[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Den Grønne Fond. Årsberetning for 1997

Den Grønne Fond 1997

 

Bestyrelsesarbejdet

Bestyrelsen for Den Grønne Fond bestod ved udgangen af 1997 af:

Elsebeth Gerner Nielsen (formand)
Elise Pedersen
Henrik Høegh

Bestyrelsen udpeges for et år ad gangen af miljø- og energiministeren. Henrik Høegh erstattede i april 1997 Laue Traberg Smith som bestyrelsesmedlem. De to øvrige bestyrelsesmedlemmer har siddet i bestyrelsen siden fondens oprettelse i 1994. Elsebeth Gerner Nielsen meddelte ved udgangen af 1997, at hun ikke ønskede at fortsætte som fondens formand. Ministeren har derfor udpeget en ny bestyrelse for 1998 med Elise Pedersen som formand og Lone Loklindt og Ole Albæk som øvrige medlemmer.
   Bestyrelsen har i 1997 afholdt 8 bestyrelsesmøder og behandlet 510 ansøgninger til i alt 156 mio. kr. Af de 510 ansøgninger var 112 vedrørende grønne guider - 72 var egentlige grøn guide ansøgninger, mens 40 var øvrige ansøgninger. I alt gav fonden 263 bevillinger til en samlet sum på godt 50 mio. kr. 185 bevillinger til projekter, 38 grøn guide bevillinger og 40 øvrige bevillinger. Bevillingerne i 1997 var fordelt på hele landet, og for første gang er alle amter repræsenteret. Kapitel 2 indeholder en mere detaljeret beskrivelse af fondens bevillinger efter størrelse, type og geografisk placering.
   Ordningen med grønne guider udgør omkring halvdelen af fondens engagement. Den blev indledt i 1996 med en ekstrabevilling til Den Grønne Fond på 25 mio. kr. årligt i 3 år. Ordningen har nu eksisteret i to ud af de tre år, og indtil videre er 1998 det sidste år, hvor der gives nye bevillinger til grøn guider. I 1997 er der givet bevillinger til 38 nye guider og med de 28 fra 1996 er det samlede antal guider 66. Målet er at komme op 100 grønne guider i alt. De nye grøn guide bevillinger beskrives nærmere i bilag 2.
   Fonden har i 1997 disponeret over 50 mio. kr., hvoraf mindst 1/3 skal benyttes til grønne guider. Af bevillingsrammen for 1996 var der godt 3 mio. kr. tilovers. Beløbet blev overflyttet til 1997 og et tilsvarende beløb overflyttes fra 1997 til 1998.


Et bæredygtigt design

For Den Grønne Fond var 1997 bl.a. præget af design og arkitektur. Fonden afholdt konferencen "Missing Links" om bæredygtig arkitektur og design, og gav derudover en række bevillinger indenfor byøkologi og det man kan kalde "bæredygtigt håndværk".
   Konferencen blev afholdt d. 25. september på Designskolen i København. Et af de områder, som fonden løbende har prioriteret i sin bevillingspolitik, er projekter, der forholder sig til det æstetiske element i de økologiske løsninger. Det kræver samarbejde mellem miljøfolk og formgivere - arkitekter, designere, grafikere o.a. - et samarbejde, som ofte mangler. Derfor arrangerede fonden konferencen "Missing Links" i et forsøg på at skabe dialog mellem de to parter. Titlen henviser til de manglende forbindelser - uforpligtende såvel som professionelle - mellem de to verdener. Ideen med konferencen var, at den skulle bringe græsrødder og professionelle, formgivere og miljøfolk sammen og at der gennem oplæg og workshops skulle opstå en dialog. Den øgede indsigt i og interesse for hinandens arbejdsområder skulle da gerne føre til samarbejde på tværs.
   Designer MDD Lesley Anne Osborne arrangerede konferencen på fondens vegne, mens mag.art. Ulla Strømberg fra Danmarks Radio fungerede som ordstyrer på konferencens 2 dage. Konferencen viste mange eksempler på personer og produkter, som har taget stilling til både det bæredygtige og det æstetiske. Der var oplæg - med efterfølgende debat - om bl.a. arkitekturen i byøkologi og bæredygtige lokalsamfund, og om økologi og æstetik i design og produktion. I en række workshops blev der vist konkrete eksempler på bl.a. materialer som træ og boligtekstiler, et analyseredskab for produktdesignere og miljørigtige grafiske materialer og teknikker.
   Set fra fondens side blev det en vellykket konference, hvor 130 deltagere lyttede til de 8 spændende og meget forskellige oplæg og deltog i 6 workshops. Der var en god og langt fra enig debat om bl.a. funktion kontra æstetik. Konferencen viste, at der er stor interesse for emnet og Elsebeth Gerner Nielsen opfordrede ved afslutningen Danmarks Designcenter til at tage stafetten op.
   En række af fondens bevillinger i 1997 har mere eller mindre direkte ligget inden for temaet æstetiske miljøløsninger. Foreningen Det Grønne Møbel fik støtte til at "indtage København" - hvilket rent fysisk kunne opleves på Elmedagen i Fælledparken i september og i en udstilling af "de grønne møbler" på Kunstindustrimuseet. Elmedagen skulle markere fældningen af de sidste syge elmetræer i Fælledparken og samtidig gøre opmærksom på, at træerne kan leve videre i f.eks. smukke møbler. Foreningen fik sammen med Københavns Tekniske Skole og Danmarks Designskole etableret et lokalt produktionsnetværk for snedkere og møbeldesignere, der udvikler miljøvenlige møbeltyper, som kan produceres af elmetræet.
   Et andet klassisk område inden for design og produktion er tøj. Det Grønne Hus i Køge gennemførte en udstilling om miljøvenligt tøj som - udover at informere om miljøbelastningen ved tøjfremstilling, - også bød på et miljørigtigt modeshow.
   De fleste bevillinger indefor temaet har dog været til bygningsøkologi - et område i stor udvikling. I starten af året støttede fonden oprettelsen af et sekretariat for L.Ø.B - Landsforeningen Økologiske Byggeri - en forening, som arbejder med kriterier for økologisk byggeri og udbredelsen af økologiske byggematerialer. I maj arrangerede Gadkjærgård en lokal konference om økologi i byggeriet, og fonden har også støttet det økologiske kolonihavehus, som Københavns Miljø- og Energikontor og Økologiske Igangsætteres Daghøjskole har bygget på ydersiden af Christianshavns Voldgrav i København.
   I 1997 blev der også givet bevillinger til en række bøger om byøkologi og økologi i bygninger, bl.a. en bog om formgivning i byøkologisk byggeri, om bæredygtig husbygning og reparation og om økologi i parcelhuse. De to første bøger kan bruges som undervisningsbøger og inspiration på uddannelser inden for byggeri, mens den sidste henvender sig til gør-det-selv folk. Af mere håndværksprægede bevillinger har fonden støttet bevarelse af de gamle håndværk og genbrug af byggematerialer i et projekt i Industrimuseet i Horsens. En grøn guide med base i Håndværkerhuset i Ålborg skal arbejde inden for samme område og skal derudover formidle og vejlede om vedligeholdelse og istandsættelse af bygninger, samt om miljøvenlig materialer generelt.

Grønne guider

1997 har været et afgørende år for ordningen med grønne guider - lokale miljøvejledere. Det første hold på 29 grønne guider, som i efteråret 1996 fik 3-årige bevillinger, startede i begyndelsen af året deres praktiske virke. Nu skulle ordningen afprøves i praksis.
   Status for de 29 igangsatte projekter er: 1 af projekterne måtte opgives, da det ikke kunne finde restfinansiering. I 2 yderligere projekter var der problemer i samarbejdet mellem den grønne guide og den pågældende styregruppe, som førte til udskiftning af guiden. Endelig har 1 guide været plaget af langtidssygdom, men er nu kommet i gang igen. De resterende 25 guider har efter de forventelige begyndervanskeligheder kørt godt og begynder nu at sætte deres spor rundt om i landet.
   Fonden har truffet aftale om en ekstern evaluering af ordningen med konsulentfirmaet Grethe Korremann i samarbejde med lektor Jeppe Læssøe, DTU. En rapport om forløbet af det første år konkluderer, at ordningen har levet op til formålet, og at det alt i alt er gået godt.
   Men naturligvis har der været indkøringsproblemer.
   En spørgeundersøgelse viser bl.a., at det er kommet bag på mange, hvor lang tid det faktisk tager at komme i gang. Der er mange praktiske problemer med at indrette sig, og med at få det nødvendige samarbejde med de lokale aktører etableret. Der har også været usikkerhed omkring rolleforholdet mellem styregrupper og guider - et problem, som har fået fonden til at sikre, at også styregrupperne inddrages i kurser, ad hoc konferencer mv.
   Fonden har en mere aktiv rolle i grøn guide ordningen, end i de almindelige projektbevillinger. En grøn guide bevilling stiller omfattende betingelser om bevillingsmodtagernes deltagelse i det landsdækkende netværk og i fonden er der afsat ressourcer til vidensnetværk og efteruddannelse, ligesom at sekretariatet følger aktivt med i ordningen. Dette kan betyde usikkerhed hos guiderne, idet de kan opleve at have to arbejdsgivere - et forhold, som fonden er meget bevidst om.
   Vidensnetværket har siden starten været drevet af Grøn Information. Opgaven blev i efteråret 1997 givet i EU-udbud og i februar 1998 blev det besluttet fortsat at lade Grøn Information stå for opgaven, idet deres tilbud var klart det mest kvalificerede i forhold til prisen.
   Der blev i 1997 givet 38 nye bevillinger til grønne guider. Der var på forhånd alene planlagt en enkelt bevillingsrunde med ansøgningsfrist 1. maj. Da fonden imidlertid kun modtog kvalificerede ansøgninger nok til 29 nye bevillinger, besluttedes det at lave endnu en ansøgningsrunde 1. november, hvor der blev givet yderligere 9 bevillinger. Det samlede antal bevillinger er hermed oppe på 66.
   Alle bevillingerne er 3-årige og består af et 70 % løntilskud, dog. max. 200.000 kr. årligt. I to tilfælde er der dog tale om bevillinger på 100.000 kr., i overensstemmelse med fondens praksis for kommunale guider.
   Det er besluttet i 1998 også at have to ansøgningsrunder. Det oprindelige mål om ved udgangen af 1998 at have 100 grønne guider, forekommer fortsat realistisk.
   Da Folketinget i efteråret 1995 besluttede at afsætte penge til grønne guider, omfattede beslutningen en ekstrabevilling på 25 mio. kr. Årligt fra 1996 til 1998. Der er således ikke truffet beslutning om, hvad der skal ske efter 1998. Den nævnte evalueringsrapport vil kunne indgå i Folketingets beslutningsgrundlag.
   Såfremt Folketinget ikke afsætter yderligere midler i de kommende år til grønne guider, er der tre muligheder for de enkelte grøn guide projekter: De kan forsøge at finde tilskud andre steder, f.eks. hos kommunerne. De kan forsøge at dreje deres virke i en retning, der muliggør indtægtsdækket virksomhed - eller de kan betragte deres egen rolle som begrænset til de 3 år og forsøge at bruge denne periode til at etablere nogle nye strukturer, som kan fungere uden fastansatte medarbejdere.
   Evalueringsrapporten peget på, at for de to sidstnævnte løsninger er 3 år er en forholdsvis kort periode til at få et vellykket udfald.
   Bilag 2 indeholder en beskrivelse af de 38 nye grønne guide-projekter, mens bilag 3 er en samlet oversigt over samtlige grønne guider.
   I overensstemmelse med de politiske tilkendegivelser omkring vedtagelse af Finansloven for 1996 er det i bekendtgørelsen om Den Grønne Fond bestemt, at fonden ved tilrettelæggelse af støtteordningen for de grønne guider skal tilstræbe, at beskæftigelseseffekten af den givne støtte bliver størst mulig. I forlængelse heraf pålægges bestyrelsen at redegøre for, hvorledes den har tilgodeset dette hensyn samt hvilke resultater det har medført.
   Den primære beskæftigelseseffekt opnås ved, at fonden har gjort bevillingerne betinget af en medfinansiering fra anden side - en medfinansiering der typisk vil være af samme størrelse som bevillingen (30% af lønnen plus driftsmidler), hvoraf effekten fordobles. Det er samtidig tilkendegivet i vejledningen for ansøgere om støtte til grønne guider, at fonden bl.a. lægger vægt på, hvor mange stillinger, der skabes i tilknytning til den grønne guide.
   I de modtagne ansøgninger har dette forhold da også indgået med en vis vægt i en række tilfælde. I den ovennævnte evalueringsrapport fremgår det, at der i praksis hovedsagelig har været tale om, at der i mange tilfælde har været knyttet en eller flere praktikanter til den grønne guide.

Kritik i pressen

I foråret 1997 blev der sat kritisk fokus på de grønne tilskudsordninger i almindelighed, og Den Grønne Fond i særdeleshed. Bl.a. bragte Teknologirådets magasin "TeknologiDebat" en større artikel om Den Grønne Fond, og artiklen blev fulgt op af enkelte artikler i dagspressen, herunder en temaside i Jyllandsposten Søndag.
   Der var både ros og ris til fonden, der bl.a. måtte høre for, at man var for ukritisk over for de lønniveauer, som ansøgerne angav, og at miljøet var præget af "Tordenskjolds soldater". Samtidig udtryktes respekt for fondens store åbenhed om sin praksis og beredvillighed til at hjælpe kritiske journalister med oplysninger.
   Fondens formand har udførligt svaret på kritikken i de medier, hvor den fremkom. Selv om kritik altid giver anledning til selvransagelse, er det fondens opfattelse, at kritikken i hovedsagen savnede sagligt grundlag. Det skal dog ikke skjules, at udskiftningen af et bestyrelsesmedlem i foråret 1997 var forårsaget af et forhold, som bl.a. gennem pressen blev klargjort for fonden. Fonden valgte fuldstændig åbenhed omkring forløbet, som det også fremgik af dagspressen.
   Især Den Grønne Fonds tilskud og støtte fra andre statslige ordninger til udvikling af grønt undervisningsmateriale i Skolen for Økologisk Afsætning i Århus blev stærkt problematiserede med slet skjulte antydninger af, at skolen malkede statskassen for ublu beløb, der ikke stod i et rimeligt forhold til det udførte arbejde. Det blev antydet, at støtten tilflød andre dele af den HK-koncern, som skolen indirekte er en del af.
   En ekstern evaluering af skolen - finansieret af en bevilling fra fonden fra 1996 - dementerede imidlertid kritikken og konkluderede, at skolen leverede et godt og solidt arbejde af stor værdi for udviklingen af et grønt islæt i undervisningen. Evalueringen blev suppleret af en revisionsundersøgelse, der også frikendte skolen for antydningerne om en letfærdig omgang med de bevilgede midler. Resultaterne af de to undersøgelser forelå i august 1997.
   Undersøgelserne pegede imidlertid også på, at den rene projektfinansiering kan være et problem for en institution som SØA, der dermed henvises til at hente midler til ny projektudvikling i overheadet fra støttede projekter. Selv om dette inden for visse grænser er fuldt acceptabelt, har det en række negative følger for økonomisk gennemskuelighed og for driftsstabiliteten.
   Fonden besluttede på baggrund heraf i efteråret 1997 at yde SØA en to-årig basisbevilling til projektudvikling.

Bevillingsadministration

Den Grønne Fond bestræber sig på at have en kort sagsbehandlingstid. For almindelige ansøgninger - det vil sige andet end grønne guider - er ansøgningsfristen 3-4 uger før bestyrelsesmøderne. Ansøgerne får normalt svar ca. 1 uge efter møderne. Det betyder, at behandlingstiden højst er 5 uger. Langt størstedelen af ansøgningerne kommer lige omkring fristen og en stor del af ansøgerne får telefonisk besked om udfaldet fra bestyrelsesmødet. Ofte går der således under 5 uger fra ansøgningen er sendt til ansøgeren får svar. Enkelte gange er mødetidspunktet blevet ændret eller en sag har krævet yderligere oplysninger, hvilket har forlænget behandlingstiden. I 1997 har der i gennemsnit været 50 ansøgninger til hvert bestyrelsesmøde.
   Selve sagsbehandlingen består i, at sagen læses igennem og vurderes. I et stort antal sager kræver vurderingen, at der indkaldes udtalelser fra andre myndigheder eller rådgivning fra sagkyndige. Kontakten kan enten foregå telefonisk eller skriftligt, og er især en værdifuld støtte i vurderingen af ansøgninger med et konkret fagligt sigte.
   Finansministeriet udsendte i efteråret 1996 rapporten "Administration af tilskudsordninger" som på en række områder strammer op på kravene til de administrative procedurer i ordningerne. Bl.a. som følge heraf bad fonden i foråret 1997 revisionsfirmaet Deloitte & Touche om at gennemgå fondens tilskudsadministration med henblik på at komme med forslag til forbedring af rutinerne. Hertil kom, at fonden ved overflytning af administrationen til Miljøstyrelsen på en række punkter måtte justere sin administration.
   På baggrund heraf har fonden siden efteråret 1997 præciseret kravene til revision og regnskabsaflæggelse for bevillingerne. Kravene er - i overensstemmelse med Finansministeriets anbefalinger - forskellige alt efter bevillingsstørrelse. Som hidtil kræves revisorpåtegning af regnskaber for bevillinger over 100.000 kr. Desuden er der indført et krav om egentlig forvaltningsrevision ved bevillinger over 500.000 kr.
   Fonden er efter overflytningen til Miljøstyrelsen gået over til det edb-baserede tilskudsstyringssystem, som anvendes i styrelsen. Dette har i overgangsperioden medført en del problemer - forsinkelser af udbetalinger mv. - men driften er nu normal. Systemet betyder bl.a. lettere adgang til statistiske udtræk og forbedrede muligheder for at krydschecke bevillingsmodtagere med andre tilskudsordninger i Miljøstyrelsen.
   Endelig har fonden indført den praksis årligt at lave stikprøvekontrol af bevillingsadministrationen hos et par større bevillingsmodtagere. I 1997 gjaldt det Økologiske Igangsættere samt - som nævnt ovenfor - Skolen for Økologisk Afsætning. Ingen af undersøgelserne gav anledning til bemærkninger.

Evalueringer

Fonden anser det for vigtigt, at der gennemføres evalueringer af støttede projekter. I overensstemmelse hermed har fonden systematisk stillet krav om evaluering af støttede projekter, når støtten har været af en vis størrelse over en længere periode. Indtil nu har fonden givet bevillinger til, at 12 projekter kunne evalueres.
   Der er nu også igangsat en evaluering af fondens samlede virksomhed. Som det er fremgået af tidligere årsberetninger har bestyrelsen fra starten ønsket, at en sådan skulle iværksættes, når fonden havde fungeret en årrække. I efteråret 1997 kom evalueringsopgaven i offentligt EU-udbud. Der var stor interesse for opgaven, hvilket viste sig gennem 18 meget kvalificerede tilbud på opgaven fra hovedparten af landets større konsulentfirmaer med ekspertise på området.
   Fonden valgte i februar 1998 at give opgaven til Statens Byggeforskningsinstitut, der løser opgaven i samarbejde med Forskningscentret for Skov og Landskab og analysebureauet A. C. Nielsen AIM. Evalueringen skal dels vurdere effekten af den bevilgede støtte gennem en undersøgelse af en række udvalgte projekter (og på grundlag af de allerede foretagne projektevalueringer) - og dels vurdere fondens bevillingspraksis og politik. Resultatet skal efter planen foreligge i august 1998.
   I 1997 er der færdiggjort evalueringer af Skolen for Økologiske Afsætning, VesterGror samt de to vinderprojekter af fondens konkurrence i 1995 om lokale byøkologiske centre - Agenda Center Albertslund og Miljøbutikken Den Grønne Tråd i Odense. Foreningen Bæredygtig Design og Økologiske Igangsættere bliver evalueret i begyndelsen af 1998. Evaluatorerne har været indbudt til bestyrelsesmøder, for derved at give bestyrelsen mulighed for at stille uddybende spørgsmål vedrørende evalueringerne.
   En række af evalueringerne har peget på, at projekterne ikke har økonomi til at sikre kontinuiteten og udviklingen i arbejdet. Hvis projekterne hovedsageligt er baseret på frivillig arbejdskraft, kræver det frivillige med tid, lyst og en fast base. Hvis medarbejderne er lønnet i form af projektansættelse, er der risiko for, at de gode medarbejdere går til faste stillinger. Udgangspunktet for en langsigtet planlægning er med andre ord dårlig. Hvis miljøaktivister, foreninger og organisationer med visioner for en bæredygtig fremtid skal udvikle en strategi for, hvordan de i samspil med samfundet kan komme videre, kræver det overskud og en vis sikkerhed for dagen i morgen.
   Fonden yder et 3 årigt løntilskud til de grønne guider. Det sker ud fra en opfattelse af, 3 år er et minimum for at sætte noget nyt i gang. Derudover har en række foreninger og organisationer gennem et par år fået driftstilskud og som noget nyt har fonden i 1997 i 2 tilfælde givet flerårige driftstilskud. Specielt de flerårige driftstilskud skal være med til at sikre kontinuitet og det overskud, der skal til for at udvikle foreningen/organisationen i takt med tiden.

Sekretariatet

1997 var et år med to store ændringer i hverdagen i fondens sekretariatet. I sommeren 1997 vedtog Folketinget loven om Den Grønne Jobpulje med henblik på at etablering af nye grønne job. Da grundlaget for begge ordninger er at støtte nye grønne initiativer, besluttede ministeriet, at de to støtteordninger skulle have fælles sekretariat. Det Grønne Sekretariat blev etableret den 1. august 1997 med Den Grønne Fonds hidtidige medarbejder Vagn Jelsøe som sekretariatetsleder. Rent fysisk betyder det, at fondens sekretariat er flyttet fra Højbro Plads til Slotsholmsgade 12. Med et fælles sekretariat sikres, at samspilsmulighederne mellem de to ordninger kan udnyttes optimalt, og at "kundeservicen" kan blive bedst mulig. Ansøgninger kan vurderes i det fælles sekretariat, og de to ordninger har mulighed for at støtte forskellige aspekter i et projekt. F.eks. kan fonden støtte formidling af et generelt emne, mens Den Grønne Jobpulje kan støtte det erhvervsorienterede i projektet.
   Den Grønne Jobpulje startede i september 1997 og en del af ansøgerne har tidligere modtaget støtte fra Den Grønne Fond. I nogle tilfælde har der været tale om nye erhvervsorienterede initiativer som f.eks. en dele-bil-ordning på initiativ fra Miljøbutikken Den Grønne Tråd i Odense, i andre tilfælde har projekter udviklet og kvalificeret sig til at kunne tilbyde en serviceydelse inden for et område. Det tyder på, at fonden i sin 4 årige levetid har været med til at skabe grobund for nye initiativer, som kan udvikle sig til selvfinansierende varige grønne jobs. Det er fonden godt tilfreds med.
   Den Grønne Fonds administration er fra august 1997 blevet varetaget af fuldmægtig Christian Daub, hortonom Mette Rasmussen og overassistent Grethe Andersen - samt Vagn Jelsøe som den fælles sekretariatsleder for fonden og Den Grønne Jobpulje, og assistent Sajada P. Hassan og studentermedhjælper Tine Pedersen som også er en del af det fælles sekretariat.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]