Rapport om miljøkontrollen i kommunerne
i lyset af at staten overtager levnedsmiddelkontrollen
Bilag 1
Kommissorium for udvalget om den fremtidige organisering af den kommunale miljøkontrol
1. Baggrund
Folketinget vedtog i juni 1998 forslag til en ny fødevarelov. Loven
indebærer, at fødevarekontrollen skal overflyttes fra kommunerne
til staten. Denne kontrolfunktion varetages i dag af de i alt 32 kommunale miljø-
og levnedsmiddelkontrolenheder (MLK).
Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til fødevareloven,
at der efter lovens vedtagelse skal iværksættes et udvalgsarbejde,
der skal belyse konsekvenserne for den kommunale miljøkontrol af en ændret
kontrolstruktur på levnedsmiddelområdet. Herudover skal der nedsættes
et udvalg om den fremtidige indretning af statens levnedsmiddelkontrol.
Det blev i forbindelse med loven forudsat, at der som grundlag herfor iværksættes
en kortlægning af miljø- og levnedsmiddelkontrolenhederne. Kortlægningen
blev efter lovens vedtagelse iværksat som et fælles projekt mellem
Miljøstyrelsen og Veterinær- og Fødevaredirektoratet.
Resultatet af kortlægningen forelå i begyndelsen af september 1998.
I forbindelse med fødevareministerens og miljø- og
energiministerens besvarelse af spørgsmål under behandlingen af
lovforslaget fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg og
Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri lagde ministrene stor vægt
på, at den ændrede kontrolstruktur på fødevareområdet
ikke må medføre en forringelse af det kommunale miljøtilsyn.
Det fremgår videre af ministrenes svar til Folketinget, at den nye
kontrolstruktur på levnedsmiddelområdet først vil blive iværksat,
når der er sket en afklaring af varetagelsen af opgaverne på miljøområdet,
herunder i form af forslag til hvorledes opgaven fremover kan varetages.
2. Udvalgets opgaver
Miljø- og levnedsmiddelkontrolenhederne indgår i dag i et
betydeligt, men varierende omfang landet over i den kommunale miljøkontrol
såvel med laboratoriefunktioner som med tilsyn og sagsbehandling.
Udvalget skal redegøre for de krav til miljøkontrollen, som er
en forudsætning for varetagelsen af en fremtidig miljøkontrol på
et fagligt højt niveau.
Udvalget skal på den baggrund og i lyset af overflytningen af
levnedsmiddelkontrollen til staten samt den gennemførte kortlægning
m.v., vurdere fremtidige modeller og konsekvenserne heraf for miljøkontrollen.
Udvalget skal i videst muligt omfang inddrage resultaterne af det udvalgsarbejde
om den fremtidige organisering af miljøkontrollen, som er iværksat
i regi af Kommunernes Landsforening i september 1998, og som forudsættes
afsluttet i god tid inden årsskiftet 1998/1999, jf. landsforeningens
skrivelse af 3. september 1998 til kommunerne.
3. Udvalgets sammensætning m.v.
Udvalget sammensættes således:
- Miljøstyrelsen
- Kommunernes Landsforening
- MLK-Sammenslutningen
- Københavns Kommune
- Frederiksberg Kommune
Udvalget kan ad hoc inddrage andre myndigheder og organisationer i arbejdet,
hvis der viser sig behov for det. Udvalget kan nedsætte arbejdsgrupper
til afklaring af blandt andet faglige, praktiske, økonomiske og
personalemæssige spørgsmål. Arbejdsgruppernes sammensætning
og opgaver fastlægges af formanden i samråd med udvalget
Formandskabet varetages af Miljøstyrelsen. Sekretariatsfunktionen
varetages af Miljøstyrelsen med bistand fra Kommunernes Landsforening.
Udvalget kan i fornødent omgang inddrage bistand fra eksterne
konsulenter.
4. Tidsplan
Udvalget skal tilstræbe at afslutte sit arbejde senest den 31.
december 1998.
|