Miljødialog med kollegaer
2. Hvilke krav stiller den interne miljødialog til dig?
Når du skal tilrettelægge din dialog med beslutningstagere og kollegaer
om miljøspørgsmål, afhænger resultatet af dialogen i høj grad af din indsats. Fokus
er på dig, og det stiller krav til, hvordan du griber dialogen an.
På samme måde som de øvrige ansatte i virksomheden har du brug for viden om
miljøforholdene, når du skal i gang med den interne dialog om miljø. Men kravene til
din viden er større end til andre kollegaer. Du skal bl.a. vide:
Hvad er virksomhedens væsentligste miljøpåvirkninger, og hvorfor er de
væsentlige?
Hvilke teknikker egner sig til at kontrollere disse påvirkninger?
Hvilke tendenser i samfundet påvirker jeres miljøforhold, og er tendenserne
relevante for jeres forretningsudvikling?
Hvordan du holder dig løbende orienteret
Sørg for, at du hele tiden får den nødvendige viden, som holder dig ajour. Det kan
være gennem kurser, ERFA-grupper, konferencer, tidsskrifter o.lign. Mange byer har
efterhånden et miljøforum, hvor de lokale virksomheder mødes og diskuterer
miljøspørgsmål. Undersøg om der er et miljøforum i dit nærområde.
Hvis du ønsker at diskutere miljøspørgsmål med dine kollegaer, er du nødt til at have
din dokumentation i orden. Ellers risikerer du, at ledelsen og de øvrige kollegaer
afviser dine forslag som overflødige. Data fra miljøstyring og livscyklusvurderinger,
vilkår fra kommunen, lovkrav o.lign. giver dig de informationer, som du skal bruge for at
argumentere overbevisende.
Vær forberedt på, at dine kollegaer måske ser anderledes på miljøspørgsmål.
Derfor er det en god ide, hvis du inden mødet finder ud af, hvordan de ser på de
pågældende emner. Det giver dig en mulighed for at have argumenterne i orden.
Find også ud af, hvor meget de pågældende kollegaer ved om de miljøspørgsmål, I skal
tale om. Tænk blandt andet over, hvilke informationskilder de har haft til rådighed. De
interne in-
formationskilder kan være møder, forskellige former for skriftlig information, kurser
mv. De eksterne kilder er de aviser, tv-udsendelser o.lign., som de pågældende læser og
ser til daglig.
De fleste mennesker har behov for at få bekræftet, at det, de siger, opfattes som
relevant. Derfor bør du komme med konstruktive kommentarer og svar undervejs i dialogen.
Det er vigtigt, at du gennem dine svar viser, at du forstår deres begrundelser. Også
selvom du ikke er enig i konklusionerne.
Den vigtigste regel for al dialog er, at du lytter grundigt til, hvad der rent faktisk
bliver sagt, og ikke det, du tror, der bliver sagt. Reglen gælder i høj grad også, når
det handler om miljø.
De fleste mennesker er ofte så optaget af, hvad de selv vil sige eller spørge om, at de
glemmer at høre ordentligt efter. Gælder det også for dig, risikerer du at overhøre
vigtige synspunkter og gode ideer til miljøforbedringer, som dine kollegaer kommer
med.
Husk også, at alle mennesker udsender andre signaler end ord. Træn derfor dig selv i at
forstå, hvad dine kollegaer mener, selvom de ikke siger det direkte. Signalerne kan du
så omsætte i nye spørgsmål, som gør det muligt at komme til bunds i det emne, I
diskuterer.
Det er vigtigt for dem, du vil i dialog med, at de ved, hvad du forventer at opnå ved
at tale med dem. Hvis du ikke beskriver formålet tydeligt, er det svært for kollegaerne
at give dig de svar, som du ønsker.
I de fleste tilfælde er det en god ide, hvis du på skrift gør rede for formålet og
baggrunden, inden I mødes ansigt til ansigt:
Med skriftlig kommunikation giver du alle deltagerne den samme information forud
for mødet
Kollegaerne får mulighed for at forberede sig grundigere
Du skal ikke tage hensyn til tidsfaktoren, hvis virksomheden arbejder med
skiftehold
Du kan bruge opslagstavlen, et papir du afleverer på forhånd, e-mail eller lignende til
at klargøre formålet.
Hvis du skal fastholde kollegaernes motivation og lyst til fortsat at deltage i
dialogen, er det nødvendigt, at du følger op på de forslag og konklusioner, der kommer
frem undervejs i dialogen.
Hvis der er tale om en konklusion, som I kan træffe på mødet, er det vigtigt, at I
samtidig beslutter, hvem der har ansvaret for at realisere den, og hvornår det skal ske.
Aftal på forhånd hvordan I vil informere hinanden. Derefter skal du sørge for, at de
involverede bliver løbende informeret om, hvor langt I er kommet med at realisere
beslutningerne.
|