[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kom godt videre

Henkel Ecolab A/S

Navn: Henkel-Ecolab A/S
By: Valby
Kontaktperson: Stefan Olsson
Ansatte: 140 i Danmark
Branche: Kemisk
Produkter: Kemikalier til rengøring og desinfektion. Udstyr til håndtering af kemikalier og kontrolsystemer.

Produktionsproces: Fremstilling af kemiske produkter i flydende form og pulverform. Processen er alt overvejende baseret på fremstilling af præparater gennem blanding i tanke, hvor kemiske reaktioner forekommer. Når præparaterne er godkendt af laboratoriet, frigives de til påfyldning og emballering samt transport til lager og kunde.

De væsentligste miljøpåvirkninger er primært knyttet til anvendelsen af vores produkter hos kunderne herunder deres produktion af spildevand og produktion af affald, samt energiforbrug til transport i alle led fra vore underleverandører til slutbrugerne.

Dato for 9002 certificering: 1993
Dato for 14001 certificering: 1997 (BS 7750 i 1995)
Dato for EMAS-registrering: Ikke registreret
Miljøledelse integreret med kvalitetsstyring: Ja
Miljøgodkendelsespligtig: Samlet miljøgodkendelse fra 1992
Udarbejder miljørapport: Grønt regnskab

Miljøarbejdet er globalt

Efter at vi fik vores certifikat, har vi arbejdet på fortsat at forbedre vores miljøpræstation. Men som alle, der arbejder med miljøledelse, ved, så kommer der et tidspunkt, hvor man ikke inden for de gældende rammer - og uden vanskeligheder - kan blive bedre. I denne situation bliver de målbare miljøbelastninger og forbedringer relativt små. Derfor har koncernen i 1997 besluttet at udvide rammen for vores miljøledelse fra enkelte produktionssteder til at omfatte hele firmaet. Miljøpolitikken har fået en ny udformning - med internationale forpligtelser. Miljøarbejdet er blevet hævet til et ledelsesmæssigt strategisk niveau, og den første miljøchef på Nordeuropæisk niveau er blevet ansat. Vores miljøorganisation er opbygget, så ansvaret for at nå de enkelte miljømål ligger hos ledelsen i den enkelte virksomhed - som så kan uddelegere dette til liniecheferne.

Vi vægter kvalitet, miljø og sikkerhed lige - og har formulerede internationale politikker, som gælder ikke alene for vores egen produktion over hele verden, men også for vores kunders situation, når de bruger vores produkter, koncepter og service. Miljøspørgsmål har således fået en større vægt i vores markedsorienterede aktiviteter.

Vi mener, at ledelsessystemerne på alle områder skal væves ind i virksomhedens daglige arbejde - og dermed være et system. Og der er ingen tvivl om, at det er en stor udfordring for os i dag.

Udvidelse af rammerne for vores miljøledelse

Vi har valgt at ændre rammerne for vores miljøledelsessystem efter nogle år med et certificeret system. Ændringen er sket ved en udvidelse af systemet til ikke alene at omhandle produktionsprocessen, men derimod samtlige aktiviteter i vores virksomhed, som er knyttet til produktet - den service vi sælger til kunden. Det betyder, at ledelsessystemet nu også skal omfatte produkterne og disses miljøprofil og præstation i hele værdikæden. Det vil sige både bagud med hensyn til valg af råvarer, design af produkter, forskning og udvikling og transport, samt fremad i forhold til markedsføring, salg, brug samt endelig bortskaffelse af produktet som affald eller anden udledning til omgivelserne.

De primære målsætninger for koncernens miljøledelsesarbejde er i dag:

  1. Implementering af certificeret miljøledelse efter ISO 14001 for alle selskaber.
  2. Forbedret og regelmæssig kommunikation med interessenter.
  3. Etablering af samarbejdsrelationer med leverandører og kunder. F.eks. skal samarbejde i projektform med kunder, universiteter og andre forskningsinstitutioner prioriteres for at udvide vores miljøarbejde i et bredere samfundsperspektiv.

Medarbejderne er en vital del af systemet

For at vedligeholde systemet og skabe reelle muligheder for kontinuerlige miljøforbedringer, er det af vital betydning, at alle medarbejdere har den fornødne viden om virksomhedens miljømål samt de miljøpåvirkninger, der er knyttet til deres respektive ansvarsområder.

Uddannelse og træning indgår derfor som et fast element i alle ansattes arbejde. Produktionen har, siden vi begyndte vores miljøarbejde, opmuntret de ansatte med udnævnelser, priser og gaver, f.eks. en kasse vin, som gives ved sammenkomster og større arrangementer.

Der er ikke blevet ansat nye medarbejdere pga. indførelsen af miljøledelse. Dette skyldes vores grundholdning om, at miljøarbejdet ikke skal varetages af en eller få personer, men derimod af alle ansatte. Vi mener, at det er afgørende, at den enkelte er sig bevidst om sine miljøpåvirkninger, og at miljøarbejdet er en del af det daglige arbejde - en måde at være på, en attitude og et adfærdsmønster på vejen mod større miljøbevidsthed.

Der skal være klare retningslinier for den enkelte. Målet er, at samtlige ansatte i deres respektive arbejdsområder kan vise, hvorledes de påvirker vores, kundernes og leverandørernes miljøpræstationer i en positiv retning.

Samarbejde med eksterne parter

Henkel-Ecolab har altid prioriteret forskellige former for samarbejde med eksterne parter af den grund, at det underbygger relationerne og gør disse stærkere. Ved at inddrage viden og kompetence fra flere parter siger erfaringen, at vi hurtigere når et bedre resultat for virksomheden. Med eksterne parter menes alle fra kunder og leverandører til konsulenter og universiteter.

Den væsentligste miljøbelastning ved vores produkter ligger ikke i vores egen produktion, men ved brugen af produktet hos forbrugeren. Hvis vi skal kunne dokumentere vores produkters miljøpåvirkning ved deres vandring gennem de forskellige led i leverandørkæden, er det nødvendigt med et nært samarbejde med vores leverandører og udformning af fælles miljømål. Disse samarbejdsformer kan se forskellige ud fra aktør til aktør, men for både at dække kort- og langsigtede miljømål vil de udformes inden for en tidshorisont på 1-7 år, som oftest er den horisont, vores aftaler løber over.

Vi er altid åbne for uddannelsesprojekter, hvor de studerende definerer deres projekt med et udbytte for begge parter. F.eks. eksamensprojekter fra DTU, hvor studerende med udgangspunkt i en kortlægning af virksomheden skal identificere forbedringsmuligheder og vurdere resultaterne heraf for miljøet. Et eksempel på et eksamensemne er industriel tekstilvask med særlig fokus på en analyse af kemikalier/detergenterne.

Drivkræfter og barrierer for vores miljøarbejde

Generelt er de forretningsstrategiske spørgsmål de dominerende i drivkraften af systemet. Det betyder, at hvis miljøarbejdet skal udbredes i virksomheden, kræver det, at miljø og økonomi kædes sammen. Det vil sige, at der skal findes incitamenter til, at miljøarbejdet ikke kun er et værktøj til at forbedre miljøet, men også den økonomiske præstation. De miljømæssige data skal derfor transformeres til data/information, som kan læses og bruges af aktørerne i den finansielle verden. Dette er ikke ukendt for de fleste, men ikke desto mindre en vigtig pointe, som ikke kan gentages nok - for her er en vigtig drivkraft for miljøarbejdet i virksomheden. Derfor skal miljødata ikke alene omhandle de konkrete miljøoplysninger, men de skal relateres til de virksomhedsspecifikke områder, der er vigtige for virksomheden.

De betingelser, som vi stilles over for i vores miljøarbejde, er både mange og meget varierende. At bryde med måder at arbejde og tænke på kræver meget af de mennesker, det berører. Der stilles i dag spørgsmål ved ansættelsessamtaler om miljøholdninger. Fleksibilitet og forandringsvillighed hos alle ansatte er nødvendige betingelser for vores fremgang og fortsatte arbejde med miljøledelse. At ændre attitude og adfærd hos de ansatte er en mental udfordring, som har været en barriere. Dette er ikke nyt eller unormalt. Information, træning og motivation er her nøgleord for at komme disse barrierer til livs.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]