[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kom godt videre

Tican A.M.B.A.

Navn: Tican A.M.B.A.
By: Thisted
Kontaktperson: Jesper Dam
Ansatte: 650
Branche: Svineslagteri
Produkter: Fersk og saltet svinekød samt kødprodukter

Produktionsproces: Svineslagteri med tilhørende opskærings-, udbenings- og pakkeafdeling, samt produktion af pølsemagerivarer.

De væsentligste miljøpåvirkninger er forbrug af naturgas, olie, el og vand samt affald i form af emballage og organisk materiale, der bruges som gødning til biogas.

  • Dato for 9002 certificering: Marts 1994 (recertificeret 1997)
  • Dato for 14001 certificering: 1997 (BS 7750 1994)
  • Dato for EMAS registrering: Ikke registreret
  • Miljøledelse integreret med kvalitetsstyring: Ja
  • Miljøgodkendelsespligtig: Ja
  • Udarbejder miljørapport: Ja, integreret med det økonomiske regnskab

Integrerede systemer styres via orienteringsgrupper

Vores kvalitetsstyring og miljøledelse blev certificeret samtidig, ligesom dokumentationen for de to ledelsessystemer var integreret. På dette tidspunkt var der nedsat en miljøgruppe i hver afdeling. Hver afdeling har i mange år haft en orienteringsgruppe. Disse har altid beskæftiget sig med alt, hvad der rører sig i afdelingen - også arbejdsmiljø og sikkerhedsarbejde. Den nye miljøgruppe viste sig således at være "overflødig" og blev ophævet efter ca. 1 år, idet orienteringsgrupperne allerede arbejdede med miljø.

Vi har således ikke længere en særskilt miljøorganisation, idet miljøarbejdet er integreret med arbejdsmiljø, sikkerhed, egenkontrol og kvalitetsstyring. Bindeleddet mellem ledelsen og medarbejderne er den ansvarlige for dokumentstyring, der er med ved ledelsens evaluering. Evalueringen holdes 1-2 gange om året, hvorefter beslutninger gives videre til afdelingernes orienteringsgruppe af den ansvarlige for dokumentstyringen. Det er den ansvarlige for dokumentstyringens opgave, at der inden næste ledelsesevaluering er samlet op på orienteringsgruppernes arbejde, hvilket dokumenteres i en kvalitets- og miljørapport.

Vores politikker, målsætninger og procedurer er samlet i "Kvalitetshåndbogen", som foreligger i ca. 20 papirudgaver. Foruden direktionen og mestergruppen (afdelingsledere) er "Kvalitetshåndbogen" udleveret til særligt betroede medarbejdere, de veterinære myndigheder samt miljøtilsynsmyndigheden (amtet).

Den ansvarlige for dokumentstyringen er endvidere ansvarlig for at ajourføre "Kvalitetshåndbogen" efter opfølgningsaudit, interne audits, ændringer af arbejdsgange osv. Ajourføringen resulterer i to-fire opdateringer af "Kvalitetshåndbogen" om året. I forbindelse med opdateringen orienteres de pågældende mestre om hvilke ændringer, der er foretaget. Vedligeholdelsen har hovedsageligt karakter af løbende tilpasning af arbejdsgange og præcisering af beskrivelsen.

Målbare mål for væsentlige miljøpåvirkninger

Den væsentligste miljøpåvirkning fra vores produktion stammer fra energiforbruget, og dette har ikke ændret sig siden den første certificering. Det totale energiforbrug har gennem de sidste mange år været stigende i takt med slagtning af flere og flere svin. Til at styre miljøpåvirkningen anvendes nøgletal, således at alt udregnes pr. svin. Nøgletallene har vist sig at være et meget fint styringsredskab.

Miljøpolitikken samt miljømålene og -målsætningerne har altid omfattet hele vores virksomhed, og ambitionsniveauet er heller ikke ændret siden certificeringen. Politikken er således kun ændret rent formuleringsmæssigt for at gøre den skarpere og mere præcis.

Ca. et år efter certificeringen fik vi gennemført et totalt energisyn. Konklusionen var, at vi er meget energieffektive, og derudover blev der listet 8-10 mindre forbedringsforslag. De forbedringsforslag, der var rentable, blev realiseret i løbet af et par måneder. At den miljømæssige formåen således ligger meget pænt i forhold til branchen gør, at det er svært at opsætte forbedringsmål. Der, hvor der stadig kan opnås reduktioner, er gennem en miljømålsætning, der sigter mod en gradvis holdningsændring hos medarbejderne - denne miljømålsætning har eksisteret lige siden certificeringen.

Miljømål og -målsætninger har vi haft meget bøvl med at få skilt ad. Årsagen hertil er, at vi aldrig har haft tradition for at opsætte målbare mål mht. miljø, men i forbindelse med certificeringen er blevet tvunget til det. Hidtil havde man i stedet søgt at optimere så meget som muligt gennem det pågældende miljøprojekt.

Træning af medarbejderne

Systemet blev udarbejdet med deltagelse af direktionen og mestergruppen (afdelingsledere), dvs. ingen medarbejdere. Siden certificeringen er der med jævne mellemrum kørt et introduktionskursus for nye medarbejdere. Kurset omfatter en indføring i vores politikker og mål samt procedurer, der har indflydelse på medarbejdernes arbejdsopgaver. Målet med "kurset" - der varer et par timer - er, at medarbejderne kan se sammenhængen mellem deres daglige arbejde og ledelsessystemerne.

Den direkte motivation af medarbejderne opstår gennem deltagelse i afdelingernes orienteringsgrupper. Uddannelse og træning ift. miljøledelsessystemet er således forholdsvis lavt prioriteret, hvilket hænger sammen med miljøpolitikken, der ikke er særlig "ambitiøs" eller "grøn". Miljøpolitikken er underlagt kvalitetspolitikken, der til gengæld er meget ambitiøs.

En solstrålehistorie om amtet

Idet vi er en kap. 5 virksomhed, er tilsynsmyndigheden amtet. Efter certificeringen var det blevet tid til en revision af miljøgodkendelsen. Her gik amtet meget positivt ind i miljøledelsessystemet for at se hvilke opgørelser, systemet "spyttede ud". Disse opgørelser over forbrugsdata mv. opfyldte amtets behov, hvorfor der nu ikke længere skal afsættes ressourcer til betjening af tilsynsmyndigheden med særlige oplysninger. De bruger de data, miljøledelsessystemet producerer.

Audit

Auditmetoden er ikke ændret siden certificeringen. I forbindelse med en opfølgningsaudit fik vi en bemærkning vedrørende manglende kalibrering af forsyningsselskabernes hovedvandmåler og -elmåler. Disse målinger angiver to meget væsentlige ressourceforbrug, men er målingen korrekt? Så længe markedet ikke er liberaliseret, er man imidlertid tvunget til at aftage fra det lokale forsyningsselskab, der ikke er certificeret og derfor ikke nødvendigvis foretager kalibrering. Bemærkningen blev stående ca. to år. Moralen er, at man som virksomhed ikke altid skal acceptere bemærkninger, såfremt man ikke selv har mulighed for at imødekomme bemærkningen.

Endnu en standard

Vi var den anden virksomhed i Danmark, der blev miljøcertificeret. Alene det at være med i forreste række er en drivkraft for systemet. Dette har også resulteret i, at vi igen er med helt fremme med hensyn til implementering og certificering efter den nye standard for fødevaresikkerhed

- HACCP (DS 3027).

Barrierer er oftest modstanden mod forandringer, hvor der på forhånd er taget stilling til, at alting bliver mere besværligt med kvalitetsstyring og miljøledelse - også selv om det modsatte kan være tilfældet.

Denne holdning kan være næsten umulig at ændre hos enkelte medarbejdere, der tilsyneladende føler, at systemets formål er at genere deres arbejde. Holdningen kan undertiden virke som "sabotage". Man skal dog ikke lade sig slå ud, men i stedet glæde sig over, at langt de fleste senere kan se fordelene ved systemerne.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]