kommissionen udarbejder.

Batterier og akkumulatorer
Rådets direktiv 91/157/EØF om batterier og akkumulatorer, der indeholder farlige stoffer
Medlemsstaterne er forpligtede til at sikre, at batterier og akkumulatorer mærkes og indsamles særskilt, således at nyttiggørelse og kontrolleret bortskaffelse sikres. For at tilskynde til særskilt indsamling og genanvendelse kan medlemsstaterne tage økonomiske instrumenter, som fx iværksættelse af et pantsystem, i anvendelse.

Medlemsstaterne skal udarbejde programmer med henblik på bl.a. gradvist at nedbringe mængden af brugte batterier og akkumulatorer i husholdningsaffald. De første programmer skulle være udarbejdet 18. marts 1993 og være gældende i en periode på fire år.

Farligt affald
Rådets direktiv 91/689/EØF om farligt affald
I direktivet defineres "farligt affald" og der fastsættes en række krav til bl.a. indsamling, transport, midlertidig oplagring samt kontrol af farligt affald.

De kompetente myndigheder skal, enten separat eller som en del af deres almindelige planer for affaldshåndtering, udarbejde og offentliggøre planer for håndtering af farligt affald.

Transportforordningen
Rådets forordning (EØF) nr. 259/93 af 1. februar 1993 om overvågning af og kontrol med overførsel af affald indenfor, til og fra Det Europæiske Fællesskab
Forordningen omfatter alt affald og regulerer affaldstransporter indenfor EU samt transporter til ikke-medlemsstater. Anmeldelse til og godkendelse fra de kompetente myndigheder skal ske, inden transporterne finder sted.

Miljøstyrelsen har med "Bekendtgørelse nr. 971 af 19. november 1996 om import og eksport af affald" suppleret bestemmelserne i Rådets forordning (EØF) nr. 259/93. Heraf fremgår det bl.a., at Miljøstyrelsen er den danske kompetente myndighed i forhold til forordningen.

Emballage og emballageaffald
Rådets direktiv 94/62/EF om emballage og emballageaffald
I direktivet defineres "emballage" og "emballageaffald". Medlemstaterne kan fremme genbrugssystemer for emballager, der kan genbruges på en miljømæssigt fornuftig måde. Medlemsstaterne skal træffe foranstaltninger for at sikre, at minimum 50 vægtprocent og maksimum 65 vægtprocent af emballageaffaldet genanvendes[3]. Inden for rammerne af dette generelle mål skal mellem 25 vægtprocent som et minimum og 45 vægtprocent som et maksimum af samtlige de materialer, der indgår i emballageaffaldet, genvindes[4] med et minimum på 15 vægtprocent for hvert emballagemateriale. Medlemsstaterne kan gå videre end disse mål, hvis de har tilstrækkelig genanvendelses- og genvindingskapacitet. Dog må dette ikke give anledning til forvridning på det indre marked eller være til hindring for, at andre medlemsstater kan opfylde direktivet.

Medlemsstaterne skal træffe de nødvendige foranstaltninger til, at der indføres systemer til sikring af tilbagetagning og/eller indsamling af brugt emballage og/eller emballageaffald. Dette skal ske med henblik på, at den brugte emballage eller emballageaffaldet håndteres på den mest hensigtsmæssige måde. Dvs. at emballagen genbruges eller genanvendes, herunder genvinding af indsamlet emballage og/eller emballageaffald.

Medlemsstaterne skal i deres affaldsplaner redegøre for håndtering af emballage og emballageaffald.

Direktiv om deponering af affald
Forslag til Rådets direktiv om deponering af affald
Ifølge det sidste forslag til direktivet af 26. marts 1998 er direktivets formål at begrænse miljøbelastningen fra affaldsdeponier, herunder især forurening af overfladevand, grundvand, jordbund og luft samt det globale miljø, herunder drivhuseffekten samt de heraf følgende risici for menneskers sundhed. I forlængelse heraf skal direktivet sikre høje standarder for affaldsdeponering i EU og fremme forebyggelsen af affaldsdannelse gennem genvinding og genanvendelse af affald. Mere specifikt omhandler direktivet bl.a. omkostningsfastsættelse ved deponering, forbehandling inden deponering samt godkendelsesprocedurer for deponeringsanlæg. Direktivet forventes vedtaget i løbet af 1998.


[2] Hovedstadsrådet blev nedlagt med udgangen af 1989. [Tilbage i tekst]

[3] Begrebet "genanvendelse" dækker i denne sammenhæng over både genanvendelse og energiudnyttelse. Hvis direktivet skulle være oversat i dag havde man i stedet for genanvendelse anvendt begrebet "nyttiggørelse". [Tilbage i tekst]

[4] I stedet for begrebet "genvinding" anvendes i dag begrebet "materialegenvinding". [Tilbage i tekst]



[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]