[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Test af mekanisk rensning af skibsbunde og antibegroningsmidler med reduceret miljøbelastning

4. Praktisk afprøvning af biocidholdig bundmaling med forventet reduceret miljøbelastning

Med henblik på at udvikle bundmalinger med forventet reduceret miljøpåvirkning er der blevet identificeret to biocider; Sea-Nine og Zinkpyrithion. Sea-Nine anvendes i dag til storskibsfarten, men har ikke tidligere været anvendt kommercielt i bundmaling til lystbåde, hvorimod Zinkpyrithion allerede findes på det danske marked i begrænset omfang; (miljøprojekt 384/98 [1]). Parallelt med at VKI gennemfører økotoksikologiske vurderinger og test på Zinkpyrithion og Sea-Nine, har Hempel udviklet malinger med Sea-Nine og Zinkpyrithion. Begge biocidholdige malinger som er testet i dette projekt er eksperimentielle malinger. VKI’s resultater fra de økotoksikologiske tests dokumenteres i en separat rapport.

Med henblik på at teste antibegronings effekten af Sea-Nine holdig bundmaling har Hempel formuleret en testmaling, Hempels bundmaling 8191C, hvor biocidet indgår i en kombination med kobber (kobber er det primære biocid). Den anden testmaling indeholdende Zinkpyrithion i kombination med kobber kaldes Hempels Bundmaling 87910.

Storskibsfarten versus lystbåde

Malingsproducenterne fremstiller produkter specielt til lystbådemarkedet og til storskibsfarten på grund af de forskellige krav der stilles. Lystbådemarkedet har mindre både der generelt sejler sjældent og med rimelig lav hastighed, hvorimod storskibsfarten har en væsentlig højere sejlaktivitet og ligeledes højere hastighed. Desuden påføres malingen på lystbådemarkedet primært af lystbådejerne med rulle og pensel, hvorimod påføring på de store skibe udføres af professionelle malere med sprøjteudstyr.

4.1 Praktisk test

Med henblik på minimal ressource forbrug ved inspektionerne, blev det besluttet at udvælge lystbåde fra de samme 6 havne/områder, som blev valgt til afprøvning af de biocidfri systemer.

Udvælgelse af testbåde

I hver havn udvalgte Dansk Sejlunion minimum 3 testbåde til at indgå i denne del af den praktiske afprøvning. Ialt 21 både blev udvalgt til at deltage i denne del, primært turbåde.

Efter udvælgelsen distribuerede Hempel en samlet pakke til hver deltager. Pakken indeholdt bundmalingerne som skulle afprøves, påføringsværktøj, sikkerhedsudstyr (4H-handsker, briller og dragt) sikkerhedsdatablade samt påføringsinstrukser.

Ved påføringen af disse biocidholdige bundmalinger blev den eksisterende bundmaling forseglet med 1 lag af HEMPEL’s Yacht Primer 26030. Herefter påførte lystbådeejerene Hempels Bundmaling 8191C (Cu + Sea-Nine) på styrbord, og Hempels Bundmaling 87910 (Cu + Zinkpyrithion) på bagbord. Deltagerne udfyldte efter påføringen, spørgeskemaer og disse blev analyseret.

Ved de første påføringer af produkterne deltog Hempel eller Dansk Sejlunion, for at sikre at der ikke var nogle generelle problemer eller tvivlsspørgsmål forbundet med denne delaktivitet.

Ved hver inspektion var der 4 personer tilstede; den havneansvarlige, ejeren af båden, en person fra Dansk Sejlunion og en person fra Hempel. Proceduren var som følger; båden blev hejst op af vandet, Hempel tog fotos og inspicerede hvilken type samt hvor meget begroning der var på henholdsvis Hempels Bundmaling 8191C (Cu + Sea-Nine) og Hempels bundmaling 87910 (Cu + Zinkpyrithion). For at foretage inspektionen så konsistent som muligt, var det den samme person fra Hempel der inspicerede hver gang.

Reetablering af bunden

Ved 4. inspektion i november blev bådene taget op af vandet, undtagen i Jyllinge, hvor man valgte at tage dem op efter 3. inspektion. Bunden blev spulet ned med højtryksrenser og Hempels Yacht Cleaner. Herefter blev der distribueret Hempel bundmaling efter deltagernes eget valg. Deltagerne udfyldte afsluttende et spørgeskema der gik på tilfredsheden med deltagelse i projektet.

4.2 Resultater fra praktisk afprøvning af biocidholdige malinger

Der var 21 deltagere der deltog i afprøvningen af de biocidholdige bundmalinger med forventet reduceret miljøbelastning, men blot 10 deltagere afleverede deres påføringsspørgeskema. Det bør med rette nævnes at Dansk Sejlunion og Hempel stod for udarbejdelsen af spørgeskemaerne. Læs resultaterne af spørgeskemaerne i det følgende.

4.3 Påføringsspørgeskemaer

Hempel’s bundmaling 8191C (Cu + Sea-Nine)

Samtlige deltagere påførte 8191C med rulle og 2 deltagere plettede op med pensel. 8 mente at påføringen forløb unden problemer, men en mente at malingen var for tynd ved påføring af første lag. Den anden mente at rullen i løbet af påføringen blev opløst. 6 deltagere mente de fik en meget jævn overflade, mens 4 mente at den kun var acceptabel. 9 deltagerne var tilfreds med det medsendte sikkerhedsudstyr, mens 1 undlod at svare. 8 deltagere observerede ikke nogle ubehageligheder ved at arbejde med 8191C, mens 1 syntes det var ubehageligt at påføre 8191C fordi den lugtede, 1 deltager undlod at svare.

Hempel’s bundmaling 87910(Cu + Zinkpyrithion)

Ved påføring af 87910 anvendte 10 af deltagerne rulle og 2 valgte at plette op med pensel. 8 deltagere mente at påføringen forløb uden problemer, men én mente at malingen havde en tendens til at løbe efter påføringen og derved skabe gardiner, en anden mente at rullen blev opløst under påføringen. 9 deltagere mente at 87910 var jævn efter tørring, mens 1 deltager mente at den var acceptabel. 9 deltagerne havde ingen problemer med at anvende det medsendte sikkerhedsudstyr, mens 1 undlod at svare. 9 deltagere svarede at de ikke havde observeret nogle ubehageligheder ved påføringen af 87910.

4.4 Inspektions resultater

For at visualisere den observerede begroning på hver båd præsenteres resultaterne som histogrammer. I histogrammerne præsenteres hvor meget hhv. slim, alger og dyr der blev observeret. Hver af de tre typer (slim, alger og dyr) giver udslag i et tal fra 0 til 5 afhængig af hvor stort et areal de dækker bundmalingen, således at jo højere tallet er, jo større areal af bundmalingen er dækket af den enkelte type. Hver type kan maksimalt opnå 5 og derved kan de tre typer tilsammen højest opnå 15 point. Der er lavet et gennemsnit af alle bådene i hver havn.

I det følgende er det valgt at præsentere data fra 2. inspektion siden det var den inspektion, hvor den største mængde begroning blev observeret.

wpe32.jpg (16107 bytes)

Figur 4.1. Histogram over et gennemsnit af begroningen ved 2. Inspektion på Hempel’s bundmaling 8191C (Sea-Nine).

Som det kan ses af ovenstående diagram blev der kun observeret et tyndt lag slim på Hempels Bundmaling 8191C (Cu + Sea-Nine) i Grenå.

I nedenstående figur kan den observerede begroning ses på Hempel’s bundmaling 87910 (Cu + Zinkpyrithion) ved 2. inspektion. Den 2. inspektion blev valgt siden begroningsintensiteten var højest på det tidspunkt ud af de 4 inspektioner der blev foretaget. Se yderligere kommentar kapitel 5 Referencepaneler og fysiske parametre.

wpe50.jpg (17343 bytes)

Figur 4.2. Histogram som illusterer et gennemsnit af begroningen i de 6 havne ved 2. inspektion på Hempel’s bundmaling 87910 (Zinkpyrithion).

Som det kan ses af ovenstående figur er der varierende mængde slim på Hempels Bundmaling 87910.

Såfremt man sammenligner figur 4.1 med figur 4.2, kan det ses at Hempels Bundmaling 87910 (Cu + Zinkpyrithion) akkumulerer mere slim end Hempels Bundmaling 8191C (Cu + Sea-Nine) ved 2. inspektion. Der blev ikke observeret hverken alger eller dyr på nogle af disse biocidholdige malinger. Resultaterne i dette afsnit var iøvrigt gældende også ved både 3. og 4. inspektion.

4.5 Tilfredshedsspørgeskema

Ved 4. inspektion blev bådene taget op og deltagerne skulle udfylde et spørgeskema som skulle afklare, hvorvidt deltagerne var tilfredse med deltagelse i projektet, samt ytre hvorvidt de nye bundmalinger, med forventet reduceret miljøbelastning, levede op til kendte kommercielle produkter. Spørgeskemaerne var blevet udarbejdet af Dansk Sejlunion og Hempel. Der var kun 10 deltagere ud af 21 der afleverede spørgeskemaet, hvilket gør at svarprocenten bliver under 50 %, og dette skal selvfølgelig haves i mente når den følgende analyse af spørgeskemaerne læses.

Hvordan har informationen du har fået udleveret været (instruktion til påføring, svarskemaer m.v.)?
Samtlige 10 deltagere har svaret at informationene de har fået udleveret har været god.

Hvordan har vores information været undervejs ved inspektionerne?
7 deltagere har svaret, at information undervejs ved inspektionerne har været god.
2 deltagere har svaret at den kun var middel, den ene kommenterer: " Det har knebet med at kommunikere tidspunkter og alternativer har været savnet."
1 deltager undlod at svare.

Hvilken bundmaling har du brugt på din båd de sidste 2 sæsoner og hvordan har de begroningshindrende egenskaber af projektets biocidholdige bundmalinger været i forhold til den bundmaling du har brugt de sidste 2 år ?
3 deltagere svarede Mille Dynamic: Test-malingerne har virket bedre end Mille Dynamic.
2 deltagere svarede Mille Dynamic: Test-malingerne har virket ligeså godt som Mille Dynamic.
1 deltager svarede Mille Dynamic: Den røde maling (8191C) har været bedre end, mens den blå maling (87910) har været ligeså god som Mille Dynamic.
1 deltager svarede International Superior: Test-malingerne virkede bedre end Superior.
1 deltager svarede VC 17 M: Test-malingerne virkede ligeså godt som VC 17 M.
1 deltager svarede Micron 25: Test-malingerne virkede ligeså godt som Micron 25.
1 deltager undlod at svare da, han ikke var vidende om hvilken bundmaling der var på hans nykøbte båd.
Som det kan ses af ovenstående svar anvendte 6 ud af 9 deltagere Mille Dynamic det foregående år og de mente alle 6 at de to test-malinger havde virket mindst ligeså godt som Mille Dynamic. 3 deltagere havde anvendt Internationals produkter og de mente også at test-malingerne virkede mindst ligeså godt som det produkt de anvente sidste år.

Hvordan har den biocidholdige bundmaling levet op til dine forventninger ?
9 deltagere svarede at den røde maling (8191C (Sea-Nine)) havde levet op til deres forventninger.
8 deltagere mente at den blå maling (87910 (Zinkpyrithion)) havde levet op til deres forventninger og den ene der kun gav vurdering; middel.
1 deltager undlod at svare.

Ovenstående svar stemmer godt overens med svaret fra foregående spørgsmål. Deltagerne giver udtryk for at test-malingerne har levet op til deres forventninger, samt at malingerne er mindst ligeså gode som de produkter de havde på bunden det forige år.

Hvordan synes du Hempel/Dansk Sejlunion's rolle i projektet har været?
9 deltagere mente at Hempel/Dansk Sejlunion's rolle i projektet havde været god. 1 deltager undlod at svare.

Har du kunne mærke forskel på din sejlhastighed i denne sæson sammenlignet med andre år?
8 deltagere mente ikke de kunne mærke forskel i sejlhastighed, mens 2 deltagere mente at de nye test-malinger havde en positiv effekt på sejlhastigheden, en deltager kvantificerede denne øgning til 1 knob.

Kunne du tænke dig at være med i et lignende projekt en anden gang?
Der var kun en deltager der ikke havde lyst til at deltage i et lignende projekt, pga. vedkommendes båd skulle flytte havn.

Det sidste spørgsmål i denne spørgeskemaundersøgelse (Hvilken betydning mener du et forbud mod brug af bundmaling vil få for dig?) skal ses i lyset af, at skemaet blev udarbejdet i oktober 1998 hvor der endnu ikke var en afklaring på hvilke forbud der ville komme i fremtiden.

Hvilken betydning mener du et forbud mod brug af bundmaling vil få for dig?
2 Deltagere svarede, at de ville sælge deres båd såfremt der kom et forbud
1 Deltager svarede, at de illegalt ville købe bundmaling fra udlandet
2 Deltagere svarede, at det ville give dem en masse arbejde
5 Deltagere svarede ikke

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]