[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kom godt videre

Saloprint A/S

Navn: Saloprint A/S
By: Søborg
Kontaktperson: Torben Salomon
Ansatte: 75
Branche: Grafisk
Produkter: Tryksager via ark-offset; brochurer, tidsskrifter, årsrapporter, bøger, reklametryk, plakater og kunsttryk, samt elektroniske publikationer, CD-ROM og internet-udgivelser.

Produktionsproces: Trykningen foregår ved ark-offset. Saloprint udfører opgaver fra design, layout, prepress og pladefremstilling over trykning og færdiggørelse til distribution og levering.

De væsentligste miljøpåvirkninger fra produktionen er forbrug af energi, forbrug af vand og produktion af spildevand, forbrug af papir, papirspild, samt kemikalieaffald.

Dato for 9000 certificering: Er ikke certificeret
Dato for 14001 certificering: December 1996
Dato for EMAS-registrering: Februar 1997
Miljøledelse integreret med kvalitetsstyring: Nej
Miljøgodkendelsespligtig: Nej
Udarbejder miljørapport: EMAS miljøredegørelse

Organisation og kommunikation

Vi har valgt en bred sammensætning af miljøorganisationen for på den måde at få direkte input fra så store dele af virksomheden som muligt. Vi har ansat en medarbejder på fuld tid, en miljøchef, der udelukkende tager sig af miljøledelsessystemet, og andre relaterede opgaver.

Det daglige ansvar for miljøledelsessystemet har miljøchefen, og det overordnede ansvar for systemet har den administrerende direktør. Miljøgruppen er ansvarlig for, at systemet fungerer, og opgaver bliver løst. Ansvaret for de enkelte sager aftales i miljøgruppen fra sag til sag. Det kan både være almindelige medarbejdere eller ledende medarbejdere, der bliver ansvarlige for opgaven.

I forbindelse med indførelse af miljøledelsessystemet blev der etableret en række nye informationskanaler. Kommunikation mellem miljøgruppe og resten af virksomheden foregår på kvartalsvise virksomhedsmøder, ved opslag på opslagstavler (alle mødereferater, konkrete informationer m.m.), ved direkte udlevering af skriftligt materiale til medarbejdere og personlig information til mindre medarbejdergrupper af miljøchef og/eller af miljøgrupperepræsentanter.

I opbygningsfasen var der to eksterne repræsentanter i miljøgruppen; en BST-konsulent samt en medarbejder fra vores søstervirksomhed, der netop havde indført miljøledelse. Miljøgruppen består i dag udelukkende af seks interne medarbejdere. Efter indførelsen af miljøledelse er det mere vedligeholdelse og nye tiltag, som miljøgruppen beskæftiger sig med, og behovet for rådgivning er begrænset til enkeltstående sager og projekter, hvor der hentes hjælp direkte.

Ikke de store ændringer af miljøpåvirkninger

Det er ikke de store ændringer, der er sket i de væsentlige miljøpåvirkninger siden EMAS-registreringen/certificeringen. For et par af de væsentlige miljøpåvirkninger, der var med i starten, er belastningen blevet reduceret kraftigt, således at påvirkningen forårsaget af vores virke i dag er nede på et minimum.

Den største ændring er sket på affaldssiden. Mængden af kemikalieaffald til behandling er steget betragteligt siden certificeringen, hvilket skyldes ændret brug af ressourcer pga. nye trykmaskiner og filmfremkaldermaskiner, samt at mere brugt kemi og skyllevand opsamles i forhold til tidligere.

Vi har ikke ændret væsentligt i miljøpolitikken, da vi fortsat finder, at den er dækkende og aktuel. Der er stort set kun tale om formuleringsændringer og forenklinger! I 1998 har vi haft væsentlig færre indsatsområder og mål end i 1996. De enkelte indsatsområder er blevet mere konkrete og specifikke, hvor de før var brede.

En bedre forståelse af miljøledelse - også på papiret

Der sker løbende ændringer i procedurer og instruktioner. I starten var der procedurer for alt, og procedurerne var meget omfattende, tunge og tidskrævende at gennemføre. Enkelte var skruet sammen, så det næsten med garanti ville resultere i en afvigelse ved næste eksterne audit. I dag er antallet af procedurer blevet reduceret, og gennemførelsen er blevet forenklet, så de er mere brugervenlige.

I starten var vi bange for ikke at gøre det godt nok. Derfor var procedurerne generelt meget omfattende. I dag, hvor systemet har virket i et par år, kan vi bedre se, hvad der er nødvendigt og relevant for at leve op til kravene i standarderne. I dag ser vi mere på virksomhedens behov end tidligere, hvor vi først og fremmest tænkte på overholdelse af standarder. Gennem tiden har vi fået bedre forståelse af miljøledelse, og systemet er i dag godt gennemarbejdet og tilpasset virksomheden.

I begyndelsen gik auditeringen meget på det nedskrevne, mens det i dag mere går på den praktiske udførelse og effektiviteten. I begyndelsen skævede vi meget til, om medarbejderne kunne beskrive gennemførelse af ting på samme måde som beskrevet i håndbogen. I dag forholder auditoren sig mere til, om medarbejderen har forstået tingene og tingenes effektivitet. Virker det?

Udviklingen i, hvad der lægges vægt på i forbindelse med auditeringen, er sket i takt med, at vi har fået en bedre forståelse af miljøledelse, og arbejdet med systemet er blevet en del af dagligdagen. Endvidere har vi internt lært meget af de eksterne auditorer, og deres måde at gennemgå systemet på.

Direkte følger af miljøledelsesarbejdet er bl.a., at datahåndteringen har bevirket, at virksomheden har fået godt kendskab til forbrug af ressourcer. Uregelmæssigheder opdager vi tidligt, så problemer og fejl bliver hurtigt rettet.

Der er blevet større medarbejdertilfredshed i virksomheden efter indførelse af miljøledelse, da en række forhold er blevet forbedret til gavn for medarbejderne. Endvidere har medarbejderne fået mere indflydelse på forandringer, og der er blevet en mere åben kultur hos os.

Samarbejde med eksterne parter efter certificering

Efter certificeringen har Saloprint haft samarbejde med følgende eksterne parter:

BST er benyttet til en lang række enkeltopgaver. Benyttes bl.a. i forbindelse med vurdering af nye kemiske produkter, løsning af arbejdsmiljøproblemer og arbejdspladsvurdering. BST står for  rådgivning, og Saloprint står for valg og gennemførelse af løsning.
Leverandører, såvel produktleverandører som leverandører af serviceydelser og håndværkere. Bl.a. gennemførelse af en undersøgelse af trykkvalitet i forhold til papirtyper og supplerende oplysninger om produkter.
Rådgivning af kunder. Saloprint ønsker at påvirke sine kunder til at vælge tryksager med minimal miljøbelastning ved information om produktvalg.
Miljøchefen er medlem af en ERFA-gruppe i den grafiske branche. I gruppen diskuteres aktuelle miljøemner, der fås inspiration, og erfaringer udveksles.
Brancheorganisation, Grafisk Arbejdsgiverforening, bruges meget mindre nu sammenlignet med opbygningsfasen omkring ledelsessystemet. Spørges nu til råds om konkrete opgaver.
Kontakten til myndigheder, kommunen, har været minimal efter certificeringen/EMAS-registreringen.

Drivkræfter og ildsjæle mod "gamle rutiner"

Miljøchefen er drivkraften i systemet, og produktionschefen er ildsjælen i virksomheden. Det er typisk produktionschefen, der får flest gode id&eacuteer, og det er miljøchefen, som tager initiativ til gennemførelse af id&eacuteerne.

Saloprint har ikke mødt nogen form for eksterne barrierer i forbindelse med driften af miljøledelsessystemet.

Interne barrierer har været i form af modvilje fra medarbejdere, der ikke har været indstillet på forandringer, hvis det har besværliggjort deres daglige rutiner bare en lille smule. Dette har bevirket, at enkelte nye tiltag har taget længere tid at få indført end forventet.

Motivation foregår ved hele tiden at sørge for, at miljøledelsessystemet er synligt i virksomheden, så medarbejderne kan mærke og se, at der sker nogle forbedringer i virksomheden. Hvis man ikke kan mærke forbedringer, falder man nemt tilbage til "gamle rutiner". Det er også væsentligt at lytte og opfordre medarbejdere til at komme med forslag til miljøarbejde.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]