[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kom godt videre

Sapa Danmark A/S

Navn: SAPA Danmark A/S
By: Grenå
Kontaktperson: Per Jespersen
Ansatte: 176
Branche: Metal
Produkter: Aluminiumprofilprodukter

Produktionsproces: Anodisering af aluminiumprofiler. Mekanisk bearbejdning af aluminiumprofiler: Stansning, savning, boring samt avanceret CNC bearbejdning.

Vores væsentligste miljøpåvirkninger er i prioriteret rækkefølge: Emissioner fra elforbrug, emissioner fra afbrænding af flydende brændsel samt spildevand fra anodiseringsafdelingen.

Dato for 9002 certificering: 1992
Dato for 14001 certificering: Marts 1997
Dato for EMAS-registrering: Marts 1997
Miljøledelse integreret med kvalitetsstyring: Delvis (fælles procedurer)
Miljøgodkendelsespligtig: Ja
Udarbejder miljørapport: EMAS miljøredegørelse

Medarbejderforslag og træning

Alle medarbejdere er aktivt med til at forbedre miljøet, idet de let kan fremsætte forbedringsforslag. Det sikrer vi ved at involvere de faglige tillidsrepræsentanter i miljøkomiteen. Miljøkomit&eacuteen er tildelt udstrakt myndighed og skal eksempelvis acceptere alle væsentlige ændringer, før de sættes igang. Miljøkomit&eacuteen sætter også alle miljøforbedringsforslag igang.

Miljøorganisationen er ændret, siden systemet blev opbygget. I opbygningsfasen var der behov for store ressourcer til kortlægning af miljøpåvirkningerne. Efter certificeringen er arbejdsmængden med vedligehold af systemet kun en brøkdel af, hvad den var under opbygningen.

Den væsentligste uddannelse og træning blev gennemført inden certificeringen.

På det tidspunkt brugte vi mere end 5.000 timer på træning af de knap 200 medarbejdere. Efter certificeringen er vores træningsindsats blevet målrettet mod konkrete behov for at øge medarbejdernes faglige indsigt - specielt har der været trænet i brugen af IT-systemet, som benyttes til opsamling af de miljødata, der er så vigtige for at kunne udarbejde en miljøredegørelse.

Stoltheden

En af drivkræfterne bag engagementet i miljøarbejdet er stoltheden over at have præsteret en god ydelse og derved have opfyldt de mål, som er sat for året. Derfor er det vigtigt at have et system, der kan måle forholdene præcist og hurtigt kunne præsentere en status. Denne status skal herefter meddeles til alle - og her mener vi alle! Derfor informeres alle medarbejdere - ud over ved opslag, nyhedsbreve og interne møder - hvert kvartal af vores direktør om status på hovedmålene.

Opfyldelse af målet skal også markeres - men belønningen behøver ikke være stor - en sandwich, øl/vand og fælles snak med andre end de daglige kolleger gør god fyldest.

Fra optimisme til realisme

Miljøpolitikken har vi efter 2 år ikke fundet anledning til at revidere. Derimod sker der løbende ændringer af de fastlagte mål for miljøforbedringer. En tydelig tendens er, at under opstart af miljøledelsessystemet var vi meget optimistiske omkring mulighederne for at gennemføre mange forbedringer. I dag har vi et mere realistisk billede af vore muligheder.

Certificering indebærer en forpligtelse til kontinuerlige forbedringer. Men med tiden bliver det sværere at få øje på mulighederne for yderligere forbedringer. Som et værktøj til løsning af dette problem gennemfører vi metodiske undersøgelser af miljøpåvirkningerne samt prioriteringen af disse. Et resultat af undersøgelserne er bl.a., at vi nu anskuer spildprodukter som mulige råstoffer - det gælder blot om at finde en bruger hertil. Er det ikke muligt at finde en bruger, bør man i stedet forsøge at gennemføre internt genbrug.

Letlæselig dokumentation

Oprindelig var vores dokumentation papirbaseret. Siden er antallet af PC'ere og medarbejdernes brugererfaring øget drastisk. Papirsystemet er nu omlagt til et elektronisk baseret system, som er mere fleksibelt. Desuden er der ingen tvivl om gyldigheden af den foreliggende dokumentation (der er kun adgang til gældende udgave), og læsbarheden af elektroniske dokumenter er i dag bedre end papirudgaver.

Audit af miljøledelsessystemet foretages på basis af den erfaring, der er skabt gennem års arbejde med kvalitetsstyring. Audit er igennem tiden ændret organisatorisk, således at der nu er uddannet auditorer i stort set alle afdelinger. Denne brede placering af auditorer i organisationen medfører i sig selv en optimering af styresystemerne i afdelingerne.

Samarbejde med eksterne samarbejdspartnere

Vores samarbejde med leverandører har især været nyttigt for de gennemførte miljøforbedringer. Leverandørerne har ofte forslag til miljøforbedringer eller formidler kontakter til andre virksomheder, der har løst et lignende problem. Det er også væsentligt med gode kontakter til brancheorganisationer, der har kendskab til renere teknologi.

Brancheorganisationer har også gode data til udarbejdelse af LCA og miljøredegørelser.

EAA (den europæiske sammenslutning af aluminiumproducenter) har bidraget væsentligt til, at vi kan dokumentere de positive miljøegenskaber for aluminium. Ligeledes har danske aluminiumproducenter og -brugere dannet et fælles sekretariat for reel information om miljøpåvirkningerne ved anvendelse af aluminium.

Miljømæssige resultater og et bedre overblik

Miljøet er bl.a. forbedret ved, at affaldsprodukter (aluminiumhydroxidslam) ikke længere deponeres på losseplads, men sælges som råvare ved fremstilling af tilsætningsstoffer for vandrensning. Derudover er vandforbruget reduceret ved at erstatte vandkøling med kølemaskiner. Desuden er skyllekar ændret til modstrømsskyl i overfladebehandlingsanlægget, og procedurerne for udskiftning af procesbade er ændrede, således at vand i størst muligt omfang genbruges.

Anvendelsen af kemikalier er minimeret. Nogle kemikalier har det vist sig muligt at fjerne fra processerne uden påviselig kvalitetsændring. Andre kemikalier har kunnet erstattes med mindre miljøfarlige.

For det interne arbejdsmiljø har vi reduceret støjgener ved støjindkapsling af maskiner, indkapsling af bearbejdningsmaskiner, der udsendte aerosoler og støv, samt forhindret ensidigt gentaget arbejde og reduceret ulykker.

Der er opnået væsentlige omkostningsbesparelser ved en reduktion af affaldsmængder, vandforbrug og kemikalieforbrug.

Af andre forbedringer kan nævnes det bedre overblik, som følger en systematisk registrering af forbrug. Udarbejdelsen af miljøredegørelsen og prioritering af påvirkninger er fine instrumenter til at påvise forbedringsmuligheder. Medarbejderne oplever en bedre arbejdsplads, såvel ved forbedringer af arbejdsmiljøet som ved, at deres indflydelse på arbejdspladsens udvikling er øget. Samarbejdet med myndighederne er efter certificeringen forbedret. Den øgede tillid til virksomheden har resulteret i lavere tilsynsfrekvenser, mindsket frekvens for kontrol af spildevandsafledningen og reduktion i antal stoffer, der kræves analyseret.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]