[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljøstyrelsens kemikalieinspektion 1998

4. Tilsyn

4.1 Handelskontrol
4.2 Notifikationer
4.2.1 Udenlandske notifikationer
4.2.2 Danske notifikationer
4.2.3 Anmeldelser til Europakommissionen af visse import- og markedsføringsforbud
4.3 Kampagner
4.3.1 Kampagne om børnesikret emballage
4.3.2 Kontrol med mærkningen af hobbymaling
4.3.3 Anvendelse af ulovlige bekæmpelsesmidler
4.3.4 Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler
4.3.5 Salg af forbudte bekæmpelsesmidler
4.3.6 Kontrol med batterier og akkumulatorer.
4.3.7 Arsen i imprægneret træ
4.3.8 Mærkning af kosmetik
4.3.9 Børnekosmetik
4.3.10 Kontrol med steroidhormoner i hudcremer
4.3.11 Kontrol med indholdsdeklaration på øjenskygger
4.3.12 Kontrol med indholdsdeklaration på oxidationshårfarver
4.3.13 Kontrol med indholdsstoffer i modellervoks
4.4 Indberetninger

4.1 Handelskontrol

Gifttilladelser

Kemikalieinspektionen varetager en række administrative opgaver i forbindelse med reglerne om salg m.v. af henholdsvis giftige og meget giftige bekæmpelsesmidler og meget giftige og giftige kemiske stoffer og produkter. De administrative opgaver følges op af tilsynsbesøg.

Nedenstående tabel viser de forskellige typer salgs- og brugertilladelser og meddelelser. Tallene viser, hvor mange tilladelser/meddelelser, der var gældende i 1998, 1997 og 1996.

Tabel 3: Tilladelser og meddelelser i 1998, 1997 og 1996

       
Tilladelse/meddelelse 1998 1997 1996
       
Tilladelse til salg af meget giftige bekæmpelsesmidler*) 36 42 42
       
Tilladelse til salg af giftige bekæmpelsesmidler *) 154 269 267
       
Tilladelse til brug af meget giftige bekæmpelsesmidler**) , udstedt pr. år. 411 596 698
       
Meddelelse om import/salg af giftige produkter en gros***) 244 229 268
       
Tilladelse til salg af gifte til ikke-erhvervsmæssig brug *) (gift detail) 31 52 21
       

*) Tilladelsen er gældende i to år.

**)Tilladelsen er ikke tidsbegrænset, men gives kun til personer, der har gennemført et særligt giftkursus. Tilladelsen gives til brug for bekæmpelse af muldvarpe og mosegrise.

***) Meddelelsen er gældende i tre år.

Kemikalieinspektionen modtager fra Arbejdstilsynet kopi til orientering af meddelelser indgivet til Arbejdstilsynet om erhvervsmæssig anvendelse af giftige stoffer og produkter. En meddelelse er gældende i tre år, og Arbejdstilsynet varetager selve tilsynet. I 1998 modtog Arbejdstilsynet 1046 meddelelser mod 1231 i 1997.

Færre salgs- og brugstilladelser i 1998

Antallet af tilladelser til salg af giftige bekæmpelsesmidler er faldet kraftigt fra 1997 til 1998. Det samme er antallet af brugstilladelser til meget giftige bekæmpelsesmidler. Dettes skyldes bl.a., at der anvendes færre giftige bekæmpelsesmidler og at mange sælgere ved inspektionens besøg er blevet gjort opmærksomme på, at deres tilladelser ikke var nødvendige, da de ikke længere sælger meget giftige bekæmpelsesmidler.

Til kontrol af, om virksomhederne har indhentet ovennævnte tilladelser og/eller indsendt ovennævnte giftmeddelelse, om opbevaringen er lovlig og om bogføringspligten overholdes, foretager Kemikalieinspektionen tilsynsbesøg på relevante virksomheder.

Flere tilsynsbesøg i 1998

Kemikalieinspektionen har i 1998 som led i denne kontrol foretaget i alt 207 tilsynsbesøg (mod 176 i 1997 og 157 i 1996). Ved tilrettelæggelsen af tilsynsbesøgene lægges der vægt på, om firmaet ikke er blevet besøgt i en længere periode, samt på om der verserer - eller har verseret - sager om firmaets opbevaring af gift eller om firmaets tilladelser.

Ved tilsynsbesøgene kontrolleres om oplagrede produkter er lovlige, og om giftige produkter er opbevaret lovligt. For "giftige" og "meget giftige" produkter kontrolleres bogføringen i forhold til lagerbeholdningen. Også firmaer der har afmeldt deres tilladelse til salg af "giftige" og "meget giftige" bekæmpelsesmidler besøges.

Tabel 4: Tilsynsbesøg 1998 i forbindelse med handelskontrol. Tallene i parentes er for 1996/1997.

       
Landsdel Antal besøg Henstillinger Påbud +
forbud
       
Fyn 26 (0/18) 1 (0/ 7) 3 (0/0)
       
Jylland 70 (79/40) 0 (18/7) 13 (9/1)
       
Sjælland 111 (97/99) 7 (29/24) 14 (9/2)
       
I alt 207 8 30
       

Henstillinger gives ved førstegangsovertrædelser, f.eks. når der i firmaets giftrum er anbragt bekæmpelsesmidler i lavere fareklasse end "giftig"; hvis der opbevares uvedkommende ting i rummet, eller hvis der mangler lås/advarselstrekant på døren til giftrummet.

Flere påbud+forbud i 1998

Påbud plus forbud gives ved større forseelser, f.eks. når der forekommer forbudte bekæmpelsesmidler på lagrene.

4.2 Notifikationer

Artikel 7 i EU-direktivet om produktsikkerhed omfatter bl.a. kosmetik, legetøj og produkter, der ikke er omfattet af specialdirektiver. Hvis et medlemsland træffer foranstaltninger til at begrænse eller standse markedsføringen af et produkt, skal medlemslandet underrette Kommissionen. Kommissionen underretter de øvrige medlemslande herom. De enkelte medlemslande undersøger dernæst, om produktet findes i landet. Kommissionen meddeles resultatet af denne undersøgelse.

Hvis der er tale om alvorlig og umiddelbar risiko, udsender Kommissionen en notifikation efter artikel 8 i samme direktiv. Når et medlemsland modtager en sådan notifikation skal landet straks træffe foranstaltninger til at sikre produktets tilbagetrækning fra markedet i det pågældende land.

Forbrugerstyrelsen er kontaktpunkt i Danmark. Forbrugerstyrelsen videresender notifikationerne til resortmyndigheden.

4.2.1 Udenlandske notifikationer

I 1998 har Miljøstyrelsen modtaget og behandlet 12 notifikationer fra andre EU-lande. Fire om sikkerhed ved produkters kemiske egenskaber, fire om kosmetiske produkter og fire om legetøj.

Notifikationer om produkters kemiske egenskaber

De fire notifikationer om produkters kemiske egenskaber handlede om et "spøg og skæmt"-produkt, afgivelse af formaldehyd fra bilsæde af træperler, afløbsrens med højt indhold af svovlsyre samt olielamper, hvor olien indeholdt farvede vækster som lignede krydderurter. Ingen af produkterne fandtes på det danske marked.

Kosmetiknotifikationer

Kemikalieinspektionen modtog fra Østrig notifikation om en solcreme, der indeholdt nitrosamin. Produktet fandtes ikke på det danske marked.

Via en notifikation fra Tyskland fik Kemikalieinspektionen kendskab til, at hudcremen Psorigon Skin Regenerator indeholdt steroidhormonerne amcinonid eller clobetasol-17-propionat, som ikke må indgå i kosmetiske produkter. Produktet blev produceret i Gibraltar og forhandlet via Internettet fra England. Ifølge en rundspørge var der ingen danske importører af produktet. Kemikalieinspektionen udsendte en pressemeddelelse med advarsel mod produktet.

Via en anden notifikation fra Tyskland fik Kemikalieinspektionen advarsel om, at et kosmetisk produkt indeholdt hydrokinon i en højere koncentration end tilladt. Produktet fandtes ikke på det danske marked.

Kemikalieinspektionen modtog via en tredje notifikation fra Tyskland advarsel om et kosmetisk produkt, Nobic Mandel Gesichtsekleie, hvor nogle af batchnumrene var forurenet med colstridium (ikke-iltkrævende bakterier). Produktet fandtes ikke på det danske marked.

Legetøjsnotifikationer

Via tre notifikationer (to fra Spanien og en fra Østrig) fik Kemikalieinspektionen kendskab til tre forskellige typer legetøjsboksehandsker/boksebolde, der indeholdt nitrobenzen. Produkterne blev ikke solgt i Danmark.

Via en notifikation fra Tyskland fik Kemikalieinspektionen kendskab til et legetøjsprodukt, Jumbo farvekridt til brug på fliser og asfalt, hvor tre af kridtstykkerne afgav bly og krom over de tilladte grænser. Den danske distributør trak legetøjet tilbage fra salgsstederne, og Miljøstyrelsen udsendte en advarsel til forbrugerne.

4.2.2 Danske notifikationer:

Kemikalieinspektionen har i 1998 via Forbrugerstyrelsen sendt 1 notifikation om vandfarver og 2 om kosmetiske produkter til de øvrige EU-lande.

Notifikation om vandfarver

I forbindelse med sin kampagne om hobbymaleprodukter fik Kemikalieinspektionen konstateret, at to af farverne i hobbymaleproduktet "Panda Water Colours" havde et så højt indhold af bly, at produktet ikke måtte sælges til private. Miljøstyrelsen udsendte en pressemeddelelse om faren ved produktet. Importøren/forhandleren forhandlede på dette tidspunkt ikke farverne længere. Forbrugerstyrelsen sendte en notifikation til de øvrige EU-lande. Kemikalieinspektionen undersøgte, om produktet var blevet solgt af andre forhandlere i Danmark. Det var ikke tilfældet.

Notifikation om mundskylleprodukt

Kemikalieinspektionen udsendte en notifikation om et produkt, Molkosan, som ved anvendelse til mundskylning/gurgling virker stærkt erosionsfremkaldende på tandemalje. Kemikalieinspektionen påbød firmaet at standse markedsføringen af produktet som et kosmetisk produkt til disse formål. Forbrugerstyrelsen sendte en notifikation til de øvrige EU-lande. Firmaet udsendte en pressemeddelelse om at Molkosan ikke må anvendes til mundskylning.

Notifikation om hudcreme

Kemikalieinspektionen konstaterede på baggrund af analyse at hudcremen Psorial indeholdt steroidhormonerne triamcinoloacetonid og halcinonid, som ikke må indgå i kosmetiske produkter. Importen fra Sverige blev stoppet, og Miljøstyrelsen udsendte en pressemeddelelse med advarsel mod produktet. Forbrugerstyrelsen sendte en notifikation til de øvrige EU-lande. Senere udsendte Miljøstyrelsen en advarsel mod et andet produkt, Hand & Bodylotion, fra samme svenske firma.

4.2.3 Anmeldelser til Europakommissionen af visse import- og markedsføringsforbud

EU-parlamentet og Rådet har ved beslutning nr. 3052/95/EF indført en ordning for gensidig information om nationale foranstaltninger, der fraviger princippet om frie varebevægelser inden for fællesskabet. Visse import og markedsføringsforbud skal anmeldes til kommissionen.

Kemikalieinspektionen har i 1998 sendt to notifikationer til Europakommissionen i medfør af denne ordning.

Notifikation af to læsebriller

En person havde købt et par læsebriller af mærket GR-125. Efter at have anvendt brillen i knapt et år, fik kunden et kløende udslæt ved venstre tinding, der smertede ved berøring. Ved besøg hos en hudlæge blev det konstateret, at kunden havde udviklet nikkelallergi.

Læsebrillen blev testet for nikkelfrigivelse efter den metode, der er beskrevet i bilaget til nikkelbekendtgørelsen. Det viste sig, at der blev frigivet mere end den tilladte mængde nikkel fra stængerne på brillen.

Kemikalieinspektionen påbød importøren at stoppe salget af og tilbagekalde den pågældende brille.

Efterfølgende konstateres det, at en anden læsebrille af mærket SAT +3,00 fra samme importør ligeledes frigav for meget nikkel.

Kemikalieinspektionen påbød importøren at stoppe salget og kalde den pågældende brille tilbage fra markedet. Importøren blev politianmeldt for overtrædelse af nikkelbekendtgørelsens regler, og Kemikalieinspektionen sendte en notifikation til kommissionen.

Notifikation af damesandal

Kemikalieinspektion fik en henvendelse fra en dame, der havde fået udslæt efter anvendelse af en sandal af mærket Calz Lorbac. På sandalen var der påsat en række metalspænder, der ved anvendelsen kommer i direkte kontakt med huden. Ved test for nikkelfrigivelse fra spænderne, konstaterede Kemikalieinspektionen, at der blev frigivet mere end den tilladte mængde nikkel. Importøren fik påbud om at stoppe salget af den pågældende sandal og trække sandalen tilbage fra detailhandlen. Da det er den første sag om nikkelfrigivelse fra skospænder, blev importøren ikke politianmeldt.

4.3 Kampagner

13 kampagner i 1998

Kemikalieinspektionen har i 1998 igangsat 13 kampagner indenfor følgende områder:

Tabel 5: Kampagner i 1998

     
Klassificering og mærkning Kampagne om børnesikret emballage
Kontrol med mærkningen af hobbymaling
     
Bekæmpelsesmidler Anvendelse af ulovlige bekæmpelsesmidler
Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler
Salg af forbudte bekæmpelsesmidler
     
Anvendelsesbegrænsning Kontrol med batterier og akkumulatorer
Arsen i imprægneret træ
     
Kosmetik Mærkning af kosmetik
Børnekosmetik
Kontrol med steroidhormoner i hudcremer
Kontrol med indholdsdeklaration på øjenskygger
Kontrol med indholdsdeklaration på oxidationshårfarver
     
Legetøj Kontrol med indholdsstoffer i modellervoks
     

Nedenfor er de enkelte kampagner beskrevet:

4.3.1 Kampagne om børnesikret emballage

Der stilles i klassificeringsbekendtgørelsen krav til, at produkter, der skal mærkes med farebetegnelsen "Meget giftig", "Giftig" og "Ætsende" skal være forsynet med børnesikret lukning.

Formålet med kampagnen var at undersøge, om de børnesikre lukninger på genlukkelige emballager overholder de gældende krav, og om der sker en såkaldt passiv afskruning af kapslerne.

9 emballager undersøgt

Der blev udtaget 9 forskellige produkter i børnesikrede emballager. Center for Emballage og Transport, Teknologisk Institut i Tåstrup, undersøgte om emballagerne var i overensstemmelse med de gældende krav, og efterfølgende blev kapslernes afskruningsmoment bestemt.

For emballagen til otte af produkterne, kunne producenten af emballagen fremvise en rapport udført af et akkrediteret laboratorium, der verificerer at emballagen overholder de gældende krav.

Den sidste emballage overholdt ikke de gældende krav, men importøren var på prøvningstidspunktet i gang med at ændre emballagen, hvorfor Kemikalieinspektionen ikke foretog videre i sagen.

Målingerne af kapslernes afskruningsmoment viste, at der ikke sker passiv afskruning af kapslerne.

Center for Emballage og Transport, DTI, udfærdigede en intern rapport over undersøgelsen og vil i den nærmeste fremtid offentliggøre en artikel om undersøgelsen.

Fremover vil Kemikalieinspektionen ved kontrol af produkter i børnesikrede emballager bede om dokumentation for overholdelse af standarden.

4.3.2 Kontrol med mærkningen af hobbymaling

Der har i de senere år været meget fokus på, om hobbymaleprodukter, herunder specielt produkter der bruges af børn, indeholder/afgiver farlige stoffer.

Kampagnens formål var at kontrollere, om mærkningsreglerne for hobbymaleprodukter overholdes, og om produkterne indeholder/afgiver visse tungmetaller, og om CE-mærkede hobbymaleprodukter indeholder farlige stoffer.

140 produkter udtaget

Kemikalieinspektionen udtog i foråret og forsommeren 140 hobbymaleprodukter fra i alt 21 importører/producenter. 84 af de udtagne produkter er CE-mærkede. Ved udtagning af produkterne spurgte Kemikalieinspektionen efter sammensætningsoplysninger samt for de CE-mærkede også om dokumentation for overholdelse af legetøjsstandard EN 71-3 om afgivelse af tungmetaller.

100 prøver analyseret

100 af de udtagne prøver blev analyseret for indhold af bly, arsen, kviksølv og cadmium. Efterfølgende blev de prøver, der indeholdt disse stoffer, analyseret for afgivelsen af stofferne.

Bly i vandfarver

Ved analysen blev det konstateret, at to af farverne i hobbymaleproduktet "Panda Water Colours" havde et så højt indhold af bly, at produktet skulle have været klassificeret som giftig og dermed ikke måtte sælges til private. Miljøstyrelsen udsendte en pressemeddelelse om faren ved produktet. Produktet blev på dette tidspunkt ikke længere forhandlet af den importør, hvor prøven var udtaget. Forbrugerstyrelsen sendte en notifikation til de øvrige EU-lande med advarsel om produktet. Kemikalieinspektionen undersøgte, om produktet var blevet solgt af andre forhandlere i Danmark. Det var ikke tilfældet.

Det har i en del tilfælde vist sig at være yderst vanskeligt at indhente oplysninger om produkternes sammensætning. Importørerne er sjældent i besiddelse af oplysningerne og må indhente dem fra leverandører i udlandet.

Kampagnen fortsættes i 1999.

4.3.3 Anvendelse af ulovlige bekæmpelsesmidler

Ulovlige bekæmpelsesmidler er dels midler, der importeres og anvendes uden at disse er godkendt af Miljøstyrelsen, dels midler, der tidligere har været godkendt, men nu.er forbudte at anvende.[note 1]

Under kampagnen blev 6 store landbrug i Storstrøms amt besøgt. Der blev ikke konstateret overtrædelser i forbindelse hermed.

4.3.4 Aktivstoffer i bekæmpelsesmidler

Hvert år udtager Kemikalieinspektionen en række prøver af bekæmpelsesmidler, der på Danmarks Miljøundersøgelser analyseres for overensstemmelse med det deklarerede indhold af aktivstof, det vil sige tolerancetærsklen anført i bekendtgørelse om bekæmpelsesmidler, § 11.

20 produkter analyseret - 7 overtrædelser

I 1998 blev der foretaget analyser af alle midler indeholdende aktivstofferne triflusulfuron-methyl, 2,2-dibrom-2-cyanoacetamid, tau-fluvalinat, tebuconazol, clorothalonil og dimethoat (i alt 20 produkter). I syv tilfælde viste analysen et indhold, der ikke var i overensstemmelse med de accepterede tolerancer. I to tilfælde viste analyserne for højt indhold af aktivstof, i fire tilfælde viste de for lavt indhold og i et enkelt tilfælde bevirkede uhensigtsmæssig opbevaring af produktet i salgsleddet, at koncentrationen af aktivstof i produktet var inhomogent.

Opfølgningen af overtrædelserne var ikke afsluttet ved redaktionens afslutning.

Særskilt publikation udgives senere på året (1)[note 2]

4.3.5  Salg af forbudte bekæmpelsesmidler

Kemikalieinspektionen foretager hvert år handelskontrol hos forhandlere af bekæmpelsesmidler. Kontrollen har også i 1998 fokuseret på en eventuel handel med forbudte bekæmpelsesmidler. Inspektionen besøgte i 1998 i forbindelse med denne kontrol 173 forhandlere, typisk korn- og foderstofkompagnier o.lign.

I 24 tilfælde konstaterede inspektionen besiddelse af midler, der ikke lovligt må sælges. 23 af disse sager blev afsluttet med fremsendelse af dokumentation for midlernes lovlige destruktion. I et tilfælde har inspektionen ikke modtaget den påkrævede dokumentation. Denne sag er nu overdraget til anklagemyndigheden med indstilling om bødestraf.

Kemikalieinspektionen fortsætter denne kontrol i 1999.

4.3.6 Kontrol med batterier og akkumulatorer.

I Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 966 af 13. december 1993 om visse batterier og akkumulatorer, der indeholder farlige stoffer er der dels en grænseværdi for kviksølvindhold i alkali-mangan-batterier og dels krav om speciel mærkning af batterier og akkumulatorer, der indeholder kviksølv, cadmium eller bly.

Under kampagnen blev der til kviksølvanalyse udtaget 16 batterier. Batterierne blev analyseret på Force-instituttet, og der blev ikke fundet overtrædelser.

Under kampagnen er også et stort antal produkter indenfor kategorierne legetøj, værktøj, husholdningsmaskiner, personlig pleje med mere blevet vurderet. De fleste er vurderet i de forretninger, der er besøgt i forbindelse med kampagnen, men et mindre antal er udtaget som prøver til nærmere undersøgelse. Sagsbehandlingen var ikke afsluttet ved redaktionens afslutning.

 

4.3.7 Arsen i imprægneret træ

I første halvdel af 90´erne blev det forbudt at anvende arsenholdige produkter til trykimprægnering af træ fordi det arsenimprægnerede træ udgjorde både et sundheds- og et miljømæssigt problem. Da arsenholdige imprægneringsmidler stadigt kan anvendes i en række af vore nabolande og importeret træ derfor kan indeholde arsen blev det i Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 811 af 30. oktober 1997 bestemt, at import, salg, eksport og anvendelse af træ imprægneret med arsenholdige produkter ikke er tilladt. Med henblik på kontrol med denne bestemmelse blev der i 1998 udtaget 13 prøver af trykimprægneret træ i form af trælast eller færdigvarer. Prøverne er analyseret på Dansk Teknologisk Institut. Vurdering og sagsbehandling af resultaterne vil ske i 1999.

4.3.8 Mærkning af kosmetik

Fra den 1. januar 1998 skal kosmetiske produkter være mærket med en indholdsdeklaration. For at kontrollere om mærkningen blev overholdt besøgte Kemikalieinspektionen i maj og juni måned 41 forskellige forretninger.

Nye produkter mærkes med indholdsdeklaration

Det generelle indtryk var,at nyhjemkomne produkter var mærket med indholdsdeklaration. Både importører, producenter og detailforretninger gav udtryk for, at de var bekendt med de nye regler.

Kemikalieinspektionen fandt dog 50 produkter uden indholdsdeklaration fordelt på 15 forretninger. Langt de fleste af disse produkter var restpartier eller produkter, der var opkøbt billigt af forretningen med henblik på hurtig salg.

Forretningerne blev påbudt øjeblikkeligt at ophøre med salg af produkterne til mærkningen var bragt i orden. Ved den efterfølgende kontrol af om påbudet var blevet fulgt havde 2 forretninger ikke fjernet de pågældende produkter. Forretningerne blev politianmeldt for overtrædelse af bekendtgørelsen med krav om bødestraf.

Kemikalieinspektionen vil i forbindelse med andre kampagner indenfor området kontrollere om produkterne er forsynet med den lovpligtige indholdsdeklaration.

4.3.9 Børnekosmetik

49 produkter kontrolleret

Kosmetik, der sælges som legetøj til børn, skal overholde såvel kravene til kosmetiske produkter som til legetøj. Kemikalieinspektionen har kontrolleret i alt 49 produkter.

En del af produkterne har været undersøgt hos Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) for deres indhold af organiske farvestoffer og indhold af konserveringsstoffer. Særskilt rapport for denne del af kampagnen er publiceret (2)

En del af produkterne er på Force-instituttet blevet undersøgt for migration i henhold til EN71-3: 1994 [note3]. De 39 delprøver af kosmetik overholdt alle standarden.

Kampagnen fortsætter i 1999.

4.3.10 Kontrol med steroidhormoner i hudcremer

Siden sagen om hudcremen "Skin Cap", som ved analyse i 1997 viste sig at indeholde ulovlige steroidhormoner, har Miljøstyrelsen fået en række henvendelser fra læger og patienter om hudcremer med "fantastiske" effekter. Kemikalieinspektionen udtog 10 af disse cremer til kontrolanalyse for indhold af steroidhormoner. Analyserne blev foretaget på Beredskabsstyrelsens Kemiske Laboratorium.

Hudcreme med steroidhormoner afsløret

Resultaterne af analysen viste, at hudcremen "Psorial" indeholdt steroidhormonerne triamcinoloacetonid og halcinonid. "Psorial" var blevet importeret af psoriasispatienter på Bornholm fra et postordrefima i Sverige. Miljøstyrelsen standsede importen til Bornholm og udsendte en advarsel via pressen om ikke at anvende hudcremen, da ukontrolleret brug kan give alvorlige skadevirkninger. De svenske myndigheder blev orienteret, og politianmeldte efterfølgende det svenske firma.

Fortsat kontrol i 1999

De resterende ni hudcremer indeholdt ikke steroidhormoner. Kemikalieinspektionen vil i 1999 kontrollere endnu en række hudcremer med "fantastiske" effekter.

4.3.11 Kontrol med indholdsdeklaration på øjenskygger

5 produkter uden korrekt mærkning

16 øjenskygge-produkter - fordelt på 13 forskellige producenter - blev udtaget og kontrolleret for indholdsdeklaration. En enkelt prøve var ikke påført fabrikationsnummer. Fire produkter havde ikke en deklaration der var synlig i købssituationen. På et af produkterne var deklaration bagved den påklistrede stregkodeetiket. For to af produkterne har Kemikalieinspektionen fået tilsendt foldere, som indeholder deklaration for de to produkter, Der var ingen henvisning eller symbol på produkterne til en sådan folder. Det fjerde produkt havde en henvisning svarende til symbolet i kosmetikbekendtgørelsen. Miljøstyrelsen er af den helt klare opfattelse, at produkterne skal være forsynet med en deklaration på produktet, som er synlig og tilgængelig i købsøjeblikket, hvilket firmaerne er blevet bedt om at sørge for.

Fremtidig kontrol på området vil være at kontrollere at også fysisk små kosmetikprodukter, som f.eks. øjenblyanter, er forsynet med deklaration.

4.3.12 Kontrol med indholdsdeklaration på oxidationshårfarver

Godt 15% af hårfarverne var ikke deklareret

Formålet med kampagnen var at undersøge, om oxidationshårfarver til professionel brug var forsynet med indholdsdeklaration. Der blev udtaget 89 prøver ved besøg hos 19 producenter/ distributører af oxidationshårfarver til frisører. Der blev nedlagt salgsforbud mod 15 af de udtagne prøver svarende til 16,8%, da de ikke var forsynet med deklaration.

Kampagnen fortsætter i 1999.

4.3.13 Kontrol med indholdsstoffer i modellervoks

Legetøj må ikke indeholde farlige stoffer eller blandinger af stoffer i mængder, som vurderes at udgøre en sundhedsfare for børn. Farlige stoffer defineres i direktiv 67/548 og 88/379/EØF (dvs. stoffer på listen over farlige stoffer eller stoffer, som producenten eller importøren selv har vurderet som farlige).

I december 1997 udtog Kemikalieinspektionen 21 typer modellervoks i 7 forretninger fra i alt 9 importører/producenter. Importørerne/ producenterne blev anmodet om dokumentation for overholdelse af legetøjsstandarden EN71-3 (migration af særlige stoffer), samt om at oplyse hvilke indholdsstoffer der indgik i de enkelte produkter.

21 typer modellervoks analyseret for indhold af formaldehyd

De 21 typer modellervoks blev af Danmarks Miljøundersøgelser analyseret for indhold af formaldehyd (konserveringsmiddel). Analysen viste, at to af de undersøgte prøver indeholdt formaldehyd/ formaldehyddonor og at tre af prøverne muligvis indeholdt formaldehyd. I samtlige tilfælde var der tale om et formaldehydindhold på 0,003 % eller derunder. På denne baggrund greb Kemikalieinspektionen ikke ind overfor produkterne.

Importørerne af modellervoksen har generelt på anmodning indsendt dokumentation for overholdelse af legetøjsstandarden EN71-3. For knap halvdelen af de udtagne prøver har det ikke været muligt for de danske importører at indhente oplysninger om produkternes sammensætning. Importørerne er kun sjældent i besiddelse af sådanne oplysninger, men må indhente dem enten hos leverandør i andet EU-land eller via denne hos producent i eller udenfor EU. Leverandørerne og producenterne kan/vil ikke i alle tilfælde levere oplysningerne. Kemikalieinspektionen har informeret Forbrugerstyrelsen om dette, og vil i 1999 rette henvendelse til de respektive medlemslandes produktsikkerhedsmyndigheder og bede dem anmode om oplysningerne hos de pågældende producenter/leverandører.

Kemikalieinspektionen vil i 1999 fortsætte den skærpede kontrol med kemiske stoffer i legetøj, herunder prioritere farvekridt og kemisk legetøj.

4.4 Indberetninger

Godt 10% flere indberetninger end sidste år

Inspektionen har i 1998 modtaget 253 indberetninger. Det svarer til godt 10 procent flere end i 1997 og ca. 60 % flere end i 1996.

Prøver til analyse

Kemikalieinspektionen har i forbindelse med fem indberetninger udtaget prøver til analyse.

Følgende produkter blev analyseret for indhold af opløsningsmiddel: et rengøringsmiddel i forbindelse med en personskade, fem rengøringsmidler, i forbindelse med et kemikalielager og seks malinger, i forbindelse med brand i et kemikalielager. Alle malingerne og et af de fem rengøringsmidler fra kemikalielageret indeholdt opløsningsmidler over klassificeringsgrænsen. Produkterne var ikke faremærkede. Firmaet med malingerne er blevet politianmeldt.

En prøve af bejdset såsæd blev analyseret for indhold af kviksølvforbindelser. Såsæden indeholdt en ulovlig kviksølvforbindelse, og landmanden blev anmeldt til politiet.

Et parallelimporteret bekæmpelsesmiddel blev analyseret for overensstemmelse med godkendelsen for det originale produkt. Sagen var ikke færdigbehandlet ved redaktionens afslutning.

Ved indberetninger om nikkelafgivelse har Kemikalieinspektionen testet de indsendte genstande for frigivelse af nikkel.

Tabel 6: Indberetninger 1998, fordelt på bekendtgørelser. Tallene i parentes er antal indberetninger 1997/1996.

       
Bekendtgørelse Antal Procentvis
fordeling**
         
Klassificering
og mærkning

85

(91/57 )

33,6

(40,6/44,9)

         
Kosmetik

73

(50/7)

28,9

(22,3/5,5)

         
Bekæmpelsesmidler

48

(33/28)

19,0

(14,7/22,0)

         
Nikkel

19

(21/12)

7,5

(9,4/9,4)

         
Legetøj

16 

(19/12)

6,3

(8,5/9,4)

         
Øvrige*

12

(10/5)

4,7

(4,5/4,0)

         
I alt

253

(224/127)

100,0

(100,0/99,9)

         

*Gruppen "Øvrige" varierer år for år. I 1998 omfatter "Øvrige" creosot, ozonlagsnedbrydende stoffer, giftregler samt produktsikkerhed. I 1997 omfattede gruppen creosot, ozonlagsnedbrydende stoffer, udførsel/indførsel af visse farlige kemikalier samt reglerne om overfladeaktive stoffers nedbrydelighed i vaske- og rengøringsmidler.

**Afrundede tal

I lighed med de foregående år handler den største gruppe indberetninger om klassificering og mærkning af kemiske stoffer og produkter.

Flere indberetninger om kosmetiske produkter

Den store opmærksomhed om kosmetiske produkter generelt, Kemikalieinspektionens kampagner i 1998 samt inspektionens advarsler om ulovlige kosmetiske produkter har været med til at bringe antallet af indberetninger om kosmetiske produkter op på det højeste antal i de sidste tre år.

Stigningen i antallet af indberetninger om bekæmpelsesmidler skyldes primært, at kommunerne har indberettet en række ulovlige anvendelser af bekæmpelsesmidler.

Antallet af indberetninger om nikkel og om legetøj har kun varieret lidt i de sidste tre år.

Tabel 7: Indberetninger indkommet i 1998, fordelt på indberetter. Tallene for 1997/1996 i parentes.

         
Indberetter

Antal

Procentvis fordeling*

         
Privatperson

59

(48/20)

23,3

(21,4/15,7)
         
Kemikalieinspektionen**

43

(64/19)

17,0

(28,6/14,9)
         
Forbrugerstyrelsen

27

(13/17)

10,7

(5,8/13,4)
         
Kommunerne

20

(3/10)

7,9

(1,3/7,9)
         
Arbejdstilsynet/BST

23

(13/12)***

9,0

(5,8/9,4)***
         
Konkurrent

18

(29/36)

7,1

(12,9/28,4)
         
Sundhedspersonale/
Lægemiddelstyrelsen/
Giftinformations-centralen/

11*

4,3

         
Andre myndigheder

19*

7,5

         
Pressen

9 *

3,6

         
Forbrugergrupper

9*

3,6

         
Brancheforeninger/
konsulenter

9*

3,6

         
Andet land

3*

1,2

         
Andre

3*

1,2

         
I alt

253

(224/127)

100,0

(99,9/100,7)
       

* I 1997 og 1996 blev indberettere fra disse grupper fordelt på to grupper, "Læger " og "Øvrige", hvor de i år er udspecificeret i syv grupper. Procentvis fordeling for 1996 og 1997 foreligger derfor ikke.

** Her er tale om overtrædelser, som Kemikalieinspektionen selv konstaterer, f.eks. ved tilsyn i forretninger.

***Tallene for den procentvise fordeling i 1997/96 omfatter ikke indberetninger fra BST, da BST dengang blev medtaget under "Øvrige".

Stigningen i antallet af indberetninger fra privatpersoner skyldes blandt andet den fortsatte store opmærksomhed i offentligheden om kemiske stoffer og især om kemiske produkter generelt. En anden årsag er Kemitelefonen, der har været med til at synliggøre, at borgerne kan indberette kemiske produkter m.v. til inspektionen. En række indberetninger er kommet efter forudgående henvendelse til Kemitelefonen.

I de 43 sager, hvor Kemikalieinspektionen står som indberetter, er der tale om, at Kemikalieinspektionen uafhængigt af kampagner og indkomne indberetninger tager sager op.

Forbrugerstyrelsen tegner sig for stadig flere indberetninger. Også antallet af indberetninger fra kommunerne og fra Arbejdstilsynet er steget i 1998. Antallet af indberetninger fra konkurrerende firmaer er faldet kraftigt.

 

[note1] Miljø- og Energiministeriets bekendtgørelse nr. 673 af 20. august 1997 om helt eller delvist forbud mod visse bekæmpelsesmidler.

[note2] Nummeret henviser til listen over publikationer (bilag 1)

[note3] DS/EN71-3 Legetøj. Sikkerhedskrav, Del 3: migration af særlige stoffer.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]