[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Indsamling af dagrenovation i svært fremkommelige områder

6. INTERESSENTERNES KRAV

6.1 Kommune
6.2 Bruger
6.3 Renovatør

6. Interessenternes krav

Det er yderst vigtig, at man i forbindelse med ændring af systemer eller implementering af nye tager udgangspunkt i de krav og ønsker, som interessenterne har.

For at få afdækket disse krav og ønsker er der taget kontakt til kommuner, grundejerforeninger og udlejningsbureauer, vognmænd og renovationsfolk.

6.1 Kommune

De samme kommuner, som har leveret oplysninger om deres eksisterende indsamlingssystemer, er ligeledes blevet udspurgt om deres krav og ønsker til et fremtidigt indsamlingssystem.

Opfyldelse af At-reglerne

Samtlige adspurgte kommuner har givet udtryk for, at der ved ændringer af eksisterende eller implementering af nye indsamlingssystemer vil blive lagt vægt på, at ordningerne kan fungere på en sådan måde, at At-anvisningen kan overholdes. Hovedparten af de adspurgte har engageret sig i arbejdet med ændringer i adgangsveje eller flytning af stativer og beholdere til områder med kørefast underlag, men arbejdsbyrden har været stor, og mange har efterlyst innovation og hjælp fra centralt hold til løsning af problemet. At kommunernes styringsmuligheder er begrænsede, og at kommunerne egentlig ikke kan kræve adgangsforhold mv. ændret, kan ofte besværliggøre ændringer af eksisterende indsamlingssystemer eller implementering af nye.

Det æstetiske

Nogle af kommunerne lagde vægt på, at der ved nye eller ændrede indsamlingsmetoder skulle tages hensyn til materiellets indpasning i omgivelserne, mens andre ikke havde gjort overvejelser i den retning. De kommuner, som havde ønske om landskabelige tilpassede løsninger, lagde vægt på materialet, der bør tilpasses områdets øvrige bygninger eller natur, således at affaldssystemerne falder naturligt ind i omgivelserne. Der kunne være tale om træbeklædning på affaldsstativerne eller affaldsøer beklædt i områdets natur såsom rafter eller træ.

6.2 Bruger

For at afdække brugernes behov har der været kontakt til både grundejerforeninger og til udlejningsbureauer. Grundejerforeningerne har udtalt sig som repræsentanter for de foreninger, de repræsenterer, og bureauerne som repræsentanter for det enkelte firma.

Grundejerforeninger

De adspurgte grundejerforeningsformænd fandt det yderst vigtig, at det var op til den enkelte grundejer at finde løsningen på egen grund. I tilfælde af at kommunen vil implementere en ny ordning, er det meget vigtigt for dem, at de bliver involveret i planlægningen af denne ordning, således at den omkostningsmæssigt bliver billigst mulig og er let at benytte.

Der var fra flere et ønske om differentieret betaling, således at enhver grundejer betaler for de ydelser, han modtager. Derved kan serviceniveauet varieres, og prisen bestemmes herefter.

Udlejningsbureauer

De udlejningsbureauer, som har været kontaktet, er alle større danske bureauer, som har udlejning i det meste af landet.

Samtlige bureauer havde et stort ønske om afhentning af dagrenovation på lørdage, hvor sommerhusene normalt skifter lejer, således at der er en ny sæk eller en tom beholder til den nye lejer. Alle var dog klar over, at dette var vanskeligt for kommunerne, da der var tale om mange afhentninger på en dag.

Ændringer eller nye affaldsordninger skal være logiske og lette at anvende, og indsamling skal ske uden gener for gæsterne. Nogle fandt på denne baggrund ideen med affaldsøer for en dårlig service over for gæsterne. Andre havde haft oplevelser med specielt tyske gæster, som ønskede at sortere affaldet og ikke havde forståelse for, at dette ikke var muligt. På den baggrund fandt disse bureauer ideen med etablering af affaldsøer som en god løsning.

Der skal i nye affaldssystemer tages højde for, at der er tilstrækkelig kapacitet. Flere bureauer fandt, at det nuværende sækkevolumen er utilstrækkelig, da turister som oftest har mere affald end fastboende. Dette skyldes, at der i forbindelse med afrejsen sker en kraftig oprydning i f.eks. madvarer, og affaldsproduktionen er derfor større.

Alle bureauer efterlyste information på tysk og engelsk og ville gerne deltage i udleveringen heraf. Endeligt fandt bureauerne, at der skal tages hensyn til de naturværdier, som findes i sommerhusområderne i forbindelse med ændring i affaldsordningerne.

6.3 Renovatør

Den part, som har problemerne tættest på, er renovatøren, da han er den praktisk udførende i forbindelse med håndteringen af affaldet.

Renovatørernes interesser er blevet klarlagt ved en rundspørge til renova-tører og vognmænd, som netop varetager indsamlingen af husholdnings-affald i sommerhusområder.

Samtlige adspurgte udtrykte, at det ved implementeringen af nye ordninger og systemer er nødvendigt at tage udgangspunkt i metoder og udstyr, som gør det muligt at udføre ydelserne / arbejderne på en sådan måde, at de gældende regler, som renovatøren er underlagt, kan overholdes. Her tænkes i særdeleshed på de arbejdsmiljømæssige problemstillinger.

Specielt anfører renovatørerne, at der ved ændringen af systemer og implementeringen af nye bør tages udgangspunkt i, hvad der rent praktisk er muligt at tilrettelægge og gennemføre. Ligeledes bør der også fokuseres på, om de pågældende systemer / ordninger er rentable for såvel renovatører som for kommunen.

I kraft af renovatørernes og vognmændenes praktiske erfaring og rutine i tilrettelæggelse og udførelse af indsamlingen af dagrenovation vil de kunne komme med konstruktive indspil i forbindelse med udvælgelsen af systemer og udstyr samt implementeringen af disse.

I forbindelse med grundejernes opfyldelse af kommunale regulativer kan renovatørerne også medvirke til at informere og vejlede grundejerne for dermed at blive det informative bindeled mellem grundejere og kommune.

Særligt i forbindelse med indsamlingen af affald i sommerhusområder udtrykte renovatørerne, at forholdene kan være så besværlige og komplekse, at det kræver en særlig grad af fleksibilitet af de involverede parter. Netop her er en konstruktiv dialog særlig nødvendig for at løse eventuelle problemer.

De fleste renovatører / vognmænd bemærkede dog, at de alt efter omfanget af deltagelse og kontraktlige aftaler vil blive nødt til at tage sig betalt for deres medvirken.

Endvidere henviser vognmændene til deres organisation "Danske Vognmænd", som også vil kunne deltage med råd og vejledning ved ændring af systemer eller implementering af nye.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]