[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Erstatning af kraftige drivhusgasser

5 Forbrug af SF6 og erstatnings-muligheder herfor

SF6 (svovlhexafluorid) er en tung gas. Ifølge Miljøstyrelsens kortlægning (Miljøstyrelsen 1998) blev der i 1997 forbrugt 13 tons SF6 i dansk industri. De tilsvarende tal for 1992, 1993, 1994, 1995 og 1996 er hhv. 15 tons, 17 tons, 21 tons, 17 tons og 11 tons. Glasindustrien (støjisolerende vinduer) er langt det største forbrugsområde, og herefter kommer kraftværker og metalværker.

Der findes derudover nogle meget små forbrugsområder. DTI Energi er dog kun bekendt med brug af stoffet som sporgas. Der er formentlig også andre små anvendelsesområder, f.eks. laboratoriebrug og medicinske anvendelser.

Kemisk formel

R-nummer

Normalkoge punkt (C)

GWP (100 år)

Atmosfærisk levetid (år)

SF6

R-7146

-63,8

23.900

3.200

Det globale forbrug af SF6 er på ca. 7.500 tons pr. år og er stigende. Langt størstedelen (ca. 6.000 tons/år) forbruges som dielektrisk materiale i stærkstrømsinstallationer, hvor især den kraftige udbygning af elektricitetsforsyningen i nye vækstområder, bl.a. i Asien, forbruger store mængder SF6. I de "gamle" industrialiserede lande skete denne udbygning for en del år siden , og forbruget af SF6 til elektriske installationer er forholdsvis lav, p.g.a. genanvendelse af stoffet.

Det næststørste forbrug på globalt plan er til magnesiumproduktion (ca. 500 tons/år). Andre globale forbrugsområder er afgasning af aluminium, rensning af elektroniske komponenter og opblæsning af bildæk.

 

5.1 Støj-isolerende termoruder

SF6 (Svovlhexafluorid) er en gas ved normale temperaturer og atmosfæ-retryk. SF6 benyttes i nogle lydisolerende termoruder, hvor SF6 i en blanding sammen med bl.a. argon udfylder mellemrummet imellem glasruderne. Formålet hermed er at dæmpe akustiske trykbølger og dermed beskytte mod støj udefra.

Ifølge Miljøstyrelsens kortlægning blev der benyttet 7,2 tons SF6 til dette formål i 1997. Denne opgørelse er overvejende udarbejdet efter oplysninger fra leverandører og importører af SF6. Forbruget af SF6 til dette formål er faldende, og var i 1995 og 1996 hhv. 13,5 og 9,4 tons.

En stor del af produktionen sælges i Danmark. Der er ca. 30 producenter af denne type støjdæmpende termoruder i landet.

Ifølge Miljøstyrelsens kortlægning (Miljøstyrelsen 1998) er der en umiddelbar emission af SF6 i forbindelse med påfyldning af ruderne, og dette tab varierer mellem 10 og 20 % afhængig af anvendt udstyr og procedurer. Tidligere var dette udslip meget større.

Den påfyldte SF6 akkumuleres i første omgang i vinduerne, men stoffet vil sive ud i atmosfæren, når ruderne punkterer.

Da der ikke findes en indsamlings- eller opsamlingsordning (og det vil også være svært at etablere sådanne ordninger), må det forventes, at al SF6 vil ende i atmosfæren. Da man har produceret denne type vinduer i mange år (15 - 20 år), må det forventes, at der til stadighed er emission fra gamle vinduer med SF6 i forbindelse med punkteringer eller skrotning. Hvis vi antager, at den gennemsnitlige levetid for disse vinduer er 20 år, er vi ved at nå det stadie, hvor den reelle emission er lig med råvareforbruget.

DTI Energi har talt med Peter Vestergaard fra DTI Byg og med repræsentanter fra producenter, og disse oplyser, at:

  • Man var overrasket over miljøproblemet ved brug af SF6, og man mener heller ikke at brugerne (bl.a. byfornyelsesselskaber) har kendskab til dette
  • Man syntes umiddelbart at forbrugsmængden er stor, og dette var man overrasket over
  • SF6 giver lidt dårligere varmeisolerende egenskaber i forhold til normale ruder
  • I støjisolerende ruder indgår altid andre tiltag som glas i forskellige tykkelser og eventuelt lamineret
  • SF6 giver kun et mindre bidrag til støjreduktionen

Det vil således være relevant med en Renere Teknologi-indsats på dette område, og den miljømæssige effekt kan blive ret stor, hvis der opnås et positivt resultat af projektet.

DTI Energi har taget kontakt til Delta Akustik og Vibration, med det formål at formulere et projekt på området.

Der foreligger nu et projektforslag, hvor 1. del af projektet skal foretage en mere præcis kortlægning af produktionen af støjisolerende vinduer (hvilke rude og vinduestyper, antal, anvendelsesområder med hensyn til typer af trafikstøj, forventet levetid m.v. Der udføres laboratoriemålinger på 8 - 10 vinduer (med SF6). Der foretages parallelle målinger på samme vinduer uden SF6. Delprojekt 1 skal derefter konkludere på SF6's betydning for støjisoleringen og opstille mål for delprojekt 2, hvor der sammen med producenter skal fremstilles nye typer vinduer uden SF6.

 

5.2 Beskyttelsesgas i letmetalstøberier

Ifølge Miljøstyrelsens kortlægning blev der i 1997 forbrugt 0,6 tons SF6 som beskyttelsesgas til produktion af letmetal. Forbruget i 1995 og 1996 var hhv. 1,5 og 0,4 tons.

Støbning af magnesiumdele foregår på virksomheden Metallic A/S. Her bruges SF6 i en blanding med andre gasarter (CO2 og atmosfærisk luft) for at beskytte flydende magnesium mod af bryde i brand, når metallet støbes til maskindele.

Flydende magnesium er yderst brandfarligt og vil bryde i brand, hvis det kommer i kontakt med luftens ilt.

Det foregår efter samme metode som andre steder i verden. Søgning på internettet viser, at der findes en række forskellige støberimaskiner til magnesium, og alle er beskyttet med SF6-anlæg. SF6 vil herved blive emitteret til omgivelserne.

Metallic støber også emner i aluminium, zink og messing, men SF6 bruges udelukkende i forbindelse med magnesium.

Ifølge Lars Feldager Hansen, Metallic er magnesium et meget let og stærkt metal. Derfor går automobilindustrien i højere grad over til at benytte magnesium-dele i bilerne.

Metallic er i gang med at ombygge fabrikken, således at SF6-forbruget vil ophøre. Der vil i stedet blive benyttet SO2 i lukkede maskiner. Denne teknologi er allerede implementeret i dele af fabrikken og forventes at blive fuld implementeret i løbet af det næste år. Den nye teknologi er indført i samarbejde med Norsk Hydro.

 

Aluminiumsproduktion

Ifølge Preben Norgaard Hansen, DISA benyttes SF6 til afgasning af aluminiumsmelter før støbning. Tidligere benyttede man "klorgasser" til dette formål, og det var ret problematisk p.g.a. arbejdsmiljøet.

SF6 sendes ind i smelten i små bobler, og gas (bl.a. brint) i smelten diffunderer ind i boblerne, som herefter strømmer op til overfladen og frigives til atmosfæren.

Der findes på globalt plan omkring 20 Disamatic støbemaskiner til alumini-umsproduktion, og dette marked er i stærk stigning, idet aluminium i højere grad benyttes til maskindele, bl.a. i bilindustrien.

DISA har tidligere afprøvet denne teknik på sit forsøgsstøberi, men benytter p.t. ikke SF6 til dette formål. PNH har ikke kendskab til, om SF6 bruges til dette formål i Danmark.

 

5.3 Isolatorgas i elektriske kraftafbrydere

SF6 har en usædvanlig dielektrisk styrke, og det har ført til, at stoffet bliver benyttet som isolatorgas i visse elektriske installationer, hvor der er høj spænding. Der er principielt to forskellige anvendelser:

  • som slukkemedie i afbrydere
  • som isolationsmedie i kompakte fordelingsanlæg

Forbruget af nyt SF6 til disse formål var i 1995 ca. 1,4 tons, i 1996 ca. 1 tons og i 1997 ca 4,2 tons ifølge Miljøstyrelsens kortlægning. Den installerede mængde er formodentlig meget større, men emissionen er begrænset, da gassen er i lukkede beholdere, som opsamles og genbruges i forbindelse med vedligeholdelse eller nedtagning af udstyret. Emissionen forekommer således ved uheld eller uforudsete lækager.

Ifølge Henrik Weldingh, DEFU vil der dannes en lysbue i forbindelse med brydning af strømmen i en afbryder, og temperaturen i lysbuen kan komme op på ekstreme værdier (10.000 - 100.000 C). Der skal være et stof, som bryder lysbuen ved at køle hurtigt og godt, for at brydningen skal lykkes, når strømmen er nul i vekselstrømmens sinuskurve. Der er flere muligheder:

  • Lysbuen blæses væk vha. kraftig trykluft fra beholder. Denne teknologi er gammel og benyttes stadig i visse anlæg. Det er en ulempe, at udløsning af trykluften giver en voldsom eksplosionsagtig støj.
  • Kontakten brydes i olie, og der dannes brint. Denne teknologi indebærer en vis eksplosionsfare, og man er gået væk fra den.
  • Kontakten brydes i en lukket beholder med SF6. Dette virker godt.
  • Kontakten brydes i et kammer med vakuum. Denne teknologi virker ligeledes godt i området op til 20 kV.

Der findes ikke danske fabrikanter af dette udstyr. Men store internationale firmaer som ABB, Siemens, Group Schneider m.m. sælger udstyret. Afbryderne er ladet med SF6, når de importeres til Danmark.

Der findes op mod 600 transformatorstationer i 10 - 20 kV-niveauet i Danmark, og disse kan være udstyret med enten SF6 eller vakuum-brydere.

Prisen er nogenlunde ens, og der er en hård konkurrence mellem fabrikan-terne. Man kan således vælge at købe SF6-fri bryder til 10 - 20 kV-transformatorstationerne. Der kan være pladsmæssige problemer forbundet med det, og det kan kræve udskiftning af hele stationen.

Endvidere findes ca. 60.000 stk. 10 kV/400 V netstationer. Her kan udstyret være baseret på SF6 både som bryder- og isolationsmedie, men der findes også andre SF6-fri løsninger. På grund af det store styktal spiller pålidelighed, vedligeholdelse og små dimensioner en afgørende rolle.

Derimod findes der ikke alternativer i højspændingsområdet, dvs. fra ca. 60 kV og højere.

Der ser ifølge Henrik Weldingh, DEFU ikke umiddelbart ud til, at der er ny teknologi på vej. Der vil dog måske komme nye halvledere på markedet i fremtiden, men det kræver et teknologisk gennembrud, idet der er for store tab i den teknologi, som man kender p.t.

Den anden anvendelse indenfor stærkstrømsområdet er som isolatorgas ved kompakte transmissionsledninger. Der kan f.eks. være tale om, at høj-spændingsledninger på 400 kV fra generator og ud af kraftværksbygningen ligger i rør (f.eks. 20 m lange), hvor selve ledningen er omgivet af SF6.

Herved forhindres, at der sker overslag til rørmaterialet og overgang til de andre faser. Alternativet er, at ledningerne placeres med større afstand imellem sig, hvor det er atmosfærisk luft, som er isolatoren.

Da der ikke findes danske producenter af udstyr, vil det umiddelbart være lidt formålsløst at starte udviklingsprojekter på dette område. Man kan vælge at installere SF6-frie afbrydere i 10 kV-systemet, hvis man ønsker at benytte teknologi, som ikke indeholder kraftige drivhusgasser.

 

5.4 Sporgas og andre laboratorieformål

Ifølge Miljøstyrelsens kortlægning er forbruget i Danmark i 1997 ca. 0,6 tons til "Forskningsinstitutter".

DMU (Danmarks MiljøUndersøgelser) bruger en lille mængde SF6 som sporgas i forbindelse med spredningsforsøg i atmosfæren. Disse forsøg udføres for at afprøve matematiske modeller for spredning, og denne type forsøg udgør bl.a. grundlaget for standarder for skorstenshøjder o.l.

Der er tale om anvendelse af små mængder, som varierer meget alt efter konkrete projekter. Ifølge Erik Lyck, DMU blev der således i 1995 brugt ca. 6 kg, i 1996 ingen anvendelse og i 1997 er der anvendt mindre end 100 g. I 1998 er der hidtil ikke benyttet noget.

Anvendelsen af SF6 som sporstof skyldes en række særlige egenskaber ved stoffet, som gør det vanskeligt at erstatte, herunder at det er præcist og specifikt detekterbart i meget lave koncentrationer, og at det har en meget lav forekomst i atmosfæren. Der har i udlandet været udført forsøg med et PFC-stof, men det er også miljømæssigt problematisk.

Erik Lyck vurderer, at der ikke findes noget brugbart alternativ, men at man forsat må begrænse og kontrollere den anvendte mængde i forbindelse med forsøg.

DMU's sporingsudstyr er så fintfølende, at man kan måle baggrundsniveauet af SF6, og Erik Lyck har skrevet en artikel herom.

Der er ca. 5 danske laboratorier, som udfører forsøg med ventilation. Her benyttes små mængder SF6 som sporstof til indendørs forsøg. Målingerne benyttes til at bedømme spredning af forurening, lækage fra varmevekslere og vurdering af kortslutning imellem luftstrømme m.m.

Christian Drivsholm, DTI Energi i Taastrup oplyser, at man benytter ca. 2 kg. pr. år til disse forsøg. Man kunne også benytte lattergas (N2O), men det er også lidt problematisk p.g.a. toksicitet.

 

5.5 Bildæk

Ifølge Miljøstyrelsens kortlægning er der i Danmark intet forbrug af SF6 til bildæk.

Der er forskellige efterretninger om, at der i Tyskland forbruges store mængder SF6 (af størrelsesordenen 100 tons/år) til opblæsning af bildæk, og derfor har DTI Energi forsøgt at klarlægge denne anvendelse.

Efter samtale med Rudolf Nielsen, DTI Energi, Torben Skovgaard, Dækspecialisternes Landsforbund og Jan Steen Hansen, Continental ser situationen således ud:

Et tysk firma Messer Griesheim (nær Hamborg) forsøgte at sælge et system til Continental i Danmark. Det skulle hedde "Conti Air Safe", og det blev testet omkring 1990, men er ikke blevet solgt på markedet.

Salgsargumentet skulle angiveligt være, at SF6-molekyler er ret store og vil blandet op med luft i bildæk gå ind i dækmaterialet og forhindre/formindske difussion af luften ud af bildækket.

Alle ovennævnte personer mener, at der ikke forbruges SF6 til dette formål i Danmark.

 

5.6 Eventuelle andre anvendelser af SF6

DTI Energi har p.t. ikke kendskab til andre anvendelser af SF6 i dansk industri end ovennævnte.

DTI Energi er dog bekendt med, at der benyttes SF6 i såler i Nike sportssko. Ifølge et brev fra Sarah Severn, Director for Nike Environmental Action Team til Greenpeace Danmark (dateret 12. september 1997) benyttedes i året 1. april 1996 til 31. marts 1997: ca. 288 tons. Stoffet benyttes i Nike's Air-modeller, og alle sålerne er produceret i USA.

Nike bebudede samtidig en afvikling af forbruget over tre år, således at SF6 vil blive erstattet med nitrogen senest i år 2001.

I et nyt brev til Greenpeace Danmark (dateret 17. august 1998) skriver Sarah Severn fra Nike, at forbruget i kalenderåret 1997 var ca. 276 tons SF6 og forbruget i 1998 er projekteret til at være ca. 164 tons. Dette svarer til en 40 % reduktion.

Nike skriver endvidere, at forbrugerne ikke umiddelbart kan se forskel på hvilke modeller, som er fremstillet med SF6 og med nitrogen.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]