Et år med grønne guider.
Delevaluering af Grøn Guide-ordningen Sammenfatning og perspektivering
En kort beskrivelse Ideen om Grønne Guider kom på banen i sommeren 1995, og i foråret 96
kunne ideen lanceres for offentligheden. Der blev udsendt en vejledning om, at der kunne
søges løntilskud (70%) til en grøn guide, dog max. 200.000 kr om året i 3 år.
Vejledningen blev fulgt op ved, at en medarbejder fra Den Grønne Fond i forsommeren
rejste rundt og fortalte om denne ny tilskudsmulighed ved en række arrangementer rundt om
i landet. Målet var at få ansat 100 guider over en periode på 3 år med start 1. januar
1997. Med de grønne guider ønskede Den Grønne Fond at få iværksat en lokal
miljørådgivningsindsats, der nåede ud til andre end de allerede motiverede. Det
lysegrønne Danmark var målgruppen. Målet var at få en langt større del af den danske
befolkning til at handle mere miljøvenligt. Og de parter, der skulle stå bag de grønne
guider, skulle være andre end de, der plejede at bevæge sig rundt på miljøområdet:
Almindelige foreninger skulle forpligtes på det miljømæssige. Forankringspunktet skulle
være det lokale, og den grønne guide skulle ind og fungere som en del af lokalområdet. Belært af erfaringerne fra andre lignende ordninger, fx beboerrådgivere og
naturvejledere, valgte Den Grønne Fond at bygge en fælles organisering op omkring de
grønne guider. Der skulle ikke være tale om enkeltstående projekter, hvor hver guide
sad alene, men om et netværk af guider hvor viden og erfaringer kunne udveksles. Den
fælles hat kom til at bestå af en obligatorisk uddannelse, 5 uger over 2 år, temadage
og fællesmøder, op til 10 dage pr. guide pr. år, oprettelse af et edb-baseret
konferencesystem på GAIA-nettet til indbyrdes kommunikation, samt ansættelse af en
netværkskoordinator hvis opgave er at opbygge og vedligeholde netværket - både det
fysiske og det elektroniske - mellem de grønne guider.
Grøn guide projekterneI første ansøgningsrunde blev der bevilget 29 guider. En af
bevillingerne blev ikke effektueret, idet det ikke lykkedes for ansøgerne at skaffe
restfinansieringen. For når Den Grønne Fond giver 70% af lønnen, skal der lokalt rejses
penge til både de sidste 30% af lønnen samt til nødvendig drift og til eventuelle
aktiviteter. De 28 guider er spredt over det meste af landet både i by og på land. For nogle er
lokalområdet afgrænset til nogle karreer i en boligbebyggelse, andre har op til flere
kommuner som opland. Udover de meget brede målgrupper som "borgere i kommunen"
eller "beboere i lokalområdet", som stort set alle projekter nævner, findes
der andre mere specifikke målgrupper under de enkelte projekter fx foreninger, handels-
og erhvervsliv, børn og unge, institutioner, ejendomsfunktionærer, fremmed-sprogede,
arbejdsløse, gør-det-selv-folket. Ansøgergruppen bag de grønne guider viser også en vis spredning. Der er
boligselskaber, grønne centre, selvejende institutioner, netværk af lokale
organisationer og institutioner, foreninger, daghøjskole, miljø- og energikontor, Agenda
21-forening mv. Kommunen er involveret i et par af projekterne. Ansøgergruppen i denne
første ansøgningsrunde er ikke nået så vidt omkring som håbet af Den Grønne Fond,
men det ser ud til at ændre sig med tiden. Det skortede lidt på ansøgninger fra grupper
uden tilknytning til miljøområdet - især var ansøgninger fra handels- og
håndvær-kerforeninger samt fra ungdoms- og sportsområdet savnet. Ligesom Agenda
21-arbejde kun er repræsenteret i få projekter. Til hvert projekt er knyttet en styregruppe med repræsentation fra de deltagende
parter bag ansøgningen samt eventuelt andre relevante lokale parter. Styregruppen skal
ansætte guiden og sikre gennemførelsen af projektet, herunder økonomien. Projekterne viser en variation fra veteran- til 0-punktprojekter. I storbyens grønne
centre er der typisk tale om, at der har været arbejdet med opgaver der ligner grøn
guide opgaver i flere år, mens der i de almennyttige bebyggelser oftest er tale om, at
guiden begynder som ny og fremmed i området. Mellem disse to yderpunkter findes en stor
gruppe nye projekter, der er vokset ud af en eksisterende lokal aktivitet. Blandt de 28 guider er 11 kvinder og 17 mænd. Der er en aldermæssig spredning, men
kun få er under 30 eller over 50 år. To tredjedele har en akademisk uddannelse. De
øvrige har enten pædagogisk, journalistisk eller miljøteknisk uddannelse.
ForskellighedenForskelligheden er iøjnefaldende blandt de første grøn guide projekter.
Projekterne er forskellige: de kan handle om gør-det-selv-folket, om børn og
unge, om et helt lokalsamfund, om et afgrænset boligområde, om forbrugerpolitik, om
foreninger osv. Styregrupperne er forskellige: nogle er dannet til lejligheden,
andre var der i forvejen, nogle består af mange forskellige parter, andre har en mere
fælles baggrund. Guiderne er forskellige: der er de mere pågående og de mere
stilfærdige, akademikeren og praktikeren, den garvede projektmager og den næsten
nyuddannede, den meget grønne og den mere moderate. Det betyder, at selvom de grønne guider i bred forstand har den samme opgave, så
rummer den så forskelligartede betingelser og muligheder, at der ikke er én rigtig måde
at være grøn guide på. Og i de konkrete projekter vil det samme problem have forskellig
betydning, og omvendt vil der også opstå forskellige problemer i de forskellige
projekter. Denne forskellighed bør hele tiden ligge i baghovedet som en ramme for læsningen af
det følgende.
EvalueringDe grønne guider er et eksperiment, en 3-årig forsøgsordning, der
bliver eksternt evalueret. Formålet er at vurdere værdien af ordningen med henblik på
en eventuel permanentgørelse. Evalueringen har således fokus på ordningen Grønne
Guider, ikke på det enkelte grøn guide projekt. Evalueringen løber over 3_ år. Den
foregår sideløbende med realiseringen af forsøgsordningens første 3 år, hvorved der
både kan meldes tilbage undervejs med henblik på justeringer og - med udgangen af de
første 3 år - gives en vurdering af, hvordan det så er gået. Evalueringen benytter sig af en bredde af metoder i dataindsamlingen: overværelse af
kursusdage, læsning af logbøger (ugedagbøger), spørgeskemaer og interviews,
tilbagemelding og diskussion af resultater undervejs. I løbet af 97 er der udsendt
spørgeskemaer til de grønne guider i henholdsvis juni og november. Fire projekter er
blevet udvalgt til en mere dybtgående beskrivelse, og i løbet af november og december 97
blev der udført interviews med guide, styregruppe og samarbejdspartnere i de fire
projekter. Grønne Guider har været i gang et år, og det er dette første år, der danner basis
for denne rapport. Dette første år har været præget af, at de grønne guider har
skullet etablere sig og opbygge netværk og kontakter. De udadvendte aktiviteter er også
kommet i gang, men vil blive mere dominerende i de kommende år. Det, vi kan belyse i
denne del-evaluering, er, om de grønne guider er kommet i gang, og om processen ser ud
til at udvikle sig. Og vi kan opsamle og diskutere de grønne guiders hidtidige erfaringer
med mulighederne og barriererne for miljøvenlig handling. Dermed kan vi give et bidrag
både til guidernes videre refleksion over deres arbejde og til debatten om mål og
metoder i arbejdet for et bedre miljø med henblik på den videre udvikling af strategier
og politiske initiativer til fremme af en bæredygtig udvikling. Rapporten her skal altså
ses som et input til strategiske overvejelser såvel blandt guiderne som politisk. De grønne guider er en ny aktør i de lokale samfund, og det spændende spørgsmål
er, om de vil vise sig at være i stand til at rådgive og vejlede beboere eller brugere i
lokalområderne, sådan som det er hensigten med ordningen. Gør de grønne guider en
forskel? Kan de fungere som en informerende, inspirerende, handlingsorienteret og
koordinerende ressource i lokalområderne? Et år er ikke tilstrækkeligt til at vise dette. Men der er endnu to år for dette
hold guider til at arbejde i. Evalueringen vil følge dem, og først når vi kan se
tilbage på hele det 3-årige forløb, vil vi have et tilstrækkeligt solidt materiale til
at kunne vurdere nytten af grøn guide ordningen.
Hvad er der sket?
AktiviteterGennem deres udadvendte indsats har guiderne haft succes med mange forskellige ting.
Det kan være at skabe kontakt mellem en designer af økologiske stoffer og en
møbelpolstrer eller mellem en økologisk griseproducent og en slagter til fremme af
lokalt salg og produktion. Deklaration af sprøjtefrit område. Etablering af nyttehaver
trods et første kommunalt afslag. Naturlegeplads på en weekend i samarbejde mellem
beboere og institutioner. Etablering af bytteringe, der bygger på frivillige, der ellers
ikke har været interesserede i miljøtanker. Etablering af abonnement på økologisk
grøntsagsordning. Bidrag til opstart af et kommunalt Agenda 21 udvekslingsforum. Dog får aktiviteter ikke altid det håbede udfald. Der var stjernecykelturen, som
ingen deltog i. Byttecafeen, der ikke blev til noget. Økologiske torvedage uden kunder.
Men dårlige resultater giver nok frustration, men sjældent afmagt. De bliver i stedet
afsæt for tanker om, hvorfor gik det galt, hvad vil nok være bedre, er der nogle af de
andre, der har prøvet noget lignende, og hvad har deres erfaringer været? Men er det succes, at de grønne guiders forehavender forløber som tænkt? Ville det
ikke være mere rimeligt at se på miljøeffekten? Enten den med aktiviteterne direkte
forbundne effekt i form af lavere ressourceforbrug, mindre affald o.l. Eller den indirekte
effekt der skabes ved, at guiden lykkes med at vække nye gruppers interesse for og evne
til at handle mere miljøbevidst? Eller på guidernes evne til at udnytte deres ressourcer
optimalt, dvs der hvor der kommer størst effekt? Måske - men det er for tidligt at sige
noget om. Og på længere sigt svært at sige noget om, fordi guidens opgave er at hjælpe
andre med at gøre noget, og disse andre er påvirket af mange andre end guiden, hvad der
gør det svært at henføre deres handlinger udelukkende til guidens fortjeneste. Det, vi kan sige noget om, er, om der sker en udvikling i arbejdet, og om de hidtidige
erfaringer tyder på, at guiderne vil kunne videreudvikle og styrke deres indsats i de
sidste to år. Det første hold grønne guider er i løbet af det første lille år
generelt kommet igennem etableringsfasen og er nu igang med de udadvendte aktiviteter.
Mange aktiviteter er gået ud på at gøre sig kendt for en bred målgruppe og etablere
kontakter, som det fortsatte arbejde kan bygge videre på: Torve- og markedsarrangementer,
udstillinger, åbent hus, demonstrationsarrangementer og offentlige møder hører til
denne form for aktiviteter. Men erfaringerne fra de projekter, der har været i gang
længst, viser, at der nok fremover vil ske en bevægelse fra de åbne arrangementer mod
konsulentopgaver, kurser, oplæg og samarbejde om gennemførelse af miljøprojekter. I
denne sammenhæng presser der sig en væsentlig udfordring på for de grønne guider: at
kunne forvalte tid og kræfter efterhånden som den skabte kontakt medfører flere og
flere krav om deres indsats. Vellykkede aktiviteter har vist, at de grønne guiders indsats kan nytte i den
forstand, at den fremmer processer, der vil forbedre miljøet. Mislykkede aktiviteter har
omvendt vist, at det ikke er alt hvad de grønne guider rører ved, der lykkes. Men
udviklingen for det første hold grønne guider viser, at det på nuværende tidspunkt ser
ud til, at de grønne guider kommer til at opfylde den funktion i lokalsamfundene, som de
var tiltænkt.
FremgangsmåderI deres arbejde påtager guiderne sig flere forskellige roller. Nogle
gange er de måske tekniske eksperter, andre gange bredt favnende rådgivere. I nogle
tilfælde er de måske projektledere, i andre igangsættere eller koordinatorer.
Indimellem er de arbejdsledere, andre gange teammedarbejdere. I en almennyttig bebyggelse er en social-økologisk strategi og katalysatorrolle måske
det mest oplagte, mens guiden for en række idræts- og fritidsforeninger måske får mere
ud af en teknisk konsulent strategi. Har man handelslivet som målgruppe er en
ambassadør-strategi - d.v.s. en strategi der forsøger at gøre dem til
miljø-ambassadører overfor forbrugerne - nærliggende, mens en guide, der befinder sig i
et broget græsrodsnetværk eller på niveauet mellem borgere og kommune, kan se det som
sin opgave at koordinere, fremme dialogen og synergien. Diskussionen og vurderingen af
strategier handler altså ikke om finde frem til den eneste rigtige, men opnå erfaring
med og viden om de styrker og svagheder, de hver især rummer, for herved bedre at kunne
vælge i fremtidige situationer. Lige så forskellige rollerne kan være, lige så enige er guiderne om, at personlig
kontakt er utrolig vigtig. Skriftlig henvendelse dur først rigtig, når den bygger videre
på en personlig kontakt. Men billedet er ved at ændre sig fra, at de skal kontakte
målgrupperne til, at målgrupperne kontakter dem. Det er dog stadig lige vigtigt at
mestre en kommunikation som gør, at kontakten fastholdes og udbygges. En målgruppes
manglende interesse for guiden og kulturelle forskelle mellem guide og målgruppe kan
være udfordringer, som stiller store krav til guiden. Men når det så lykkes at få
beboere med på en aktivitet eller at få en dialog igang med landbruget, så er det til
gengæld en bedrift der rykker, hvor der før var stilstand. Hvem er det så guiderne når ud til? De mørkegrønne, de lysegrønne eller de
ikke-grønne? Guiderne prøver i høj grad at rette sig mod de lysegrønne og nogle også
mod de ikke-grønne. Og indtrykket er, at de også kommer i kontakt med disse grupper. Men
vil udviklingen i retning af mere længerevarende aktiviteter, hvor kravene til deltagelse
er større, betyde, at det fremover vil være de mere miljøinteresserede, der fortsætter
med at hænge på? Det er en risiko, de grønne guider må være opmærksomme på og
indtænke i deres aktiviteter. Indtil nu kan man dog konstatere, at de grønne guiders
erfaringer bekræfter tidligere erfaringer om, at aktiviteter og budskaber skal være
konkrete, relevante, handleanvisende og give en god oplevelse. Guiderne må også i planlægningen af det videre forløb arbejde ud fra en viden om,
at processen hele tiden udvikler sig, men at deres rolle kan være udspillet, når de
næste to år er gået. En meget væsentlig udfordring, der presser sig på, er derfor at
sikre økonomi og opbygge strukturer, der kan tage over, når guidens treårige periode er
slut, så processen ikke går i stå. Vil vi se en ændring i guidernes arbejdsområde og funktion over tid? Erfaringerne fra
veteranprojekterne kan antyde, hvordan grøn guide projekterne måske kommer til at ændre
karakter gennem årene. Fra det opsøgende arbejde og enkeltkontakterne, til integration i
de lokale netværk og videre til rollen som part i forhandlinger og planlægning med
kommunen og etablerede institutioner: En forskydning fra græsrodsniveauet mod
mellemniveauet og ind i det lokalpolitiske niveau, som en slags bindeled mellem
græsrødderne og det kommunale system. En sådan udvikling kunne især være et
sandsynligt scenarie, hvis Lokal Agenda 21 mere seriøst kommer på dagsordenen rundt
omkring. Denne udvikling kan både have en positiv og negativ version. I den negative vil
guiden blive opslugt af og inddefineret i det eksisterende system. I den positive kan en
guide, der er tæt på græsrødderne og med i udviklingen af de kommunale diskussioner og
planer for en samlet Lokal Agenda 21 proces, have en vigtig formidlingsrolle, der kan
fremme dialogen og samspillet mellem indsatserne på de to niveauer.
Alenearbejdet og behovet for støtteDe grønne guider har mange forskellige opgaver i det daglige, og
hverdagen er ikke præget af uforstyrret tid til lange forløb, men af at skulle mange
ting på en gang. Guidernes egne forventninger spiller en rolle for, hvilke problemer de ser i deres
arbejde. Har man arbejdet med noget lignende de sidste 10-20 år, ved man, hvad der venter
én, og bliver således ikke rigtig overrasket over noget som helst. Har man forventninger
om et aktivt, udadvendt arbejde, bliver man nemt frustreret over mængden af
administrativt og planlæggende arbejde og skuffet over, hvor lidt tid der er i direkte
kontakt med de forskellige målgrupper. Det at være alene i sit arbejde - samtidig med høje forventninger til resultater -
opfatter mange guider som en belastning. Der er arbejde til mange flere timer, end man har
til rådighed. Den psykiske belastning er stor: at være alene med ansvaret, altid at
skulle være "en drivende kraft", at skulle fostre nye ideer, kreative tanker,
at skulle løse problemer, der opstår på grund af modstand, skepsis, magtbrynde,
interessemodsætninger, kompetencestridigheder, magtspil osv. De mange forskellige arbejdsopgaver, tidsklemmen, behovet for "at læne sig
tilbage og tænke kreative og visionære tanker", altsammen stiller krav om at kunne
prioritere sin tid og sine kræfter. Hvis man ikke kan det, kommer man nemt til at opleve,
at tingene kører med én i stedet for, at man selv styrer, eller at man står i den
situation, at man tænker: hvad er det jeg laver? Hvorfor er jeg her? Traditionelle
lederegenskaber som strategisk overblik og styring bliver vigtige, hvis guiden skal styre
processen og ikke omvendt. Ser man på guidernes kvalifikationer, er det nok her, de er
svagest funderet. Der er derfor behov for, at kurserne langt mere bevidst tager dette op
og kvalificerer guidernes evne til at lede sig selv. Det er krævende at være grøn guide og for at kunne klare det, skal guiderne kunne
hente støtte og energi i omverdenen. For selv om de grønne guider er meget selvstændige
og i vidt omfang i stand til at håndtere de store krav arbejdet stiller, vil en oplevelse
af at stå alene med det hele hurtigt kunne føre til en frustration, der tapper energi
fra det egentlige arbejde - hvad der har vist sig tegn på. Derfor er det vigtigt, at der
opbygges en struktur, der ikke bare sikrer, at de grønne guider kvalificeres til at
varetage deres job med at motivere borgere, skaffe penge, opbygge netværk mv., men også
giver mulighed for at hente støtte, når tingene vokser guiden over hovedet. Den Grønne Fond bør overveje, hvordan der mere bevidst kan gøres noget for at sikre
de grønne guiders arbejdsmiljø og modvirke for store belastninger. En mulighed er - som
det er sket i et vist omfang med den nye runde grønne guider - at få flere grønne
guider i samme lokalområde. En anden er at skubbe på, at guiden lokalt arbejder for
hurtigt at få etableret en støttegruppe, arbejdsgruppe, netværk, ressourcepersoner
eller hvad det nu skal være, som kan fungere som en mere nær samarbejdspartner i det
daglige end styregruppe og andre grønne guider. Men helst bør der gøres en indsats
for at få etableret supervisionsgrupper, hvor de grønne guider i grupper på en fire
stykker kan samles og supervisere hinanden. For at dette kan komme til at fungere,
skal der ske en egentlig træning i indbyrdes supervision, ligesom der måske skal være
tilknyttet en mulighed for ind i mellem at trække på ekstern bistand. Det kan måske ske
på første eller andet kursus, men det kan også foregå selvstændigt.
KurserneKurserne har haft deres væsentligste funktion ved at give guiderne et
forum, hvor de kunne lære hinanden at kende. Dette har været altafgørende for at
opbygge et grundlag, hvor guiderne bruger hinanden både til at udveksle erfaringer og til
at støtte hinanden i hverdagens små og større problemer. Det er derfor vigtigt, at det
første kursus er tilrettelagt sådan, at guiderne lærer hinanden så godt at kende, at
de også i hverdagen vil begynde at trække på hinanden. Mindst lige så vigtigt er det,
at kurserne ikke ophører efter de første halvandet år, hvor de 5 uger er afviklet. Et tema som ledelseskompetence er meget væsentligt for guiderne, hvis de skal kunne
håndtere de mange krav i hverdagen. Guiderne skal i praksis mestre de samme kompetencer
som en god leder, idet de både skal forvalte egen tid og skal fungere som
"leder" i forhold til de mange, som guiderne skal have engageret i såvel eget
arbejde som afholdelse af aktiviteter. Derfor bør ledelseskompetence stå meget
stærkere i uddannelsen, og kurserne bør tage dette tema op i langt større omfang. Ud over at erfaringsudveksling og ledelseskompetence bør gå som en rød tråd gennem
uddannelsen, bør indholdet i kurserne variere med udviklingen i guide projekterne. I
startfasen er det fx vigtigt at kunne diskutere, hvad det overhovedet vil sige at være en
grøn guide, udformning af informationsmateriale o.l. Senere kommer aktiviteter og
borgerdeltagelse til at stå mere centralt, her bliver fx sponsorarbejde, personlig
fremtræden væsentlige. Godt i gang med projektet skal guiderne allerede til at tænke
på, hvordan der opbygges strukturer, der kan tage over, når de forlader arenaen. Det
handler altså i vidt omfang om, at temaet for kurserne bør være "håndtering af
hverdagen" fremfor individuel kvalificering. Dertil kommer, at guiderne ikke er novicer, men derimod en gruppe med mange ressourcer
såvel videns-, erfarings- som personlighedsmæssigt. Derfor bør man fortsætte med både
at inddrage dem i kursusplanlægningen og anvende dem som undervisere på selve kurserne.
GAIAI forhold til brugen af det elektroniske netværk kunne guidernes motto
være: GAIA er godt - men telefonen er bedre. Der er som ovenfor nævnt et stort behov for
at være i personlig kontakt. Men der er også stor glæde over GAIA. Ikke mindst når det
gælder hurtige spørgsmål og svar samt orientering om hvad hinanden går og laver. Her
henter guiderne hurtigt og nemt megen faglig støtte og information til deres arbejde. Men
både grøn guide konferencerne på GAIA og guidernes brug af GAIA kunne godt blive bedre.
Her bør satses energi - ikke mindst i forbindelse med næste hold grønne guiders
introduktion til GAIA. Der bør især satses på indføre daglig brug, at indlægge
produkter i form af artikler, beskrivelse af udstillinger mv., samt udvikling af et
debatforum. Struktur og organisering Organiseringen af de grønne guider har to niveauer. Der er dels
opbygningen af den ny fælles struktur, dels strukturen på det enkelte grøn guide
projekt. Den fælles struktur rejser nogle spændende spørgsmål om fx Den Grønne Fonds
rolle. Den Grønne Fond: fra passiv til aktiv støtte?Den Grønne Fond har i dette projekt taget en meget aktiv og
understøttende rolle. De har fulgt projektet nøje, prioriteret at have en medarbejder
med på kurserne for de grønne guider, de yder en meget aktiv rådgivning i forbindelse
med ansøgninger, de besvarer spørgsmål fra guider mv. Hvor bevillingsgivere ellers ofte
har holdningen: ude af øje ude af sind til der kvitteres med evalueringsrapporten. Det
netværk, der er bygget op, er unikt, og giver mulighed for, at Den Grønne Fond undervejs
kan høre, hvad guiderne siger, og korrigere eller sætte ind, hvis det viser sig relevant
undervejs. Det har de gjort flere gange: fx da evalueringen formidlede et ønske fra
guiderne om bedre udnyttelse af fælles PR, og Den Grønne Fond gav en bevilling til, at
en gruppe grønne guider sammen med en konsulent kunne sætte sig sammen og udarbejde et
oplæg til fælles PR-muligheder. Eller på årsmødet for grønne guider, hvor formanden
meldte ud om Den Grønne Fonds holdning til spørgsmål, der havde givet anledning til
tvivl og usikkerhed hos guider eller styregruppe, fx for-ventningerne til hurtige
resultater, overholdelse af arbejdsprogram mv. Men den har også valgt at slå i bordet,
når krav ikke blev opfyldt eller tilbud ikke udnyttet, fx ved manglende udfyldelse af
logbøger. Den Grønne Fond: fra bevillingsgiver til arbejdsgiverDen Grønne Fonds rolle i denne ordning er anderledes end den, den
traditionelt har. Den Grønne Fond er normalt bevillingsgiver og stiller i denne
forbindelse normalt ikke særlige store krav til den, der får bevillingen. Ånden i denne
holdning - at være bevillingsgiver, dvs at det er modtagerens ansvar at føre tingene ud
i praksis - er på det teoretiske plan overført til denne ordning: det er de enkelte
projekters styregruppe, der har ansvaret for det konkrete projekt. Men det holder ikke
vand i virkelighedens verden, fordi ordningen:
Konsekvensen er, at Den Grønne Fond om ikke formelt så reelt har en arbejdsgiverrolle
her. Det opleves især af de grønne guider, der ind i mellem kan føle, at de har to
arbejdsgivere, der ikke altid vil det samme, fx kan lokale interesser hos styregruppen
nogle gange få prioritet over det miljømæssige, hvilket kan sætte guiden i en
loyalitetskonflikt. Spørgsmålet er om fonden i tilstrækkeligt omfang tager det ansvar
på sig.
Den økonomiske modelDen Grønne Fond har valgt en medfinansieringsmodel ud fra ønsket om
forpligte det lokale på projektet og dermed fremme muligheden for en forankring i det
lokale. Det er en logisk model, hvis den lokale forankring er det centrale - at putte
penge i noget er i vores samfund et udtryk for, at man mener noget alvorligt. Men den er
ikke uproblematisk. Er der nok lokale penge til rådighed, eller vil guiderne komme til at
bruge urimeligt meget tid på at skaffe penge til finansiering af aktiviteter? Når der
efterhånden kommer flere grønne guider i samme område, vil de så bejle til de samme
lokale penge? Det er uheldigt, hvis den økonomiske model i realiteten bevirker, at guiderne kommer til at ligge i indbyrdes konkurrence i stedet for at samarbejde. Hvis den betyder, at de skal bruge uforholdsmæssig meget tid på at skaffe penge, så miljøarbejdet kommer til at lide under det. Hvis guiderne bliver fund-raisere i stedet for miljøvejledere. Med grøn guide ordningen er der skabt et initiativ, der i sig selv skaber en øget
efterspørgsel efter penge til miljøinitiativer. Det er der ikke taget politisk højde
for. Der er ikke åbnet nye kanaler for tilførsel af yderligere økonomi i forbindelse
med Grønne Guider. Alle hidtidige erfaringer viser, at hvis det bliver for surt, dvs for
besværligt at skaffe penge, hvis det tager for lang tid, så øjeblikket forpasses, så
mistes gejsten, skuffelsen og afmagten breder sig, og så er miljøsagen måske endnu
dårligere stillet end før. Så derfor er det et kæmpeproblem at skabe en
efterspørgsel, hvis den ikke i et eller andet omfang kan imødekommes. Her ligger en
meget stor politisk udfordring.
Den lokale styregruppeØnsket om at forpligte det lokale på det miljømæssige har ført til
krav om dannelse af en styregruppe med lokale parter. Det er for så vidt fornuftigt nok,
men dog alligevel ikke uden problemer. De formelle krav fra Den Grønne Fond ser ud til i
højere grad at have haft til opgave at sikre Den Grønne Fonds interesser i projekterne
(økonomisk og driftsmæssigt ansvar), mens guiderne nok er blevet lidt overset i denne
sam-menhæng. Det er måske ikke så heldigt at sammenblande styring og lokal forankring. Brede
lokale styregrupper får nemt svært ved at fungere. Gruppen vil ofte blive svag, fordi
der er så mange forskellige parter og dermed interesser. En svag styregruppe giver for
stort rum for, at den professionelle, i dette tilfælde, guiden kan styre. Mange guider
oplever, at deres styregruppe overlader det for meget til dem at lægge linien for
projektet. En anden side er, at man ved at sætte de lokale aktører i styregruppen,
sætter dem i en arbejdsgiverrolle, de måske hverken er motiverede for eller i en
position til at varetage. Det sker når fx ansatte som ejendomsfunktionærer, pædagoger,
beboerrådgivere, er med i styregruppen for at sikre kontakt til de mange
samarbejdspartnere. Styregrupperne skal være bestyrelser: holde sig målet for øje, være visionære,
diskutere ideer og vejen frem. De skal ikke som en værkfører bestemme det daglige
arbejde eller kontrollere tidsforbrug o.l. Den Grønne Fond kan godt gøre noget for at
få sat styregrupperne i gang, så de får sporet sig ind på opgaven med den overordnede
styring. Den Grønne Fond har allerede taget det første initiativ, idet næste hold
starter med en fælles weekend for grønne guider og et medlem fra hver styregruppe. Her
kan man formidle ideer til styregruppens arbejdsområde og arbejdsmetode, få afstemt
forventninger mellem guide og styregruppe mv. Man skal dog fortsat være opmærksom på,
om det er tilstrækkeligt til at dække behovet. Måske er der behov for en form for
kontaktmulighed mellem styregruppemedlemmer. I områder med flere forskellige projekter på én gang, fx beboerrådgivere og grøn
guide, er der behov for en koordinering. Det kan gøres på forskellig måde, men det er
en styregruppeopgave og ikke noget, der alene skal overlades til de projektansatte. Det er
derfor noget, man fx skal være opmærksom på i kvartersløftprojekterne, der jo med
bevillingsrunden i 97 også har fået grønne guider. Om koordineringen så skal være
gennem fælles styregruppe med projektfølgegruppe under sig eller om andre organiseringer
vil vise sig mere hensigtsmæssige må være op til det enkelte område. Det vigtige er,
at der bliver gjort noget for at sikre samarbejdet og koordineringen mellem projekterne
indbyrdes og de forskellige medarbejdere indbyrdes. Der er opstået problemer nogle steder mellem guider og styregruppe. Dette er nok
uundgåeligt i et eller andet omfang, men spørgsmålet er, hvilken støtte den grønne
guide har i en sådan situation. Der er behov for at kunne tackle den slags problemer.
Nogle styregrupper vil gerne have hjælp til at varetager arbejdsgiverollen, som de ikke
er gearet til eller har erfaring med. De grønne guider føler der er for få krav,
retningslinier og hjælp omkring arbejdsforhold. Derfor prøver de nu selv at sætte noget
i gang. De har dannet en gruppe, som i den kommende tid vil tage forskellige initiativer i
forbindelse med guidernes arbejdsforhold. Guiderne selv har i vidt omfang syntes, at de har kunnet hente for lidt sparring hos
deres styregruppe. Men det er vigtigt, at guiderne gør sig klart, at styregruppernes
opgave netop er bestyrelsesopgaven, mens en mere løbende støtte og sparring skal hentes
andre steder. Guiden må derfor selv tage initiativ til at opbygge en lokal
støttegruppe/netværk/sparringspartner som støtte i det daglige, mens diskussioner
omkring arbejdsmiljø og den type problemer nok først og fremmest kan tages op i gruppen
af grønne guider.
Afrunding Grønne Guider er et eksperiment, der lægger nye opgaver ud i det lokale
netværk. Det er et eksperiment, der samtidig er ramme for flere forskellige
eksperimenter: Det lokale eller projektet/eksemplet som omdrejningspunkt. Forskellige
rollers styrke og svagheder og funktionsområder: eksperten, katalysatoren, igangsætteren
mm. Nye gruppers inddragelse: butikkerne, beboere. Forskellige metoder: social og miljø,
teknik og engagement. På de givne præmisserSom billedet tegner sig i dag, må det konstateres, at det første år med
grønne guider tyder på, at ordningen lever op til det formål og de ideer, der har
ligget til grund for initiativet fra Den Grønne Fonds side, og der er ikke tegn på, at
det kører af sporet. De grønne guider er kommet ind på livet af nogle af de
lysegrønne, måske fordi de ikke er på forhånd er båset som "de frelste"
eller som kravstillende myndighed. Det er sket gennem en lokal orientering, der gør, at
den enkelte borger oftere møder den grønne tanke i hverdagen, hvilket er en gelinde
måde at ændre på. Ved at handelslivet er sat i fokus, hvorved der gennem en
ambassadørstrategi potentielt er mulighed for at nå en meget stor gruppe, men også ved
at der er sat nogle processer i gang, fx er det lykkedes at få kædebutikker til føre
lokale økologiske produkter. Måske er det, vi ser her, nogle spæde tegn på en form for
organisering af den politiske forbruger? Man kan nære et håb om, at det måske kan lykkes at få engageret så mange lokalt,
at det fører til at der vil blive stillet krav, der igen vil lægge pres på politikerne
og dermed skabe grobund for mere dybtgående forandringer. Der er eksempler på, at det
faktisk er lykkedes at bringe grønne guider ind steder, hvor der ikke er en generel
motivation for det, fx i nogle almennyttige boligområder eller sportsforeninger, men hvor
der sidder nogle, der ser et perspektiv i at få ansat en til at gå i kødet på deres
egen gruppe. Og lykkes det, ja så er det noget, der vil rykke. Her er eksempler på, at
initiativer, der er taget oppefra, også kan få en god start. Men selv om det er gået godt det første år, er der mange spørgsmål, der er vigtige
at overveje i det videre forløb. At noget har fået en god start er ikke ensbetydende med
fortsat succes. De temaer, der er væsentlige at fastholde fortsat i evalueringen, hos Den
Grønne Fond og i refleksionerne hos de grønne guider både enkeltvis og samlet er:
I et større perspektivVi har fastholdt billedet af grøn guide ordningen som et spændende
eksperiment. Men effekten af de grønne guiders indsats kan ikke ses isoleret. De grønne
guider er blot en lille brik i det store spil, og vurderingen af deres indsats må derfor
hele tiden ses i sammenhæng med de udefra givne betingelser. Den afhænger totalt af,
hvad der iøvrigt sker i samfundet som helhed, og i de enkelte lokalsamfund. Så selv om
grøn guide ordningen ser ud til at opfylde sit formål på de givne præmisser, må det
også være et spørgsmål om disse præmisser og idegrundlaget er holdbare set i et
større perspektiv. Det kan vi endnu ikke sige noget om endnu. Men vi kan stille nogle
kritiske spørgsmål:
Svarene eller i hvert fald nogle antydninger vil vise sig i løbet af de næste år i
grøn guide ordningen. Evalueringen følger de næste 2 år, og vender derfor tilbage
sommeren 2000 med en vurdering af nytten af grøn guide ordningen. Omend guidernes indsats
kan løbe ind i mure og blive kastebold for mange forskellige vinde, er der på baggrund
af opstarten ingen tvivl om, at det bliver spændende at se eksperimentet udfolde sig
videre i de kommende år. |