Miljøstyrelsens kemikalieinspektion 1998
5. Forfølgelse af overtrædelser
Nedenstående tabel viser, hvordan Kemikalieinspektionen afsluttede
indberetningssagerne i 1998.
Afsluttede sager i 1998 kan være startet i 1997 eller 1998, hvorfor antallet af
afsluttede indberetningssager i 1998 ikke er lig med antallet af indberetninger 1998.
Tabel 8: Afsluttede indberetningssager i 1998, fordelt efter afslutningsform (
1997-tal i parentes)
|
|
Afslutningsform |
Antal |
|
|
ingen overtrædelser |
80* |
Henstilling |
49 (133) |
Påbud |
14 (44) |
påbud + forbud mod markedsføring |
29 (66) |
overdraget til anklagemyndigheden** |
32 (64) |
|
|
anden afslutning*** |
13 (28) |
|
|
* ikke opgjort i 1997
**omfatter både overtrædelser konstateret ved indberetninger og ved kampagner.
Henstillinger, påbud m.v. givet i forbindelse med kampagner er ikke medtaget i tabellen,
men fremgår under beskrivelserne af de enkelte kampagner, se afsnit 4.3.
***Kan f.eks. være videresendt til anden myndighed i Danmark eller udlandet (ikke
anklagemyndighed) eller sager afsluttet med pressemeddelelse.
De 80 indberetninger, hvor der ikke var overtrædelser af kemikalielovgivningen,
fordeler sig på emnerne kosmetiske produkter, klassificering og mærkning af kemiske
produkter, legetøj, nikkelafgivelse fra metalgenstande i tøj m.v., creosot og
bekæmpelsesmidler.
Hovedparten af henstillingerne er givet i sager om mærkning af kemiske stoffer og
produkter og i sager om nikkelfrigivelse.
Påbudene er givet i sager om nikkel, om bekæmpelsesmidler, og i sager om
klassificering og mærkning, kosmetik samt creosot.
Hovedparten af påbudene + forbud mod markedsføring er nedlagt i sager om
klassificering og mærkning af kemiske stoffer og produkter , om nikkel samt i sager om
deklaration på kosmetiske produkter.
De 32 sager, der er indbragt for anklagemyndigheden, fordeler sig for størstedelens
vedkommende på sager om bekæmpelsesmidler, mærkning af kemiske produkter samt
overtrædelse af nikkelbekendtgørelsen. De øvrige indbragte sager drejer sig om
mangelfuld mærkning af kosmetiske produkter, ulovligt salg af fosforholdig gødning med
indhold af cadmium, ulovlig markedsføring af kemiske produkter samt mangelfuld mærkning
af batteripakninger.
Kemikalieinspektionen havde pr. 31. december 1998 desuden 30 endnu ikke afgjorte sager
indbragt for anklagemyndigheden. 22 af dem er startet i 1998.
Der har i 1998 været et stort fald i antallet af overtrædelser. En vigtig del af
forklaringen er, at der er konstateret færre overtrædelser i 1998-kampagnerne end i
1997-kampagnerne.
Tabel 9: Udviklingen i bødestørrelser 1990-98
Perioder |
Antal
sager |
Tabte
sager* |
Ad-
varsler** |
Mindre
end eller
lig med
5.000 kr. |
>5.000 kr.
<50.000
kr. |
Større end
eller lig
med
50.000 kr. |
1/10 1990-
30/9 1991 |
11 |
- |
- |
5 |
5 |
1 |
1/10 1991
-30/9 1992 |
16 |
- |
- |
12 |
3 |
1 |
1/10 1992
-30/9 1993 |
10 |
- |
- |
6 |
3 |
1 |
1/10 1993
-30/9 1994 |
12 |
- |
- |
8 |
4 |
- |
1/10 1994
-31/12 1995 |
7 |
- |
- |
5 |
2 |
- |
1996 |
8 |
- |
- |
1 |
7 |
- |
1997 |
35 |
4 |
- |
18 |
11 |
2 |
1998 |
24 |
- |
1 |
7 |
13 |
3 |
Total |
123 |
4 |
1 |
62 |
48 |
8 |
*) ikke opgjort i årene 1990-96
**) ikke opgjort i årene 1990-97
Godt halvdelen af bøderne i 1998 var på over 5000 kr. Da godt halvdelen af bøderne
de foregående år var på 5000 kr. eller derunder er der en udvikling i gang mod lidt
større bøder. Næsten alle dommene med høje bødestørrelser er sager om salg og
opbevaring af ulovlige bekæmpelsesmidler.
Et højere sanktionsniveau, herunder såvel konfiskationspåstandene som
bødefastsættelsen er fortsat en opgave, som Kemikalieinspek-tionen vil arbejde for.
Konfiskationspåstande, der svarer til overtræderens reelle fortjeneste ved den
strafbare handling samt høje bøder, skal sikre, at det økonomisk ikke kan betale sig at
overtræde kemikalieloven. I 1998 blev der ved retten idømt konfiskation og fastsat høje
bøder i 3 sager.
3 sager med høje bøder
I den ene sag, hvor en landmand ulovligt havde solgt, importeret og anvendt 31.270 l/kg
bekæmpelsesmidler, blev et beløb på 300.000 kr. konfiskeret svarende til landmandens
fortjeneste ved overtrædelsen. Bøde blev i henhold til gældende praksis fastsat til ¼
af konfiskationsbeløbet - 75.000 kr.
I den anden sag, hvor et selskab i 10 måneder havde solgt bekæmpelsesmidler i strid
med kemikalieloven, blev et beløb på 558.140 kr. konfiskeret. Dette svarede til
selskabets udbytte ved den strafbare handling. Bøden blev fastsat til 90.000 kr., hvilket
svarer til 1/6 af det konfiskerede beløb og som derfor afviger fra gældende praksis, som
er ¼ af det konfiskerede beløb . Årsagen til den lave bøde i forhold til
konfiskationsbeløbet blev af retten begrundet med formidlende omstændigheder i den
konkrete sag. Det havde således ikke været umuligt at opnå tilladelse til salget, hvis
der havde været ansøgt herom. Dertil kom at virksomheden i den konkrete situation havde
haft en rimelig forventning om, at der på et tidspunkt ville kunne opnås tilladelse.
I den sidste sag havde et selskab i en periode på knap 4 år anvendt
bekæmpelsesmidler i strid med kemikalieloven. Retten fastsatte konfiskationsbeløbet til
400.000 kr. og bøden til 50.000 kr. Byretsdommen er anket til landsretten med påstand om
højere konfiskationsbeløb og højere bøde.
|