[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kom godt videre

Levison+Johnsen+Johnsen a/s

Navn: Levison+Johnsen+Johnsen a/s
By: Glostrup
Kontaktperson: Eva Tauby Sørensen
Ansatte: 91
Branche: Grafisk
Produkter: Tryksager: Bøger, brochurer, foldere, manualer, tidsskrifter, plakater, etiketter, emballage og merkantile tryksager.

Produktionsproces: Fremstilling af tryksager i offset. L+J+J tilbyder helhedsløsninger, der omfatter design, tilrettelægning, PreMedia, trykning, færdiggørelse, print on demand, farvekopi og distribution af tryksager, gerne i tæt samarbejde med kunden.
De væsentligste miljøpåvirkninger er opløsningsmidler fra fugtevand og afvaskere, papirspild, afvaskeaffald fra afvask af trykmaskiner, brugt fixer og fremkalder samt forbrug af el.

  • Dato for 9002 certificering: 1994
  • Dato for 14001 certificering: September 1996
  • Dato for EMAS-registrering: November 1996
  • Miljøledelse integreret med kvalitetsstyring: Ja
  • Miljøgodkendelsespligtig: Nej
  • Udarbejder miljørapport: EMAS miljøredegørelse

Fleksibel organisation

Miljøorganisationen er en stabsfunktion placeret umiddelbart under ledelsen. En styregruppe bestående af den administrerende direktør, den tekniske direktør, miljøkoordinatoren og en afdelingsleder fra PreMedia afdelingen tilrettelægger og styrer det daglige arbejde med såvel kvalitet som miljø. Styregruppen har ansvar for kvalitets- og miljøledelsessystemet. Styregruppen er fleksibel og kan udvides med andre medarbejdere f.eks. trykkere, når der behandles emner, hvor deres ekspertise skal bruges.

Arbejdsgrupper under styregruppen er en anden mulighed. Disse er sammensat af styregruppemedlemmer og andre medarbejdere og kan selvstændigt arbejde med en problemstilling for til slut at rapportere tilbage til styregruppen.

Alle medarbejdere har ansvar for eget arbejde, altså ansvar for at tingene foregår, som beskrevet i håndbogen. Det stiller store krav til alle medarbejdere, som derfor også er interesseret i, at arbejdsprocesserne er rigtigt beskrevet.

Den kvalitets-og miljøansvarlige kan altid kontaktens, hvis man har ændringsforslag til arbejdsgangen, eller der kan udskrives en afvigelse, som styregruppen da vil behandle.

Kommunikationen i virksomheden mellem medarbejdere og kvalitets/miljøstyregruppen foregår via adskillige kanaler. Vi sætter stor pris på mundtlig kommunikation, idet vi herigennem får en fin fornemmelse af stemninger og arbejdsbyrder. Det er vigtigt, at vi ikke pålægger en travl medarbejder en ekstra miljøopgave og dermed forårsager en negativ holdning. Kvalitets- og miljøledelsesgruppen er den samme som før certificeringen, mødeaktiviteten er blot dalet en del. Gruppen mødes ca. 1 gang om måneden. Derudover afhænger mødeaktiviteter af arbejdets art.

Miljøinformation og træning

Der skal stadig gøres opmærksom på, at miljø- og arbejdsmiljøarbejdet er en kontinuerlig proces. På opfordring fra medarbejderne, på grundlag af APV-registreringer arrangeret forskellige former for miljøinformation:

  • Miljøkoordinatoren har holdt indlæg om opløsningsmidler og deres virkning for alle interesserede.
  • BST Storkøbenhavn a/s har holdt indlæg om afvaskere og farlige stoffer i fremkalder og fixer til Sikkerhedsudvalg.
  • Miljøkoordinatoren har informeret konsulenter og grafiske tilrettelæggere om forskellen mellem miljøledelse og miljømærket Svanen.
  • Der er taget initiativ til afholdelse af kursus i psykisk førstehjælp for alle interesserede.
  • BST Storkøbenhavn a/s har holdt indlæg om rigtige siddestillinger og indretning af arbejdsplads (skærm, tastatur m.m.) med samtidig tilretning af egen arbejdsplads.
  • Introduktion til håndbogen inkl. kvalitets- og miljømål og vores værktøj til arbejdsmiljøledelse IPL (Identifikation Prioritering Løsning) til alle nyansatte.

Vi har fra begyndelsen gjort meget ud af, at hver enkelt medarbejders arbejde er en vigtig del af det samlede arbejde for hele virksomheden. Det gælder både ved intern audit og ved introduktion af nyansatte. Finder en medarbejder, at systemet ikke er fyldestgørende på et område, gør medarbejderen alle en tjeneste ved at gøre opmærksom på det, så systemet bliver opdateret i takt med den naturlige udvikling i virksomheden. Det er vigtigt for systemets liv, at medarbejderne mærker, at deres indsats er en del af helheden, og at de informationer, aflæsninger eller registreringer, de er blevet bedt om at forsyne styregruppen med, anvendes - og anvendes til gavn for helheden.

Vi har indført informationsmøder til stor gavn for alle medarbejdere. På disse møder informerer ledelsen om stort og småt, sidste nyt, tanker og overvejelser, kvalitet og miljø og L+J+J i tal. Alle ansatte er indbudt, og alle kan spørge og få svar. Sådanne møder hjælper også over for mindre motiverede medarbejdere, for der er jo i enhver virksomhed nogle medarbejdere, der ikke mener, at der er brug for miljøledelse, og som derfor ikke er så id&eacuterige som andre.

Audit i en afslappet atmosfære

Siden certificeringen har vi opbygget et auditteam på ca. 10 auditorer. Da kvalitetsstyringssystemet og miljøledelsessystemet er integreret, auditeres kvalitet og miljø samtidig. Miljøkoordinatoren lægger en fast auditplan for et halvt år ad gangen, så alle auditorer kan planlægge ud fra den. Oplæring af nye auditorer sker ved, at man som "føl" følger en allerede uddannet auditor, indtil man selv føler sig klar til at forestå en audit. Interne audits afholdes på den auditeredes arbejdsplads, hvilket sandsynligvis er medvirkende til, at de interne audits kan gennemføres i en hyggelig og afslappet atmosfære og ikke bærer præg af overhøring, snarere samtale.

Drivkræfterne

Hos L+J+J er der ikke &eacuten ildsjæl, der er mange. Vi har formået at gøre den langt overvejende del af medarbejderne interesserede i at betragte miljøet som noget, der skal forbedres hele tiden til vores egen og naturens fordel. Det giver sig udtryk i, at medarbejdere kommer og spørger til produkter i hverdagen, kommenterer hvis noget lugter grimt eller anderledes, søger oplysninger om produkter, før de afprøves, og interesserer sig for, hvorfor de nye produkter er bedre end de gamle.

Opmærksomheden viser sig også ved affaldssorteringen, hvor mange medarbejdere ikke har ro på sig, før vi har indført rutiner til sortering af alt affald. Også det, vi endnu ikke kan få leverandørerne til at tage med retur. "Så gemmer vi det bare, til han kommer på bedre tanker, eller vi finder en anden modtager til det". Således har vi gemt en anseelig mængde frankeringspatroner, som vi nu endelig har fundet en genbrugsmodtager til - og så får vi oven i købet penge for dem! Vi er ikke blevet rige, men vi har vundet vores egen miljøsejr.

Alle opfordres altid ved interne audits til at komme med gode ideer til forbedringer, og mange gør det. Selv eksterne reparatører af maskinerne er blevet bedt om at anvende et andet rensemiddel, idet en medarbejder i afdelingen blev opmærksom på en meget "effektiv" lugt fra et rensemiddel. Vi undersøgte sagen og fandt, at det indeholdt stoffer, vi ikke ønskede anvendt hos os. Der anvendes nu et andet middel.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]