Råd & Vink om gebyrfastsættelse på affaldsområdet
5 Gebyrberegning - modeleksempel
5.1 Grundlæggende forudsætninger
5.2 Fælles- og administrationsomkostninger
5.3 Renter
5.4 Afskrivninger og renter
5.5 Indsamling af dagrenovation
5.6 Affaldsvarmeværk
5.7 Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for private
5.8 Container/genbrugspladser
5.9 Deponi
5.10 Kompost
5.11 Modtageplads for farligt affald
5.12 Genbrug
5.12.1 Papirgenbrug
5.12.2 Flaskegenbrug
5.13 Gebyroversigt
Dette kapitel viser i et konstrueret eksempel budget og gebyrfastsættelse
i et fælleskommunalt affaldsselskab.
- At budgettet skal opdeles i så mange aktiviteter, som det er nødvendigt
for at sikre en rimelig overensstemmelse mellem gebyret og den ydelse, der
leveres eller stilles til rådighed
- At opstilling af beregning og opdelingen i aktiviteter skal give en
rimelig gennemsigtighed i gebyrberegningen
- At opdelingen, for at sikre en nem og hensigtsmæssig daglig
administration, ikke bliver mere detaljeret end nødvendigt.
Eksemplet er ikke udtryk for et ideal eller for den eneste rigtige måde
at opbygge et budget- og gebyrsystem på. Det er udelukkende ment som
inspiration for affaldsselskaber og kommuner i deres egne overvejelser.
For det affaldsselskab, der ønsker at opbygge sit økonomisystem
i lighed med eksemplet, kan det stærkt anbefales, at der forinden
udarbejdes en oversigt over affaldsstrømmene. Kun derigennem kan man opnå
den fornødne indsigt i affaldsstrømmene og dermed forudsætningen
for opbygningen af et gennemsigtigt gebyrberegningssystem. I bilag 1 er
eksemplets affaldsstrømme vist.
Modelselskabet er et fælleskommunalt affaldsselskab, som gennem sine
vedtægter har fået overlagt følgende opgaver fra kommunen:
- Administration og planlægning af hele affaldsområdet
- Indsamling af affald fra boligerne i området
- Behandling og evt. videreformidling af det affald, som indsamles i
selskabets opland.
Selskabet forventes af kommunerne at udarbejde et færdigt materiale
til brug for kommunernes opkrævning af renovationsgebyr. Det skal give
kommunen (administration og politikere) et godt overblik over baggrunden for
gebyrfastsættelsen og være detaljeret i en grad, så det
umiddelbart kan formidles videre til borgerne, hvorfor og hvor meget de betaler
for de enkelte ydelser.
Eksemplerne giver en mere detaljeret beskrivelse af de forskellige
aktiviteter sammen med de overordnede overvejelser, der ligger bag valg af
gebyrstrukturen for de enkelte aktiviteter.
Eksemplerne er udformet, som de forudsættes at indgå i
affaldsselskabets budget.
Modeleksemplets beregninger er udarbejdet således, at der er et
nulresultat i hver enkelt aktivitet. Der er ikke indregnet henlæggelser,
men i et konkret tilfælde kan en henlæggelse blot indgå i
kalkulationen på samme måde som en omkostning.
Der er ikke udarbejdet et eksempel på en flerårsplan/prognose.
En sådan vil i givet fald kunne udarbejdes efter samme systematik. Er der
i et år ikke balance mellem indtægter og udgifter, kan differencebeløbet
blot overføres til det kommende år.
Beløb er anført i kr. 1.000 medmindre andet er anført.
Gebyrer er normalt i kr./ton.
Moms skal tillægges ved en konkret opkrævning hos
borgene/brugerne.
Gebyrberegningen er opdelt i følgende afsnit:
5.1
|
Grundlæggende forudsætninger
|
5.2
|
Fælles- og administrationsomkostninger
|
5.3
|
Renter
|
5.4
|
Afskrivninger og renter
|
5.5
|
Indsamling af dagrenovation
|
5.6
|
Affaldsvarmeværk
|
5.7
|
Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for private
|
5.8
|
Container/genbrugspladser
|
5.9
|
Deponi
|
5.10
|
Kompost
|
5.11
|
Modtageplads for farligt affald
|
5.12
|
Genbrug
|
Før de konkrete beregninger af gebyrer i specifikationerne 5.5-5.12
er der udarbejdet specifikationer af fællesomkostninger, renter og
afskrivninger. Disse omkostninger vedrører alle afdelinger og fordeles
mellem disse.
Når der under de enkelte aktiviteter er anført direkte eller
indirekte omkostninger, så refererer dette til, om omkostningerne vedrører
den enkelte aktivitet eller ikke.
5.1 Grundlæggende forudsætninger
|
Antal enheder tilsluttet dagrenovationsordning |
Antal enheder i alt i området |
Antal helårshusstande |
19.000 |
21.000 |
Antal sommerhuse |
3.000 |
3.500 |
Kr./ton |
Affaldsafgift til forbrænding - kun med varmesalg |
260 |
Affaldsafgift til deponi |
335 |
Affaldsafgift til forbrænding i kraftvarmeanlæg - både varmesalg og el-salg (anvendes ikke i eksemplet) |
210 |
5.2 Fælles- og administrationsomkostninger
Personaleomkostninger, herunder løn, pension, kurser, sociale bidrag mv. |
1.545 |
Fællesudgifter herunder forsikringer,arbejdsmiljøbidrag, rengøringsartikler mv. |
211 |
Administrationsomkostninger herunder kontorhold, porto, edb, telefon, mødeomkostninger, revision, information, advokatbistand, inventar mv. |
890 |
Konsulentbistand |
80 |
Omkostninger bestyrelse |
130 |
Indtægt ved affaldsplanlægning, tilsyn og information |
(113) |
Ejendomsudgifter |
85 |
Omkostninger i alt til fordeling |
2.828 |
Fælles- og administrationsomkostninger fordeles efter en vurdering af
hver enkelt afdelings forbrug af kapaciteten. Fordelingen tages op til
revurdering hvert år.
|
Andel |
Beløb |
Indsamling af dagrenovation |
30% |
848 |
Affaldsvarmeværk |
30% |
848 |
Container/genbrugspladser |
10% |
283 |
Deponi |
18% |
509 |
Kompost |
2% |
57 |
Modtageplads for farligt affald |
7% |
198 |
Genbrug - papir |
2% |
57 |
Genbrug - flasker |
1% |
28 |
|
100% |
2.828 |
5.3 Renter
Indtægter |
Renter kassekredit/aftaleindestående |
0 |
Udgifter |
Renter anlægslån |
2.276 |
Renter kassekredit |
289 |
Øvrige |
0 |
Udgifter i alt |
2.565 |
Renteudgifter netto til fordeling |
2.565
|
5.4 Afskrivninger og renter
|
Årets afskrivning |
Anskaffel- sespris |
Årets renteudgifter |
Indsamling af dagrenovation |
0 |
0 |
0
|
Affaldsvarmeværk |
2.444 |
55.554 |
2.021 |
Container/genbrugspladser |
626 |
3.130 |
114 |
Deponi |
543 |
8.140 |
296 |
Kompost |
32 |
476 |
17 |
Modtageplads |
105 |
1.049 |
38 |
Genbrug - papir |
75 |
1.132 |
41 |
Genbrug - flasker |
103 |
1.034 |
38 |
|
3.928 |
70.515 |
2.565 |
Afskrivningerne er opgjort på basis af hver enkelt afdelings
investeringers anskaffelsepriser. Investeringerne afskrives over deres
forventede økonomiske levetid.
|
Åremål |
Driftsmateriel
|
5
|
Deponi og kompostplads
|
15
|
Modtageplads
|
10
|
Maskinanlæg
|
20
|
Bygninger
|
30
|
Ovenstående er en meget grov beregning af afskrivningerne. Ved en
konkret beregning skal der tages hensyn til hver enkelt investerings egen økonomiske
levetid
Årets renter er fordelt på basis af hver enkelt afdelings
oprindelige anskaffelsessummer for materielle anlægsaktiver. Den
nedskrevne værdi kunne også have været anvendt, og den vil
givet være mere retvisende efter et længere åremål, hvor
investeringernes forskellige anskaffelsestidspunkter spiller ind.
En indregning af forrentning af pengebinding i varelager, debitorer mv. kan
i givet fald også komme på tale, men en millimeternøjagtighed
skal altid vejes op mod indsatsen hertil.
5.5 Indsamling af dagrenovation
Indsamlingen sker hos helårshusstande med 52 tømninger og hos
sommerhuse med 32 tømninger pr. år.
Eksemplet indeholder ikke indsamling af minicontainere hos erhverv, idet
disse forudsættes betjent af private renovatører. Såfremt der
var en sådan indsamling, skulle dette indregnes i gebyrberegningen.
Omkostningerne ved indsamling af dagrenovation kan opgøres således:
Direkte omkostninger
|
Renovationskørsel (private entreprenører)
|
9.602
|
Sække og stativer
|
1.312
|
Øvrige omkostninger
|
331
|
Afskrivninger
|
0
|
Direkte omkostninger i alt
|
11.245
|
Indirekte omkostninger |
Andel af fællesomkostninger
|
848
|
Andel af renter
|
0
|
Indirekte omkostninger i alt
|
848
|
|
Omkostninger i alt
|
12.093
|
|
De samlede omkostninger er opgjort ovenfor til
|
12.093
|
Indtægter ved salg af stativer og ekstra sække er budgetteret
til
|
210
|
Nettoomkostningerne udgør herefter
|
11.883
|
Fordelingen af gebyr mellem helårshusstande og sommerhuse sker på
basis af antal tømninger i året:
Helårshusstande, antal tømninger |
52
|
Sommerhuse, antal tømninger |
32
|
|
Herefter beregnes antal tømninger i alt: |
Helårshusstande |
52 * 19.000 |
988.000 |
Sommerhuse |
32 * 3.000 |
96.000 |
1.084.000 |
|
Gebyr pr. tømning i kr. |
11.883.000 / 1.084.000 |
10,96
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr. |
52 * 10,96 |
570 |
Gebyr pr. sommerhus i kr. |
32 * 10,96 |
351 |
Herefter kan indtægten herfra opgøres således:
|
Antal
|
Gebyr
|
Indtægt
|
Helårshusstande
|
19.000
|
570
|
10.830
|
Sommerhuse
|
3.000
|
351
|
1.053
|
Dette giver følgende opgørelse over
dagrenovationsindsamlingens økonomi:
Indtægter |
Gebyr for indsamling af dagrenovation fra helårshusstande |
10.830
|
Gebyr for indsamling af dagrenovation fra sommerhuse
|
1.053
|
Indtægter ved salg af stativer og ekstra sække er budgetteret
til
|
210
|
Indtægter i alt
|
12.093
|
|
Omkostninger i alt jf. ovenfor
|
12.093
|
Resultat
|
0
|
Bemærkninger til gebyrberegning
Der tages i eksemplet ikke hensyn til geografiske forskelle eller forskelle
i sækkenes vægt.
Antal helårshusstande er i eksemplet opgjort pr. en fastsat tælledato
tillagt eller fratrukket forventet tilvækst eller afgang.
5.6 Affaldsvarmeværk
Affaldsvarmeværket modtager affald fra privat dagrenovation, forbrændingsegnet
erhvervsaffald samt brændbart affald fra container/genbrugspladserne.
Af hensyn til enkeltheden i eksemplet er der kalkuleret med samme pris pr.
ton affald til forbrænding uanset affaldstype. Såfremt der i en
given situation er forskelle i brændværdier, håndteringsomkostninger
eller omkostninger til værkets drift - herunder røgrensning m.v.
kan der differentieres i gebyret mellem de enkelte affaldstyper. Det skal blot være
begrundet i forskelle i omkostninger forbundet med behandlingen.
I dette eksempel er der kapacitet nok til at behandle den mængde brændbart
affald, der modtages. Opmærksomheden henledes på, at der i visse
egne af landet er underkapacitet af forbrændingsanlæg, og at man der
er nødt til at foretage en mellemdeponering over en periode. Denne
mellemdeponering kræver neddeling og emballering, hvilket anslås at
koste ca. kr. 300 pr. ton.
Da dagrenovationen fra husholdningerne ikke vejes i dette eksempel, er der
regnet med en gennemsnitsvægt pr. dagrenovationsenhed.
Gennemsnitsvægt pr. sæk dagrenovation i kg for et år for
en helårshusstand forudsættes her at udgøre 500 kg.
Gennemsnitsvægt pr. sæk dagrenovation i kg for et år for
et sommerhus forudsættes at udgøre 32/52 af en helårshusstands,
svarende til 308 kg.
Omkostningerne for affaldsvarmeværket kan opgøres således:
Direkte omkostninger
|
Personaleomkostninger
|
|
2.914
|
Entreprenør
|
|
520
|
El, vand, kalk, kemikalier m.v.
|
|
1.591
|
Ejendom m.v.
|
|
275
|
Restprodukter til deponi
|
1.000 * 260
|
260
|
Restprodukter til deponi, affaldsafgift herpå
|
1.000 * 335
|
335
|
Driftsudgifter anlæg, maskiner og materiel
|
|
1.963
|
Øvrige omkostninger
|
|
287
|
Mellemdeponi
|
|
0
|
Røggasrensningsprodukter
|
|
732
|
Afskrivninger
|
|
2.444
|
Direkte omkostninger i alt
|
|
11.321
|
|
Indirekte omkostninger
|
|
|
Andel af fællesomkostninger
|
|
848
|
Andel af renter
|
|
2.021
|
Indirekte omkostninger i alt
|
|
2.869
|
|
Omkostninger i alt
|
|
14.190
|
De samlede omkostninger er opgjort ovenfor til
|
14.190
|
|
Varmesalg i Gj
|
156.000 |
|
Varmepris i kr. pr. Gj
|
29 |
|
Indtægt ved salg af varme
|
|
(4.524)
|
Indtægt fra modregnet affaldsafgift vedrørende fraførte
restprodukter, jf. nedenfor
|
|
(1.632)
|
|
Nettoomkostningerne udgør herefter
|
|
8.034
|
Opgørelse af samlet modtaget mængde til forbrænding
(ton):
|
Bruttovægt ton
|
Helårshusstande
|
19.000 * 0,500
|
9.500
|
Sommerhuse
|
3.000 * 0,308
|
924
|
Erhvervsaffald (ton)
|
|
7.000
|
Overført fra genbrugspladser (ton)
|
|
3.000
|
Overført brændbart affald fra deponi (ton)
|
|
500
|
Indgået mængde i alt
|
|
20.924
|
Gebyr for affaldsforbrændingen:
Beregnet gebyr pr. ton affald til forbrænding i kr./ton
|
8.034 / 20.924
|
384
|
Herudover skal der betales affaldsafgift, som kan opgøres således
(i kr. pr. ton):
Helårshusstande
|
260 * 0,500
|
130 kr./husstand
|
Sommerhuse
|
260 * 0,308
|
80 kr./husstand
|
Erhvervsaffald
|
|
260 kr./ton
|
Overført fra genbrugspladser
|
|
260 kr./ton
|
Affaldsafgiften for private er beregnet forholdsmæssigt efter antal tømninger
og en årssæks gennemsnitlige vægt.
|
Dette giver følgende økonomi for affaldsvarmeværket:
Indtægter
|
Gebyr helårshusstande
|
9.500 * 384
|
3.648
|
Gebyr sommerhuse
|
923 * 384
|
354
|
Gebyr erhverv
|
7.000 * 384
|
2.688
|
Overført affald fra genbrugspladser
|
3.000 * 384
|
1.152
|
Overført fra deponi
|
500 * 384
|
192
|
Salg af varme jf. ovenfor
|
|
4.524
|
Modtaget affaldsafgift
|
20.923 * 260
|
|
Afregnet affaldsafgift
|
14.646 * 260
|
|
Modregnet affaldsafgift fra fraførte restprodukter
|
6.277 * 260
|
1.632
|
Indtægter i alt
|
|
14.190
|
Omkostninger i alt
|
|
14.190
|
Resultat
|
|
0
|
Bemærkninger til gebyrberegning
Der kan i givet fald opkræves ekstra gebyr for specifikke forhold som
for eksempel forsortering eller neddeling.
I eksemplet er der indregnet en fraførsel af restprodukter på
30% af den samlede behandlede mængde.
5.7 Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for
private
Det samlede gebyr for private helårshusstande kan opgøres således:
Gebyr pr. helårshusstand for indsamling alene
|
570 kr.
|
Gebyr pr. helårshusstand for behandling i affaldsvarmeværk kan
beregnes således:
|
Gennemsnitlig vægt ganget med gebyr for forbrænding
|
0,500 * 384
|
192 kr.
|
Affaldsafgift jf. beregning under affaldsvarmeværk
|
0,500 * 260
|
130 kr.
|
Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for en helårshusstand
inkl. affaldsafgift, men ekskl. moms
| |
892 kr.
|
Det samlede gebyr for private sommerhuse kan opgøres således:
Gebyr pr. sommerhus for indsamling alene |
351 kr. |
Gebyr pr. helårshusstand for behandling i affaldsvarmeværk alene
kan beregnes således: |
Gennemsnitlig vægt ganget med gebyr for forbrænding |
0,308 * 384
|
118 kr.
|
Affaldsafgift jf. beregning under affaldsvarmeværk |
0,308 * 260
|
80 kr.
|
Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for en helårshusstand
inkl. affaldsafgift, men ekskl. moms |
|
549 kr.
|
5.8 Container/genbrugspladser
Der beregnes et gebyr for den kapacitet i container/genbrugspladserne, der
stilles til rådighed for borgerne. Der er således ikke nødvendigvis
sammenfald mellem anvendelse og betaling. Betaling for anvendelse er rent opkrævningsmæssigt
og administrativt ofte ikke en praktisk mulig løsning og er derfor valgt
fra i dette eksempel. Det beregnede gebyr er et udtryk for den gennemsnitlige
omkostning pr. enhed.
Der er ikke indregnet en storskraldsordning i eksemplet. I et konkret tilfælde
kunne en sådan indgå sammen med genbrugspladserne, da det typisk er
et tilbud til alle borgere.
Containerpladserne anvendes både af private og af mindre
erhvervsdrivende. I eksemplet er der indregnet mulighed for mindre virksomheder
til aflevering af genanvendeligt affald. Disse virksomheder afleverer ikke
haveaffald, affald til deponering, til forbrænding eller kemikalier m.v.
For at kunne gøre brug af denne ordning vil erhvervsvirksomhederne
skulle være tilmeldt ordningen, og de skal betale for det. De tilmeldte
erhvervsvirksomheder kunne modtage og fremvise et kort, mærkat eller andet
som dokumentation for tilmeldingen til ordningen.
Antallet af helårshusstande er ikke identisk med de anvendte ved
dagrenovationsindsamlingen, fordi ikke alle er tilmeldt denne ordning. Alle kan
anvende container/genbrugspladserne, hvorfor antallet af helårshusstande
er større i denne beregning end i beregningen under dagrenovation.
Gebyr fra erhvervsvirksomheder er beregnet på basis af en
gennemsnitlig maksimal årlig mængde på 0,250 t.
Gebyrberegningen for private baseres på, at disse i gennemsnit
afleverer en årlig mængde på 0,500 t.
Fordelingen af gebyr mellem helårshusstande og sommerhuse er sket på
basis af antal tømninger i året. For sommerhusenes vedkommende er
gebyret yderligere reduceret med 50% som udtryk for sommerhusenes mindre
anvendelse af container/genbrugspladserne:
Helårshusstande
|
52
|
Sommerhuse
|
16
|
Idet helårshusstandene vægter med 1, kan sommerhusenes og
erhvervsvirksomhedernes vægtning ved gebyrberegningen beregnes således:
Antal vægtede enheder til brug ved beregning af gebyr:
Sommerhuse, vægtning |
16 / 52 |
0,308 |
Erhvervsvirksomheder vægter med: |
0,250 / 0,500 |
0,500 |
|
Antal |
Vægtning |
Vægtet antal |
Helårshusstande
|
21.000
|
1,000
|
21.000
|
Sommerhuse
|
3.500
|
0,308
|
1.078
|
Tilmeldte erhvervsvirksomheder
|
200
|
0,500
|
100
|
22.178
|
Omkostningerne for container/genbrugspladserne kan opgøres således:
Direkte omkostninger |
Personaleomkostninger |
|
1.037
|
Arealer og pladser
|
|
70
|
Entreprenør
|
|
840
|
Neddeling af haveaffald
|
|
175
|
Driftsudgifter maskiner og materiel
|
|
440
|
Diverse omkostninger
|
|
70
|
Overført affald til forbrænding
|
3.000 * 384
|
1.152
|
Affaldsafgift for overført affald til forbrænding
|
3.000 * 260
|
780
|
Overført haveaffald til kompostering
|
2.500 * 128
|
320
|
Overført affald til deponi inklusiv affaldsafgift
|
800 * 595
|
476
|
Overført papir og pap til genbrugsafdeling
|
500 * 52
|
26
|
Afskrivninger
|
|
626
|
Direkte omkostninger
|
|
6.012 |
Indirekte omkostninger
|
Andel af fællesomkostninger
|
|
283
|
Andel af renter
|
|
114
|
Indirekte omkostninger i alt
|
|
397
|
|
Omkostninger i alt |
|
6.409 |
|
De samlede omkostninger udgør
|
|
6.409
|
Indtægt fra salg af genanvendelige materialer
|
|
200
|
Nettoomkostningerne udgør herefter
|
|
6.209
|
Gebyr til container/genbrugsplads:
Basisgebyr for anvendelse af genbrugsplads i kr.
|
6.209 / 22.178
|
280
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
280 * 1,000
|
280
|
Gebyr pr. sommerhus i kr.
|
280 * 0,308
|
86
|
Gebyr pr. virksomhed i kr.
|
280 * 0,500
|
140
|
Herefter kan indtægten opgøres således:
|
Antal
|
Gebyr
|
Indtægt
|
Helårshusstande
|
21.000
|
280
|
5.880
|
Sommerhuse
|
3.500
|
86
|
301
|
Erhvervsvirksomheder
|
200
|
140
|
28
|
Dette giver følgende opgørelse over genbrugspladsens økonomi:
Indtægter
|
Gebyrer helårshusstande
|
5.880
|
Gebyrer sommerhuse
|
301
|
Erhverv
|
28
|
Indtægt fra salg af genanvendelige materialer |
200 |
Indtægter i alt |
6.409 |
|
Omkostninger i alt
|
6.409
|
Resultat
|
0
|
Bemærkninger til gebyrberegning
Indtægter ved overførsel af materialer til genbrugsafdelingen
kan specificeres efter behov.
Overført affald til forbrænding fremgår af bemærkningerne
til affaldsvarmeværk.
Glas og flasker afleveret på containerpladserne afhentes af den samme
eksterne afhenter, som tømmer flaskecontainerne.
5.9 Deponi
Udgangspunktet for eksemplets gebyrberegning er, at der opkræves samme
gebyr for de enkelte affaldsfraktioner, idet de alle beslaglægger
lossepladskapacitet. I det omfang der er forskelle i håndteringsomkostninger
eller lignende, kan der differentieres i gebyrstørrelsen. Ligeledes kan
forskelle i håndtering af perkolat begrunde forskellige gebyrer.
Der er i eksemplet regnet med, at alle affaldstyper belaster deponi med
samme vægt rent omkostningsmæssigt. Dette er en forenkling, og der
vil givet i de enkelte affaldsselskaber kunne være forskelle i
omkostningsbelastningen mellem de enkelte affaldsfraktioner. Bemærk dog,
at det kan være vanskeligt at opgøre forskellene, og at der af
hensyn til den praktiske anvendelse af beregningen kun bør tages hensyn
til væsentlige forskelle.
Der opkræves et sorteringsgebyr for affald, der kræver
forsortering. Gebyret skal afspejle de omkostninger, der er nødvendige
for sorteringen.
Affaldsmængder:
|
Mængde i ton
|
Blandet affald
|
5.700
|
Slam
|
400
|
Forurenet jord
|
400
|
Fejeaffald
|
100
|
Overført fra genbrugspladser
|
800
|
Overført fra affaldsvarmeværk
|
1.000
|
Andet
|
500
|
Samlet affaldsmængde
|
8.900
|
Samlede omkostninger kan opgøres således:
Direkte omkostninger
|
Personaleomkostninger
|
|
350
|
Arealer og pladser
|
|
325
|
Entreprenøromkostninger
|
|
437
|
Reparation og vedligeholdelse af maskiner
|
|
105
|
Spildevandsafgift
|
|
180
|
Diverse omkostninger
|
|
100
|
Kompost fra komposteringsanlæg anvendt til afdækning
|
800 * 40
|
32
|
Overførsel af brændbart til affaldsvarmeanlæg
|
500 * 384
|
192
|
Overførsel af brændbart til affaldsvarmeanlæg,
affaldsafgift
|
500 * 260
|
130
|
Afskrivninger
|
|
543
|
Direkte omkostninger i alt
|
|
2.394
|
Indirekte omkostninger |
Andel af fællesomkostninger |
|
509
|
Andel af renter
|
|
296
|
Indirekte omkostninger i alt
|
|
805
|
Omkostninger i alt
|
|
3.199
|
Gebyr til deponi:
De samlede omkostninger er opgjort ovenfor til
|
|
3.199
|
Indtægter ved salg af genanvendelige materialer
|
500 * 200
|
(100)
|
Indtægter fra sorteringsgebyr (ton * gebyr / ton)
|
3.000 * 150
|
(450)
|
Indtægt fra affaldsafgift ved fraførsel af genanvendelige
materialer og brændbart
|
1.000 * 335
|
(335)
|
Nettoomkostningerne udgør herefter
|
|
2.312
|
Basisgebyr for deponi i kr. pr. ton:
|
2.312 / 8.900
|
260
|
Herefter kan indtægten opgøres således:
|
Mængde i ton
|
Gebyr
|
Indtægt
|
Blandet affald
|
5.700
|
260
|
1.482
|
Slam
|
400
|
260
|
104
|
Forurenet jord
|
400
|
260
|
104
|
Fejeaffald
|
100
|
260
|
26
|
Overført fra genbrugspladser
|
800
|
260
|
208
|
Overført fra affaldsvarmeværk
|
1.000
|
260
|
260
|
Andet
|
500
|
260
|
130
|
|
8.900
|
|
2.310
|
Dette giver følgende opgørelse over deponiets økonomi:
Indtægter
|
|
|
Blandet læs
|
|
1.482
|
Slam
|
|
104
|
Forurenet jord
|
|
104
|
Fejeaffald
|
|
26
|
Overført fra genbrugspladser til deponi
|
|
208
|
Overført fra affaldsvarmeværk
|
|
260
|
Andet
|
|
130
|
Indtægter ved salg af genanvendelige materialer
|
|
100
|
Indtægt fra sorteringsgebyr (ton * gebyr/ton)
|
3.000 * 150
|
450
|
|
Modtaget affaldsafgift
|
8.900 * 335
|
|
Afregnet affaldsafgift
|
7.900 * 335
|
|
Indtægt fra affaldsafgift ved fraførsel af genanvendelige
materialer og brændbart
|
1.000 * 335
|
335
|
Indtægter i alt
|
|
3.199
|
|
Omkostninger i alt
|
|
3.199
|
Resultat
|
|
0
|
Bemærkninger til gebyrberegning
Der er ikke vist nogen særskilt beregning af sorteringsgebyret. Det
forudsættes, at gebyret er beregnet på basis af det
ressourceforbrug, der er forbundet med sorteringen, eksempelvis arbejdsløn
og brug af materiel.
5.10 Kompost
Komposteringen foregår på selskabets egen plads. Der anvendes
ekstern entreprenør til driften af komposteringsanlægget.
Den færdige kompost anvendes dels til afdækning på deponi,
dels til videresalg til eksternt brug. Der er i eksemplet regnet med, at deponi
"betaler" samme pris som ved salg eksternt.
Affaldsmængder og kompostproduktion:
Have/parkaffald
|
|
500 ton
|
Haveaffald overført fra genbrugspladser
|
|
2.500 ton
|
Samlet affaldsmængde
|
|
3.000 ton
|
Dette giver en produktion af kompost på ton
|
3.000 * 40%
|
1.200 ton
|
Samlede omkostninger:
Direkte omkostninger
|
Entreprenørassistance
|
3.000 * 100
|
300
|
Øvrige omkostninger
|
|
26
|
Afskrivninger
|
|
32
|
Direkte omkostninger i alt
|
|
358
|
|
Indirekte omkostninger
|
Andel af fællesomkostninger
|
|
57
|
Andel af renter
|
|
17
|
Indirekte omkostninger i alt
|
|
74
|
Omkostninger i alt
|
|
432
|
Beregning af gebyr:
De samlede omkostninger er opgjort ovenfor til
|
|
432
|
Indtægter ved salg af kompost eksternt
|
400 * 40
|
(16)
|
Indtægter ved anvendelse på deponi
|
800 * 40
|
(32)
|
|
Nettoomkostningerne udgør herefter
|
|
384
|
Gebyr for aflevering af haveaffald i kr. pr. ton:
|
384/3.000
|
128
|
Aktiviteternes samlede økonomi:
Indtægter |
Gebyr for aflevering af have/parkaffald
|
500 * 128
|
64
|
Gebyr for aflevering af haveaffald via genbrugspladser
|
2.500 * 128
|
320
|
Indtægter ved salg/anvendelse af kompost i alt
|
|
48
|
Indtægter i alt
|
|
432
|
|
Omkostninger i alt
|
|
432
|
Resultat
|
|
0
|
Afskrivninger vedrører de oprindelige anlægsomkostninger til
etablering af plads og belægning mv.
5.11 Modtageplads for farligt affald
Der er indgået aftale med en fælleskommunal modtagestation, der
samtidig forestår indsamling blandt erhverv. Udgifterne hertil betales af
erhvervsvirksomhederne direkte.
Private kan aflevere "farligt" affald på
container/genbrugspladserne, hvorfra det ekspederes videre til modtagepladsen.
Her sker der en sortering, samling og videreforsendelse til modtagestationen med
henblik på endelig behandling på Kommune Kemi.
Alle private har fået udleveret en "problemaffaldskasse",
hvori der kan afleveres farligt affald. Problemaffaldskasserne indsamles sammen
med dagrenovationen.
Gebyr skal betales af helårshusstande og sommerhuse. Da der afleveres
forskellige mængder affald fra de to typer enheder, skal der
differentieres i gebyret. Dette er i eksemplet sket på basis af
fordelingen af den gennemsnitlige mængde leveret dagrenovation for
husstandstyperne helårshusstande og sommerhuse, (se også
specifikationen under affaldsvarmeværket).
Gennemsnitsvægt dagrenovation i kg for et år for en helårshusstand
|
|
500
|
Gennemsnitsvægt dagrenovation i kg for et år for et sommerhus,
|
32/52
|
308
|
Udgifterne kan opgøres således:
Direkte omkostninger
|
Personaleomkostninger
|
|
175
|
Arealer og pladser
|
|
45
|
Emballage og problemkasser
|
|
335
|
Kommunekemi, antal ton affald * gennemsnitspris
|
100 * 4.000
|
400
|
Deklarationer, håndteringsomkostninger mv.
|
|
100
|
Ejendomsudgifter
|
|
35
|
Drift af maskiner og materiel
|
|
75
|
Øvrige omkostninger
|
|
65
|
Afskrivninger
|
|
105
|
Direkte omkostninger i alt
|
|
1.335
|
Indirekte omkostninger
|
Andel af fællesomkostninger
|
|
198
|
Andel af renter
|
|
38
|
Indirekte omkostninger i alt
|
|
236
|
|
|
|
Omkostninger i alt
|
|
1.571
|
Salg af emballage
|
|
(25)
|
Nettoomkostninger
|
|
1.546
|
Opgørelse af gebyr:
|
Antal
|
Vægtning
|
Vægtet antal
|
Helårshusstande
|
19.000
|
1,000
|
19.000
|
Sommerhuse
|
3.000
|
0,308
|
924
|
19.924
|
Gebyr for helårshusstande og som-merhuse pr. vægtet antal enheder
i kr.:
|
1.546.000/19.924
|
77,60
|
Opgørelse af indtægter:
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
77,60 * 1,000
|
77,60
|
Gebyr pr. sommerhus i kr.
|
77,60 * 0,308
|
23,90
|
Samlet indtægt fra private
|
Helårshusstande
|
19.000 * 77,60
|
1.474
|
Sommerhuse
|
3.000 * 23,88
|
72
|
1.546
|
Dette giver følgende opgørelse over olie/kemikaliepladsens økonomi:
Indtægter
|
Helårshusstande
|
1.474
|
Sommerhuse
|
72
|
Salg af emballage
|
25
|
Indtægter i alt
|
1.571
|
|
|
Omkostninger i alt
|
1.571
|
Resultat
|
0
|
Bemærkninger til gebyrberegning
Der er ikke indregnet indtægt fra containerpladserne af hensyn til
enkelheden i eksemplet. Da der er tale om de samme enheder (husstande), der skal
betale for de to ydelser, er der ikke foretaget afregning derimellem.
Eksempelvis kunne en containerplads have fået et bidrag fra
olie/kemikaliepladsen til omkostningerne ved indsamling og videreekspedition,
men dette er undladt i eksemplet.
5.12 Genbrug
5.12.1 Papirgenbrug
Der er i eksemplet regnet med, at helårshusstandene og sommerhusene
afleverer papir i opstillede papirbeholdere. Der afleveres en mindre mængde
papir og pap på genbrugsstationerne, som derefter leverer videre til
papirgenbrugsafdelingen.
Papir fra erhverv indgår i en anvisningsordning. Der er derfor ingen
papir eller betalinger fra virksomheder.
Gebyrberegningen tager udgangspunkt i mængderne og beregner et gebyr
pr. ton papir. Herefter beregnes et samlet gebyr pr. husstand til opkrævning
der, idet der ikke er mængdeopgørelse pr. husstand. Dette er samme
princip som for dagrenovation.
Omkostningerne kan opgøres således:
Direkte omkostninger
|
Personaleomkostninger
|
|
50
|
Entreprenørydelser til indsamling
|
|
165
|
Ejendomsudgifter
|
|
25
|
Driftsmidler
|
|
35
|
Arealer og pladser
|
|
10
|
Drift af maskiner og materiel
|
|
35
|
Diverse omkostninger
|
|
26
|
Afskrivninger
|
|
75
|
Direkte omkostninger i alt
|
|
421
|
|
Indirekte omkostninger
|
|
|
Andel af fællesomkostninger
|
|
57
|
Andel af renter
|
|
41
|
Indirekte omkostninger i alt
|
|
98
|
|
Omkostninger i alt
|
|
519
|
|
Omkostninger i alt jf. ovenfor
|
|
519
|
Indtægter fra fortroligt papir
|
22 * 1.800
|
(40)
|
Salg af papir
|
3.700 * 80
|
(296)
|
Nettoomkostninger til papirgenbrug
|
|
183
|
Gebyr pr. ton papir i kr.
|
183.000/3.500
|
52,29
|
Samlet indtægt fra private
|
3.000 * 52,29
|
157
|
Beregningen af gebyr pr. helårshusstand og sommerhus er baseret på
samme forholdstal som for container/genbrugspladserne
Opgørelse af gebyr:
|
Antal
|
Vægtning
|
Vægtet antal
|
Helårshusstande
|
19.000
|
1,000
|
19.000
|
Sommerhuse
|
3.000
|
0,308
|
924
|
19.924
|
Gebyr for helårshusstande og sommerhuse pr. vægtet antal enheder
i kr.:
|
157.000/19.924
|
|
7,88
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
7,88 * 1,000
|
|
7,88
|
Gebyr pr. sommerhus i kr.
|
7,88 * 0,308
|
|
2,42
|
Samlet indtægt fra private:
Helårshusstande |
19.000 * 7,88 |
|
150 |
Sommerhuse
|
3.000 * 2,42
|
|
7
|
157
|
I praksis vil man næppe opkræve ovenstående beskedne beløb.
For eksemplets skyld er disse dog indregnet i nedenstående opstilling over
den samlede økonomi i genbrugsafdelingen.
Ideelt set bør der opstilles en separat beregning over gebyret til
fortroligt papir. Af hensyn til eksemplets størrelse er der ikke medtaget
en sådan beregning.
Vedrørende papirgenbrugsaktiviteten er der i praksis meget store
variationer i prisen på papir. Derfor vil der i praksis ofte blive
relativt store overførsler fra år til år, når årets
resultat er gjort op.
5.12.2 Flaskegenbrug
Der er opstillet flaskecontainere som en ekstern entreprenør tømmer
og bringer direkte ud til flaskekøberne. Udgangspunktet for
gebyrberegningen er, at de private husstande betaler et samlet årligt
gebyr for denne service.
Omkostningerne kan opgøres således:
Direkte omkostninger
|
Personaleomkostninger
|
|
50
|
Entreprenørydelser til indsamling
|
|
250
|
Ejendomsudgifter
|
|
0
|
Driftsmidler
|
|
75
|
Arealer og pladser
|
|
0
|
Drift af maskiner og materiel
|
|
85
|
Diverse omkostninger
|
|
45
|
Afskrivninger
|
|
103
|
Direkte omkostninger i alt
|
|
608
|
Indirekte omkostninger
|
Andel af fællesomkostninger
|
|
28
|
Andel af renter
|
|
38
|
Indirekte omkostninger i alt
|
|
66
|
Omkostninger i alt
|
|
674
|
Indtægt ved salg af flasker
|
800 * 300
|
(240)
|
Nettoomkostninger
|
|
434
|
Beregning af gebyr:
|
Antal
|
Vægtning
|
Vægtet antal
|
Helårshusstande
|
19.000
|
1,000
|
19.000
|
Sommerhuse
|
3.000
|
0,308
|
924
|
19.924
|
|
Gebyr for helårshusstande og sommerhuse pr. vægtet antal enheder
i kr.:
|
434.000/19.924
|
21,78
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
21,78 * 1,000
|
21,78
|
Gebyr pr. sommerhus i kr. |
21,78 * 0,308 |
6,71 |
Samlet indtægt fra private:
Helårshusstande
|
19.000 * 21,78
|
414
|
Sommerhuse
|
3.000 * 6,71
|
20
|
434
|
Den samlede økonomi for genbrug kan herefter opgøres således:
Indtægter
|
|
Papir
|
Flasker
|
Gebyr for helårshusstande
|
|
150
|
414
|
Gebyr for sommerhuse
|
|
7
|
20
|
Gebyr fortroligt papir
|
22 * 1.800
|
40
|
|
Overført papir fra genbrugspladser
|
500 * 52,29
|
26
|
|
Salg af papir
|
3.700 * 80
|
296
|
|
|
Salg af flasker
|
800 * 300
|
|
240
|
Indtægter i alt
|
|
519
|
674
|
Omkostninger i alt
|
|
519
|
674
|
Resultat
|
|
0
|
0
|
5.13 Gebyroversigt
Nedenfor er vist en oversigt over de beregnede gebyrer. I et konkret tilfælde
ville ekstra kolonner med de to eller flere af de foregående års
gebyrer være en god information for læseren af gebyroversigten.
De anførte numre i overskriften til hver enkelt aktivitet refererer
til specifikationerne af gebyrberegningen.
5.5
|
Indsamling af dagrenovation
|
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
570
|
|
Gebyr pr. sommerhus i kr.
|
351
|
|
5.6
|
Affaldsvarmeværk
|
|
|
Beregnet gebyr pr. ton affald til forbrænding i kr./ton
|
384
|
|
5.8.
|
Container/genbrugspladser
|
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
280
|
|
Gebyr pr. sommerhus i kr.
|
86
|
|
Gebyr pr. virksomhed i kr.
|
140
|
|
5.9
|
Deponi
|
|
|
Basisgebyr for deponi i kr. pr. ton
|
260
|
|
5.10
|
Kompost
|
|
|
Gebyr for aflevering af haveaffald i kr. pr. ton
|
128
|
|
5.11
|
Modtageplads for farligt affald
|
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
78
|
|
Gebyr pr. sommerhus i kr.
|
24
|
|
5.12.1
|
Papirgenbrug
|
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
8
|
|
Gebyr pr. sommerhus i kr.
|
2
|
|
5.12.2
|
Flaskegenbrug
|
|
|
Gebyr pr. helårshusstand i kr.
|
22
|
|
Gebyr pr. sommerhus i kr. |
|
|