[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kom godt videre

Dafolo A/S

Navn: Dafolo A/S
By: Frederikshavn
Kontaktperson: Erling Johansen
Ansatte: 105
Branche: Grafisk
Produkter: Trykte og elektroniske blanketter, bøger, informationstryksager samt konsulentydelser vedørende ledelse og kommunikation. Kundegruppen er fortrinsvis den offentlige sektor.

Produktionsproces: Produktion af grafiske produkter med udgangspunkt i offset-trykning fra ark og rulle. Alle grafiske efterbehandlingsprocesser til blanketproduktion.

De væsentligste miljøpåvirkninger er papirforbrug, elforbrug, forbrug af kemikalier, forbrug af isopropylalkohol og affald.

Dato for 9001 certificering: August 1993
Dato for 14001 certificering: December 1996 (BS 7750 november 1994)
Dato for EMAS-registrering: Ikke registreret
Miljøledelse integreret med kvalitetsstyring: Delvis
Miljøgodkendelsespligtig: Ja
Udarbejder miljørapport: Nej, kun til intern statistisk brug

Møderne efter festen

Farvel - tak for denne gang - og kom godt hjem! Lidt forpustet tager vi afsked med Dansk Standards ledende auditor. Det afsluttende møde gik godt, og vi er indstillet til certifikat efter BS 7750.

Festen gik godt - og festen var vigtig. Det er jo ikke ledende auditor eller miljøchefen, der har opnået resultatet. Nej, det er en række engagerede medarbejdere, der har taget budskabet til sig og medvirket positivt. Ændret adfærd på mange måder og set resultater af den ændrede adfærd. Som vi siger i Nordjylland: "Det ku' godt betale sig!"

To måneder efter holdes det første møde i styregruppen. Hvordan er det gået siden sidst? Er der nye miljøpåvirkninger? Er der henvendelser fra naboer eller andre interessenter om miljøspørgsmål? Er der dukket en række nye kunder op som følge af vor miljøcertificering?

Spørgsmålene afklares i styregruppen, og der er mest tale om efterretningssager. Sådan er det også til det næste styregruppemøde - og det næste. Dynamikken er væk, og vi er selvfølgelig i gang med en lang række nye opgaver.

Med den brede sammensætning har styregruppen gode forudsætninger for frugtbar dialog. Og dialogen er et vigtigt værktøj, idet den er forudsætningen for, at vi alle bliver klogere på miljøspørgsmål. Samtidig er dialogen vigtig, da alle medarbejderkategorier gennem dialogen når frem til en fælles forståelse for vores miljøarbejde.

Der afholdes møder i styregruppen hvert kvartal - og med fast dagsorden. Efterhånden er den konstruktive dialog afløst af en passiv dialog, hvor vi mødes alene for mødets skyld. Miljøchefen præsenterer en række resultater, og de tages til efterretning. Det går jo godt! Nu skal vi til at sikre, at styregruppemøderne vil medføre konstruktiv dialog igen. Vi skal have færre møder og møder med en dagsorden, der opfordrer til konstruktiv dialog. Vi skal have medarbejdernes ildhu mobiliseret igen.

Ingen nye ydre krav

En forklaring på den manglende gejst - og det manglende engagement kan være, at vores miljøpåvirkninger ikke er væsentligt ændrede siden certificeringen. De er alene ændrede, hvor vi selv har taget aktiv stilling, men der er ikke nye ydre krav til os. Det er ofte igangsættende for nyt arbejde, at der kommer nye krav fra kunder, myndigheder eller andre interessenter. Det gør der også &eacuten gang imellem - og så høster vi frugten af vort arbejde. Vi er nemlig langt foran - og har for længst opfyldt de nye krav!

De overordnede politikker og målsætninger er ikke ændret siden certificeringen for 4 år siden. Men der er sket ændringer i de konkrete mål for det enkelte års handlingsplan. Det har været (og er) meget svært for os at nytænke - hvorfor det efterhånden er lidt af en pine at finde nye målelige indsatsområder!

Motivation og træning

Når der skal tages stilling til motivation og træning efter certificeringen, er det vigtigt at gøre sig klart, hvad vi konkret vil opnå. Er der stadig store besparelser at hente på ressourceforbrug eller på miljøpåvirkninger? Eller er der ikke meget mere krudt at hente her, og skal vi satse på at få øjnene op for nye - ikke kendte - tiltag? Vi har valgt at satse på, at vi kan motivere medarbejderne, således at alle medarbejdere bliver miljøchefer. Det betyder, at alle medarbejdere konstruktivt tager del i dialogen.

Målet er, at alle medarbejdere føler sig så sikre i vores målsætninger og politikker, at de tør diskutere med interessenterne. Fortælle om, hvad vi står for - og lytte efter, hvad modparten siger. Kun derigennem bliver vi bedre og bedre, og kun derigennem opnår vi store gevinster. Og gennem dialogen påvirker vi de andre til at agere anderledes. Hvis det var lovligt, kunne vi starte et kædebrevssystem med henblik på at øge miljøbevidstheden. F.eks. "Send et brev til den øverste på listen med et forslag til ressourcebesparelse eller reducerede miljøpåvirkninger. Skriv dit eget navn nederst, og send brevet til 4 personer. I løbet af ca. 4 måneder vil du modtage ca. 13.000 breve med forslag til ressourcebesparelser eller reducerede miljøpåvirkninger!!" - Sådan...!

Audit som et forum for dialog

I løbet af de år, hvor vi har haft certifikat på miljøledelsessystemet, har den interne audit gennemgået en væsentlig ændring. Fra starten auditerede vi stramt i de nedskrevne forhold. Klare spørgsmål og knap så klare svar. Men efterhånden er audit blevet et forum for dialog, hvor vi spørger hinanden, om miljøledelsessystemet er til glæde for Dafolo - og for Dafolos kunder. Gennem denne dialog opnår vi, ud over det konkrete omkring miljøledelsessystemet, at vi opkvalificerer hinanden og får ny forståelse og viden med "ind i systemet."

Ildsjælen brænder stadig

Når miljøledelsessystemet er etableret, og certifikatet hængt op på væggen, bliver det hverdag igen. Det betyder, at der er stor fare for, at glide ind i gamle vaner, for "nu er systemet jo etableret". Men systemet gør jo ingenting - systemet er alene rammen for vores arbejde. Vi skal stadig selv være drivkraften. Og det er vanskeligt hele tiden at være på forkant, for det går jo godt. Men der er ingen nem udvej. Selv om ildsjælen stadig brænder for fuld kraft, er hun/han fuldstændig afhængig af den enkelte medarbejders indsats. Og her er der ingen genvej, smutvej eller et lavt gærde! Det er påvirkninger gennem dialog - igen - og igen og igen..! Eller med andre ord: Det er hårdt arbejde, som vi selv skal gøre - hvem ellers?

Hvis vi skal snakke om systemet som system, er der den naturlige skepsis mod nye systemer, der endog har en tendens til at kræve øget bureaukrati. Men det gælder, uanset om det er et nyt miljøledelsessystem, planlægningssystem, økonomisystem eller kvalitetsstyringssystem. Her skal vi bruge vores sunde fornuft og gøre det nødvendige - og ikke mere! Det er jo ikke noget tilbageskridt - tværtimod! Ellers er den fremtrædende barriere internt, at vi alle sammen "plejer at gøre noget andet".

Og jeg mangler stadig gode argumenter for, at miljøledelsessystemet generelt set skulle have en afgørende indflydelse på prisen på produkterne. Godt nok koster det at opbygge og vedligeholde systemet - men der er også umiddelbare økonomiske gevinster at hente!

Dialogen er vigtig

Der er opnået mange fine resultater i forbindelse med indførelse af certificeret miljøledelse. Om de konkrete forbedringer er miljø, økonomi eller ledelse - ja, det må andre afgøre.

Gennem en dialog kan vi få den enkelte medarbejder til at agere anderledes og dermed spare ressourcer og penge. Det er ikke enten/eller men et både/og. Besparelse i forbrug af en ressource er miljø, men det er også økonomi. Ingen ressource - ud over lommeuld - er jo gratis. Men det er også ledelse, fordi vi gennem dialogen påvirker hinanden. Den afgørende gevinst ved miljøledelse opnås først, når den enkelte medarbejder agerer anderledes. Så ledelsesaspektet er det altafgørende. Uden ledelse ingen gevinster!

Når man giver sig i kast med at arbejde med miljøledelse på et tidspunkt, hvor de certificerede virksomheder i Danmark kunne tælles på en hånds fingre, er der selvfølgelig mange overraskelser og sjove hændelser undervejs. Der er positive oplevelser - og der er oplevelser, som man helst havde været foruden.

Det har været meget svært at gøre det klart for den enkelte medarbejder, hvad det betyder at arbejde med miljøspørgsmål. Er det et spørgsmål om økologisk kaffe i kantinen - er det et spørgsmål om spildevand - er det et spørgsmål om brug af kemikalier - er det et spørgsmål om at spare på elforbruget og så videre. Og der er ikke ret mange entydigt rigtige svar på de mange spørgsmål. Derfor er dialogen vigtig - gennem dialogen kan vi opnå en større fælles forståelse for, hvad det er vi vil opnå - og hvorfor.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]