Miljødialog med kollegaer
4. Hvordan går du i dialog med beslutningstagerne?
Der er to forhold, du skal tage højde for, når du kommunikerer med
beslutningstagere i din organisation. For det første har flere af beslutningstagerne ofte
en stor indflydelse på virksomhedens samlede miljøbelastning. For det andet har de en
formel magt, som du skal tage højde for undervejs i arbejdet.
Den enkelte beslutningstager har sine egne synspunkter om miljø og om, hvordan
virksomheden skal forholde sig. Det er derfor en god idé, at du tager højde for de
forskellige beslutningstageres succeskriterier. Du kan gøre det ved at:
identificere de miljøpåvirkninger, som ligger inden for den pågældendes
ansvarsområde
komme med forslag til en miljøforbedring, som involverer den pågældende og
derefter lytte til reaktionen. Går vedkommende med på ideen?
Eller giver han/hun udtryk for mangel på lyst eller på ressourcer i form af tid og
penge?
spørge, hvordan den pågældende forventer, at en øget miljøindsats vil
involvere hans/hendes område
Mange gange vil barrieren for en beslutning være viden, der bygger på myter og
fordomme. Derfor skal du få et overblik over, om beslutningstagerens viden er identisk
med den generelle opfattelse, og hvor der er forskelle. Find ud af, hvor meget
beslutningstagerne ved om:
den måde miljøspørgsmål påvirker betingelserne for at drive virksomheden,
især inden for deres arbejdsområde
hvordan man integrerer miljøhensyn i forretningsplaner og beslutninger
væsentlige miljøpåvirkninger, der skyldes de aktiviteter, som de er ansvarlige
for, årsagerne til og midler til at minimere og kontrollere dem
de miljømæssige konsekvenser af deres beslutninger
den rolle, deres underordnede spiller for miljøbelastningen, og hvilke
færdigheder, de har brug for, hvis de skal gøre en positiv forskel miljømæssigt set
Du kan teste beslutningstagernes miljøviden ved at anvende tjeklisten i råd 5.2.
Hvis du tilpasser dine argumenter til den pågældende persons hverdag, øger du
sandsynligheden for en positiv reaktion. Du kan tilpasse din argumentation ved at
beskrive, hvordan miljøforhold påvirker deres traditionelle succeskriterier endog
i positiv retning. Argumenterne vil oftest være forskellige fra ansvarsområde til
ansvarsområde:
Produktion. Succes er et spørgsmål om driftssikkerhed,
produktionsafvigelser, variable omkostninger, produktionstid for en produktionsserie og
omstillingstid. Dine argumenter kan være, at fx miljøprocedurer til
produktionskollegaerne er med til at sikre, at produktionsafvigelserne reduceres, og at
procedurer til miljørigtig vedligeholdelse af produktionsapparatet samtidig er med til at
sikre driftssikkerheden
Salg. Succes er et spørgsmål om omsætning og sikring af gensalg. Dine argumenter
kan være at gøre opmærksom på, hvilke kunder der stiller miljøkrav ved indkøb. Denne
kundekreds bliver større og større. Derudover er et miljøsamarbejde mellem jer og
kunderne med til at øge kundens loyalitet. Men effekten af miljø i salgsarbejdet
afhænger meget af, om der fokuseres på miljøproblemstillinger, som er relevante for
kunden
Personale. Succes er et spørgsmål om at skabe tilfredse kollegaer, at undgå
arbejdsbetingede sygedage, at få mange ansøgere til ledige jobs og at sikre, at
kollegaerne ikke skifter job. Dine argumenter kan være, at nedsat støj øger
tilfredsheden. En anden arbejdsmiljøløsning, der samtidig er en miljøforbedring, er
reduktion af forbruget
af organiske opløsningsmidler
Økonomi. Succes handler om at få overblik over omkostninger og indtægter og
overholde budgettet. Dine argumenter kan være, at virksomhedens miljøomkostninger bliver
synliggjort, at konkrete miljøinitiativer bidrager til omkostningsreduktioner eller øget
afsætning og at potentielle omkostninger i tilfælde af et uheld kan undgås. Og at
bevidsthed om forbrug kan nedsætte virksomhedens grønne afgifter. Fx oplever mange
virksomheder, der sorterer deres affald, at deres bortskaffelsesomkostninger falder
Du kan være sikker på, at beslutningstagerne i forvejen har for lidt tid. Når du
tilrettelægger miljøarbejdet, skal du derfor forsøge at lette beslutningstagernes
arbejde så meget som muligt.
Det gælder om at udtænke miljøforanstaltninger, som tager hensyn til afdelingens
normale arbejdsgang. Du opnår det bedste resultat, hvis du kan finde frem til
arbejdsgange, der både letter det daglige arbejde og samtidig nedsætter
miljøbelastningen. Du kan fx tilpasse den eksisterende rapporteringsstruktur til også at
omfatte miljøforhold og dermed undgå, at beslutningstagerne skal rapportere særskilt om
miljø.
Nogle beslutningstagere er vant til, at de alene træffer beslutningerne. Derfor vil de
ofte reagere negativt, hvis du fortæller dem, hvordan de skal handle på miljøområdet.
Du kan motivere dem til en aktiv miljøindsats ved at stille spørgsmål og formidle
viden. På den måde bliver det mere tydeligt for beslutningstagerne, hvordan de kan
handle.
Nogle beslutningstagere er mere interesserede i en aktiv miljøindsats end andre.
Derfor vil det ofte være en god ide, at du begynder miljøarbejdet på de områder, hvor
der er en tydelig interesse. Og måske også en tydelig økonomisk gevinst, der kan
motivere andre.
Sørg for at få ideer til, hvordan miljøarbejdet kan udvikles fra positive
beslutningstagere og brug deres råd i situationer, hvor du er i tvivl. Men husk at
positive beslutningstagere også først og fremmest skal leve op til deres egne
succeskriterier. Du risikerer at miste deres opbakning, hvis de skal bruge så mange
ressourcer på miljøindsatsen, at det går ud over deres primære ansvarsområde.
Du vil næsten ikke kunne undgå konflikter med beslutningstagere, som ikke prioriterer
den aktive miljøindsats. Du kan begrænse konflikternes omfang ved at bruge møder med
ledelsen til at blive enige om målbare forpligtelser for de enkelte områder. Dernæst
skal du sikre dig, at de målbare forpligtelser bliver kommunikeret til alle niveauer i
virksomheden.
Tag konflikten op med den relevante person, inden du inddrager andre. Fokuser på den
konkrete sag i stedet for personlige uoverensstemmelser. Vær konstruktiv og
kompromissøgende i konfliktsituationen. Find sammen frem til, hvorfor vedkommende
stritter imod, og hvad man kan gøre, så det bliver nemmere for den pågældende at give
sit bidrag.
Nedenfor finder du en række typiske modargumenter, som du også med
fordel kan forberede dig på at argumentere imod:
Glem ikke, at vi også skal tjene penge. Underforstået: Det bliver
dyrt
Du vil aldrig få solgt den ide til ledelsen. Underforstået: Den vil
tjene penge
Lad os tænke over det eller Lad os tage det op senere.
Underforstået: Så bliver det sikkert glemt
Jeg ved, det ikke er muligt. Underforstået: Jeg skal nok gøre det
umuligt
Vi er for små til det.
Underforstået: Jeg vil ikke afsætte penge og tid til det
Vi har allerede prøvet det.
Underforstået: Og den gang sagde jeg også, at det var spild af tid og penge
Det er ikke det rigtige tidspunkt for den diskussion nu.
Underforstået: Miljøfolkene glemmer det sikkert
Det betyder mere arbejde.
Underforstået: Jeg har travlt nok i forvejen
Vi har altid gjort det på denne måde, så hvorfor skal vi lave om på det
nu? Underforstået: Forandringer er besværlige
I vores branche er det anderledes. Underforstået: Miljø betyder ikke
så meget
Det passer ikke ind i vores langtidsplanlægning.
Underforstået: Jeg gider ikke
Det lyder fint i teorien, men hvordan vil det fungere i praksis?
Underforstået: Jeg tror ikke på det
Vi har ikke ansatte nok til at gennemføre den ide.
Underforstået: Jeg vil ikke afgive kompetence
Vi er ikke parate til den ide nu. Underforstået: Miljøafdelingen
finder noget nyt at lege med
Tal med NN, det er ikke mit område. Underforstået: Jeg ved ikke nok
til at træffe en beslutning
Vi har allerede overskredet vores budget for i år.
Underforstået: Jeg vil ikke afsætte penge til det nu
Det kommer ikke til at fungere, og
i øvrigt er det imod vores politik.
Underforstået: Forandringer gør mig utryg
Vi har ikke tid til det.
Underforstået: Andre opgaver har højere prioritet
Det er for sent at gennemføre
forandringer nu.
Underforstået: Prøv igen senere
|