[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Rapport om miljøkontrollen i kommunerne i lyset af at staten overtager levnedsmiddelkontrollen

5 Konsekvenserne for tilrettelæggelsen af miljøkontrollen

5.1 Udvalgets forudsætninger
5.2 Udvalgets overvejelser

 

5.1 Udvalgets forudsætninger

I forbindelse med udarbejdelsen og folketingsbehandlingen af forslaget til fødevarelov blev der ikke gennemført en nærmere analyse af lovforslagets konsekvenser for andre administrationsområder, herunder miljøkontrolområdet.

I undersøgelsen af miljø- og levnedsmiddelkontrolenhederne fra september 1998 (se bilag 3) er der foretaget en kortlægning af MLK-enhedernes opgaver og ressourcer. Der er i videst muligt omfang foretaget en opdeling på funktioner, medarbejdere, laboratoriefaciliteter m.v. og tilknytningen til henholdsvis miljø- og levnedsmiddelområdet. Udvalget har lagt denne undersøgelse til grund i forbindelse med drøftelserne af konsekvenserne af en ændret struktur.

En konsekvensvurdering vil dog for det første forudsætte en afklaring (bodeling) af det økonomiske mellemværende mellem kommunerne og staten (Fødevareministeriet). Kommunernes Landsforening har i brev af 11. december 1998 taget kontakt til Fødevareministeriet herom (bilag 9).

En konsekvensvurdering forudsætter, at der er truffet beslutning om, hvorledes udnyttelse af bygninger og inventar samt fordeling af medarbejdere skal ske. Ved afslutningen af udvalgets arbejde forelå der dog endnu ikke noget oplæg til forhandlingerne om opgørelsen af dette mellemværende, og bortset fra de vilkår for bodelingen der måtte følge af Det Udvidede Totalbalanceprincip (DUT), er rammerne for bodelingen således endnu ikke fastlagt.

Endelig vil det være væsentligt for vurderingen af konsekvenserne af en udskillelse af levnedsmiddelopgaverne, indenfor hvilke organisatoriske rammer kommunerne måtte ønske enten at videreføre, udbygge eller eventuelt indskrænke de kommunale samarbejder på miljøkontrolområdet. Også tidspunktet for gennemførelsen af den ændrede struktur må tages i betragtning.

For så vidt angår den fremtidige kommunale struktur er udvalget af Kommunerens Landsforening blevet orienteret om, at der landet over i varierende grad og under noget forskellige organisatoriske rammer foretages sonderinger mellem kommunerne om fremtidige samarbejdsmuligheder. På baggrund af de informationer, som er tilgået Kommunernes Landsforening, er der ikke ifølge landsforeningen på tidspunktet for udvalgets afslutning truffet endelig beslutning om nye fælleskommunale samarbejder om den fremtidige miljøkontrol og tidspunktet for gennemførelsen heraf.

Udvalget er desuden bekendt med, at det under Fødevareministeriet nedsatte udvalg om Veterinær- og Fødevaredirektoratets fremtidige regionale kontrolstruktur i december 1998 har afgivet rapport, og deri anbefalet, at den ændrede kontrolstruktur på levnedsmiddelområde træder i kraft den 1. januar år 2000. Anbefalingen bygger bl.a. på en forudsætning om, at der inden dette tidspunkt er sket en budget- og regnskabsmæssig adskillelse mellem miljø- og levnedsmiddelområdet, ligesom aftaler om alle elementer i bodelingen er indgået.

5.2 Udvalgets overvejelser

Udvalget har på denne baggrund koncentreret sine overvejelser om konsekvenserne for den kommunale miljøkontrolstruktur af en overflytningen af levnedsmiddelopgaverne til staten på et mere overordnet plan.

For så vidt angår de miljømæssige konsekvenser af den ændrede struktur på fødevareområdet er det forudsat, at overflytningen af levnedsmiddelkontrollen til staten ikke må betyde en forringelse af den kommunale miljøkontrol. Det er imidlertid udvalgets opfattelse, at en videreførelse af samarbejderne under de nuværende organisatoriske rammer efter overflytning af levnedsmiddelopgaverne til staten, ikke vil være optimal.

Hvis en forringelse skal undgås er en reorganisering nødvendig. Udvalget har ikke kunnet vurdere konsekvenserne heraf, men efter Kommunernes Landsforenings vurdering vil der i reorganiseringsperioden være betydelige negative konsekvenser for miljøkontrollen.

Udvalget har derfor peget på nogle overordnede modeller og de forudsætninger, hvorunder det skulle være muligt at fastholde og - for de kommuner der ønsker at gå videre - forbedre kvaliteten i miljøkontrolarbejdet. Konsekvenserne ved disse modeller kan på det foreliggende grundlag angives ved fordele og ulemper ved de forskellige modeller.

For så vidt angår de økonomiske/ administrative, personalemæssige og erhvervsmæssige konsekvenser har udvalget ikke haft mulighed for at vurdere disse spørgsmål. Dette skyldes først og fremmest, at den fremtidige struktur for den kommunale miljøkontrol og grundlaget herfor, bl.a. spørgsmålet om bodeling, endnu er uafklaret.

I overvejelserne herom indgår også spørgsmålet om, hvilke opgaver, der forudsættes løst eller med fordel vil kunne løses i fælleskommunalt regi. En nærmere analyse heraf er som nævnt igangsat i regi af Kommunernes Landsforening, men arbejdet er endnu ikke afsluttet ved færdiggørelsen af dette udvalgs rapport.

Udvalget skal på den baggrund anbefale, at der efter afklaringen af disse forhold foretages en nærmere vurdering af de økonomiske, administrative, personalemæssige og erhvervsmæssige konsekvenser for miljøkontrollen. Udvalget finder det naturligt, at vurderingen gennemføres ved medvirken af repræsentanter for de organisationer og myndigheder, der har deltaget i nærværende udvalgs arbejde.

Det bemærkes, at udvalget efter sit kommissorium ikke specifikt har haft til opgave at give en vurdering af, om forudsætningerne for iværksættelse af den ændret kontrolstruktur på miljøområdet vil være til stede den 1. januar 2000, som foreslået af det under Fødevareministeriet nedsatte udvalg. Den ændrede kontrolstruktur vil, som det fremgår af afsnit 1.1. blive iværksat, når der er sket en afklaring af varetagelsen af opgaverne på miljøområdet.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]