Et år med grønne guider.
Delevaluering af Grøn Guide-ordningen 1. Om Grønne Guider - og denne evaluering
I dette kapitel giver vi en orientering om baggrunden for Grønne Guider og om
evalueringens formål og metoder. Desuden beskriver vi det første hold grønne guider,
som vi har fulgt i deres første år.
Baggrund
Ideen om at etablere et netværk af grønne guider - lokale miljøvejledere - opstod i
Den Grønne Fond i sommeren 95. Det blev besluttet at etablere en 3-årig forsøgsordning,
der skulle bevilge omkring 35 guider pr. år. Som navnet antyder, hentede man en vis
inspiration i naturvejlederordningen.("Støtte til Grønne Guider" 1997) Målet var at få en større del af den danske befolkning til at handle mere
miljøvenligt. Grønne guider skulle være en ny mulighed til at få styrket eller
igangsat lokal miljørådgivning. Der skulle andre med end de, der plejer at bevæge sig
på miljøområdet, og forankringspunktet skulle være det lokale, det sted hvor folk bor
og lever. Der står i den første udmelding:
Som eksempler på mulige arbejdsområder for de grønne guider nævnes
handels-standsforeninger, Agenda 21 arbejdet i kommunen, boligområder,
ungdomsorganisationer og sportsforeninger. Den lokale deltagelse og opbakning bliver fremhævet som et must for et projekt, da det
ellers ikke vil være muligt at skabe en tæt dialog mellem borgere/ beboere/medlemmer og
den grønne guide. Derfor er det også et krav, at ansøgningen skal komme fra et netværk
eller en gruppe, hvor flere forskellige lokale kræfter er repræsenteret. Den Grønne Fonds støtte til en grøn guide er 70% af lønnen i 3 år, ialt max
600.000 kr. Ansøgerne har altså selv skulle finansiere - eller på anden måde skaffe -
de resterende 30%. Derudover er der fra Den Grønne Fonds side lagt vægt på, at
ansøgerne skal bestræbe sig på at erhverve yderligere arbejdskraft fra frivillige og
personer i jobtilbud. Der er også lagt vægt på, at den grønne guide skal koordinere
sit arbejde med andre af lokalområdets aktører, fx naturvejledere og boligrådgivere. Om den grønne guides kvalifikationer blev det fremhævet, at
Ansøgningsfristen for første udmelding var 1. august 1996, således at guiderne kunne
være ansat og parate til at starte op 1. januar 1997. For at sætte gang i ansøgninger
tog en medarbejder fra Den Grønne Fond rundt i forsommeren 96 og fortalte om denne nye
tilskudsmulighed på en række arrangementer rundt om i landet Der indkom ialt 90
ansøgninger, hvoraf 29 blev bevilget (jf. bilag 1). Man havde forventet at bevilge flere
grønne guider, men det viste sig dels, at mange ansøgninger ikke havde den ønskede
brede og lokale forankring, dels at kvaliteten af selve ansøgningen i flere tilfælde var
for lav. (ibid) Første bevillingsrunde var ganske givet særlig i den forstand, at en del af de
allerede etablerede grønne centre og lokale organiseringer på miljøområdet søgte. En
del af dem fik også penge. Men håbet er, at der i de næste runder nås bredere ud,
således at der kommer flere ansøgninger fra fx handelsstandsforeninger, ungdomsklubber
og sportsforeninger. Og også nogle der tager nye temaer op som fx æstetik i grønt
forbrug og kvalitet/godt håndværk i forhold til ressource-problemer. (ibid) I 1997 har der været to bevillingsrunder, i forbindelse med hvilke Den Grønne Fonds
sekretariat er gået mere aktivt ind i vejledningen af ansøgerne. Det har medført
bevilling til endnu 38 grøn guide projekter. 19 af dem har fået ansat deres guider, som
er igang her pr 1. januar 1998 .
EvalueringenGrønne guider er en stor satsning for Den Grønne Fond, og der er derfor
knyttet en ekstern evaluering til. Grønne Guider er vedtaget som en 3-årig
forsøgsordning for at kunne vurdere nytten af ordningen med henblik på en eventuel
permanentgørelse. Evalueringen skal evaluere ordningen Grønne Guider - altså ikke det enkelte grøn
guide projekt. Det vil sige, at den skal belyse, hvorvidt ordningen lever op til
forventningerne, hvilke muligheder den lokale miljøindsats får gennem en ordning som
Grønne Guider, hvor der er problemer, hvor der undervejs kan og bør ske forbedringer, og
hvilke erfaringer fra det første hold grønne guider som de efterfølgende grøn guide
projekter kan drage nytte af. På nuværende tidspunkt har ordningen kun været i gang i et år, og det er dette
første år, der beskrives i denne rapport. Det, vi kan udtale os om, er derfor, hvordan
første hold grønne guider er kommet i gang, hvilke aktiviteter der er sat i gang, hvem
man samarbejder med o.l. Da en del tid i det første år nødvendigvis må gå med
etablering og opbygning af kontakter og netværk, er det klart, at den egentlige effekt af
indsatsen ud i det yderste led hos borgerne ikke kan ses endnu. Men evalueringen foregår
løbende undervejs, og når de første 3 år er gået, vil den blive afsluttet. På det
tidspunkt må det forventes, at der vil have afsat sig spor hos målgrupperne. Fokus i
denne del-evaluering er således etablering, opbygning af netværk samt igangsætning af
aktiviteter. Det er en status over det første år.
MetoderEvalueringen benytter sig af en bredde af metoder i dataindsamlingen. Vi
har i det forløbne år overværet kursusdage, læst logbøger, læst ansøgninger og
presseklip, sendt 2 spørgeskemaer ud samt gennemført en række interviews . Det første
spørgeskema blev udsendt i juni 97 og fokuserede på de organisatoriske og praktiske
forhold samt det daglige arbejde i opstartsfasen. Det andet spørgeskema, som mest
omhandlede guidernes foreløbige erfaringer med udadvendte aktiviteter, blev udsendt i
november 97. Begge spørgeskemaer var i det væsentligste kvalitative, dvs vi har
overvejende benyttet os af åbne spørgsmål. Fire projekter er blevet udvalgt til mere
dybtgående beskrivelse, og i november og december 97 blev der udført interview med
henholdsvis guide, styregruppe og samarbejdspartnere i disse fire projekter - ialt 22
interviews. Heraf var de 8 gruppeinterview og resten enkeltinterview. De fire projekter
blev udvalgt ud fra 2 kriterier. For det første ønskede vi at sikre en bredde i
udvalget, hvilket førte til valg af et projekt fra 4 af hovedgrupperne af guideprojekter,
nemlig boligselskaber, provinsbyer, landkommuner og særlige projekter. For det andet
lagde vi vægt på, at de udvalgte projekter hverken måtte være et af de senest
påbegyndte projekter eller et af "veteran-projekterne", dvs. de projekter som i
forvejen var etablerede og hvor guiden i forvejen var ansat. Vi vurderede, at de yngste
projekter ville have for lidt erfaring, og at veteran-projekterne nok var interessante,
men ikke kunne fortælle os om virkeligheden og udfordringerne for de fleste af de
nuværende og kommende guide-projekter. Udover disse to kriterier fandt vi frem til 4
projekter, som alle både havde positive og negative erfaringer, og hvor der var ansat to
kvindelige guider og to mandlige. Foruden ovennævnte datamateriale har vi fået evalueringerne af de afholdte kurser
stillet til rådighed fra arrangøren - Skolen for Økologisk Afsætning. Generelt finder vi, at datamaterialet er af høj kvalitet. De grønne guider har i
deres besvarelser af vores spørgeskemaer leveret mange grundige og gode beskrivelser af
deres arbejde og de problemer og glæder de løber ind i. Materialet omhandler kun det
første hold grønne guider, altså ikke de grøn guide projekter, som er bevilget i
løbet af 1997. Af de oprindeligt 29 bevilgede projekter i første ansøgningsrunde blev
ét ikke opstartet pga. problemer med medfinansieringen. Et andet er undervejs blevet ramt
af længerevarende sygdom, hvorfor materiale herfra kun i meget begrænset omfang indgår
i undersøgelsen. Undersøgelsen bygger således gennemgående på 27 grøn guide
projekter - hvoraf det dog må bemærkes, at 2 af dem er blevet en del forsinket af at
have fået ny guide undervejs. Materialet fra logbøgerne er på den ene side et spændende materiale, men samtidig
har kvaliteten her været svingende, fordi der har været problemer med opkoplingen, med
reparation af systemet undervejs, og med ustabilitet i rapporteringerne fra guiderne. For
to af projekterne er logbogsfunktionen kommet i gang så sent, at de ikke indgår i denne
evaluering, som således for logbøgernes vedkommende dækker 25 af projekterne.
Karakteristik af grøn guide projekternePå baggrund af ansøgningerne ser det første hold grønne guiders
samlede profil således ud: Geografi:Med undtagelse af Sønderjylland og Bornholm blev der oprettet grøn guide
projekter i alle amter ved indgangen til 1997. Vi har grupperet dem i 5 kategorier, alt
efter hvilken form for lokalmiljø de opererer i: 1. Almennyttige boligselskaber: 5 projekter omhandler grønne projekter i
boligafdelinger i samarbejde med beboerorganiseringerne her. Nogle guider har mange små,
eller mellemstore afdelinger som deres arbejdsområde, mens andre er tilknyttet nogle få
afdelinger i store bebyggelser. Selvom disse projekter er beliggende i provinsby- eller
storbyområder, har vi udskilt dem som særlig kategori pga. deres kollektive forvaltning
af el, varme, vand, affald, udenomsarealer m.v, og fordi de har en helt speciel
organisering og beboerdemokratisk struktur. 2. Storby-områder: 8 af guiderne arbejder i storbyområder. Foruden 1 projekt
centralt i Odense, drejer det sig om 3 guider i det centrale København og Frederiksberg,
samt 4 projekter i Københavns omegn. Det fælles for dem er, at de befinder sig i
områder med tæt bebyggelse, hvor borgerne ofte befinder sig udenfor lokalområdet i
deres arbejds- og fritid, og hvor der ikke er ét geografisk centrum, men flere centre
tæt op ad hinanden. 3. Provinsbyer: Der er 6 grøn guide projekter i større provinsbyer. Til
forskel fra storbyerne er de kendetegnet ved at fungere i et bysamfund, som udgør et
centrum for et større opland. 4. Landområder: I 7 projekter befinder guiden sig i en mindre provinsby eller
landsby. Det fælles og særlige er her både, at det drejer sig om relativt små
lokalsamfund, og at miljøaktiviteterne er påvirket af nærheden til landbruget. 5. Særlige projekter: 2 projekter skiller sig ud ved ikke at være rettet mod
en lokal målgruppe. I det ene tilfælde er guiden konsulent for en række foreninger i et
amt, mens guiden i det andet tilfælde er placeret i et økologisk forsøgsbyggeri, og i
den forbindelse har byggeri, byggematerialer, byggemetoder som område og bliver brugt af
ikke bare lokale borgere, men også folk fra andre dele af landet, som har brug for viden
og erfaringer herom.
Målgrupper:I sin første udmelding om grøn guide ordningen lagde Den Grønne Fond
som nævnt vægt på, at de enkelte projekter skulle være rettet mod - og forankret i -
det lokale, og at de skal nå bredere ud end de allerede mørkegrønne borgere. Ser man
på ansøgningerne fra de projekter, der fik bevilling i første omgang, er enten
"borgere i kommunen" eller Abeboere i lokalområdet" da også nævnt i
næsten dem alle. Men herudover fokuseres der også på en række mere specifikke
målgrupper. Diagrammet herunder viser de målgrupper, der går igen i flere af
ansøgningerne:
I enkelte ansøgninger kan man desuden finde målgrupper som: Indvandrere,
afdelingsbestyrelser, husejere, kommune, politikere, landmænd, lokale
miljø-organisationer, cyklister og gør-det-selv-folket.
Ansøgergrupperne og guidernes fysiske placeringDen grønne fond har lagt vægt på, at "den grønne guide i et vist
omfang tager afsæt i allerede eksisterende lokale organisationer eller netværk"
("Støtte til Grønne Guider" 1997). Og de potentielle ansøgere til grøn guide
puljen beskrives da også som "grupper, foreninger, institutioner m.m." (ibid).
Hvilke typer ansøgergrupper har det så været, som har fået bevilget støtte i første
omgang - og hvilke fysiske rammer omkring den grønne guides arbejde har det givet
anledning til? I de almennyttige boligområder er billedet entydigt: Ansøgerne er boligselskaber i
samarbejde med en eller flere af deres afdelinger. De stiller kontorfaciliteter til
rådighed for guiderne ude i bebyggelserne. Bag storby-projekterne står lokale grønne foreninger, hvoraf de fleste fungerer i en
eller anden form for grønt center, hvor guiden også fysisk placeres. For provinsby- og landområde-projekterne er variationen større. Selvejende
institutioner der arbejder med miljøet og/eller lokal, social udvikling er én type
ansøgere. Guiderne får her sin base i disse institutioners center eller kontor. En anden
type ansøgere udgøres af netværk af lokale organisationer og institutioner, eller af et
lokalt fællesråd. Guiderne på disse projekter er fx blevet placeret på en højskole,
på et naturcenter, og i en butik på gågaden. Kommuner er involveret i et par af
projekterne i samarbejde med lokale foreninger og beboergrupper. I det ene af disse
tilfælde er guiden placeret i en centralt beliggende rådgivningsbutik, i det andet
tilfælde på et bibliotek ved et stort indkøbscenter. Endelig er der her projekter med
en enkelt ansøger bag - en daghøjskole, et miljø- og energikontor, en
interesseorganisation og en boligforening. Guiderne her er placeret i disse foreningers
eller organisationers lokaler. Boligselskaber, grønne centre, lokale institutioner og netværk af lokale foreninger
m.m. - det har altså i første omgang været dem, der har taget initiativ til grøn guide
projekter og er kommet igennem med det. I betragtning af hvem der i de foregående år har
vist sig som de mest initiativrige med hensyn til at fremme lokalt miljøarbejde er der
ikke noget overraskende i det. Men som vi kommer ind på nedenfor, må der forventes
færre "veteraner" blandt de kommende ansøgere. Hvad angår guidernes fysiske placering er helhedsindtrykket, at ansøgerne lægger
vægt på, at guiderne bliver placeret centralt i forhold til deres målgrupper. Det er
imidlertid ikke det samme som, at lokale og kontorforholdene i alle tilfælde står klar
til guiderne, når de begynder på deres nye job. Det beskriver vi nærmere i 3. kapitel.
Veteraner og 0-punktsprojekterEn meget markant forskel mellem projekterne drejer sig om, hvorvidt guiden
skal begynde helt fra bunden, eller om aktiviteterne allerede er igang - evt. med guiden
ansat for andre midler. I de almennyttige byggerier begynder guiden typisk fra 0-punktet,
dvs. der er ikke i forvejen kommet rigtig gang i miljøaktiviteterne, og guiden begynder
som ny og fremmed i området. I storby-områdernes grønne foreninger og centre har der
derimod flere steder været arbejdet i mange år med opgaver, som på mange måder ligner
dem, som den grønne guide ansættes til. Her er bevillingen til en guide altså en
saltvandsindsprøjtning til et allerede fungerende initiativ. Som eksempler herpå kan
nævnes De Økologiske Igangsættere, Københavns Miljø- og Energikontor, Høje-Taastrup
Miljø- og Energicenter, Frederiksberg Økologiske Experi-mentarium og Miljøbutikken
"Den grønne tråd" i Odense. På nær sidstnævnte kan man med rette kalde
guiderne disse steder for veteraner, idet de allerede har mange års erfaring med det
arbejde, de skal udføre som grønne guider. Bortset fra den udprægede tendens til nye projekter i de almennyttige bebyggelser og
gamle projekter i storbyens grønne centre er det ikke sådan, at der er nogen geografisk
logik i, hvor der er nye og gamle projekter. 7 af de 27 projekter starter helt fra bunden.
Mellem de rene 0-punkt projekter og veteran-projekterne findes stor gruppe af nye
projekter, som er vokset ud af en eksisterende lokal aktivitet. Udover at guiden ikke skal
begynde helt forfra, er guiden i nogen tilfælde lokal kendt og/eller har prøvet lignende
arbejde før, mens der i andre tilfælde ansættes guider udefra med eller uden erfaring
med lignende arbejde. Der kommer mere om guidernes baggrund og kvalifikationer senere i kapitlet.
StyregrupperDet er en betingelse fra Den Grønne Fond, at der til hvert grøn guide
projekt nedsættes en styregruppe med repræsentation fra de deltagende parter bag
ansøgningen, samt evt. fra andre relevante lokale parter. Styregruppen er en formel
enhed, som skal ansætte guiden og sikre gennemførelsen af projektet. Samtidig giver den
også mulighed for at sikre en bred, lokal forankring af projektet. Organisationen er dog typisk mere kompleks. Koblingen styregruppe - grøn guide indgår
enten i en større struktur eller er blevet tilført et mellemled. Hvor det fx er en
forening eller institution, der står bag ansøgningen, findes der i forvejen en
bestyrelse og evt. en daglig ledelse for centeret eller kontoret, hvor guiden er placeret.
Guiden her skal både samarbejde med dem og have sin egen bredere sammensatte styregruppe.
I andre tilfælde er der indskudt et mellemled mellem styregruppe og guiden. Det er typisk
en kontaktperson eller en følgegruppe, som skal sikre den løbende kontakt. Endelig har
guiderne i det almennyttige boligbyggeri en struktur, hvor de dels har en relation til
boligselskabet og de ansatte, dels en kobling til et tredie led bestående af forskellige
boligafdelinger eller arbejdsgrupper under boligafdelingerne. Grundmodellerne ser altså sådan ud:
Hvem er de grønne guiderBlandt de 28 guider er 11 kvinder og 17 mænd. De fleste er aldersmæssigt
i 30'erne, flere også i 40'erne, nogle få over og nogle få under. 20 af dem har en
akademisk uddannelse, heriblandt 5 biologer, 4 ingeniører, 4 arkitekter , 3 cand.
tech.soc'er, to økonomer og en med en kombineret uddannelse i geografi og formidling. De
øvrige har enten en pædagogisk, journalistisk, eller miljøteknisk uddannelse. Nu handler kompetencer som bekendt om mere end uddannelse. Om deres øvrige
kvalifikationer har 20 angivet i deres CV, at de har arbejdet med miljø tidligere. De 13
i lønnet job, de 7 som frivillige. 5 har haft lønnet socialt arbejde og 5 deltaget i
frivilligt socialt arbejde. 7 har tidligere haft lønarbejde, der handlede om formidling,
2 har erfaringer på det område som frivillige. Endelig har 20 i forvejen erfaring med
projektledelse, heraf de 14 på miljøområdet. Fra vores deltagelse på kurserne for guiderne ved vi imidlertid, at dette formelle
billede af guidernes kvalifikationer langt fra er dækkende. Dels fordi talenter kan være
så meget andet end, hvad man har læst eller arbejdet med. Fx evner til at underholde,
spille og digte. Dels fordi det i forhold til guidernes arbejde, hvor den personlige
kommunikation er så væsentlig, i høj grad også handler om menneskelige kvaliteter; mod
til at stå frem, udadvendthed, evne til at snakke med forskellige mennesker, evne til at
lytte, tålmodighed, robusthed, autoritet, kreativitet, uhøjtidelighed, humor etc. Det er
svært at sammenligne og sammenstille sådanne kvaliteter. Det er dog vores generelle
indtryk, at det nok så meget er disse personlige kvaliteter, der er guidernes stærke
side, som det er de formelle kvalifikationer.
Strukturen omkring de grønne guiderGrøn Guide ordningen består af mere end bevilling af guide-projekter til
lokalområder. Den Grønne Fond har etableret en struktur til at understøtte
koordinering, sikre efteruddannelse og til at kunne følge og korrigere ordningen
undervejs: GAIA - Det elektroniske Netværk: Samtlige guider er via deres computer
tilkoblet et elektronisk netværk. Hensigten er i første række at fremme koordineringen
og den gensidige støtte guiderne imellem. EDB-konferencesystemet muliggør således, at
den enkelte guide kan henvende sig til alle øvrige guider på een gang. De kan udveksle
oplysninger og erfaringer. De kan stille spørgsmål og få svar. De kan etablere åbne
eller lukkede konferencer om bestemte temaer. Og de kan diskutere ideer, planer m.v..
Netværket bruges også til rapporteringer fra de enkelte guider om deres arbejde - det
drejer sig om de allerede omtalte "logbøger". I begyndelsen skulle guiderne
skrive i logbøgerne hver uge, men det er siden blevet korrigeret til hver 2. uge. Endelig
er de øvrige parter i strukturen omkring de grønne guider også koblet på det
elektroniske netværk, således at det også fungerer som kommunikationskanal mellem
guiderne og disse parter. Koordinatoren: Den Grønne Fond har bevilget penge til ansættelse af en
koordinator, som har tre funktioner: For det første at være ansvarlig for det
elektroniske netværk. For det andet at stå for udarbejdelsen af et nyhedsbrev på
baggrund af guidernes indberetninger i logbøgerne. Og for det tredie at fungere som en
ressourceperson der er parat at bakke op om fællesinitiativer, som fx ad-hoc kurser for
guiderne. Koordinatoren, Kristine Rasmussen, er ansat og placeret hos Grøn Information i
København. Efteruddannelsen: Det er et krav fra Den Grønne Fond, at guiderne skal
deltage i et obligatorisk efteruddannelsesforløb i formidling, miljøkunskaber m.v. på
tilsammen 5 uger over 2 år. Desuden skal op til 10 dage årligt af guidernes arbejdstid
afsættes til deltagelse i ad-hoc kurser, temadage o.l. I det første år har guiderne været på et 2 ugers og et 1 uges kursus, arrangeret af
Skolen for Økologisk Afsætning. Der har desuden været arrangeret ad-hoc kurser i bl.a.
PR og grøn livsstil. Øvrige parter i strukturen er Den Grønne Fonds sekretariat og evaluatorerne.
OpsamlingDenne evaluering handler om det første hold grønne guider, som nu har
været igang i et år. Vi har fulgt ordningen ved hjælp af observationer, logbøger,
spørgeskemaer samt interviews i tilknytning til 4 udvalgte guide-projekter. På den
baggrund giver vi en fremstilling af den samlede ordning og evaluerer de hidtidige
erfaringer. Det mest påfaldende ved det første hold grøn guide projekter er deres forskellighed.
Geografisk er de spredt over næsten hele landet, og findes i almennyttige boligselskaber,
i storby-områder, i provinsbyer, landkommuner samt - for et par stykkers vedkommende -
udenfor disse kategorier. Projekterne retter sig mod mange forskellige målgrupper. Mod
borgere og beboere i lokalsamfundet først og fremmest, men herudover også mod handels-
og er-hvervslivet, børn og unge, lokale institutioner og foreninger,
ejendoms-funktionærer, arbejdsløse, turister m.m. Guiderne har fået til huse i
kontorer, centre, butikker og skoler, og har alle fået etableret lokale styregrupper, som
opbygningsmæssigt adskiller sig lidt fra hinanden som følge af, om de nu er placeret som
del af en eksisterende institution, indgår i de almennyttige boligbyggeriers struktur
eller er etableret som et selvstændigt sted. Nogle guider kommer udefra og begynder på
0-punktet, andre er veteraner, som fortsætter deres arbejde på baggrund af grøn guide
projektet. De fleste har en akademisk uddannelse, men der er også guider med baggrund i
en pædagogisk eller formidlingsmæssig uddannelse. Erhvervsmæssigt har de fleste
arbejdet med miljø i forvejen, nogle også med socialt og formidlingsmæssigt arbejde.
Deres kompetence er også kendetegnet af, at de fleste har erfaring med projektledelse,
samt derudover - som noget nok så væsentligt - af deres personlige kvaliteter i forhold
til opgaven som grøn guide. De enkelte projekter er således forskellige og autonome. Men samtidig er der etableret
en struktur, som skal fremme fællesskabet og den gensidige støtte mellem guiderne, sikre
opkvalificering af dem, samt muliggøre koordinering og kommunikation indenfor ordningen.
Et elektronisk netværk, en koordinator og et obligatorisk efteruddannelsessystem er
kernen i denne struktur. Den Grønne Fonds sekretariat og evaluatorerne indgår også i
strukturen - for at følge udviklingen i ordningen og kunne give input til korrektioner
undervejs. |