[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Rapport om miljøkontrollen i kommunerne i lyset af at staten overtager levnedsmiddelkontrollen

Bilag 1
Kommissorium for udvalget om den fremtidige organisering af den kommunale miljøkontrol

1. Baggrund

Folketinget vedtog i juni 1998 forslag til en ny fødevarelov. Loven indebærer, at fødevarekontrollen skal overflyttes fra kommunerne til staten. Denne kontrolfunktion varetages i dag af de i alt 32 kommunale miljø- og levnedsmiddelkontrolenheder (MLK).

Det fremgår af bemærkningerne til forslaget til fødevareloven, at der efter lovens vedtagelse skal iværksættes et udvalgsarbejde, der skal belyse konsekvenserne for den kommunale miljøkontrol af en ændret kontrolstruktur på levnedsmiddelområdet. Herudover skal der nedsættes et udvalg om den fremtidige indretning af statens levnedsmiddelkontrol.

Det blev i forbindelse med loven forudsat, at der som grundlag herfor iværksættes en kortlægning af miljø- og levnedsmiddelkontrolenhederne. Kortlægningen blev efter lovens vedtagelse iværksat som et fælles projekt mellem Miljøstyrelsen og Veterinær- og Fødevaredirektoratet. Resultatet af kortlægningen forelå i begyndelsen af september 1998.

I forbindelse med fødevareministerens og miljø- og energiministerens besvarelse af spørgsmål under behandlingen af lovforslaget fra Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg og Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri lagde ministrene stor vægt på, at den ændrede kontrolstruktur på fødevareområdet ikke må medføre en forringelse af det kommunale miljøtilsyn.

Det fremgår videre af ministrenes svar til Folketinget, at den nye kontrolstruktur på levnedsmiddelområdet først vil blive iværksat, når der er sket en afklaring af varetagelsen af opgaverne på miljøområdet, herunder i form af forslag til hvorledes opgaven fremover kan varetages.

2. Udvalgets opgaver

Miljø- og levnedsmiddelkontrolenhederne indgår i dag i et betydeligt, men varierende omfang landet over i den kommunale miljøkontrol såvel med laboratoriefunktioner som med tilsyn og sagsbehandling.

Udvalget skal redegøre for de krav til miljøkontrollen, som er en forudsætning for varetagelsen af en fremtidig miljøkontrol på et fagligt højt niveau.

Udvalget skal på den baggrund og i lyset af overflytningen af levnedsmiddelkontrollen til staten samt den gennemførte kortlægning m.v., vurdere fremtidige modeller og konsekvenserne heraf for miljøkontrollen. Udvalget skal i videst muligt omfang inddrage resultaterne af det udvalgsarbejde om den fremtidige organisering af miljøkontrollen, som er iværksat i regi af Kommunernes Landsforening i september 1998, og som forudsættes afsluttet i god tid inden årsskiftet 1998/1999, jf. landsforeningens skrivelse af 3. september 1998 til kommunerne.

3. Udvalgets sammensætning m.v.

Udvalget sammensættes således:

  • Miljøstyrelsen
  • Kommunernes Landsforening
  • MLK-Sammenslutningen
  • Københavns Kommune
  • Frederiksberg Kommune

Udvalget kan ad hoc inddrage andre myndigheder og organisationer i arbejdet, hvis der viser sig behov for det. Udvalget kan nedsætte arbejdsgrupper til afklaring af blandt andet faglige, praktiske, økonomiske og personalemæssige spørgsmål. Arbejdsgruppernes sammensætning og opgaver fastlægges af formanden i samråd med udvalget

Formandskabet varetages af Miljøstyrelsen. Sekretariatsfunktionen varetages af Miljøstyrelsen med bistand fra Kommunernes Landsforening.

Udvalget kan i fornødent omgang inddrage bistand fra eksterne konsulenter.

4. Tidsplan

Udvalget skal tilstræbe at afslutte sit arbejde senest den 31. december 1998.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]