Danske virksomheders erfaringer med
livscyklusvurderinger5. Motivation og mål med LCA-arbejdet
I en tid hvor der tales meget om produktorienteret miljøpolitik, er det vigtigt at få
klarlagt hvad der motiverer virksomhederne til at tage del i et sådant arbejde. Figur 5.1
viser betydningen af en række forskellige forhold for virksomhedernes motivation til at
gå ind i LCA-arbejde. Det fremgår, at de væsentligste motiverende faktorer er ønsket
om at være "på forkant", at opnå miljøfordele, at det drejer sig om image og
markedsføring og endelig at det opleves som et markedskrav.
Myndighedskrav, økonomiske besparelser samt miljømærkning spiller kun en ringe rolle
for virksomhederne i dag. Dette hænger selvfølgelig sammen med at der intet pres er fra
myndighederne, at miljømærkerne knapt er begyndt at virke endnu og stadig kun dækker
få produkttyper. Generelt tegnes der her et billede af, at virksomhederne endnu ikke er
blevet mødt med et stort ydre pres for at lave livscyklusvurderinger, men derimod nok
forventer at et sådant pres vil komme i fremtiden. Dette fremgår også af virksomhedernes mål med deres LCA-aktiviteter, som det ses i
tabel 5.1. Målet er klart at kunne opgøre miljøbelastningerne, så produkterne kan
laves bedre rent miljømæssigt og så virksomhederne dermed kan sikre sig bedre
markedsføring og dialog med kunder og leverandører. Kun få virksomheder forventer at arbejdet med LCA giver afkast i forhold til
miljømærkning og miljøstyring. Formodentlig er der mange af virksomhederne, der
forventer at miljømærkning aldrig kommer til deres produkter. Dette er vel fuldt
forståeligt, når man kender de sidste fem års arbejde hermed. Mere bemærkelsesværdigt
er det, at disse virksomheder, hvoriblandt 10 jo er certificerede og/eller registrerede,
ikke ser mere Tabel 5.1 Målet med LCA-aktiviteten (spm. 19) n=26
klare sammenhænge mellem miljøstyring og udfærdigelse af miljøredegørelser. Måske
er det stadig sådan, at LCA og miljøledelse for mange virksomheder ikke er aktiviteter,
der kan bindes sammen. For de virksomheder, der har miljøledelse, er det nok ofte sådan,
at det er svært at se hvordan LCA-arbejdet kan indpasses i de daglige procedurer og
registreringer, der foretages på virksomheden, selv om produktudvikling,
leverandørstyring etc. jo faktisk er integrale dele af det at lave miljøledelse. Virksomhedernes forventninger til, hvad de får ud af LCA-aktiviteten, ses i tabel 5.2.
De to dominerende forventninger er opnåelse af konkurrencefordele og bedre image,
hvorimod der kun knyttes begrænsede forventninger til opnåelse af økonomiske
besparelser og et bedre forhold til myndighederne. Tabel 5.2 Virksomhedernes forventninger til LCA-aktiviteten (spm. 20) n=26
Under andet er bl.a. anført: bidrag til prioritering af miljøindsatsen, undgå
mytedannelser, bidrag til varedeklaration af nye produkter, beredskab som et middel i
organisationen. |
||||||||