Miljødialog med kollegaer
3. Hvilke krav stiller den interne dialog til organisationen?
Den interne miljødialog stiller ikke krav til dig alene. Der er også
krav til resten af organisationen, som skal bidrage og deltage. Derfor skal målene med
den interne dialog være fastlagte og kendte, og virksomheden skal stille de nødvendige
ressourcer til rådighed for at gennemføre dialogen.
Den interne miljødialog er en investering, som ledelsen sammen med den
miljøansvarlige bør opstille mål for: Hvad skal resultatet af den interne dialog om
miljø være?
Du kan begynde med at opstille de mål, som dialogen skal opfylde. Det vil sige de
vigtigste budskaber som alle i virksomheden skal blive fortrolige med inden for en given
periode. Du kan betragte dialogmålene som delmål og nødvendige skridt på vejen mod at
opfylde virksomhedens overordnede målsætninger. Dine budskabsmål skal bruges til tre
ting:
Gøre det nemmere for dig at finde frem til de rigtige dialogformer og -midler
Gøre det muligt at vurdere, om I er på rette vej i dialog-forløbet
Gøre det muligt at undersøge, om I har fået det ud af dialogen, som I ønsker
Dialogmålene skal så vidt muligt kunne måles. Hvis målene er formuleret præcist nok,
kan I senere undersøge, i hvor høj grad kollegaerne har modtaget, forstået og
accepteret budskabet og om det nyttede, jvf. indikatoreksemplerne i afsnit 8.1.
En intern dialog om miljø, der inddrager alle kollegaer, er en investering i form af
både tid og penge. Hvis kollegaerne gennem jeres miljøindsats får tildelt nye
arbejdsopgaver uden at få tildelt tid til at løse dem, går miljøarbejdet i stå. Det
gælder også, hvis ledelsen ikke afsætter penge til uddannelse, udformning af
kommunikation o.lign.
For at synliggøre at de arbejdsmæssige ressourcer er til stede, bør de faktiske timer,
som hver enkelt skal afsætte til den interne miljødialog klart fremgå i personlige
arbejdsplaner. Og hvis der sker forskydninger i projekternes tidsplaner, skal hver enkelt
kollegas arbejdsplan revideres.
Målene og ressourcerne skal naturligvis stå i et passende forhold til hinanden.
En forudsætning for en udbytterig intern dialog om miljø er, at alle kollegaer har
den nødvendige viden og de rigtige færdigheder. Mange ledere og andre kollegaer har en
begrænset viden om, hvordan produktionen og produkterne påvirker natur og mennesker, og
hvilke løsninger, det kræver af virksomheden. Derfor vil der altid være behov for
kontinuerlig udvikling af dine kollegaers kompetencer i miljøspørgsmål.
Uddannelse og træning styrker den løbende motivering og holdningsbearbejdning af alle i
organisationen og skal:
tilføre alle relevante kollegaer et vidensniveau, der sætter dem i stand til at
engagere sig i miljøarbejdet og udfylde opgaver i forhold til virksomhedens miljømål
inden for den enkeltes jobfunktion
give kollegaerne de færdigheder, som sikrer, at alle faste rutiner bliver afviklet
i henhold til miljøforskrifterne
Er du allerede i gang med at etablere et miljøledelsessystem, kender du kravet om, at der
skal være en procedure for uddannelse:
Alle uddannelsesbehov vedrørende miljø identificeres
Alle kollegaer får en formålstjenlig uddannelse
Alle kollegaer kender deres opgaver og ansvar i forhold til miljø
Alle kollegaer er bevidste om vigtigheden af at overholde alle procedurer og
instruktioner og kender konsekvenserne ved at afvige fra disse
Medarbejder- og udviklingssamtaler er et godt forum for også at tale om behov for
miljøuddannelse og træning. ISO 14001 og EMAS stiller ikke præcise krav til, hvordan
den interne træning, uddannelse og dialog skal foregå, eller hvad den skal indeholde. I
de senere kapitler er der flere eksempler på, hvordan træningen kan foregå.
Hvis du vil engagere kollegaerne i miljøarbejdet, er det nødvendigt, at alle oplever,
at de har et ansvar. Og at de selv har valgt ansvaret. Du kan gøre det muligt for
kollegaerne at tage et ansvar for virksomhedens miljøarbejde, hvis du sørger for:
at kollegaerne kender virksomhedens mål med miljøarbejdet
at kollegaerne oplever, at de har reel indflydelse på de konkrete miljømål
at tilrettelægge miljøopgaverne, så det er nemt for den enkelte at tage ansvar
for både forberedelse og gennemførelse af miljøprojekterne
Mange kollegaer vil stille sig selv spørgsmålet: Hvad får jeg ud af at bruge
tid på at diskutere og arbejde med at forbedre virksomhedens miljøforhold?
Derfor er det vigtigt, at du og ledelsen overvejer, hvad kollegaerne kan få ud af at
involvere sig i dialogen og det øvrige miljøarbejde. Der kan være tale om forskellige
former for belønninger, der kan motivere det personlige engagement:
En sundere arbejdsplads
En god stemning
En bedre samvittighed
En fremtidssikret arbejdsplads
Økonomiske belønninger
Du skal sammen med ledelsen kommunikere de fordele, som gælder i jeres
virksomhed, ud i organisationen og senere bruge fordelene som en fælles målestok.
Nogle virksomheder anvender konkurrencer til at fremme motivationen og idérigdommen til
miljøforbedringer. For andre er det ikke en del af virksomhedskulturen, fordi man ikke
ønsker at fremhæve den enkelte og heller ikke ønsker at fremhæve en særlig del af det
arbejde, den enkelte til enhver tid bør udføre.
For at undgå det individuelle præg kan I afholde konkurrencer mellem afdelinger eller
produktionshold. Det kan være konkurrencer om besparelser på el, vand og varme eller
affaldssortering, der motiverer til en forbedring af de enkelte afdelingers
miljøpræstation. Husk, at enhver konkurrence skal have præmier:
Kontant beløb til kollegaerne (forslagsgiver), hvis et forbedringsforslag giver
besparelser
Besparelser går til rekreative formål, fester, udflugter, billardbord etc.
Månedens idé giver 6 flasker vin
Indtjening ved salg af restprodukter går til personaleforeningen
Alle kollegaer skal kende, forstå og acceptere virksomhedens vision, mål og strategi
på miljøområdet.
Du skal sammen med ledelsen gøre målene klare, forståelige og klart afgrænsede. De
enkelte kollegaer og afdelingers egne mål skal være i overensstemmelse med virksomhedens
samlede mål. Først når virksomhedens mål hænger sammen med de ansattes mål, er der
grundlag for et miljøarbejde, hvor alle trækker i samme retning.
Du skal præsentere kollegaerne for midlerne til at nå målene. Inden for
den ramme skal du lade kollegaerne
om selv at komme med ideer og træffe beslutninger for at nå målene.
Præsentationen kan ske ved faste årlige møder eller afdelingsmøder, hvor ledelsen
enten selv fremlægger strategi og midler eller som minimum er til stede. Alle i
virksomheden skal vide, at ledelsen fokuserer på miljøarbejdet og dets resultater.
Derudover kan du udarbejde et miljøtillæg til personalehåndbogen, hvis virksomheden har
en. Miljøtillægget kan fx indeholde følgende emner:
Miljøforholdene på virksomheden
Produkternes miljøforhold
Virksomhedens vision, mål og strategi på miljøområdet
Organiseringen af miljøarbejdet
Ansvar og kompetencer på miljøområdet
|