Rapport fra underudvalget om Lovgivning, tillægsrapport
8 Støtte til økologisk produktion
I nedenstående afsnit vurderes muligheden for at yde økonomisk støtte til økologisk
jordbrugsproduktion. Som det ovenfor er konkluderet i relation til EU-reglerne, er det
mest realistisk at omlægning til økologisk jordbrugsproduktion sker ad frivillighedens
vej. Støttemulighederne til et krav om fuldt ud omlagt økologisk jordbrug vil derfor
ikke blive vurderet nærmere. Det kan dog bemærkes, at det umiddelbart ikke vurderes
muligt at opnå EU-medfinansiering til en obligatorisk omlægning til økologi i Danmark.
En eventuel national støtteordning vil derfor skulle godkendes af Europa-Kommissionen i
henhold til statsstøttereglerne, jf. EF-traktatens artikel 92-94. I stedet vurderes
nedenfor muligheden for at yde tilskud til en omfattende omlægning til økologisk
jordbrugsproduktion i Danmark.
Gældende regler om støtte til frivillig omlægning
I Danmark kan der i henhold til Strukturloven (L 479 af 12. juni 1996 som ændret ved L
404 af 10. juni 1997) ydes tilskud til fremme af økologisk jordbrugsproduktion. I henhold
til Strukturloven ydes bl.a. et arealtilskud, jf. bekendtgørelse nr. 881 af 11. december
1998. Der kan meddeles tilsagn og udbetales økologitilskud inden for de budgetrammer, der
årligt optages på finansloven. Arealtilskuddet medfinansieres af EU, jf. Rådets
forordning 2078/92 om miljøvenlige produktionsmetoder i landbruget samt om naturpleje,
inden for en af Europa-Kommissionen godkendt budgetramme. EU-medfinansieringen kan højst
udgøre 50 pct.
Europa-Kommissionen har senest i december 1998 godkendt ændring af det danske
økologiprogram gældende fra 1. januar 1999. Ansøgningsfristen for tilsagn om
økologitilskud for 1999 udløb 31. december 1998. For 1999 vil det således ikke være
muligt at udbetale tilskud til flere nye økologer end de 1.050, der indsendte ansøgning
rettidigt.
Ændring af EU-reglerne
Det forventes, at der fra 2000 vil gælde nye regler for EU-godkendelse og
EU-medfinansiering af økologistøtte. Den gældende Rådets forordning 2078/92 forventes
afløst af en ny landdistriktsforordning, der samler en række gældende forordninger. I
udkastet til en ny landdistriktsforordning nævnes muligheden for at yde tilskud til og
opnå medfinansiering af økologisk jordbrugsproduktion ikke eksplicit. Alligevel vurderes
det også fra år 2000 at være muligt at yde tilskud til økologisk jordbrugsproduktion
samt at opnå EU-medfinansiering hertil.
Med udgangspunkt i det foreliggende udkast til en ny landdistriktsforordning vurderes
det dog realistisk, at Europa-Kommissionen ikke vil kunne godkende et dansk program om
medfinansiering af en kraftigt arealbaseret og omfattende omlægning til økologisk
jordbrugsproduktion. Årsagen hertil er, at det er hensigten, at medlemslandene skal
præsentere en varieret buket af foranstaltninger. Hvis Danmark derfor udarbejder et
program, hvori der indgår støtte til omlægning til økologi af en omfattende andel af
den danske jordbrugsproduktion, vurderes det, at det vil blive vanskeligt at iværksætte
andre landdistriktsforanstaltninger inden for den samlede danske budgetramme. Det
bemærkes, at det er et princip for beregning af økologistøtten, at præmien skal
kompensere landmanden for de merudgifter og mindreindtægter, der er forbundet med
økologisk produktion, tillagt et vist incitamentstillæg. Hvis der i Danmark, for at
opnå en omfattende omlægning, ønskes indført højere præmier, end der kan beregnes
efter dette princip, vil programmet skulle notificeres og godkendes af EU-Kommissionen
efter statsstøttereglerne, jf. særligt EF-traktatens artikel 92 og 93.
En afgørende betingelse for Kommissionens godkendelse er, at støtten ikke forvrider
samhandelen. Støtten må derfor ikke være så høj, at den begunstiger danske
producenter på bekostning af deres udenlandske kollegaer. Man kan derfor ikke påregne at
opnå godkendelse af støtte, der væsentligt overstiger det medfinansieringsberettigede
beløb, dvs. overstiger kompensation for merudgifter og mindreindtægter med tillæg af et
mindre incitament.
|