Rapport om miljøkontrollen i kommunerne
i lyset af at staten overtager levnedsmiddelkontrollen
Bilag 6
Opgaver i den gode kommunale tilsynsforvaltning
Den følgende beskrivelse forholder sig til hovedarbejdsområderne
inden for det kommunale miljøtilsyn. Beskrivelsen tager afsæt i såvel
kommunernes tilsynsforpligtelser efter miljøbeskyttelseslovgivningen som
de vejledninger Miljøstyrelsen har udsendt til udmøntning heraf,
herunder også de arbejdsredskaber, som går videre end
minimumskravene til miljøtilsynet.
Beskrivelsen er ikke fuldstændig i forhold til alle den gode
tilsynsforvaltnings opgaver. Hovedarbejdsområderne er kort beskrevet, og
der er henvist til de mest centrale af vejledningerne, men der er ikke tale om
nogen gentagelse af større dele af de anbefalinger, der i forvejen findes
her. Tilsvarende er der ikke henvist specifikt til kommunernes mere detaljerede
forpligtelser ifølge de enkelte bekendtgørelser og cirkulærer
efter miljøbeskyttelsesloven.
Beskrivelsen bevæger sig på et et højt fagligt niveau på
alle områder af miljøtilsynet. I praksis vil den enkelte miljøforvaltnings
aktivitetsniveau på de forskellige områder blive fastlagt med
udgangspunkt i karakteren af de lokale miljøproblemer i forhold til
hovedarbejdsområderne, erhvervstrukturen den lokale geografi.
Aktivitetsniveauet bestemmes desuden af det ambitionsniveau, der ønskes
politisk - minimumstilsyn eller det gode tilsyn.
Beskrivelsens formål er at tjene til inspiration for en prioritering
og videreudvikling af den lokale miljøtilsynsindsats..
1 Planlægning af tilsynsforvaltningsopgaven.
Det er erfaringsmæssigt af væsentlig betydning for en god
tilsynsforvaltning, at denne udøves på basis af en samlet, både
oversigtlig og på nogle punkter detailleret plan, der har været
behandlet og godkendt i kommunens politiske organer.
En sådan plan bør indeholde en gennemgang af alle i hvert fald
alle relevante dele af de nedenstående opgaver, samt normalt også en
række andre spørgsmål, såsom kommunens målsætninger
for udviklingen i kommunens miljø- og naturtilstand, Agenda 21-aktiviter,
grønne aktiviteter indenfor den kommunale forvaltning osv.
Som et led i miljøovervågningen indsamler den gode miljøtilsynsforvaltning
løbende data om miljøtilstanden i området. Der opstilles i
videst muligt omfang indikatorer for at vise udviklingen i miljøtilstanden
over tid. Kortlægning af mulige miljøparametre indgår heri.
På dette grundlag kan der f. eks. udarbejdes en miljøhandlingsplan
efter principperne beskrevet i Miljøstyrelsens vejledning herom nr. 6 fra
1993.
En sådan miljøhandlingsplan kan mest hensigstmæssigt
baseres på miljøindikatorer. Arbejdet med disse kan tage
udgangspunkt i Miljøstyrelsens ved ledning nr. 7 fra 1997 om lokale miljøindikatorer.
En kommunes miljøhandlingsplan vil tillige kunne indeholde en
handlingsplan for Agenda 21-aktiviteter i kommunen. Også af den grund
inddrages borgerne i området i diskussionen af miljøhandlingsplanerne.
Agenda 21-aktiviteter kan bl.a. omfatte affaldsgenanvendelse,
energibesparelser, flora- og faunabeskyttelse mv.
Miljøhandlingsplaner revideres samlet senest hvert 4. år mens
planens målopfyldelsesdel og handlingsdel revideres årligt.
2 Beredskab.
Tilsynsmyndigheden skal opretholde et beredskab i forbindelse med mistanke
eller konstatering af en forurening (drikkevand, vandløb osv.). I akutte
situationer skal der i løbet af kort tid:
- udtages prøver til analyse
- vurderes hvilke analyser, der skal udføres
- foretages vurdering og tolkning af analyseresultater
- opspores kilder
- iværksættes modforholdsregler
3 Godkendelser og tilladelser til virksomheder
Forvaltningen indgår dialog med alle virksomheder om renere teknologi,
miljøstyring etc. - så vidt muligt inden ansøgning om
godkendelse bliver indsendt.
Forvaltningen kræver ved alle ansøgninger om godkendelse, at
virksomhederne udarbejder detaljerede tekniske og økonomiske redegørelser
om muligheden for at anvende renere teknologi.
Forvaltningen har udarbejdet en fast procedure vedr. promovering af renere
teknologi.
I alle godkendelsessager indgår vejledning og drøftelser om
renere teknologi og energi-/ressourcebesparelser.
Forvaltningen anvender i alle godkendelsessituationer værktøjer
til opsamling af data fra flere virksomheder, f.eks. miljødata, vilkår
etc.
Alle vilkår i godkendelser er forinden underkastet en kvalitetskontrol
til sikring af, at vilkårene er entydige, klare og administrerbare i
relation til overholdelse og evt. overskridelse. Godkendelserne indeholder i
videst muligt omfang også vilkår om målinger ved egenkontrol
og stikprøvekontrol.
Så vidt muligt indeholder alle godkendelser vilkår om renere
teknologiløsninger. Ved fastsættelsen af renere teknologi vilkår
vurderes den pågældende teknologis påvirkning af hele
stofkredsløbet.
Alle godkendelser indeholder desuden en redegørelse om
virksomhedernes affaldsforhold. Der stilles desuden vilkår om opbevaring
og håndtering af affald på selve virksomheden.
Godkendelser udarbejdes inden for ½ år fra modtagelse af ansøgningen.
4 Tilsyn med virksomheder.
Forvaltningen fører tilsyn med industrivirksomheder m. v. efter
principperne i Miljøstyrelsens vejledning nr. 3 fra 1995 om Tilsyn med
virksomheder.
Det vil sige, at der føres et aktivt tilsyn på baggrund af en
samlet planlægning, der tager udgangspunkt i dels en detailleret viden om
kommunens virksomheders miljøforhold, herunder affaldsfrembringelse og de
særlige bekendtgørelser, der måtte gælde for den
enkelte virksomhed, og dels en analyse af, hvor tilsynsressourcerne anvendes
mest effektivt (hhv. på virksomheder, der har særlige kontrolbehov
og virksomheder der har særlige miljømæssige påvirknings/udvik-lingspotentialer).
Tilsynsfrekvenserne tilpasses således de enkelte virksomheders behov, men
baserer sig dog som minimum på de mellem miljø- og energiministeren
og KL aftalte minimumsfrekvenser, jvf aftale herom af december 1996.
Tilsynet gennemføres i overensstemmelse med en løbende
prioriteret og fastlagt tilsynsplan for hele ansvarsområdet samt en plan
for den enkelte virksomhed, hvori bl.a. tilsynshyppigheden er fastlagt. Tilsynet
påser med udgangspunkt i evt. målinger og analyseresultater om påbud
og vilkår i godkendelserne er overholdt.
Konstateres der overtrædelser af miljølovgivningen iværksætter
forvaltningen de nødvendige håndhævelsesinitiativer i
overensstemmelser med Miljøstyrelsens vejledning nr. 12, 1992 om håndhævelse
af miljøbeskyttelsesloven.
Forvaltningen informerer om anmeldeordningen for anden virksomhed end
listevirksomhed.
Forvaltningen foretager en kortlægning af alle forureningskilder i
lokalområdet og påser at bestemmelserne i miljøbeskyttelsesloven
bliver overholdt. Hvor dette ikke er tilfældet griber forvaltningen ind
med påbud og vilkår for fortsat drift.
Forvaltningen indgår dialog om renere teknologi med alle relevante
virksomheder i området.
Alle relevante virksomheder vejledes løbende om renere teknologi og
energi-/ressourcebesparelser. Vejledningen om renere teknologi og
ressourcebesparelser tager udgangspunkt i de pågældende teknologiers
påvirkning af hele stofkredsløbet.
Vejledningen på renere teknologi området vil på sigt også
omfatte produktdimensionen således, at virksomhederne også vejledes
om mulighederne for at forbedre deres produkters miljøegenskaber fra
vugge til grav.
Forvaltningen afholder informationsmøder om renere teknologi og
arrangerer eller deltager i branchespecifikke kampagner.
Forvaltningen indgår dialog med virksomhederne om affaldsminimering og
øget affaldsgenanvendelse i overensstemmelse med Miljøstyrelsens
vejledning nr. 4, 1994 om bortskaffelse, planlægning og registrering af
affald. Forvaltningen udarbejder regulativer for indsamling og anvisning af
affald og fører tilsyn med, at virksomhedernes affald håndteres på
forsvarlig måde i overenstemmelse med disse.
Forvaltningen udarbejder og vedligeholder en forskrift for opbevaring og håndtering
af farligt affald.
Som fast procedure i tilsyns- (og godkendelses)arbejdet indgår dialog
med virksomheden om miljøledelse.
Forvaltningen etablerer og vedligeholder arbejdsgrupper og netværk for
virksomhederne om miljøledelse.
Forvaltningen arbejder målrettet med listevirksomhederne om
certificering.
Alle grønne regnskaber fra virksomhederne gennemlæses og
kommenteres.
5 Tilsyn med landbrug.
Omfanget af tilsynet med landbrug fremgår af Vejledning nr. 3 fra Miljøstyrelsen
af 1994 om tilsyn med landbrug og omfatter tilsyn på følgende områder:
Husdyrhold, anvendelse af slam, spildevand og kompost til jordbrugsformål,
egen vandforsyning på landbrugsejendomme, forbud mod halmafbrænding,
olietanke og oplag af olie og benzin, opbevaring og anvendelse af sprøjtemidler
samt opbevaring af kunstgødning, afløbsforhold for spildevand,
dyrkningsfrie bræmmer langs kommunale og private vandløb, håndtering
af affald m.v.
For så vidt angår husdyrhold indgår bl.a. tilsyn med
overholdelse af regler om opbevaringskapacitet, udbringningstidspunkter for
husdyrgødning og det lovlige antal dyr på ejendommen. Der indgår
endvidere tilsyn med overholdelse af regler om indretning, drift og beliggenhed
af stalde og gødningsopbevaringsanlæg, herunder gylleanlæg
m.v. Hvert 10. år gennemfører kommunerne håndhævelse på
baggrund af rapporter fra den særlige autoriserede kontrol, som
gyllebeholdere skal underkastes.
For så vidt angår affaldsprodukter til jordbrugsformål
indgår bl.a. tilsyn med opbevaring af affaldsprodukter (bortset fra
opbevaringskapacitet for kommunalt spildevandsslam), brugers anvendelse af
affaldsprodukter, samt reglerne om jordkvalitetskriterier.
Det fremgår endvidere af Vejledning nr. 3, at håndhævelse
af de regler, der er fastsat på de nævnte områder, sker i
henhold til de love, hvori reglerne er hjemlet, og der henvises endvidere til
Miljøstyrelsens Vejledning om håndhævelse af miljøbeskyttelsesloven.
Denne omhandler bl.a. administrativ håndhævelse (herunder meddelelse
af henstillinger, påbud/forbud, indskærpelser mv.) og
politianmeldelse.
Tilsynet med landbrug er omfattet af aftalen mellem Miljø- og
Energiministeren og Kommunernes Landsforening af december 1996 vedrørende
det kommunale miljøtilsyn, bl.a. vedrørende tilsynsfrekvenser,
hvilket indebærer at minimum 50% af landbrugene tilses i løbet af 3
år.
Af hensyn til tilsynet med lovlig opbevaring af husdyrgødning og
kompost, flydelag på gyllebeholdere, antallet af dyr på ejendommen
m.v. vil et hyppigere tilsyn, f.eks. et årligt tilsyn, være
velbegrundet.
Tilsynet omfatter endvidere dialog med landbruget om renere teknologi og
miljø- og ressourcestyring.
Forvaltningen arbejder målrettet med landbruget om miljøvenlig
og økologisk produktion.
Alle tilsynsbesøg afsluttes med en tilsynsrapport med kopi til
virksomheden.
6 Tilsyn med privat vandforsyning
Forvaltningen fører regelmæssigt tilsyn med alle almene og
ikke-almene vandforsyningsanlæg efter Miljøstyrelsens vejledninger
nr. 3, 1990 om vandkvalitet og tilsyn med vandforsyningsanlæg, og nr. 2,
1997 om boringskontrol på vandværker.
Forvaltningen iværksætter undersøgelser ved mistanke om
og ved konstaterede forureningsproblemer.
Alle tilsyn afsluttes med en tilsynsrapport.
Evt. håndhævelse følger en fastlagt procedure.
Forvaltningen gennemfører kampagner om relevante emner, herunder:
- vandbesparelser,
- forsegling af nedlagte boringer/brønde,
- sprøjtefri områder i landbruget
- sprøjtefri private haver
7 Tilsyn med badevand
Forvaltningen fører tilsyn med kvaliteten af badevand og udtager prøver
heraf til målinger i overensstemmelse med reglerne herom.
Forvaltningen fører tilsyn med svømmebade og foretager tilsyn
med den hygiejniske tilstand og med kvaliteten af bassinvandet.
Forvaltningen opsporer og afværger kilder til konstaterede
forureninger.
Handlingsplan for opnåelse/fastholdelse af tilfredsstillende
badevandskvalitet.
8 Tilsyn med udledning af spildevand
Tilsyn med private spildevandsanlæg gennemføres mindst hvert 5.
år.
Tilsyn med ejendomme med nedsivningsanlæg gennemføres mindst
hvert 5. år.
Tilsyn med ejendomme med samletanke gennemføres mindst hvert 5. år.
Tilsyn med enkeltudledninger til recipient gennemføres mindst hvert
5. år.
Alle olieudskillere funktionsprøves senest hvert 5. år.
Forvaltningen foretager metodisk kildeopsporing for f.eks. tungmetaller.
Forvaltningen foretager rutinemæssige stikprøver på
liste-/anmelde- og branchevirksomheder med udledning af procesvand til offentlig
kloak.
Alle tilsyn afsluttes med tilsynsrapport og EDB registrering.
Forvaltningen fører elektronisk register over meddelte tilladelser
med oplysninger om kontrolkrav, herunder krav til udledte/afledte mængder.
Ligeledes foretages en elektronisk registrering af kloaknettet.
Forvaltningen gennemfører branchespecifikke kampagner.
Forvaltningen gennemfører kampagner mod specifikke udledere ell.
stoffer.
Der udarbejdes og udsendes informationsmateriale/pjecer til udledere.
Der udarbejdes vejledning i drift og vedligeholdelse af olieudskillere.
Alle spildevandstilladelser revideres efter en fastlagt plan.
Alle nedsivningsanlæg og enkeltudledninger kortlægges løbende.
9 Tilsyn med jordforurening
Alle jordforureningssager, som ikke hører under amtskommunalt tilsyn,
opfølges af kommunalt tilsyn og om nødvendigt selvhjælpshandlinger.
Alle henvendelser om jordforurening i forbindelse med gravearbejde o.l. opfølges
indenfor 24 timer af tilsyn ved fremmøde på lokaliteten.
Alle tilsyn afsluttes med tilsynsrapport.
Kommunen bistår amtet med kortlægning af jordforurening.
Alle nedgravede olietanke under 6.000 liter etableret før 1. april
1970, sløjfes indenfor 5 år.
10 Tilsyn med vandløb
Forvaltningen udarbejder vandløbsregulativer.
Forvaltningen arbejder ud fra en løbende revideret plan på, at
målsatte vandløb opfylder den fastsatte målsætning for
vandløbet.
Tilsyn i oplandet tilrettelægges ud fra en vurdering af vandløbenes
sårbarhed og målsætning.
Forvaltningen arbejder målrettet på at reducere antallet af
overløb fra overløbsbygværker.
Forvaltningen gennemfører oplysningskampagner om skånsom vandløbsvedligeholdelse
mv. over for private vandløbsejere.
Forvaltningen gennemfører kampagner vedr. bræmmer og
ekstensiverede vandløbsnære arealer.
Forvaltningen udarbejder informationsmateriale til lodsejere og øvrige
borgere.
11 Gene- og klagesager
På baggrund af bl.a. forskrifter for værtshus- og
restaurationsstøj, ikke-erhvervsmæssigt dyrehold og erhvervsmæssig
tilberedning af madvarer, f.eks. grillbarer mv. samt miljølovgivningen i øvrigt
behandler forvaltningen klagesager fra borgenrne over gener mv.
Klagerne behandles i nødvendigt omfang ved fysiske
tilsynsbesigtelser, prøvetagning mv. Sagsbehandlingstiden er rimelig.
12 Borgeroplysning om miljøforhold.
Forvaltningen sørger for generel information til borgerne om god miljøpraksis.
Forvaltningen iværksætter kampagner om god miljøpraksis i
forhold til forbrug af energi og andre forsyningsprodukter, affaldshåndtering,
dyrkning af jord etc.
Forvaltningen arbejder målrettet med formidling omkring grønne
regnskaber.
Forvaltningen udarbejder periodisk - og på baggrund af bl.a. de grønne
regnskaber fra virksomhederne - en samlet fremstilling af miljøtilstanden
i området.
|