[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Danske virksomheders erfaringer med livscyklusvurderinger

5. Motivation og mål med LCA-arbejdet

I en tid hvor der tales meget om produktorienteret miljøpolitik, er det vigtigt at få klarlagt hvad der motiverer virksomhederne til at tage del i et sådant arbejde. Figur 5.1 viser betydningen af en række forskellige forhold for virksomhedernes motivation til at gå ind i LCA-arbejde. Det fremgår, at de væsentligste motiverende faktorer er ønsket om at være "på forkant", at opnå miljøfordele, at det drejer sig om image og markedsføring og endelig at det opleves som et markedskrav.

Figur

Myndighedskrav, økonomiske besparelser samt miljømærkning spiller kun en ringe rolle for virksomhederne i dag. Dette hænger selvfølgelig sammen med at der intet pres er fra myndighederne, at miljømærkerne knapt er begyndt at virke endnu og stadig kun dækker få produkttyper. Generelt tegnes der her et billede af, at virksomhederne endnu ikke er blevet mødt med et stort ydre pres for at lave livscyklusvurderinger, men derimod nok forventer at et sådant pres vil komme i fremtiden.

Dette fremgår også af virksomhedernes mål med deres LCA-aktiviteter, som det ses i tabel 5.1. Målet er klart at kunne opgøre miljøbelastningerne, så produkterne kan laves bedre rent miljømæssigt og så virksomhederne dermed kan sikre sig bedre markedsføring og dialog med kunder og leverandører.

Kun få virksomheder forventer at arbejdet med LCA giver afkast i forhold til miljømærkning og miljøstyring. Formodentlig er der mange af virksomhederne, der forventer at miljømærkning aldrig kommer til deres produkter. Dette er vel fuldt forståeligt, når man kender de sidste fem års arbejde hermed. Mere bemærkelsesværdigt er det, at disse virksomheder, hvoriblandt 10 jo er certificerede og/eller registrerede, ikke ser mere

Tabel 5.1 Målet med LCA-aktiviteten (spm. 19) n=26

Mål med LCA-aktivitet Pct. ja
Opgørelse af miljøbelastning i nuværende produkter
Grundlag for produktudvikling
Bedre dialog med kunder/leverandører
Markedsføring
Grundlag for miljømærkning
Bidrag til miljøredegørelse
Grundlag for miljøstyring
Valg af underleverandører/råvarer
69
65
50
46
31
31
27
27

klare sammenhænge mellem miljøstyring og udfærdigelse af miljøredegørelser. Måske er det stadig sådan, at LCA og miljøledelse for mange virksomheder ikke er aktiviteter, der kan bindes sammen. For de virksomheder, der har miljøledelse, er det nok ofte sådan, at det er svært at se hvordan LCA-arbejdet kan indpasses i de daglige procedurer og registreringer, der foretages på virksomheden, selv om produktudvikling, leverandørstyring etc. jo faktisk er integrale dele af det at lave miljøledelse.

Virksomhedernes forventninger til, hvad de får ud af LCA-aktiviteten, ses i tabel 5.2. De to dominerende forventninger er opnåelse af konkurrencefordele og bedre image, hvorimod der kun knyttes begrænsede forventninger til opnåelse af økonomiske besparelser og et bedre forhold til myndighederne.

Tabel 5.2 Virksomhedernes forventninger til LCA-aktiviteten (spm. 20) n=26

Forventning Pct. ja
Konkurrencefordele
Bedre image
Ressourcebesparelser
Bedre forhold til myndigheder
Økonomiske besparelser
58
54
35
23
19

Under andet er bl.a. anført: bidrag til prioritering af miljøindsatsen, undgå mytedannelser, bidrag til varedeklaration af nye produkter, beredskab som et middel i organisationen.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]