[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Råd & Vink om gebyrfastsættelse på affaldsområdet

5 Gebyrberegning - modeleksempel

5.1 Grundlæggende forudsætninger
5.2 Fælles- og administrationsomkostninger
5.3 Renter
5.4 Afskrivninger og renter
5.5 Indsamling af dagrenovation
5.6 Affaldsvarmeværk
5.7 Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for private
5.8 Container/genbrugspladser
5.9 Deponi
5.10 Kompost
5.11 Modtageplads for farligt affald
5.12 Genbrug
5.12.1 Papirgenbrug
5.12.2 Flaskegenbrug
5.13 Gebyroversigt

 

Dette kapitel viser i et konstrueret eksempel budget og gebyrfastsættelse i et fælleskommunalt affaldsselskab.

  • At budgettet skal opdeles i så mange aktiviteter, som det er nødvendigt for at sikre en rimelig overensstemmelse mellem gebyret og den ydelse, der leveres eller stilles til rådighed
  • At opstilling af beregning og opdelingen i aktiviteter skal give en rimelig gennemsigtighed i gebyrberegningen
  • At opdelingen, for at sikre en nem og hensigtsmæssig daglig administration, ikke bliver mere detaljeret end nødvendigt.

Eksemplet er ikke udtryk for et ideal eller for den eneste rigtige måde at opbygge et budget- og gebyrsystem på. Det er udelukkende ment som inspiration for affaldsselskaber og kommuner i deres egne overvejelser.

For det affaldsselskab, der ønsker at opbygge sit økonomisystem i lighed med eksemplet, kan det stærkt anbefales, at der forinden udarbejdes en oversigt over affaldsstrømmene. Kun derigennem kan man opnå den fornødne indsigt i affaldsstrømmene og dermed forudsætningen for opbygningen af et gennemsigtigt gebyrberegningssystem. I bilag 1 er eksemplets affaldsstrømme vist.

Modelselskabet er et fælleskommunalt affaldsselskab, som gennem sine vedtægter har fået overlagt følgende opgaver fra kommunen:

  • Administration og planlægning af hele affaldsområdet
  • Indsamling af affald fra boligerne i området
  • Behandling og evt. videreformidling af det affald, som indsamles i selskabets opland.

Selskabet forventes af kommunerne at udarbejde et færdigt materiale til brug for kommunernes opkrævning af renovationsgebyr. Det skal give kommunen (administration og politikere) et godt overblik over baggrunden for gebyrfastsættelsen og være detaljeret i en grad, så det umiddelbart kan formidles videre til borgerne, hvorfor og hvor meget de betaler for de enkelte ydelser.

Eksemplerne giver en mere detaljeret beskrivelse af de forskellige aktiviteter sammen med de overordnede overvejelser, der ligger bag valg af gebyrstrukturen for de enkelte aktiviteter.

Eksemplerne er udformet, som de forudsættes at indgå i affaldsselskabets budget.

Modeleksemplets beregninger er udarbejdet således, at der er et nulresultat i hver enkelt aktivitet. Der er ikke indregnet henlæggelser, men i et konkret tilfælde kan en henlæggelse blot indgå i kalkulationen på samme måde som en omkostning.

Der er ikke udarbejdet et eksempel på en flerårsplan/prognose. En sådan vil i givet fald kunne udarbejdes efter samme systematik. Er der i et år ikke balance mellem indtægter og udgifter, kan differencebeløbet blot overføres til det kommende år.

Beløb er anført i kr. 1.000 medmindre andet er anført.

Gebyrer er normalt i kr./ton.

Moms skal tillægges ved en konkret opkrævning hos borgene/brugerne.

Gebyrberegningen er opdelt i følgende afsnit:

5.1

Grundlæggende forudsætninger

5.2

Fælles- og administrationsomkostninger

5.3

Renter

5.4

Afskrivninger og renter

5.5

Indsamling af dagrenovation

5.6

Affaldsvarmeværk

5.7

Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for private

5.8

Container/genbrugspladser

5.9

Deponi

5.10

Kompost

5.11

Modtageplads for farligt affald

5.12

Genbrug

Før de konkrete beregninger af gebyrer i specifikationerne 5.5-5.12 er der udarbejdet specifikationer af fællesomkostninger, renter og afskrivninger. Disse omkostninger vedrører alle afdelinger og fordeles mellem disse.

Når der under de enkelte aktiviteter er anført direkte eller indirekte omkostninger, så refererer dette til, om omkostningerne vedrører den enkelte aktivitet eller ikke.

5.1 Grundlæggende forudsætninger

 

Antal enheder tilsluttet dagrenovationsordning

Antal enheder i alt i området

Antal helårshusstande

19.000

21.000

Antal sommerhuse

3.000

3.500

Kr./ton

Affaldsafgift til forbrænding - kun med varmesalg

260

Affaldsafgift til deponi

335

Affaldsafgift til forbrænding i kraftvarmeanlæg - både varmesalg og el-salg (anvendes ikke i eksemplet)

210

 

5.2 Fælles- og administrationsomkostninger

Personaleomkostninger, herunder løn,
pension, kurser, sociale bidrag mv.

1.545

Fællesudgifter herunder forsikringer,arbejdsmiljøbidrag, rengøringsartikler mv.

211

Administrationsomkostninger herunder kontorhold, porto, edb, telefon, mødeomkostninger, revision, information, advokatbistand, inventar mv.

890

Konsulentbistand

80

Omkostninger bestyrelse

130

Indtægt ved affaldsplanlægning, tilsyn og information

(113)

Ejendomsudgifter

85

Omkostninger i alt til fordeling

2.828

Fælles- og administrationsomkostninger fordeles efter en vurdering af hver enkelt afdelings forbrug af kapaciteten. Fordelingen tages op til revurdering hvert år.

 

Andel

Beløb

Indsamling af dagrenovation

30%

848

Affaldsvarmeværk

30%

848

Container/genbrugspladser

10%

283

Deponi

18%

509

Kompost

2%

57

Modtageplads for farligt affald

7%

198

Genbrug - papir

2%

57

Genbrug - flasker

1%

28

 

100%

2.828

 

5.3 Renter

Indtægter

Renter kassekredit/aftaleindestående

0

Udgifter

Renter anlægslån

2.276

Renter kassekredit

289

Øvrige

0

Udgifter i alt

2.565

Renteudgifter netto til fordeling

2.565

 

5.4 Afskrivninger og renter

 

Årets
afskrivning

Anskaffel-
sespris

Årets
renteudgifter

Indsamling af dagrenovation

0

0

0

Affaldsvarmeværk

2.444

55.554

2.021

Container/genbrugspladser

626

3.130

114

Deponi

543

8.140

296

Kompost

32

476

17

Modtageplads

105

1.049

38

Genbrug - papir

75

1.132

41

Genbrug - flasker

103

1.034

38

 

3.928

70.515

2.565

Afskrivningerne er opgjort på basis af hver enkelt afdelings investeringers anskaffelsepriser. Investeringerne afskrives over deres forventede økonomiske levetid.

 

Åremål

Driftsmateriel

5

Deponi og kompostplads

15

Modtageplads

10

Maskinanlæg

20

Bygninger

30

Ovenstående er en meget grov beregning af afskrivningerne. Ved en konkret beregning skal der tages hensyn til hver enkelt investerings egen økonomiske levetid

Årets renter er fordelt på basis af hver enkelt afdelings oprindelige anskaffelsessummer for materielle anlægsaktiver. Den nedskrevne værdi kunne også have været anvendt, og den vil givet være mere retvisende efter et længere åremål, hvor investeringernes forskellige anskaffelsestidspunkter spiller ind.

En indregning af forrentning af pengebinding i varelager, debitorer mv. kan i givet fald også komme på tale, men en millimeternøjagtighed skal altid vejes op mod indsatsen hertil.

5.5 Indsamling af dagrenovation

Indsamlingen sker hos helårshusstande med 52 tømninger og hos sommerhuse med 32 tømninger pr. år.

Eksemplet indeholder ikke indsamling af minicontainere hos erhverv, idet disse forudsættes betjent af private renovatører. Såfremt der var en sådan indsamling, skulle dette indregnes i gebyrberegningen.

Omkostningerne ved indsamling af dagrenovation kan opgøres således:

Direkte omkostninger

Renovationskørsel (private entreprenører)

9.602

Sække og stativer

1.312

Øvrige omkostninger

331

Afskrivninger

0

Direkte omkostninger i alt

11.245

Indirekte omkostninger

Andel af fællesomkostninger

848

Andel af renter

0

Indirekte omkostninger i alt

848

 

Omkostninger i alt

12.093

 

De samlede omkostninger er opgjort ovenfor til

12.093

Indtægter ved salg af stativer og ekstra sække er budgetteret til

210

Nettoomkostningerne udgør herefter

11.883

Fordelingen af gebyr mellem helårshusstande og sommerhuse sker på basis af antal tømninger i året:

Helårshusstande, antal tømninger

52

Sommerhuse, antal tømninger

32

 

Herefter beregnes antal tømninger i alt:

Helårshusstande

52 * 19.000

988.000

Sommerhuse

32 * 3.000

96.000

1.084.000

 

Gebyr pr. tømning i kr.

11.883.000 / 1.084.000

10,96

 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

52 * 10,96

570

Gebyr pr. sommerhus i kr.

32 * 10,96

351

Herefter kan indtægten herfra opgøres således:

 

Antal

Gebyr

Indtægt

Helårshusstande

19.000

570

10.830

Sommerhuse

3.000

351

1.053

Dette giver følgende opgørelse over dagrenovationsindsamlingens økonomi:

Indtægter

Gebyr for indsamling af dagrenovation fra helårshusstande

10.830

Gebyr for indsamling af dagrenovation fra sommerhuse

1.053

Indtægter ved salg af stativer og ekstra sække er budgetteret til

210

Indtægter i alt

12.093

 

Omkostninger i alt jf. ovenfor

12.093

Resultat

0

Bemærkninger til gebyrberegning
Der tages i eksemplet ikke hensyn til geografiske forskelle eller forskelle i sækkenes vægt.

Antal helårshusstande er i eksemplet opgjort pr. en fastsat tælledato tillagt eller fratrukket forventet tilvækst eller afgang.

5.6 Affaldsvarmeværk

Affaldsvarmeværket modtager affald fra privat dagrenovation, forbrændingsegnet erhvervsaffald samt brændbart affald fra container/genbrugspladserne.

Figur - Affaldsvarmeværk (7 Kb)

Af hensyn til enkeltheden i eksemplet er der kalkuleret med samme pris pr. ton affald til forbrænding uanset affaldstype. Såfremt der i en given situation er forskelle i brændværdier, håndteringsomkostninger eller omkostninger til værkets drift - herunder røgrensning m.v. kan der differentieres i gebyret mellem de enkelte affaldstyper. Det skal blot være begrundet i forskelle i omkostninger forbundet med behandlingen.

I dette eksempel er der kapacitet nok til at behandle den mængde brændbart affald, der modtages. Opmærksomheden henledes på, at der i visse egne af landet er underkapacitet af forbrændingsanlæg, og at man der er nødt til at foretage en mellemdeponering over en periode. Denne mellemdeponering kræver neddeling og emballering, hvilket anslås at koste ca. kr. 300 pr. ton.

Da dagrenovationen fra husholdningerne ikke vejes i dette eksempel, er der regnet med en gennemsnitsvægt pr. dagrenovationsenhed.

Gennemsnitsvægt pr. sæk dagrenovation i kg for et år for en helårshusstand forudsættes her at udgøre 500 kg.

Gennemsnitsvægt pr. sæk dagrenovation i kg for et år for et sommerhus forudsættes at udgøre 32/52 af en helårshusstands, svarende til 308 kg.

Omkostningerne for affaldsvarmeværket kan opgøres således:

Direkte omkostninger

Personaleomkostninger

 

2.914

Entreprenør

 

520

El, vand, kalk, kemikalier m.v.

 

1.591

Ejendom m.v.

 

275

Restprodukter til deponi

1.000 * 260

260

Restprodukter til deponi, affaldsafgift herpå

1.000 * 335

335

Driftsudgifter anlæg, maskiner og materiel

 

1.963

Øvrige omkostninger

 

287

Mellemdeponi

 

0

Røggasrensningsprodukter

 

732

Afskrivninger

 

2.444

Direkte omkostninger i alt

 

11.321

 

Indirekte omkostninger

   

Andel af fællesomkostninger

 

848

Andel af renter

 

2.021

Indirekte omkostninger i alt

 

2.869

 

Omkostninger i alt

 

14.190

 

De samlede omkostninger er opgjort ovenfor til

14.190

 

Varmesalg i Gj

156.000

 

Varmepris i kr. pr. Gj

29

 

Indtægt ved salg af varme

 

(4.524)

Indtægt fra modregnet affaldsafgift
vedrørende fraførte restprodukter, jf. nedenfor

 


(1.632)

 

Nettoomkostningerne udgør herefter

 

8.034

Opgørelse af samlet modtaget mængde til forbrænding (ton):

 

Bruttovægt ton

Helårshusstande

19.000 * 0,500

9.500

Sommerhuse

3.000 * 0,308

924

Erhvervsaffald (ton)

 

7.000

Overført fra genbrugspladser (ton)

 

3.000

Overført brændbart affald fra
deponi (ton)

 

500

Indgået mængde i alt

 

20.924

Gebyr for affaldsforbrændingen:

Beregnet gebyr pr. ton affald til
forbrænding i kr./ton

8.034 / 20.924

384

Herudover skal der betales affaldsafgift, som kan opgøres således
(i kr. pr. ton):

Helårshusstande

260 * 0,500

130 kr./husstand

Sommerhuse

260 * 0,308

80 kr./husstand

Erhvervsaffald

 

260 kr./ton

Overført fra genbrugspladser

 

260 kr./ton

Affaldsafgiften for private er beregnet forholdsmæssigt efter antal tømninger og en årssæks gennemsnitlige vægt.

Dette giver følgende økonomi for affaldsvarmeværket:

Indtægter

Gebyr helårshusstande

9.500 * 384

3.648

Gebyr sommerhuse

923 * 384

354

Gebyr erhverv

7.000 * 384

2.688

Overført affald fra genbrugspladser

3.000 * 384

1.152

Overført fra deponi

500  * 384

192

Salg af varme jf. ovenfor

 

4.524

Modtaget affaldsafgift

20.923 * 260

 

Afregnet affaldsafgift

14.646 * 260

 

Modregnet affaldsafgift fra
fraførte restprodukter


6.277 * 260


1.632

Indtægter i alt

 

14.190

Omkostninger i alt

 

14.190

Resultat

 

0

Bemærkninger til gebyrberegning

Der kan i givet fald opkræves ekstra gebyr for specifikke forhold som for eksempel forsortering eller neddeling.

I eksemplet er der indregnet en fraførsel af restprodukter på 30% af den samlede behandlede mængde.

5.7 Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for private

Det samlede gebyr for private helårshusstande kan opgøres således:

Gebyr pr. helårshusstand for indsamling alene

570 kr.

Gebyr pr. helårshusstand for behandling i affaldsvarmeværk kan beregnes således:

Gennemsnitlig vægt ganget med gebyr
for forbrænding


0,500 * 384

192 kr.

Affaldsafgift jf. beregning under
affaldsvarmeværk


0,500 * 260

130 kr.

Samlet gebyr for indsamling og behandling
af dagrenovation for en helårshusstand
inkl. affaldsafgift, men ekskl. moms

 



892 kr.

Det samlede gebyr for private sommerhuse kan opgøres således:

Gebyr pr. sommerhus for indsamling alene

351 kr.

Gebyr pr. helårshusstand for behandling i affaldsvarmeværk alene kan beregnes således:

Gennemsnitlig vægt ganget med gebyr for
forbrænding


0,308 * 384


118 kr.

Affaldsafgift jf. beregning under
affaldsvarmeværk


0,308 * 260


80 kr.

Samlet gebyr for indsamling og behandling
af dagrenovation for en helårshusstand
inkl. affaldsafgift, men ekskl. moms

 



549 kr.

 

5.8 Container/genbrugspladser

Der beregnes et gebyr for den kapacitet i container/genbrugspladserne, der stilles til rådighed for borgerne. Der er således ikke nødvendigvis sammenfald mellem anvendelse og betaling. Betaling for anvendelse er rent opkrævningsmæssigt og administrativt ofte ikke en praktisk mulig løsning og er derfor valgt fra i dette eksempel. Det beregnede gebyr er et udtryk for den gennemsnitlige omkostning pr. enhed.

Figur - Container/genbrugspladser (6 Kb)

Der er ikke indregnet en storskraldsordning i eksemplet. I et konkret tilfælde kunne en sådan indgå sammen med genbrugspladserne, da det typisk er et tilbud til alle borgere.

Containerpladserne anvendes både af private og af mindre erhvervsdrivende. I eksemplet er der indregnet mulighed for mindre virksomheder til aflevering af genanvendeligt affald. Disse virksomheder afleverer ikke haveaffald, affald til deponering, til forbrænding eller kemikalier m.v.

For at kunne gøre brug af denne ordning vil erhvervsvirksomhederne skulle være tilmeldt ordningen, og de skal betale for det. De tilmeldte erhvervsvirksomheder kunne modtage og fremvise et kort, mærkat eller andet som dokumentation for tilmeldingen til ordningen.

Antallet af helårshusstande er ikke identisk med de anvendte ved dagrenovationsindsamlingen, fordi ikke alle er tilmeldt denne ordning. Alle kan anvende container/genbrugspladserne, hvorfor antallet af helårshusstande er større i denne beregning end i beregningen under dagrenovation.

Gebyr fra erhvervsvirksomheder er beregnet på basis af en gennemsnitlig maksimal årlig mængde på 0,250 t.

Gebyrberegningen for private baseres på, at disse i gennemsnit afleverer en årlig mængde på 0,500 t.

Fordelingen af gebyr mellem helårshusstande og sommerhuse er sket på basis af antal tømninger i året. For sommerhusenes vedkommende er gebyret yderligere reduceret med 50% som udtryk for sommerhusenes mindre anvendelse af container/genbrugspladserne:

Helårshusstande

52

Sommerhuse

16

Idet helårshusstandene vægter med 1, kan sommerhusenes og erhvervsvirksomhedernes vægtning ved gebyrberegningen beregnes således:

Antal vægtede enheder til brug ved beregning af gebyr:

Sommerhuse, vægtning

16 / 52

0,308

Erhvervsvirksomheder vægter med:

0,250 / 0,500

0,500

 

 

Antal

Vægtning

Vægtet antal

Helårshusstande

21.000

1,000

21.000

Sommerhuse

3.500

0,308

1.078

Tilmeldte erhvervsvirksomheder

200

0,500

100

22.178

Omkostningerne for container/genbrugspladserne kan opgøres således:

Direkte omkostninger

Personaleomkostninger

 

1.037

Arealer og pladser

 

70

Entreprenør

 

840

Neddeling af haveaffald

 

175

Driftsudgifter maskiner og materiel

 

440

Diverse omkostninger

 

70

Overført affald til forbrænding

3.000 * 384

1.152

Affaldsafgift for overført affald til forbrænding

3.000 * 260

780

Overført haveaffald til kompostering

2.500 * 128

320

Overført affald til deponi inklusiv affaldsafgift

800 * 595

476

Overført papir og pap til genbrugsafdeling

500 * 52

26

Afskrivninger

 

626

Direkte omkostninger

 

6.012

Indirekte omkostninger

Andel af fællesomkostninger

 

283

Andel af renter

 

114

Indirekte omkostninger i alt

 

397

 

Omkostninger i alt

 

6.409

 

De samlede omkostninger udgør

 

6.409

Indtægt fra salg af genanvendelige materialer

 

200

Nettoomkostningerne udgør herefter

 

6.209

Gebyr til container/genbrugsplads:

Basisgebyr for anvendelse af genbrugsplads i kr.

6.209 / 22.178

280

 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

280 * 1,000

280

Gebyr pr. sommerhus i kr.

280 * 0,308

86

Gebyr pr. virksomhed i kr.

280 * 0,500

140

Herefter kan indtægten opgøres således:

 

Antal

Gebyr

Indtægt

Helårshusstande

21.000

280

5.880

Sommerhuse

3.500

86

301

Erhvervsvirksomheder

200

140

28

Dette giver følgende opgørelse over genbrugspladsens økonomi:

Indtægter

Gebyrer helårshusstande

5.880

Gebyrer sommerhuse

301

Erhverv

28

Indtægt fra salg af genanvendelige materialer

200

Indtægter i alt

6.409

 

Omkostninger i alt

6.409

Resultat

0

Bemærkninger til gebyrberegning
Indtægter ved overførsel af materialer til genbrugsafdelingen kan specificeres efter behov.

Overført affald til forbrænding fremgår af bemærkningerne til affaldsvarmeværk.

Glas og flasker afleveret på containerpladserne afhentes af den samme eksterne afhenter, som tømmer flaskecontainerne.

5.9 Deponi

Udgangspunktet for eksemplets gebyrberegning er, at der opkræves samme gebyr for de enkelte affaldsfraktioner, idet de alle beslaglægger lossepladskapacitet. I det omfang der er forskelle i håndteringsomkostninger eller lignende, kan der differentieres i gebyrstørrelsen. Ligeledes kan forskelle i håndtering af perkolat begrunde forskellige gebyrer.

Figur - Deponi (7 Kb)

Der er i eksemplet regnet med, at alle affaldstyper belaster deponi med samme vægt rent omkostningsmæssigt. Dette er en forenkling, og der vil givet i de enkelte affaldsselskaber kunne være forskelle i omkostningsbelastningen mellem de enkelte affaldsfraktioner. Bemærk dog, at det kan være vanskeligt at opgøre forskellene, og at der af hensyn til den praktiske anvendelse af beregningen kun bør tages hensyn til væsentlige forskelle.

Der opkræves et sorteringsgebyr for affald, der kræver forsortering. Gebyret skal afspejle de omkostninger, der er nødvendige for sorteringen.

Affaldsmængder:

 

Mængde i ton

Blandet affald

5.700

Slam

400

Forurenet jord

400

Fejeaffald

100

Overført fra genbrugspladser

800

Overført fra affaldsvarmeværk

1.000

Andet

500

Samlet affaldsmængde

8.900

Samlede omkostninger kan opgøres således:

Direkte omkostninger

Personaleomkostninger

 

350

Arealer og pladser

 

325

Entreprenøromkostninger

 

437

Reparation og vedligeholdelse af maskiner

 

105

Spildevandsafgift

 

180

Diverse omkostninger

 

100

Kompost fra komposteringsanlæg anvendt til afdækning

800 * 40  

32

Overførsel af brændbart til affaldsvarmeanlæg

500 * 384

192

Overførsel af brændbart til affaldsvarmeanlæg,
affaldsafgift

500 * 260

130

Afskrivninger

 

543

Direkte omkostninger i alt

 

2.394

Indirekte omkostninger

Andel af fællesomkostninger

 

509

Andel af renter

 

296

Indirekte omkostninger i alt

 

805

Omkostninger i alt

 

3.199

Gebyr til deponi:

De samlede omkostninger er opgjort ovenfor til

 

3.199

Indtægter ved salg af genanvendelige materialer

500 * 200

(100)

Indtægter fra sorteringsgebyr (ton * gebyr / ton)

3.000 * 150

(450)

Indtægt fra affaldsafgift ved fraførsel af
genanvendelige materialer og brændbart


1.000 * 335


(335)

Nettoomkostningerne udgør herefter

 

2.312

Basisgebyr for deponi i kr. pr. ton:

2.312 / 8.900

260

Herefter kan indtægten opgøres således:

 

Mængde i ton

Gebyr

Indtægt

Blandet affald

5.700

260

1.482

Slam

400

260

104

Forurenet jord

400

260

104

Fejeaffald

100

260

26

Overført fra genbrugspladser

800

260

208

Overført fra affaldsvarmeværk

1.000

260

260

Andet

500

260

130

 

8.900

 

2.310

Dette giver følgende opgørelse over deponiets økonomi:

Indtægter

   

Blandet læs

 

1.482

Slam

 

104

Forurenet jord

 

104

Fejeaffald

 

26

Overført fra genbrugspladser til deponi

 

208

Overført fra affaldsvarmeværk

 

260

Andet

 

130

Indtægter ved salg af genanvendelige materialer

 

100

Indtægt fra sorteringsgebyr (ton * gebyr/ton)

3.000 * 150

450

 

Modtaget affaldsafgift

8.900 * 335

 

Afregnet affaldsafgift

7.900 * 335

 

Indtægt fra affaldsafgift ved fraførsel af
genanvendelige materialer og brændbart


1.000 * 335


335

Indtægter i alt

 

3.199

 

Omkostninger i alt

 

3.199

Resultat

 

0

Bemærkninger til gebyrberegning
Der er ikke vist nogen særskilt beregning af sorteringsgebyret. Det forudsættes, at gebyret er beregnet på basis af det ressourceforbrug, der er forbundet med sorteringen, eksempelvis arbejdsløn og brug af materiel.

5.10 Kompost

Komposteringen foregår på selskabets egen plads. Der anvendes ekstern entreprenør til driften af komposteringsanlægget.

Den færdige kompost anvendes dels til afdækning på deponi, dels til videresalg til eksternt brug. Der er i eksemplet regnet med, at deponi "betaler" samme pris som ved salg eksternt.

Figur - Komposteringsanlæg (5 Kb)

Affaldsmængder og kompostproduktion:

Have/parkaffald

 

500 ton

Haveaffald overført fra genbrugspladser

 

2.500 ton

Samlet affaldsmængde

 

3.000 ton

Dette giver en produktion af kompost på ton

3.000 * 40%

1.200 ton

Samlede omkostninger:

Direkte omkostninger

Entreprenørassistance

3.000 * 100

300

Øvrige omkostninger

 

26

Afskrivninger

 

32

Direkte omkostninger i alt

 

358

 

Indirekte omkostninger

Andel af fællesomkostninger

 

57

Andel af renter

 

17

Indirekte omkostninger i alt

 

74

Omkostninger i alt

 

432

Beregning af gebyr:

De samlede omkostninger er opgjort ovenfor til

 

432

Indtægter ved salg af kompost eksternt

400 * 40

(16)

Indtægter ved anvendelse på deponi

800 * 40

(32)

 

Nettoomkostningerne udgør herefter

 

384

Gebyr for aflevering af haveaffald i kr. pr. ton:

384/3.000

128

Aktiviteternes samlede økonomi:

Indtægter

Gebyr for aflevering af have/parkaffald

500 * 128

64

Gebyr for aflevering af haveaffald via
genbrugspladser

2.500 * 128

320

Indtægter ved salg/anvendelse af kompost i alt

 

48

Indtægter i alt

 

432

 

Omkostninger i alt

 

432

Resultat

 

0

Afskrivninger vedrører de oprindelige anlægsomkostninger til etablering af plads og belægning mv.

5.11 Modtageplads for farligt affald

Der er indgået aftale med en fælleskommunal modtagestation, der samtidig forestår indsamling blandt erhverv. Udgifterne hertil betales af erhvervsvirksomhederne direkte.

Private kan aflevere "farligt" affald på container/genbrugspladserne, hvorfra det ekspederes videre til modtagepladsen. Her sker der en sortering, samling og videreforsendelse til modtagestationen med henblik på endelig behandling på Kommune Kemi.

Alle private har fået udleveret en "problemaffaldskasse", hvori der kan afleveres farligt affald. Problemaffaldskasserne indsamles sammen med dagrenovationen.

Gebyr skal betales af helårshusstande og sommerhuse. Da der afleveres forskellige mængder affald fra de to typer enheder, skal der differentieres i gebyret. Dette er i eksemplet sket på basis af fordelingen af den gennemsnitlige mængde leveret dagrenovation for husstandstyperne helårshusstande og sommerhuse, (se også specifikationen under affaldsvarmeværket).

Gennemsnitsvægt dagrenovation i kg for et år for en
helårshusstand

 


500

Gennemsnitsvægt dagrenovation i kg for et år for et
sommerhus,


32/52


308

Udgifterne kan opgøres således:

Direkte omkostninger

Personaleomkostninger

 

175

Arealer og pladser

 

45

Emballage og problemkasser

 

335

Kommunekemi, antal ton affald * gennemsnitspris

100 * 4.000

400

Deklarationer, håndteringsomkostninger mv.

 

100

Ejendomsudgifter

 

35

Drift af maskiner og materiel

 

75

Øvrige omkostninger

 

65

Afskrivninger

 

105

Direkte omkostninger i alt

 

1.335

Indirekte omkostninger

Andel af fællesomkostninger

 

198

Andel af renter

 

38

Indirekte omkostninger i alt

 

236

     

Omkostninger i alt

 

1.571

Salg af emballage

 

(25)

Nettoomkostninger

 

1.546

Opgørelse af gebyr:

 

Antal

Vægtning

Vægtet antal

Helårshusstande

19.000

1,000

19.000

Sommerhuse

3.000

0,308

924

19.924

Gebyr for helårshusstande og som-merhuse pr. vægtet antal enheder i kr.:


1.546.000/19.924


77,60

Opgørelse af indtægter:

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

77,60 * 1,000

77,60

Gebyr pr. sommerhus i kr.

77,60 * 0,308

23,90

Samlet indtægt fra private

Helårshusstande

19.000 * 77,60

1.474

Sommerhuse

3.000 * 23,88

72

1.546

Dette giver følgende opgørelse over olie/kemikaliepladsens økonomi:

Indtægter

Helårshusstande

1.474

Sommerhuse

72

Salg af emballage

25

Indtægter i alt

1.571
   

Omkostninger i alt

1.571

Resultat

0

Bemærkninger til gebyrberegning
Der er ikke indregnet indtægt fra containerpladserne af hensyn til enkelheden i eksemplet. Da der er tale om de samme enheder (husstande), der skal betale for de to ydelser, er der ikke foretaget afregning derimellem.

Eksempelvis kunne en containerplads have fået et bidrag fra olie/kemikaliepladsen til omkostningerne ved indsamling og videreekspedition, men dette er undladt i eksemplet.

5.12 Genbrug

5.12.1 Papirgenbrug

Der er i eksemplet regnet med, at helårshusstandene og sommerhusene afleverer papir i opstillede papirbeholdere. Der afleveres en mindre mængde papir og pap på genbrugsstationerne, som derefter leverer videre til papirgenbrugsafdelingen.

Figur - Genbrugsanlæg (9 Kb)

Papir fra erhverv indgår i en anvisningsordning. Der er derfor ingen papir eller betalinger fra virksomheder.

Gebyrberegningen tager udgangspunkt i mængderne og beregner et gebyr pr. ton papir. Herefter beregnes et samlet gebyr pr. husstand til opkrævning der, idet der ikke er mængdeopgørelse pr. husstand. Dette er samme princip som for dagrenovation.

Omkostningerne kan opgøres således:

Direkte omkostninger

Personaleomkostninger

 

50

Entreprenørydelser til indsamling

 

165

Ejendomsudgifter

 

25

Driftsmidler

 

35

Arealer og pladser

 

10

Drift af maskiner og materiel

 

35

Diverse omkostninger

 

26

Afskrivninger

 

75

Direkte omkostninger i alt

  421
 
Indirekte omkostninger    

Andel af fællesomkostninger

 

57

Andel af renter

 

41

Indirekte omkostninger i alt

  98
 

Omkostninger i alt

  519
 

Omkostninger i alt jf. ovenfor

 

519

Indtægter fra fortroligt papir

22 * 1.800

(40)

Salg af papir

3.700 * 80

(296)

Nettoomkostninger til papirgenbrug

  183

 

Gebyr pr. ton papir i kr.

183.000/3.500

52,29

Samlet indtægt fra private

3.000 * 52,29

157

Beregningen af gebyr pr. helårshusstand og sommerhus er baseret på samme forholdstal som for container/genbrugspladserne

Opgørelse af gebyr:

 

Antal

Vægtning

Vægtet antal

Helårshusstande

19.000

1,000

19.000

Sommerhuse

3.000

0,308

924

19.924

Gebyr for helårshusstande og sommerhuse pr. vægtet antal enheder i kr.:

157.000/19.924

  7,88
 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

7,88 * 1,000

 

7,88

Gebyr pr. sommerhus i kr.

7,88 * 0,308

  2,42

Samlet indtægt fra private:

Helårshusstande

19.000 * 7,88

 

150

Sommerhuse

3.000 * 2,42

 

7

157

I praksis vil man næppe opkræve ovenstående beskedne beløb. For eksemplets skyld er disse dog indregnet i nedenstående opstilling over den samlede økonomi i genbrugsafdelingen.

Ideelt set bør der opstilles en separat beregning over gebyret til fortroligt papir. Af hensyn til eksemplets størrelse er der ikke medtaget en sådan beregning.

Vedrørende papirgenbrugsaktiviteten er der i praksis meget store variationer i prisen på papir. Derfor vil der i praksis ofte blive relativt store overførsler fra år til år, når årets resultat er gjort op.

5.12.2 Flaskegenbrug

Der er opstillet flaskecontainere som en ekstern entreprenør tømmer og bringer direkte ud til flaskekøberne. Udgangspunktet for gebyrberegningen er, at de private husstande betaler et samlet årligt gebyr for denne service.

Omkostningerne kan opgøres således:

Direkte omkostninger

Personaleomkostninger

 

50

Entreprenørydelser til indsamling

 

250

Ejendomsudgifter

 

0

Driftsmidler

 

75

Arealer og pladser

 

0

Drift af maskiner og materiel

 

85

Diverse omkostninger

 

45

Afskrivninger

 

103

Direkte omkostninger i alt

  608
Indirekte omkostninger

Andel af fællesomkostninger

 

28

Andel af renter

 

38

Indirekte omkostninger i alt

  66

Omkostninger i alt

  674

Indtægt ved salg af flasker

800 * 300

(240)

Nettoomkostninger

  434

Beregning af gebyr:

 

Antal

Vægtning

Vægtet antal

Helårshusstande

19.000

1,000

19.000

Sommerhuse

3.000

0,308

924

19.924
 

Gebyr for helårshusstande og sommerhuse pr. vægtet antal enheder i kr.:

434.000/19.924

21,78
 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

21,78 * 1,000

21,78

Gebyr pr. sommerhus i kr.

21,78 * 0,308

6,71

Samlet indtægt fra private:

Helårshusstande

19.000 * 21,78

414

Sommerhuse

3.000 * 6,71

20

434

Den samlede økonomi for genbrug kan herefter opgøres således:

Indtægter   Papir Flasker

Gebyr for helårshusstande

 

150

414

Gebyr for sommerhuse

 

7

20

Gebyr fortroligt papir

22 * 1.800

40

 

Overført papir fra genbrugspladser

500 * 52,29

26

 

Salg af papir

3.700  * 80

296

 
 

Salg af flasker

800 * 300

 

240

Indtægter i alt

  519 674

Omkostninger i alt

 

519

674

Resultat

  0 0

 

5.13 Gebyroversigt

Nedenfor er vist en oversigt over de beregnede gebyrer. I et konkret tilfælde ville ekstra kolonner med de to eller flere af de foregående års gebyrer være en god information for læseren af gebyroversigten.

De anførte numre i overskriften til hver enkelt aktivitet refererer til specifikationerne af gebyrberegningen.

5.5

Indsamling af dagrenovation

 
 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

570

 

Gebyr pr. sommerhus i kr.

351

 

5.6

Affaldsvarmeværk

 
 

Beregnet gebyr pr. ton affald til forbrænding i kr./ton

384

 

5.8.

Container/genbrugspladser

 
 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

280

 

Gebyr pr. sommerhus i kr.

86

 

Gebyr pr. virksomhed i kr.

140

 

5.9

Deponi

 
 

Basisgebyr for deponi i kr. pr. ton

260

 

5.10

Kompost

 
 

Gebyr for aflevering af haveaffald i kr. pr. ton

128

 

5.11

Modtageplads for farligt affald

 
 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

78

 

Gebyr pr. sommerhus i kr.

24

 

5.12.1

Papirgenbrug

 
 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

8

 

Gebyr pr. sommerhus i kr.

2

 

5.12.2

Flaskegenbrug

 
 

Gebyr pr. helårshusstand i kr.

22

 

Gebyr pr. sommerhus i kr.

 

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]