Typegodkendelsesordning for minirenseanlæg
5. Serviceordning for minirenseanlæg
5.1 Generelt
5.2 Serviceordning
5.3 Krav til producenten
5.4 Uddannelse af den serviceansvarlige
5.5 Vagtordning i forbindelse med driftsproblemer
5.6 Serviceaftale
5.7 Minirenseanlæg etableret før bekendtgørelsens ikrafttræden
5.1 Generelt
Producenten skal før etablering af et typegodkendt minirenseanlæg sikre, at der
foreligger en skriftlig serviceaftale mellem ejeren/brugeren af anlægget og en
serviceansvarlig, der sikrer forskriftsmæssige drifteftersyn af anlægget, jf.
bekendtgørelsens § 22.
Producenten, kommunens kloakforsyning, et kvalificeret servicefirma eller leverandøren
kan være serviceansvarlig.
Efter etablering af minirenseanlægget er ejeren af anlægget ansvarlig for, at der til
enhver tid består en serviceordning efter bekendtgørelsens § 22. Hvis
minirenseanlægget er etableret efter lov om betalingsregler for spildevandsanlæg m.v. §
7a er det dog kommunalbestyrelsen, der er ansvarlig for at der består en serviceordning,
jf. bekendtgørelsens § 22, stk. 3.
5.2 Serviceordning
Den serviceansvarlige skal som minimum udføre 1 servicebesøg årligt.
Ved servicebesøgene skal der udføres proceskontrol og analyser af vandkvalitet i form
af stikprøvekontrol. Prøverne skal analyseres for minimum COD, suspenderet stof,
ammoniak-kvælstof, og orthofosfat. Prøverne analyseres på simpelt
fotospektrometerudstyr (som anvendes til driftskontrol på store renseanlæg) eller med
on-line måleudstyr.
Måleudstyr godkendes af typegodkendelsesmyndigheden.
Endvidere skal der føres visuel kontrol med komponenter, materialer og konstruktioners
tilstand og funktionsevne samt kontrol af alarmer og registrerede driftsfejl.
Den serviceansvarlige skal endvidere påse, at tømning af slam og tilbagefyldning af
rejektvand er foretaget forskriftsmæssigt af den tømningsansvarlige.
Såfremt den serviceansvarlige finder, at der er behov for ændring af service eller
for tekniske eller funktionsmæssige ændringer i anlægget, skal den serviceansvarlige
som udgangspunkt påpege det overfor ejeren eller i de tilfælde, hvor anlægget drives af
kommunen - overfor kommunen.
Efter endt service udarbejder den serviceansvarlige en servicerapport om registreringer
ved servicebesøg, der sendes til ejer, kommune, TGM og producenten.
5.3 Krav til producenten
Producenten skal sikre, at den serviceansvarlige har en drifts- og
vedligeholdelsesmanual. Manualen skal bl.a. indeholde beskrivelser, specifikationer og
tegninger af anlægget.
Endvidere skal manualen indeholde en beskrivelse af procedure ved opstart af anlæg -
herunder efter hæmning af den biologiske proces eller strømudfald. Manualen skal tillige
indeholde en beskrivelse af hvordan den serviceansvarlige/brugeren skal forholde sig ved
alarm og fejlmelding m.v.
5.4 Uddannelse af den serviceansvarlige
Service skal foretages af uddannet personale hos den serviceansvarlige.
Producenten skal i forbindelse med salg af typegodkendte minirenseanlæg sikre, at
medarbejdere hos den serviceansvarlige har gennemgået en praktisk oplæring i montage,
drift, vedligeholdelse og proceskontrol på det typegodkendte minirenseanlæg.
Producentens uddannelsesplan for servicemedarbejdere skal følges i uddannelsen.
5.5 Vagtordning i forbindelse med driftsproblemer
Serviceordningen skal have vagtordning (landsdækkende eller lokal), således at
ventetid på servicehjælp er maksimalt 24 timer på hverdage eksklusive lørdag - søndag
og helligdage.
5.6 Serviceaftale
I den skriftlige serviceaftale skal følgende forhold beskrives :
- Ydelser - herunder antal servicebesøg, målinger, kontrol af aktivkomponenter og
funktionskontrol indeholdt i serviceordningen
- Vagtordningens indhold
- Ansvarsforhold i forbindelse med serviceordningen
- Betingelser for betaling og opsigelse af serviceaftalen
5.7 Minirenseanlæg etableret før bekendtgørelsens ikrafttræden
Efter bekendtgørelsens § 38, stk. 2, er ejeren af et minirenseanlæg, der er
etableret før den 1. juli 1999, ansvarlig for, at der senest den 1. juli år 2000 er
etableret en serviceordning efter bekendtgørelsens § 22.
|