[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kom godt videre

Introduktion

De færreste virksomheder indfører miljøledelse alene for at få deres system certificeret efter ISO 14001 eller registreret under EMAS - og dermed få et diplom på væggen. De har allesammen en forretningsmæssig idé med at indføre miljøledelse, f.eks. ønsker de at:

  • forbedre deres image
  • handle miljøansvarligt
  • efterkomme kundeønsker
  • optimere ressourceforbruget
  • motivere medarbejderne
  • arbejde tættere sammen med myndighederne
  • dokumentere resultaterne af deres miljøarbejde
  • være på forkant med udviklingen.

Certificeringen eller verifikationen er et højdepunkt i processen. En milepæl hvor der er mulighed for at fejre resultatet, og hvor diplomet er den fysiske belønning for anstrengelserne indtil nu. Herefter skifter miljøledelsesarbejdet karakter fra at være et særligt projekt til at blive en integreret del af den daglige drift.

Det betyder, at nogle opgaver ændrer sig, mens andre forbliver, som de er. En af de nye arbejdsopgaver bliver at ajourføre og vedligeholde systemet, så det bliver ved med at være et aktivt værktøj, der kan bruges til miljøforbedringer og understøtte den udvikling, der i øvrigt foregår på virksomheden.

Men:

  • hvad består miljøledelsesarbejdet i efter certificeringen?
  • hvilke opgaver ændrer indhold - og hvilke gør ikke?
  • hvilke resultater kan der opnås, og hvor ligger faldgruberne?
  • hvordan fornys miljøledelsesarbejdet?
  • hvilke udfordringer står virksomhederne over for i de kommende år?

På de følgende sider er de deltagende virksomheders erfaringer og gode råd skrevet sammen under en række temaer. Da der ikke kun findes &eacuten måde at indføre miljøledelse på, har virksomhederne opbygget deres systemer ud fra forskellige traditioner, virksomhedskulturer og ambitioner, og systemerne er derfor også forskellige. Det betyder også, at deres erfaringer på nogle områder peger i forskellig retning, hvorfor deres gode råd kan være modsatrettede. Det betyder dog ikke, at det ene råd ikke er lige så godt som det andet. Det afhænger af de øjne, der ser.

Nogle anbefaler f.eks.:

"Den første udgave af miljøhåndbogen skal være grundig for at få alt med. Man kan altid reducere/begrænse den senere."

Andre anbefaler f.eks.:

"Udarbejd et simpelt system - det letter vedligeholdelsen (det kan altid forfines og avanceres!). Skriv ikke for at skrive, men lad det stadigvæk være miljømæssigt ambitiøst."

På denne måde er anbefalingerne i det følgende videregivet for at vise forskellighederne og det brede udsnit, og så er det op til den enkelte læser at vurdere, hvilke anbefalinger der passer bedst.

Anbefalinger og gode råd gives bl.a. for, at andre virksomheder kan undgå eller komme lettere uden om nogle af de faldgruber, som de deltagende virksomheder har oplevet.

Faldgruber

Miljøforbedringer

» Det er nemt nok at finde omkostningsneutrale miljøforbedringer i starten, men det bliver sværere efterhånden.

» Et for stort antal udpegede væsentlige miljøpåvirkninger øger risikoen for, at der ikke gives nok opmærksomhed til den enkelte påvirkning.

» Det er svært at konkretisere de forventede resultater - og endnu sværere at sætte kroner og ører på.

» Det kræver en målrettet indsats at omsætte virksomhedens flotte miljøprofil til markedsfordele.

» Mangel på eksterne krav fra kunder, myndigheder mv. formindsker engagementet i virksomheden.

» Leverandører kan være svære at påvirke, hvis virksomheden ikke er en stor kunde.

Motivation

» Oftest er det synlige mål, handlinger og resultater, der giver motivation, men det er svært at blive ved med at have noget på dagsordenen.

» Rigtige holdninger er &eacuten ting - men handler vi nødvendigvis efter dem?

» Det er svært at få de nye medarbejdere engageret, fordi de ikke har oplevet gejsten ved certificeringen.

Systemet

» Håndbogen bliver let for stor med mange skemaer, bilag og flowdiagrammer.

» Interne auditorer oplever, at de og deres arbejde ikke bliver respekteret, hvilket har medført, at auditorerne melder sig ud af auditteamet.

» Enkelte procedurer bliver skruet så kompliceret sammen, at de næsten med garanti resulterer i en afvigelse ved næste audit.

Publikationen er opdelt i fire hovedtemaer. Disse er:

1. De løbende miljøforbedringer

2. Markedsorienteret miljøledelse

3. Motivation, træning og organisering

4. Systemet i drift

Inden for hvert tema er der et generelt opslag, der omhandler de væsentligste emner inden for temaet, som de 18 virksomheder har erfaringer med. Samtidig er der i de generelle opslag lagt vægt på at beskrive de nyeste tendenser inden for temaet. Det generelle opslag efterfølges af 4-6 virksomhedseksempler, som har en særlig historie at knytte til det aktuelle tema. Virksomhedseksemplerne er udarbejdet af kontaktpersonerne fra de deltagende virksomheder og er efterfølgende redigeret af forfatterne med henblik på at opnå en ensartet publikation. Det betyder ikke, at de enkelte virksomheder kun har gode eksempler på det tema, hvortil de er placeret. Det er udelukkende et udtryk for forfatternes prioritering og valg inden for de rammer, der var til rådighed for projektet.

Citater

» Den større forpligtelse, som vi har fået pga. miljøledelsessystemet, har smittet af internt og betydet en generelt større forpligtelse - også på andre områder.

» Det, at 3. part tjekker systemerne, har betydet, at vi er mere troværdige over for kunderne.

» De kortlagte miljøpåvirkninger er blevet reduceret væsentligt - nogle er blevet helt fjernet.

» Alle vores miljøinvesteringer bliver betalt tilbage på kort sigt - fra måneder til max. 3,8 år - og det er ofte hurtigere end forventet.

» Vi drukner ikke i papir - det er en myte!

» Miljøhåndbogen skal revideres efter certificeringen - og den bliver mindre.

» Vi får nye ordrer på grund af miljøtiltag.

» Vi har fået en bedre arbejdsplads - inddragelse af arbejdsmiljøforholdene i miljøledelsessystemet motiverer medarbejderne til en aktiv indsats.

» Integrering af systemer er en god idé for os - det sparer ressourcer og optimerer rutiner.

» Reduktion af støj, støv og lugt er rene udgifter.

» Det er rart at kunne dokumentere, at vi gør noget.

» Vores tilsynsfrekvens er blevet halveret, efter at vi er blevet EMAS-registreret.

» Vi har svært ved at holde dampen oppe.

» Vores miljøarbejde er blevet en del af hverdagen.

» Nu overholder vi lovene.

» Vi er begyndt at samarbejde med myndighederne.


 

 


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]