[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Kortlægning af papirpotentialet i kommunerne

Sammenfatning

Projektets formål er at gennemføre en kortlægning af papirpotentialet fra private husstande. Projektet skal bl.a. ses i forbindelse med regeringens affaldsplan 1998-2004, der indeholder en række initiativer, hvor ét af disse er rettet mod indsamling af papir fra private husstande. Den i affaldsplanen opstillede målsætning for indsamling af papir har medført et behov for at opdatere tidligere potentialeberegninger.

Projektet bygger på data hentet fra en række registranter, der udgives af brancheorganisationerne. Der er suppleret med interviews af hovedaktører inden for dagblads- og magasinpressen mv. samt fra distributionsleddet. Videre er der foretaget henvendelser til redaktionerne på dagblade, distrikts-blade og ugeblade og månedsmagasiner.

Projektet er afgrænset til at omfatte følgende kategorier af papir fra private husstande: Dagblade, distriktsblade, ugeblade og månedsmagasiner, fag- og medlemsblade, telefonbøger, adresseløse tryksager og adresserede forsendelser. Endvidere indgår salgsemballager af papir/karton samt andet rent og tørt papir fra husstandene.

Kortlægningen medtager således ikke mængden af: aftørringspapir, gavepapir, affaldssække, snavset og vådt papir og pap, drikkevareemballager o.lign. (plast og metallamineret karton), samt bølgepap. De her nævnte mængder forudsættes at indgå i dagrenovationens restfraktion.

Beregningerne er gennemført under den forudsætning, at alle solgte og distribuerede aviser (dagblade såvel som distriktsblade), ugeblade og månedsmagasiner samt fag- og medlemsblade primært bortskaffes i den private husstand.

Det er således ikke foretaget en vurdering af hvor meget, der rent faktisk bortskaffes gennem ordninger for erhvervsvirksomheder bortset fra de tilfælde, hvor det har været muligt at skelne. Det gælder f.eks. adresseløse tryksager, adresserede forsendelser og i en vis udstrækning telefonbøger.

Det er projektets vurdering, at denne begrænsning ikke har nævneværdig betydning for fastlæggelsen af potentialet fra de private husstande.

Første trin i projektet er en beregning af papirpotentialet fra private husstande på landsplan. Dette arbejde omfatter kontakt til en lang række aktører i branchen med henblik på tilvejebringelse af de nødvendige data.

Andet trin omfatter en beregning af papirpotentialet med fordeling på kommuner. De basisoplysninger (oplagstal), der er anvendt til fordelingen af de enkelte distributioner på kommuner, foreligger ikke alle på samme geografiske eller administrative niveau. For at kunne konvertere data med forskellig geografisk referenceramme til en fælles er det nødvendigt med flere beregningsmetoder.

I princippet søges alle oplagstal fordelt på det mest detaljerede niveau, nemlig postdistrikter, hvorefter postdistrikterne samles til kommuner. På grund af den manglende overensstemmelse mellem postdistrikter og kommuner fordeles et postdistrikts oplag ligeligt på alle husstande i distriktet. Herefter splittes distriktet op og oplaget henføres til de kommuner, der dækker postdistriktet. Denne opsplitning sker efter en kommunenøgle, der skaber reference mellem den enkelte husstand i et postdistrikt og den administrative myndighed, kommunen.

Opgørelsen af de nævnte bladkategorier er kvantitativ med undtagelse af gruppen af andet papir (salgsemballager af papir/karton samt andet rent og tørt papir), der bygger på en vurdering af resultater fra tidligere gennemførte affaldsanalyser. I princippet er beregningsmetoden enkel, idet der er tale om at multiplicere en bladvægt med et samlet årsoplag for hver enkelt udgivelse. For den pågældende udgivelse fremkommer herved en totalvægt på årsbasis. Samtlige udgivelsers totalvægte summeres. Herved fås den samlede mængde for distributionen af de nævnte media.

Imidlertid forefindes oplysninger om en udgivelses bladvægt kun sjældent tilgængelig. Den må følgelig beregnes. For hver udgivelse er der indsamlet oplysninger om forhold som: oplag, udgivelseshyppighed, papirkvalitet (gram pr. m2), antal sider og bladformat. På basis af disse forhold beregnes totalvægten på årsbasis.

Den anvendte metode resulterer i et beregnet papirpotentiale fra private husstande på 405.000 tons i 1998. Fordelingen af dette potentiale på kategorier fremgår af nedenstående oversigt 1.

Oversigt 1

Kategori

Potentiale

 

1000

[tons]

kg pr.

husstand

Dagblade

156

65

Distriktsblade

44

19

Ugeblade og månedsmagasiner

39

16

Fagblade/medlemsblade

19

8

Distribution af telefonbøger1)

9

4

Adresseløse tryksager

88

37

Adresserede forsendelser

10

4

Andet papir

40

17

I alt

405

168

1) Gælder kun telefonbøger fra Tele Danmarks Forlag inkl. distribution til erhverv

Det samlede papirpotentiale i private husstande beregnes til 405.000 tons eller 168 kg. pr. husstand. Det fremgår, at dagblade samt distriktsblade/lokalaviser alene udgør knapt 50 pct. af husstandens papirpotentiale.

Det beregnede landsgennemsnit (168 kg pr. husstand) dækker imidlertid over større forskelle både med hensyn til såvel sammensætningen som den samlede mængde. Variationen for hver kategori er vist i oversigt 2 som minimium- og maximumværdier opgjort i kg/husstand pr. kommune.

Oversigt 2

Kategori

minimum

maximum

 

kg. pr. husstand

Dagblade

39

119

Distriktsblade

2

56

Ugeblade og månedsmagasiner

13

28

Fagblade/medlemsblade1

8

8

Distribution af telefonbøger2

-

5

Adresseløse tryksager

26

44

Adresserede forsendelser1

4

4

Andet papir1

17

17

Min. og max. papirpotentiale

126

233

1) Oplagstal på landsplan er fordelt forholdsmæssigt efter antal husstande i kommunerne

2) Gælder kun telefonbøger fra Tele Danmarks Forlag

Det fremgår af oversigt 2, at mens der i én kommune konstateres et papirpotentiale på 126 kg. pr. husstand pr. år kan der i en anden kommune findes knapt 100 kg. mere papir pr. husstand eller i alt 233 kg. Et forhold der naturligvis hænger sammen med omfanget og karakteren af de distribuerede udgivelser.



[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]