[Forside] [Næste]

Råd & Vink om gebyrfastsættelse på affaldsområdet

Indholdsfortegnelse

Sammenfattende artikel

English Summary

1 Indledning
1.1 Mål med publikationen
1.2 Baggrund for publikationen
1.3 Gennemsigtighed giver mulighed for sammenligning
1.4 Indhold i publikationen
1.5 Projekt- og styregruppe

2 Eksisterende regnskabs-, budget- og gebyrpraksis
2.1 Undersøgte affaldsselskaber
2.2 Resultater
2.3 Problemområder
2.3.1 Regnskabsprincipper
2.3.2 Beregning af gebyr
2.4 Typisk anvendte principper
2.4.1 Typisk princip for fastlæggelse af gebyr
2.4.2 Typiske regnskabsprincipper/praksis
2.4.3 Typisk offentliggørelsesniveau
2.4.4 Typiske aktivitetsområder

3 Retlige rammer for fastsættelse af affaldsgebyrer
3.1 Lovgrundlag m.v.
3.2 Grundlæggende principper m.v.
3.3 Skattefinansiering af affaldshåndtering?
3.4 Samlegebyrer
3.4.1 Krav til samlegebyr
3.4.2 Samlegebyr m.v. for erhvervsaffald
3.4.3 Hvis samlegebyr ikke anvendes
3.5 Hvile-i-sig-selv-princippet
3.5.1 Henlæggelser til fremtidige investeringer m.v.
3.5.2 Egenkapital og kassebeholdning
3.5.3 Forsikring eller henlæggelse til miljøfond?
3.6 Opsparing, der bliver uaktuel
3.7 Nærmere om gebyrets beregning
3.7.1 Oplysnings- og beregningsgrundlag ved gebyrfastsættelse
3.7.2 Hvad kan og skal medregnes ved gebyrfastsættelsen?
3.7.3 Kan overskud fra et anlæg overføres til øvrige affaldshåndtering?
3.7.4 Gebyrdifferentiering
3.8 Økonomisk adskillelse af erhvervsaffald og andet affald
3.9 Det kommunale budget- og regnskabssystem?
3.10 Offentliggørelse af beregningsgrundlag og aktindsigt
3.10.1 Offentliggørelse på myndighedens initiativ
3.10.2 Aktindsigt
3.11 Særligt om udførelse af affaldsopgaver for andre kommuner m.v.
3.11.1 Opgaveløsning under markedsmæssige forhold
3.11.2 Opgaver som ikke er markedsmæssigt tilgængelige på grund af eksempelvis eneret eller anden offentlig regulering
3.11.3 Affaldsbytte
3.11.4 Fortjeneste indgår ved gebyrberegning
3.12 Kontrol med gebyrberegning m.v.

4 Overvejelser ved fastsættelse af gebyrer og gebyrstruktur
4.1 Valg af principper
4.1.1 Gebyr- eller skattefinansiering?
4.1.2 Driftsøkonomiske principper eller kontantprincippet
4.1.3 Afskrivning af anlægsaktiver
4.1.4 Henlæggelser
4.1.5 Opdeling i ordninger/aktiviteter
4.1.6 Indtægter og omkostninger skal relateres til de respektive ordninger/aktiviteter
4.1.7 Afregning efter målt ydelse eller på basis af gennemsnit
4.2 Anvendelse af driftsøkonomiske regnskabs- og budgetprincipper
4.2.1 Indtægter
4.2.2 Omkostninger
4.2.3 Henlæggelser
4.3 Fordeling af fællesomkostninger
4.3.1 Fordeling efter mængde
4.3.2 Fordeling efter personaleomkostninger eller antal personer
4.3.3 Fordeling efter anvendelse
4.3.4 Fordeling efter kvalificeret skøn
4.3.5 Regnskabsmæssig behandling af fællesomkostninger
4.4 Fastsættelse af gebyr
4.5 Offentliggørelse af gebyrer og gebyrgrundlag
4.6 Samspil med kommunale regnskabs- og budgetregler
4.6.1 Kommunale forhold
4.6.2 Fælleskommunale affaldsselskaber

5 Gebyrberegning - modeleksempel
5.1 Grundlæggende forudsætninger
5.2 Fælles- og administrationsomkostninger
5.3 Renter
5.4 Afskrivninger og renter
5.5 Indsamling af dagrenovation
5.6 Affaldsvarmeværk
5.7 Samlet gebyr for indsamling og behandling af dagrenovation for private
5.8 Container/genbrugspladser
5.9 Deponi
5.10 Kompost
5.11 Modtageplads for farligt affald
5.12 Genbrug
5.12.1 Papirgenbrug
5.12.2 Flaskegenbrug
5.13 Gebyroversigt

6 Eksemplets affaldsstrømme - bilag A


[Forside] [Næste] [Top]