Miljødialog med kollegaer
6. Hvordan kan du tilrettelægge dialogen før et miljøprojekt?
Forberedelserne til en miljøindsats stiller særlige krav til den dialog,
du skal føre med de kollegaer, som bliver inddraget i projektet. Det gælder uanset, om
jeres miljøindsats vedrører:
indførelse af renere teknologi
en styrkelse af produkternes miljøprofil
indførelse af miljøledelse
Det er ikke nok at få en enkelt miljøspecialist til at være ansvarlig for
gennemførelsen af indsatsen eller projektet. Det giver ikke en langsigtet effekt, og den
opnås kun, hvis miljøarbejdet gennemsyrer hele organisationen.
Det er således ikke nok, at du kun får udviklingsfolkene gjort interesserede i
miljøspørgsmål, hvis det handler om udvikling af et mere miljørigtigt produkt. Hele
organisationen skal inddrages og engageres, således at produktionsfolkene kan se
hensigten med at ændre i produktionen for at producere et nyt produkt, og således at
salgsfolkene kan se fordelene ved det nye produkt og er motiverede for at udarbejde en
salgsstrategi herfor med behørig miljødokumentation.
Du kender allerede de formelle kommunikationsgange. Men du bør også overveje, om der
i virksomheden er uformelle kommunikationskanaler og fora, som egner sig til eller
allerede bliver brugt til at diskutere miljøindsatsen. Som oftest er det i de uformelle
fora eller kanaler, den reelle evaluering af indsatsen foregår, og herigennem kan du
finde både ros og ris af indsatsen.
De uformelle kanaler og fora kan du identificere ved at undersøge, hvordan forskellige
idéer og forslag på miljøområdet tidligere er kommet frem uden om de officielle
kanaler:
Hvem har talt om hvad og hvornår?
Hvordan plejer idéer at opstå og blive iværksat?
Det er ofte også de kanaler og fora, der bruges til at evaluere andre forhold i
virksomheden. De uformelle kanaler kan fx være:
samtaler under arbejdet
spise- og kaffepauser
samtaler i omklædningsrum o.lign.
Ordet miljø bliver tillagt mange forskellige betydninger. Ofte er der delte meninger
om, hvilke forhold, der skal medtages, når det drejer sig om miljø. Skab derfor en
fælles forståelse i virksomheden om, hvad I mener med miljø.
Hvis I ikke allerede har gjort det, bør du tage initiativ til en
diskussion med dette formål for øje. Dit bidrag til en sådan diskussion kan fx være:
en oversigt over, hvordan virksomhedernes produkter påvirker natur og mennesker
set i et livscyklusperspektiv. Oversigten kan give en ramme til at forstå, hvordan
virksomheden påvirker miljøet
en oversigt over virksomhedens samlede forbrug af råvarer og materialer og
tilhørende emissioner. Oversigten kan bruges til at gå i detaljer med, hvordan I
påvirker miljøet, og hvad der kan gøres
en oversigt over de største lokale, regionale og globale miljøproblemer.
Oversigten kan danne grundlag for diskussionen om, hvad I ønsker at lægge i begrebet
miljø
I forbindelse med introduktionen kan du fx benytte video, tv-udsendelser, diasshow eller
lignende. Der findes efterhånden en del materiale om emnet, som du kan låne via Grøn
Information eller Statens Filmcentral.
Ethvert projekt bør begynde med, at du eller en gruppe af kollegaer skaber et fælles
overblik og status over de relevante miljøpåvirkninger. Så kender I udgangspunktet, og
I har mulighed for at måle og dokumentere de miljøforbedringer, der forhåbentlig kommer
ud af projektet. Kortlægning af alle miljøforhold er obligatorisk i forbindelse med
miljøledelse.
Kollegaerne ved, hvor skoen trykker, så inddrag dem i vurderingen af miljøstatus. Det
skaber sammenhæng mellem aktiviteter og påvirkninger, og gør det igen nærværende og
skaber dermed motivation.
Kollegaerne har ofte en stor viden om produktionen, og på mange virksomheder er de en
væsentlig ressource, når I skal miljøoptimere produktionen eller indføre
miljøledelse. De har samtidig en interesse i at sikre, at der bliver taget hensyn til
arbejdsmiljøet ved udvikling af nye processer og produkter.
Nedsæt en række arbejdsgrupper, som får et afgrænset område/emne at kortlægge og
præcise anvisninger på, hvilke data de skal indsamle. Sørg for at aftale hvordan I
gennemgår data og uddrager konklusioner. I begyndelsen af arbejdet bør grupperne enten
sammensættes af folk fra det samme arbejdsområde eller af de mest interesserede på
arbejdspladsen. Først når I har prioriteret arbejdsopgaverne, kan I sammensætte
arbejdsgrupper, der arbejder med tværgående temaer, som fx energibesparelser eller
reduktion af affald.
Det er vigtigt, at miljøarbejdet er nærværende for den enkelte. Det kan
du gøre ved at lade vedkommende alene eller i en gruppe - udarbejde et simpelt
grønt regnskab for sin egen arbejdsplads, afdeling eller produktionslinie, uanset om de
er svejsere, trykkere, bogholdere, indkøbere eller sælgere. Enhver arbejdsplads
påvirker på sin egen måde virksomhedens samlede miljøbelastning.
Bemærk at mange kollegaer via deres beslutninger, gode råd og dialog i øvrigt kan have
stor indflydelse på virksomhedens miljøpåvirkninger.
Du kan bruge kantinemøder for alle medarbejdere til at øge den fælles
miljøforståelse. Alternativt kan du lade årets idrætsdag, skovtur eller lignende blive
erstattet af en miljøtemadag, hvor medarbejderne skal få væsentlige miljøforhold ind
på livet gennem konkrete oplevelser.
Set fra et miljøteknisk synspunkt er visse miljøforhold vigtigere end andre
men er de miljømæssige kriterier de eneste kriterier, der er afgørende? Kan der også
være tale om andre kriterier?
En af de vigtigste opgaver i den interne miljødialog er at beslutte, hvilke miljøforhold
det er mest væsentligt at gøre en indsats over for. Du kan bruge tjeklisten til at finde
frem til, hvilke kriterier og begrundelser I vil anvende for at udvælge de miljøforhold,
I fokuserer på i det videre arbejde. Det er især en væsentlig opgave i forbindelse med
miljøledelse.
Inddrag derfor både ledere og kollegaer i dialogen om væsentlighed. Hold et frokostmøde
eller gå-hjem møde, hvor du forklarer, hvad der er afgørende for, om et miljøforhold
er væsentligt eller ej. Spørg kollegaerne, om de mener, at der er nogle kriterier, de
lægger mere vægt på end andre.
Generelt bør man aldrig kalde noget for mindre væsentligt, hvis nogle kollegaer gerne
vil arbejde med det motivation for at arbejde med et særligt emne er en væsentlig
faktor i sig selv.
Vurdering af om miljøforhold er væsentlige |
Ja |
Nej |
1. Forekommer miljøforholdet i store mængder, som
ændrer
eller beskadiger miljøet? |
|
|
2. Vil miljøforholdet medføre skader på, gener for eller
forbedringer
for mennesker, dyr eller flora, indgår der fx miljøfarlige stoffer? |
|
|
3. Er miljøforholdet af interesse for medarbejderne? |
|
|
4. Er miljøforholdet af interesse for andre aktører:
Naboer, kunder, aktionærer m.fl.? |
|
|
5. Er miljøforholdet reguleret af
miljølovgivningen/underlagt miljøvilkår? |
|
|
6. Er miljøforholdet omfattet af globale, nationale
eller
regionale mål og retningslinier? |
|
|
7. Er miljøforholdet underlagt
koncernens/virksomhedens
egne politikker og målsætninger? |
|
|
8. Er miljøforholdet omfattet af regelsæt fra
organisationer
og lignende, som I har tilsluttet jer? |
|
|
9. Vedrører miljøforholdet risiko for unormale
driftsforhold,
uheld eller ulykker? |
|
|
10. Har miljøforholdene nogen betydning for arbejdsmiljøet? |
|
|
11. Er der mulighed for en hurtig og let miljø/økonomisk
gevinst,
fx dyr bortskaffelse? |
|
|
12. Udgør miljøpåvirkningen et
udviklings/innovationspotentiale? |
|
|
13. Er der andre kriterier/årsager til at kalde
miljøforholdet væsentligt? |
|
|
Hvis der er en skepsis blandt en stor del af de involverede kollegaer, bør du bruge
tid på at diskutere folks begrundelser for at være skeptiske. Ofte vil miljøprojekter
blive betragtet som nye ideer, som kan betyde forandringer i dagligdagen ændringer
i daglige rutiner og arbejdets tilrettelæggelse. Og nye ideer til forandring løber tit
ind i modstand, hvis man ikke er enige om værdierne bag målene.
Derfor - når du skal fremføre nye ideer på miljøområdet, bør du forberede dig på
modstand. Det kan du bl.a. gøre ved at gennemtænke en række argumenter for, hvorfor
idéen er god og hvilke fordele, de enkelte kollegaer opnår ved projektet. Brug fx listen
i afsnit 4.6 når du skal forberede modargumenter.
|