Råd & Vink om gebyrfastsættelse på affaldsområdet
Indholdsfortegnelse
Sammenfattende artikel
English Summary
1 Indledning
1.1 Mål med publikationen
1.2 Baggrund for publikationen
1.3 Gennemsigtighed giver mulighed for sammenligning
1.4 Indhold i publikationen
1.5 Projekt- og styregruppe
2 Eksisterende regnskabs-, budget- og gebyrpraksis
2.1 Undersøgte affaldsselskaber
2.2 Resultater
2.3 Problemområder
2.3.1 Regnskabsprincipper
2.3.2 Beregning af gebyr
2.4 Typisk anvendte principper
2.4.1 Typisk princip for fastlæggelse af gebyr
2.4.2 Typiske regnskabsprincipper/praksis
2.4.3 Typisk offentliggørelsesniveau
2.4.4 Typiske aktivitetsområder
3 Retlige rammer for fastsættelse af affaldsgebyrer
3.1 Lovgrundlag m.v.
3.2 Grundlæggende principper m.v.
3.3 Skattefinansiering af affaldshåndtering?
3.4 Samlegebyrer
3.4.1 Krav til samlegebyr
3.4.2 Samlegebyr m.v. for erhvervsaffald
3.4.3 Hvis samlegebyr ikke anvendes
3.5 Hvile-i-sig-selv-princippet
3.5.1 Henlæggelser til fremtidige investeringer m.v.
3.5.2 Egenkapital og kassebeholdning
3.5.3 Forsikring eller henlæggelse til miljøfond?
3.6 Opsparing, der bliver uaktuel
3.7 Nærmere om gebyrets beregning
3.7.1 Oplysnings- og beregningsgrundlag ved
gebyrfastsættelse
3.7.2 Hvad kan og skal medregnes ved gebyrfastsættelsen?
3.7.3 Kan overskud fra et anlæg overføres til øvrige
affaldshåndtering?
3.7.4 Gebyrdifferentiering
3.8 Økonomisk adskillelse af erhvervsaffald og andet affald
3.9 Det kommunale budget- og regnskabssystem?
3.10 Offentliggørelse af beregningsgrundlag og aktindsigt
3.10.1 Offentliggørelse på myndighedens initiativ
3.10.2 Aktindsigt
3.11 Særligt om udførelse af affaldsopgaver for andre
kommuner m.v.
3.11.1 Opgaveløsning under markedsmæssige forhold
3.11.2 Opgaver som ikke er markedsmæssigt tilgængelige
på grund af eksempelvis eneret eller anden offentlig regulering
3.11.3 Affaldsbytte
3.11.4 Fortjeneste indgår ved gebyrberegning
3.12 Kontrol med gebyrberegning m.v.
4 Overvejelser ved fastsættelse af gebyrer og gebyrstruktur
4.1 Valg af principper
4.1.1 Gebyr- eller skattefinansiering?
4.1.2 Driftsøkonomiske principper eller kontantprincippet
4.1.3 Afskrivning af anlægsaktiver
4.1.4 Henlæggelser
4.1.5 Opdeling i ordninger/aktiviteter
4.1.6 Indtægter og omkostninger skal relateres til de
respektive ordninger/aktiviteter
4.1.7 Afregning efter målt ydelse eller på basis af
gennemsnit
4.2 Anvendelse af driftsøkonomiske regnskabs- og
budgetprincipper
4.2.1 Indtægter
4.2.2 Omkostninger
4.2.3 Henlæggelser
4.3 Fordeling af fællesomkostninger
4.3.1 Fordeling efter mængde
4.3.2 Fordeling efter personaleomkostninger eller antal
personer
4.3.3 Fordeling efter anvendelse
4.3.4 Fordeling efter kvalificeret skøn
4.3.5 Regnskabsmæssig behandling af fællesomkostninger
4.4 Fastsættelse af gebyr
4.5 Offentliggørelse af gebyrer og gebyrgrundlag
4.6 Samspil med kommunale regnskabs- og budgetregler
4.6.1 Kommunale forhold
4.6.2 Fælleskommunale affaldsselskaber
5 Gebyrberegning - modeleksempel
5.1 Grundlæggende forudsætninger
5.2 Fælles- og administrationsomkostninger
5.3 Renter
5.4 Afskrivninger og renter
5.5 Indsamling af dagrenovation
5.6 Affaldsvarmeværk
5.7 Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation
for private
5.8 Container/genbrugspladser
5.9 Deponi
5.10 Kompost
5.11 Modtageplads for farligt affald
5.12 Genbrug
5.12.1 Papirgenbrug
5.12.2 Flaskegenbrug
5.13 Gebyroversigt
6 Eksemplets affaldsstrømme - bilag A
|