Kommunale affaldsplaner og -regulativer
4.
Status over kommunale affaldsregulativer
I dette kapitel gøres status over de kommunale affaldsregulativer. Først gennemgås
hvilke betalingsformer, der er for de forskellige affaldsfraktioner og dernæst gøres
status over omfanget af regulativfastsatte ordninger for affaldsfraktionerne. Vægten i
kapitlet er lagt på gennemgangen af ordningerne. Antallet af regulativfastsatte ordninger
bliver afslutningsvist sammenlignet med den tilsvarende statusopgørelse over
regulativfastsatte affaldsordninger, som Rendan gennemførte i 1991-92.
4.1 Renovationsgebyrer og affaldsordningernes betalingsform
I dette afsnit gennemgås betalingsformerne for bortskaffelse af affald. I afsnit 4.1.1
beskrives hvordan betalingsmåden er sammensat på fraktionsniveau. Det bliver således
opgjort, hvorvidt udgifterne til bortskaffelse af de enkelte fraktioner er dækket af
kommunens renovationsgebyr, eller om der er særskilt betaling til kommunen eller
vognmanden.
4.1.1 Betalingsform for de enkelte affaldsfraktioner
I det følgende gennemgås betalingsformen for de enkelte affaldsfraktioner fordelt på
henholdsvis husstande og erhverv. Registreringen af betalingsformen er opdelt i 3
forskellige former.
- Bortskaffelsen finansieres gennem kommunens renovationsgebyr.
- Der er særskilt betaling til kommunen for bortskaffelsen.
- Der er særskilt betaling til transportør/anlæg for bortskaffelsen.
Gennemgangen er baseret på de kommunale affaldsregulativers oplysninger om
betalingsformen for de enkelte affaldsfraktioner.
Betalingsformerne for husstande og erhverv er opgjort i tabel 18 og 19. Antallet af
betalingsformer for en fraktion overstiger i nogle tilfælde antallet af kommuner med en
ordning for fraktionen. Dette skyldes, at en fraktion kan være nævnt i flere regulativer
for den samme kommune, hvorfor betalingsformen er registreret flere gange. En anden
forklaring er, at en fraktion som fx plast i nogle kommuner er opdelt på forskellige
plasttyper, hvorfor betalingsformen er registreret for dem alle.
Når det ikke er muligt at undgå dobbeltregistrering skyldes det, at en kommune kan
have flere betalingsformer for samme fraktion. Eksempelvis kan der være et regulativ for
papir og pap fra erhverv med en mængdegrænse på 100 kg/måned. Det er obligatorisk for
virksomheder, som overstiger mængdegrænsen, at tilslutte sig en indsamlingsordning, hvor
der er særskilt betaling til transportør/modtageanlæg. Virksomheder med under 100
kg/måned kan imidlertid vælge en anden løsning, hvor der er en anden betalingsform (fx
genbrugsstation).
Disse forhold bevirker, at det ikke er muligt at foretage en direkte sammenligning af
antallet af affaldsordninger og antallet af betalingsformer for de enkelte fraktioner.
Betaling for husstande
I tabel 18 er betalingsformerne for private husstande vist. Som det fremgår, sker
betalingen for hovedparten af affaldsordningerne for husstande over kommunens
renovationsgebyr.
Betaling til transportør/anlæg er ikke almindelig praksis for husholdningsaffald.
Alligevel optræder denne betalingsform relativt ofte, især for fraktionerne bygge- og
anlægsaffald samt jern og metal. Dette skyldes, at disse fraktioner generelt er beskrevet
i regulativer, der gælder for både husstande og erhverv.
Tabel 18
Betalingsformer for husstande
Affaldstyper |
Over kommunens renovationsgebyr |
Særskilt betaling til kommunen |
Betaling til transportør/ anlæg |
Betalingsform fremgår ikke |
Dagrenovation |
274 |
1 |
11 |
55 |
Glas og flasker |
243 |
3 |
29 |
53 |
Aviser og ugeblade |
270 |
2 |
63 |
62 |
Farligt affald |
256 |
2 |
51 |
59 |
Organisk dagrenovation |
59 |
0 |
0 |
10 |
Haveaffald |
227 |
23 |
52 |
91 |
Pap |
37 |
0 |
29 |
18 |
Storskrald |
256 |
14 |
19 |
58 |
CFC-holdige produkter |
76 |
0 |
2 |
12 |
Elektronikskrot |
30 |
0 |
4 |
6 |
Plast |
64 |
1 |
77 |
16 |
Jern og metal |
70 |
0 |
69 |
23 |
Batterier og akkumulatorer |
25 |
0 |
0 |
8 |
Bygge- og anlægsaffald |
36 |
1 |
109 |
25 |
Tøj og sko |
32 |
0 |
0 |
6 |
Betaling for erhverv
Betalingsformerne for erhverv fremgår af tabel 19. Som det fremgår betaler erhverv
oftest særskilt til transportør/anlæg for bortskaffelsen af deres affald. Dog er der en
relativ stor del af affaldsordningerne, der finansieres over kommunernes renovationsgebyr.
Som det fremgår drejer det sig typisk de ordninger, der både omfatter private husstande
og erhverv og som både husstande og erhverv betaler til.
Når nogle ordninger for fraktioner som plast og bygge- og anlægsaffald er registreret
som værende finansieret over kommunens renovationsgebyr skyldes det oftest, at de
pågældende kommuner har et regulativ for genbrugsstationer, hvoraf det fremgår at
mindre erhvervsvirksomheder kan benytte genbrugsstationen.
Tabel 19
Betalingsformer for erhverv
Affaldstyper |
Over kommunens renovations- gebyr |
Særskilt betaling til kommunen |
Særskilt betaling til transportør/
anlæg |
Betalings- form fremgår ikke |
Papir og pap |
151 |
58 |
375 |
79 |
Farligt affald |
105 |
28 |
247 |
84 |
Madaffald |
1 |
29 |
210 |
51 |
Dagrenovationslignende affald |
251 |
4 |
35 |
44 |
Glas og flasker |
129 |
6 |
165 |
26 |
Storskrald |
118 |
10 |
25 |
25 |
Haveaffald |
134 |
12 |
151 |
54 |
CFC-holdige produkter |
51 |
2 |
80 |
13 |
Elektronikskrot |
16 |
0 |
127 |
12 |
Plast |
34 |
19 |
367 |
45 |
Jern og metal |
34 |
4 |
238 |
24 |
Batterier og akkumulatorer |
19 |
1 |
79 |
11 |
Klinisk risikoaffald |
28 |
46 |
167 |
51 |
Bygge- og anlægsaffald |
7 |
4 |
281 |
45 |
Ståltromler |
0 |
0 |
19 |
1 |
4.2 Affaldsordninger for husstande
I dette afsnit gøres status over kommunale affaldsregulativer og affaldsordninger.
Kommunernes regulativer omfatter i princippet alle etablerede affaldsordninger.
Opgørelsen over regulativfastsatte affaldsordninger giver således et billede af, hvor
langt kommunerne pr. 1. marts 1998 er kommet med implementeringen af de nye
affaldsordninger, som de i henhold til deres anden generations affaldsplaner har planlagt
at etablere.
Opgørelsen baserer sig på oplysningerne i de affaldsregulativer, som kommunerne har
fremsendt til Rendan. Alligevel har det sandsynligvis ikke været muligt at registrere
alle affaldsordninger. Det er der to grunde til:
- Nogle kommuner har ikke fremsendt alle deres regulativer.
- Nogle affaldsordninger eksisterer uden at der er udarbejdet regulativer herfor.
Husstande og erhverv
I lighed med forrige kapitel gennemgås først affaldsordninger for husstande opdelt i de
obligatoriske og ikke-obligatoriske ordninger. Herefter gennemgås ordninger for erhverv,
ligeledes opdelt i obligatoriske og ikke-obligatoriske ordninger. Obligatoriske ordninger
er ordninger, som kommunerne i henhold til gældende love og bekendtgørelser pr. 1.
januar 1996 var pligtige til at etablere. Ikke-obligatoriske ordninger er ordninger, som
kommunen frivilligt kan etablere.
Oplysninger om regulativfastsatte ordninger er baseret på registreringer fra
kommunernes affaldsregulativer. Oplysningerne er kvalitetssikret ved hjælp af Videncenter
for Affaldsminimering og Genanvendelse´s database om kommunernes affaldshåndtering (i
det følgende benævnt "Kommunedatabasen"). Oplysningerne om regulativfastsatte
ordninger suppleres således med oplysninger, om hvor mange kommuner, der modtager den
pågældende fraktion på deres genbrugsstation. Dermed er det forsøgt at tage højde for
problemet med, at ikke alle kommunale affaldsordninger er regulativfastsatte.
Tabel 20 viser antallet af obligatoriske ordninger for private husstande pr. 1. marts
1998.
Sådan læses tabellen
Tabellens kolonne 2-4 viser antallet af kommuner med en regulativfastsat ordning. Disse
ordninger er opdelt på hente- og bringeordninger i tredje og fjerde kolonne. I femte
kolonne er opgjort det antal kommuner, hvor det er muligt at aflevere affaldsfraktionen
på den kommunale genbrugsstation. Den sidste kolonne beskriver det samlede antal kommuner
med en regulativfastsat ordning eller en genbrugsstationsordning. Kommunerne er kun
medregnet én gang, selvom mange både har en regulativfastsat ordning og en bringeordning
til genbrugsstation.
Tabel 20
Obligatoriske affaldsordninger for husstande jf. de kommunale regulativer
Fraktion |
Regulativfastsatte ordninger |
Kan
afleveres på genbrugsstation |
Samtlige
kommuner med affaldsordning |
Kommuner med reg.
ordning |
Hente- ordninger |
Bringe- ordninger |
Dagrenovation |
264 |
264 |
0 |
- |
264 |
Glas og flasker |
242 |
91 |
150 |
218 |
261 |
Aviser og ugeblade |
240 |
148 |
91 |
218 |
261 |
Farligt affald |
249 |
42 |
207 |
178 |
263 |
Note: Når summen af hente- og bringeordninger for nogle fraktioner er mindre end det
samlede antal ordninger skyldes det, at det ikke i alle tilfælde har været muligt at se,
om der er tale om en hente- eller bringeordning.
Dagrenovation
Ifølge tabellen har 264 kommuner en ordning for dagrenovation. I alle tilfælde er der
tale om en henteordning. Kun kommuner med byer med over 1.000 indbyggere er forpligtet til
at etablere en ordning for dagrenovation. Alligevel må det formodes, at alle 275 danske
kommuner har en ordning for dagrenovationsaffald. Ifølge tabellen "mangler" der
en dagrenovationsordning i 11 kommuner, men dette skyldes, at kommunerne ikke har
fremsendt deres regulativer for dagrenovation.
Glas og flasker
Kravet om indsamling af glas (og aviser/ugeblade) fra husstande omfatter kommuner med
samlede bebyggelser med mere end 2.000 husstande (jf. bekendtgørelse nr. 881 fra 1987 og
299 fra 1997). Det er 121 kommuner i Danmark, der falder ind under dette kriterium. Disse
kommuner er vist i bilag 1.
Der er registreret 242 kommuner med regulativfastsatte indsamlingsordninger for glas og
flasker fra husstande. Bringeordninger er den mest udbredte indsamlingsform for denne
fraktion. 150 kommuner har en bringeordning, mens 91 kommuner har en henteordning.
Af de 33 kommuner, der ikke har regulativfastsatte indsamlingsordninger for glas og
flasker, har 19 kommuner genbrugsstationer, hvor det er muligt at aflevere glas og
flasker. Det faktiske antal kommuner med bringeordninger kommer dermed op på 169. 14
kommuner har ingen ordning.
Blandt de 121 kommuner, der er omfattet af pligten til at etablere en regulativfastsat
indsamlingsordning for glas og flasker, er der 8 kommuner (7%), der ikke har et regulativ
for glas og flasker. Disse kommuner opfylder således ikke kravet i bekendtgørelsen. I 4
af disse er det dog muligt at aflevere glas og flasker på den kommunale genbrugsstation.
Aviser og ugeblade
Ifølge de kommunale regulativer er der 240 kommuner med ordninger for aviser og ugeblade
fra private husstande. For denne fraktion har 148 kommuner etableret henteordninger, mens
91 kommuner udelukkende har bringeordninger. Rendan har ikke oplysninger om
regulativfastsatte indsamlingsordninger fra de resterende 35 kommuner. 21 af disse 35
kommuner har ifølge Kommunedatabasen genbrugsstationer, hvor det er muligt at aflevere
aviser og ugeblade. Det faktiske antal kommuner med bringeordninger kommer dermed op på
112. 14 kommuner har ingen ordning.
Blandt de 121 kommuner, der er omfattet af pligten til at udarbejde et regulativ for
aviser og ugeblade, er der 8 kommuner (7%), der ikke har et regulativ. I 4 af disse
kommuner kan aviser og ugeblade dog afleveres på den kommunale genbrugsstation.
Farligt affald
249 kommuner har en indsamlingsordning for farligt affald. Bringeordninger er langt den
mest udbredte indsamlingsform for denne affaldstype, idet 207 kommuner benytter sig af
bringeordninger. 42 kommuner har organiseret indsamlingen som henteordning. Rendan har
ikke kunnet registrere indsamlingsordninger for farligt affald i 26 kommuner. I 14 af
disse kommuner er det ifølge Kommunedatabasen muligt at aflevere farligt affald på
genbrugsstationen. Dermed kommer det samlede antal bringeordninger op på 221. 12 kommuner
har ingen ordning.
4.2.1 Organisk affald fra husstande Organisk affald fra
husstande omfatter organisk dagrenovationsaffald og haveaffald. Det organiske
dagrenovationsaffald kan enten hjemmekomposteres eller kommunen kan etablere en
indsamlingsordning, hvor affaldet bioforgasses eller komposteres centralt. Tabel 21 viser
en oversigt over regulativfastsatte ordninger for organisk affald fra husstande.
Tabel 21
Affaldsordninger for organisk affald fra husstande jf. de kommunale regulativer
Fraktion |
Regulativfastsatte ordninger |
Kan
afleveres på genbrugsstation |
Samtlige
kommuner med affalds- ordninger |
Kommuner med reg.
ordninger |
Hente- ordninger |
Bringe- ordninger |
Organisk dagrenovation |
62 |
62 |
0 |
- |
62 |
Hjemmekompostering |
169 |
- |
- |
- |
169 |
Haveaffald |
223 |
96 |
127 |
223 |
258 |
Organisk dagrenovation
Ifølge de kommunale regulativer har 62 kommuner en særskilt indsamlingsordning for
organisk dagrenovationsaffald. I alle kommuner er der tale om henteordninger ved
husstanden.
Hjemmekompostering
I stedet for at indsamle det organiske affald gør flere kommuner en indsats for at få
borgerne til at hjemmekompostere. Antallet af kommuner, der ifølge deres affaldsplan
aktivt tilskynder til hjemmekompostering fremgik af forrige kapitel. Tabel 21 viser alle
kommuner, der via deres regulativ tillader hjemmekompostering. Som det fremgår er dette
tilfældet i 169 kommuner. Flere kommuner tillader sandsynligvis hjemmekompostering, uden
at det er regulativfastsat.
Haveaffald
223 kommuner har regulativfastsatte indsamlingsordninger for haveaffald fra husstande. I
96 kommuner er indsamlingen organiseret som en henteordning. Ved henteordninger afhentes
haveaffaldet ofte sammen med storskrald. I 127 kommuner er der bringeordninger for
haveaffald, hvor haveaffaldet kan afleveres på en genbrugsstation eller direkte på
kommunens komposteringsanlæg. Der er ingen regulativfastsat ordning for haveaffald i 52
kommuner. I 35 af de 52 kommuner er det ifølge Kommunedatabasen muligt at aflevere
haveaffaldet på kommunens genbrugsstation. Det faktiske antal bringeordninger kommer
dermed op på 162. 17 kommuner har ingen ordning for haveaffald.
4.2.2 Øvrige ikke-obligatoriske affaldsordninger for
husstande
Ud over de obligatoriske indsamlingsordninger og ordninger for organisk affald, har de
fleste kommuner indsamlingsordninger for yderligere en række affaldsfraktioner fra
husstande. Nogle af disse ordninger er kun etableret i en mindre kreds af kommuner, mens
fraktioner som pap, storskrald, jern og metal samt bygge- og anlægsaffald indsamles i
flertallet af kommuner. Antallet af regulativfastsatte ordninger for de ikke-obligatoriske
affaldsfraktioner er vist i tabel 22.
Tabel 22
Affaldsordninger for ikke-obligatoriske affaldsfraktioner fra husstande jf. de kommunale
regulativer
Fraktion |
Regulativfastsatte ordninger |
Kan
afleveres på genbrugsstation |
Samtlige
kommuner med affaldsordning |
Kommuner med reg.
ordning |
Hente- ordninger |
Bringe- ordninger |
Pap |
201 |
99 |
99 |
207 |
248 |
Storskrald |
230 |
138 |
92 |
223 |
258 |
Kviksølvholdige lyskilder |
10 |
0 |
10 |
113 |
114 |
Kølemøbler |
88 |
6 |
82 |
178 |
257 |
Elektronikaffald |
27 |
1 |
26 |
111 |
119 |
Aluminium |
0 |
0 |
0 |
8 |
8 |
Plast |
75 |
8 |
67 |
48 |
117 |
Jern og metal |
107 |
21 |
86 |
226 |
233 |
Batterier/akkumulatorer |
25 |
0 |
25 |
189 |
190 |
Bygge- og anlægsaffald |
110 |
7 |
103 |
219 |
235 |
Tøj |
30 |
5 |
25 |
191 |
197 |
Note: Når summen af hente- og bringeordninger for nogle fraktioner er mindre end det
samlede antal ordninger skyldes det, at det ikke i alle tilfælde har været muligt at se,
om der er tale om en hente- eller bringeordning.
Pap
201 kommuner har en indsamlingsordning for pap fra husstande. Heraf har 99 henteordning og
99 har bringeordning. 74 kommuner har ingen regulativfastsat ordning for pap. Ifølge
Kommunedatabasen har 47 af disse kommuner dog genbrugsstationer, hvor det er muligt at
aflevere pap. Dermed har 146 kommuner bringeordninger, mens 27 kommuner ingen ordning har
for pap.
Storskrald
Henteordninger for storskrald omfatter traditionelt indbo og andre større genstande. I
dag er storskraldsindsamlingen i de fleste kommuner udvidet til at omfatte flere
genanvendelige fraktioner, oftest haveaffald, jern- og metal, pap m.m. 230 kommuner har en
ordning for storskrald. Heraf har 138 henteordning og 92 har bringeordning. 45 kommuner
har ingen regulativfastsat ordning for storskrald, men i 28 af disse kommuner er det
ifølge Kommunedatabasen muligt at aflevere brændbart/ikke-brændbart affald på den
kommunale genbrugsstation. Dermed kommer det reelle antal kommuner med bringeordning op
på 120, mens 17 kommuner ingen ordning har for storskrald.
Kviksølvholdige lyskilder
Det er kun 10 kommuner, der har regulativfastsatte ordninger for indsamling af
kviksølvholdige lyskilder. Dette er dog ikke ensbetydende med at kommunerne ikke
indsamler denne fraktion. 104 kommuner modtager ifølge Kommunedatabasen kviksølvholdige
lyskilder på deres genbrugsstation. I alt har 114 kommuner således en bringeordning for
denne affaldsfraktion.
Kølemøbler
88 kommuner har regulativfastsatte ordninger for kølemøbler. 82 kommuner har organiseret
indsamlingen som en bringeordning til genbrugsstation, mens 6 kommuner har henteordning
for kølemøbler. Hertil skal lægges yderligere 107 kommuner, der ifølge
Kommunedatabasen modtager kølemøbler og andre CFC-holdige produkter på deres
genbrugsstationer. Disse ordninger er ikke regulativfastsatte. Hvis det antages, at alle
kommuner der indsamler storskrald også indsamler kølemøbler, kommer det samlede antal
kommuner med indsamlingsordninger for kølemøbler op på i alt 257, mens 18 kommuner
ingen ordning har.
Elektriske og elektroniske produkter
27 kommuner har en regulativfastsat ordning for elektriske og elektroniske produkter. Kun
1 kommune har en henteordning, mens 26 har bringeordninger. Elektriske og elektroniske
produkter er endnu et eksempel på en affaldsfraktion, hvor kun et fåtal af de kommunale
indsamlingsordninger er regulativfastsat. Der er ifølge Kommunedatabasen 92 kommuner, der
indsamler elektronikaffald via genbrugsstation uden at have det fastsat dette i et
affaldsregulativ. 119 kommuner har dermed indsamling af elektronikskrot, mens 156 kommuner
ingen ordning har.
Aluminium
Der er ingen kommuner, der har regulativfastsat indsamling af aluminium fra husstande. Der
er ifølge Kommunedatabasen 8 kommuner, der indsamler aluminium via genbrugsstation uden
at have det fastsat i et affaldsregulativ.
Plast
75 kommuner har regulativfastsatte indsamlingsordninger for plast fra husstande. 8 af
disse har organiseret indsamlingen som henteordninger, mens 67 har bringeordninger.
Yderligere 42 kommuner har ifølge Kommunedatabasen en ordning for plast. Når disse
ikke-regulativfastsatte ordninger medregnes, kommer det samlede antal ordninger op på
117.
Jern og metal
107 kommuner har i deres regulativer indsamlingsordninger for jern og metal. 21 er
organiseret som henteordninger, mens de øvrige 86 kommuner har bringeordninger. Ifølge
Kommunedatabasen er der 126 kommuner ud over de 107 - der modtager jern og metal
på deres genbrugsstationer. Dermed har mindst 233 kommuner indsamlingsordninger for jern
og metal fra husstande. 42 kommuner har ingen ordning.
Batterier/akkumulatorer
Der er kun 25 kommuner, der har regulativfastsatte indsamlingsordninger for batterier og
akkumulatorer fra husstande. I alle tilfælde er der tale om bringeordninger. Ud over de
25 er det ifølge Kommunedatabasen i 165 kommuner muligt at aflevere batterier og
akkumulatorer på kommunens genbrugsstation. Således har i alt 190 kommuner ordninger for
batterier og akkumulatorer. 85 kommuner har ingen særskilt ordning for batterier. En del
af disse kommuner indsamler formodentlig batterier sammen med farligt affald.
Bygge- og anlægsaffald
110 kommuner har regulativfastsatte indsamlingsordninger for bygge- og anlægsaffald fra
husstande. 103 af disse er bringeordninger til genbrugsstation, mens kun 7 er
henteordninger. Ud over de regulativfastsatte ordninger er der ifølge Kommunedatabasen
125 kommuner hvor det er muligt at aflevere bygge- og anlægsaffald på kommunens
genbrugsstation. Dermed er der i alt 236 kommunale ordninger for bygge- og anlægsaffald
fra husstande. 39 kommuner har ingen ordning.
Tøj og sko
Der er i 30 kommuner regulativfastsatte indsamlingsordninger for tøj og sko. 5 af disse
er henteordninger og de øvrige 25 er bringeordninger. Derudover er det dog ifølge
Kommunedatabasen i 163 kommuner muligt at aflevere tøj på kommunens genbrugsstation. Det
samlede antal kommunale ordninger kommer dermed op på 193. 78 kommuner har ingen
ordninger for tøj, men der kan i disse kommuner være frivillige organisationer, der
varetager indsamlingen af tøj.
4.3 Affaldsordninger for erhverv
4.3.1 Obligatoriske affaldsordninger for erhverv Tabel
23 viser antallet af ordninger for de affaldsfraktioner fra erhverv, som kommunerne pr. 1.
januar 1996 havde pligt til at etablere en ordning for.
Hvis en kommune har både indsamlings- og anvisningsordning for en fraktion vil begge
ordninger være medtaget i tabellen. Dette skyldes, at der ofte vil være tale om
forskellige ordninger for forskellige typer eller størrelser af erhverv. Derfor er summen
af indsamlings- og anvisningsordninger større end det anførte antal kommuner med en
regulativfastsat ordning.
Tabel 23
Obligatoriske affaldsordninger for erhverv jf. de kommunale regulativer
Fraktion |
Regulativfastsatte
ordninger |
Kan
afleveres på genbrugs- station |
Kommuner
med ordninger |
Kommuner med reg.
ordninger |
Indsamlings- ordninger |
..heraf bringe-
ordninger |
Anvisnings- ordninger |
Papir og pap |
259 |
192 |
63 |
154 |
173 |
266 |
Farligt affald |
246 |
214 |
62 |
143 |
138 |
255 |
Olie- og benzinudskillere |
87 |
58 |
0 |
24 |
- |
87 |
Madaffald fra storkøkkener |
225 |
194 |
0 |
42 |
- |
225 |
Papir og pap
259 kommuner har etableret en ordning for papir og pap fra erhverv. 192 kommuner har
etableret indsamlingsordninger, hvoraf 129 af disse er organiseret som henteordninger og
63 som bringeordninger. I praksis omfatter bringeordninger oftest mindre
erhvervsvirksomheder, der kan aflevere papir og pap på kommunens genbrugsstation. 154
kommuner har etableret anvisningsordninger for papir og pap fra erhverv. 16 kommuner har
ikke en regulativfastsat ordning for papir og pap, men ifølge Kommunedatabasen er det i 7
af disse kommuner tilladt for erhverv at aflevere papir og pap på kommunens
genbrugsstation. Således er der kun 9 kommuner, der ikke har en ordning for papir og pap.
Farligt affald
246 kommuner har regulativfastsatte ordninger for farligt affald fra erhverv. I 214 af
disse er der indsamlingsordninger, hvoraf de 152 er henteordninger og 62 er
bringeordninger til genbrugsstation. 143 kommuner har anvisningsordning for farligt
affald. I 29 kommuner er der ingen regulativfastsat ordning, men ifølge Kommunedatabasen
er det i 9 af kommunerne tilladt for erhverv at aflevere mindre mængder farligt affald
på kommunens genbrugsstation. 20 kommuner har ingen ordning for farligt affald fra
erhverv.
Olie- og benzinudskillere
Tømning af olie- og benzinudskillere udgør en del af den samlede ordning for farligt
affald. 87 kommuner har særskilt nævnt denne tømningsordning i deres regulativer. I 58
kommuner er der etableret en indsamlingsordning, mens 24 kommuner har en anvisningsordning
for affaldet. Ved anvisningsordninger skal affaldsproducenten anvende en godkendt
tranportør til at tømme udskilleren og transportere affaldet.
Madaffald fra storkøkkener
225 kommuner har regulativfastsatte ordninger for madaffald fra storkøkkener.194 har
indsamlingsordninger, mens 42 har anvisningsordninger. Når ikke alle kommuner har en
ordning for madaffald er en del af forklaringen, at der ikke i alle kommuner er
virksomheder, der genererer over 100 kg madaffald om ugen.
4.3.2 Ikke-obligatoriske affaldsordninger for erhverv
I tabel 24 fremgår omfanget af ikke-lovpligtige affaldsordninger for erhverv. Mange af
ordningerne er ikke deciderede erhvervsaffaldsordninger, men erhvervsvirksomheder er dog
omfattet af en regulativfastsat ordning for husstande.
Tabel 24
Affaldsordninger for øvrige affaldsfraktioner fra erhverv jf. de kommunale regulativer
Fraktion |
Regulativfastsatte
ordninger |
Kan
afleveres på genbrugs- station |
Kommuner
med ordning |
Kommuner med reg.
ordning |
Indsamlings- ordninger |
..heraf bringe-
ordninger |
Anvisnings- ordninger |
Dagrenovations- lignende affald |
231 |
227 |
0 |
37 |
- |
231 |
Glas og flasker |
195 |
135 |
82 |
123 |
160 |
236 |
Storskrald |
131 |
115 |
62 |
26 |
167 |
210 |
Haveaffald |
184 |
114 |
63 |
105 |
162 |
228 |
Kviksølvholdige lyskilder |
46 |
- |
8 |
38 |
85 |
110 |
Kølemøbler |
129 |
65 |
51 |
70 |
132 |
195 |
Elektronikaffald |
80 |
12 |
10 |
68 |
81 |
135 |
Aluminium |
- |
- |
- |
- |
1 |
1 |
Plast |
209 |
73 |
9 |
157 |
36 |
214 |
Jern og metal |
176 |
48 |
21 |
155 |
171 |
226 |
Batterier |
66 |
35 |
12 |
45 |
141 |
174 |
Klinisk risikoaffald |
204 |
180 |
2 |
46 |
- |
204 |
Bygge- og anlægsaffald |
207 |
12 |
6 |
191 |
168 |
249 |
Ståltromler |
20 |
1 |
0 |
19 |
0 |
20 |
Dagrenovationslignende affald
I 231 kommuner er der en regulativfastsat ordning for dagrenovationslignende affald fra
erhverv. I 227 af disse kommuner er der en indsamlingsordning, hvor affaldet oftest
indsamles sammen med dagrenovationsaffald fra private husstande. 37 kommuner har en
anvisningsordning for dagrenovationslignende affald fra erhverv.
Glas og flasker
195 kommuner har en regulativfastsat ordning for glas og flasker fra erhverv. I 135
kommuner er der tale om indsamlingsordninger, hvoraf de 53 er henteordninger og 82 er
bringeordninger til kuber eller genbrugsstation. 123 kommuner har anvisningsordninger for
glas og flasker. 80 kommuner har ingen regulativfastsat ordning for glas og flasker, men
ifølge Kommunedatabasen er det i 41 af disse tilladt for erhverv at bringe glas og
flasker til en kommunal genbrugsstation. Således er der 39 kommuner, der ingen ordning
har for glas og flasker fra erhverv.
Storskrald
131 kommuner har en regulativfastsat ordning for storskrald fra erhverv. 115 af disse er
indsamlingsordninger, hvoraf 53 er henteordninger og 62 er bringeordninger. 26 kommuner
har anvisningsordninger. Indsamlingsordninger for storskrald for erhverv omfatter typisk
aflevering af affaldet på kommunens genbrugsstation. Ud over de 131 kommuner er det
ifølge Kommunedatabasen i 79 kommuner tilladt for erhverv at aflevere storskrald på
kommunens genbrugsstation. I 65 kommuner er der ingen ordning for storskrald fra erhverv.
Haveaffald
184 kommuner har en regulativfastsat ordning for haveaffald fra erhverv. 114 er
indsamlingsordninger, hvoraf 51 er organiseret som henteordninger og 63 som
bringeordninger. 105 kommuner har anvisningsordninger for haveaffald fra erhverv.
Indsamling af haveaffald for erhverv omfatter typisk aflevering af affaldet på kommunens
genbrugsstation. Blandt de 91 kommuner, der ikke har en regulativfastsat ordning, er det
ifølge Kommunedatabasen tilladt for erhverv i 44 kommuner at aflevere haveaffald på
kommunens genbrugsstation. 47 kommuner har ingen ordning for haveaffald fra erhverv.
Kviksølvholdige lyskilder
46 kommuner har regulativfastsatte ordninger for kviksølvholdige lyskilder fra erhverv.
Kun 8 kommuner har indsamlingsordninger i form af bringeordninger, mens 38 kommuner har
anvisningsordninger. Derudover er det i 64 kommuner ifølge Kommunedatabasen tilladt for
erhverv at aflevere kviksølvholdige lyskilder på kommunens genbrugsstation. Dermed
kommer det samlede antal ordninger op på 110, mens 165 kommuner ikke har en særskilt
ordning for kviksølvholdige lyskilder. Disse kommuner indsamler muligvis lyskilderne
sammen med farligt affald.
Kølemøbler
129 kommuner har regulativfastsat en ordning for kølemøbler for erhverv. I 65 kommuner
er der tale om indsamlingsordninger, hvoraf de 14 er henteordninger og 51 er
bringeordninger. 70 kommuner har anvisningsordning for kølemøbler fra erhverv. Derudover
er det ifølge Kommunedatabasen i 66 kommuner tilladt for erhverv at aflevere kølemøbler
på kommunens genbrugsstation. I alt har 195 kommuner ordninger for kølemøbler for
erhverv, mens 80 kommuner ikke har.
Elektriske og elektroniske produkter
I 80 kommuner er der regulativfastsatte ordninger for elektriske og elektroniske produkter
fra erhverv. 12 kommuner har indsamlingsordninger, hvoraf 2 er henteordninger og 10 er
bringeordninger. I 68 kommuner er der etableret anvisningsordninger. Derudover er det
ifølge Kommunedatabasen muligt for erhvervsvirksomheder i 55 kommuner at aflevere
elektriske og elektroniske produkter på kommunens genbrugsstation. Således kommer det
samlede antal ordninger op på 135, mens 140 kommuner ingen ordning har.
Aluminium
Der er ingen kommuner, der har regulativfastsatte affaldsordninger for aluminium fra
erhverv. Ifølge Kommunedatabasen er det muligt for erhverv i 1 kommune at aflevere
elektriske og elektroniske produkter på kommunens genbrugsstation.
Plast
Fraktionen plast omfatter alle former for plast, herunder transportemballageplast. 209
kommuner har regulativfastsatte ordninger for plast fra erhverv. 73 af disse er
indsamlingsordninger, hvoraf de 64 er organiseret som henteordninger og 9 som
bringeordninger. 157 kommuner har anvisningsordninger for plast fra erhverv. Udover de 209
kommuner er det ifølge Kommunedatabasen tilladt for erhvervsvirksomheder at aflevere
plast på kommunens genbrugsstation i 5 kommuner. Dermed har i alt 214 kommuner en ordning
for plast fra erhverv, mens 61 kommuner ikke har nogen ordning.
Jern og metal
176 kommuner har en regulativfastsat ordning for jern og metal fra erhverv. 48 af disse
har indsamlingsordninger, hvoraf de 27 er henteordninger og 21 er bringeordninger. 155
kommuner har anvisningsordninger. Udover de 176 kommuner er det ifølge Kommunedatabasen
tilladt for erhvervsvirksomheder at aflevere jern og metal på kommunens genbrugsstation i
50 kommuner. Således har i alt 226 kommuner en ordning for jern og metal fra erhverv. 49
kommuner har ingen ordning.
Batterier/akkumulatorer
I 66 kommuner er der en regulativfastsat ordning for batterier og akkumulatorer. I 35
kommuner er der indsamlingsordninger, hvoraf de 20 er organiseret som henteordninger og 15
som bringeordninger. 45 kommuner har anvisningsordninger for batterier og akkumulatorer
for erhverv. Ud over de 66 kommuner er det ifølge Kommunedatabasen tilladt for erhverv at
aflevere batterier og akkumulatorer på den kommunale genbrugsstation i 106 kommuner.
Dermed har i alt 174 kommuner en særskilt ordning for batterier/akkumulatorer fra
erhverv, mens 101 kommuner ikke har. Disse kommuner kan dog i praksis indsamle
batterier/akkumulatorer sammen med det øvrige farlige affald.
Klinisk risikoaffald
204 kommuner har en regulativfastsat ordning for klinisk risikoaffald. I 180 kommuner er
der en indsamlingsordning for klinisk risikoaffald, hvoraf 178 har henteordninger og 2 har
bringeordninger. 46 kommuner har en anvisningsordning.
Bygge- og anlægsaffald
I 207 kommuner er der etableret en regulativfastsat ordning for bygge- og anlægsaffald.
12 kommuner har indsamlingsordninger, hvoraf 6 er henteordninger og 6 er bringeordninger.
191 kommuner har anvisningsordninger. Derudover er det ifølge Kommunedatabasen i 168
kommuner tilladt for erhverv at aflevere mindre mængder bygge- og anlægsaffald på den
kommunale genbrugsstation. Dermed kommer det samlede antal ordninger op på 249. 26
kommuner har ingen ordning for bygge- og anlægsaffald fra erhverv.
Ståltromler
20 kommuner har etableret en regulativfastsat ordning for ståltromler for erhverv. 1
kommune har en indsamlingsordning, mens de resterende 19 har anvisningsordninger.
4.4 Sammenligning af affaldsregulativerne fra 1991 og 1998
I dette afsnit sammenlignes resultaterne af ovenstående gennemgang af de
regulativfastsatte affaldsordninger i de kommunale affaldsregulativer, der var gældende
pr. 1. marts 1998 med resultaterne fra den tilsvarende gennemgang af affaldsregulativer,
der blev foretaget i 1991-92.
Det er ikke muligt at tegne den tidsmæssige udvikling for alle regulativfastsatte
affaldsordninger, da nærværende projekt omfatter langt flere fraktioner end
undersøgelsen fra 1991. Det vil først være muligt at skitsere en udvikling for de
"nye" fraktioner ved gennemgangen af næste generation af affaldsplaner efter
år 2000.
I 1991 var grundlaget regulativer fra 255 kommuner, mens der i 1998 har været
regulativer fra alle 275 kommuner. Derved kan antallet af ordninger ikke direkte
sammenlignes. Antallet af ordninger er derfor omregnet til procent af henholdsvis 255 og
275 kommuner.
Tabel 25
Sammenligning af regulativfastsatte affaldsordninger for husstande i 1991 og 1998
Fraktioner |
Affaldsregulativer 1991
(255 kommuner) |
Affaldsregulativer 1998
(275 kommuner) |
Eksisterende ordninger |
Ordningstype |
Eksisterende ordninger |
Ordningstype |
Antal |
% af 255 kommuner |
Hente- ordning |
Bringe- ordning |
Antal |
% af 275 kommuner |
Hente- ordning |
Bringe- ordning |
Dagrenovation |
244 |
96% |
232 |
0 |
264 |
96% |
264 |
0 |
Glas og flasker |
169 |
66% |
99 |
49 |
242 |
88% |
91 |
150 |
Aviser og ugeblade |
168 |
66% |
122 |
28 |
240 |
87% |
148 |
91 |
Farligt affald |
202 |
79% |
47 |
146 |
249 |
91% |
42 |
207 |
Storskrald |
178 |
70% |
89 |
64 |
230 |
84% |
138 |
92 |
Haveaffald |
185 |
73% |
82 |
67 |
223 |
81% |
96 |
127 |
Plast |
37 |
15% |
22 |
13 |
75 |
27% |
8 |
67 |
Hjemme- kompostering |
101 |
40% |
- |
- |
169 |
61% |
- |
- |
Organisk dagrenovation |
- |
- |
- |
- |
62 |
23% |
62 |
0 |
Kviksølvholdige lyskilder |
- |
- |
- |
- |
10 |
4% |
0 |
10 |
Kølemøbler |
- |
- |
- |
- |
88 |
32% |
6 |
82 |
Elektronikaffald |
- |
- |
- |
- |
27 |
10% |
1 |
26 |
Jern og metal |
- |
- |
- |
- |
107 |
39% |
21 |
86 |
Tøj |
- |
- |
- |
- |
30 |
11% |
5 |
25 |
Pap |
- |
- |
- |
- |
201 |
73% |
99 |
99 |
Batterier/ akkumulatorer |
- |
- |
- |
- |
25 |
9% |
0 |
25 |
Bygge- og anlægs- affald |
- |
- |
- |
- |
110 |
40% |
7 |
103 |
Aluminium |
- |
- |
- |
- |
0 |
0% |
0 |
0 |
Flere ordninger
I forhold til de 8 affaldsfraktioner fra husholdninger, der blev undersøgt i 1991
fremgår det, at der for de 7 fraktioners vedkommende er kommet flere regulativfastsatte
ordninger i 1998. Dagrenovation er som den eneste uforandret (96%), men denne ordning var
allerede i 1991 regulativfastsat i stort set alle kommuner. Ordninger for glas, aviser,
storskrald og haveaffald er steget fra ca. 70% til at være 80-90% i 1998. For farligt
affald er der regulativfastsatte ordninger for ca. 91% af kommunerne i 1998 mod 80% i
1991. Hjemmekompostering er i 1998 dækket af regulativer i godt 60% af kommunerne mod ca.
40% i 1991. Endelig er indsamlingsordninger for plast næsten fordoblet fra 15% til 27% af
kommunerne.
Øvrige fraktioner
De øvrige fraktioner var ikke med i undersøgelsen fra 1991. Mindst udbredte er
batterier, kviksølvholdige lyskilder, elektronikskrot og tøj, som ligger omkring 5-10%.
For batterier og lyskilder skyldes det, at disse oftest er omfattet af regulativer for
farligt affald, hvorfor der ikke er registreret en selvstændig ordning. Elektronikskrot
er en ny fraktion, som kun få kommuner har lavet regulativer for. Tøjindsamling
foretages i de fleste kommuner af frivillige organisationer, hvorfor kommunerne sjældent
har regulativer for denne fraktion.
Organisk dagrenovation, kølemøbler, jern og metal samt bygge- og anlægsaffald er der
regulativfastsatte ordninger for i 20-40% af kommunerne. Blandt de nye fraktioner topper
pap med 73%, men oftest er der tale om, at pap indsamles
Tabel 26
Sammenligning af regulativfastsatte affaldsordninger for erhverv i
1991 og 1998
9 fraktioner kan sammenlignes
For erhverv er det muligt at sammenligne mellem 1991 og 1998 for 9 fraktioner. Antallet af
regulativfastsatte ordninger for dagrenovationslignende affald er faldet, men faldet kan
skyldes vanskeligheder med at gennemskue, om erhverv er omfattet af
dagrenovationsordningerne for husholdninger. Tabellen afslører også et fald i antallet
af regulativfastsatte ordninger for tømning af olie- og benzinudskillere. Faldet skyldes
sandsynligvis, at ordningen oftere er omfattet af regulativer for farligt affald i 1998
end tilfældet var i 1991. De øvrige 7 ordninger er mere udbredte i kommunerne i 1998,
end de var i 1991. De største stigninger ses indenfor områderne plast, glas, metal og
byggeaffald, mens mindre stigninger ses indenfor områderne papir/pap, madaffald og
farligt affald.
Øvrige fraktioner
For de øvrige fraktioner er der ikke foretaget nogen opgørelse af ordningernes
udbredelse ved gennemgangen af regulativerne i 1991. Som det fremgår er ordninger for
fraktionerne klinisk risikoaffald (74%), haveaffald (67%), storskrald (48%) og
kølemøbler (47%) de mest udbredte. For de øvrige fraktioner er der oprettet ordninger i
20-30% af kommunerne. Kun 7% af kommunerne har etableret en regulativfastsat ordning for
ståltromler.
|