Miljødialog med kollegaer
7. Hvordan kan du tilrettelægge dialogen i løbet af projektet?
Undervejs i udførelsen af miljøprojekter, kommer der nye udfordringer,
som skal løses. Da gennemførelsen af miljøprojekter ofte kræver en aktiv deltagelse af
flere forskellige kollegaer og afdelinger, fx udvikling, indkøb, produktion og salg,
bliver dialog med de involverede et vigtigt middel til succesfuld gennemførelse.
Mange virksomheder og organisationer har i dag en miljøpolitik, hvor de gør rede for
deres holdninger til miljøet. I forbindelse med den interne dialog er det lige så
vigtigt at få miljøpolitikken brudt op i konkrete mål og handlingsplaner, så det
bliver nærværende og realistisk i forhold til dagligdagen, hvor hver enkelt kender og
forstår sit ansvar. Resultatet heraf bør naturligvis formidles til alle kollegaer på et
gå-hjem møde eller lignende.
I forbindelse med et konkret projekt er det også vigtigt at få formidlet, hvordan
projektet passer ind i mål og handlingsplaner.
Fortæl alle de involverede, hvad du forventer af dem. Sørg for at gennemgå alle faser.
Fortæl, hvad der skal ske, uddyb konsekvenserne heraf (hvad bliver forskelligt fra nu,
hvor kommer der ændringer), hvem bliver involveret i hvad, hvornår. Det kan fx være på
et møde, hvor projektplanen gennemgås.
Bortset fra generel viden om virksomhedens miljøpåvirkninger og -politik bør emnerne
i undervisningen passe til hvert enkelt miljømål inden for den del af virksomheden, som
kollegaerne kommer fra. Undervisningen skal være så konkret, at den enkelte med det
samme kan omsætte den nye viden i praksis.
Et problem i miljøarbejdet kan være manglende forståelse fra de kollegaer, som mener,
at deres arbejde ikke påvirker miljøet særlig meget. Over for denne gruppe gælder det
om at finde de rigtige emner og formuleringer.
Miljøspørgsmål er meget komplekse. Så hvis dine kollegaer skal kunne huske den
undervisning, som de modtager, må underviseren koncentrere sig om få, vigtige
spørgsmål og gå i dybden med dem på en letforståelig måde. Undervisningen bør ske i
små grupper og i korte forløb.
Du kan også lade de mest motiverede kollegaer fra de forskellige afdelinger bidrage til
undervisningen af deres kollegaer med gode eksempler. Det kan være kollegaer, som i
diskussioner eller i form af forslag eller lignende har vist deres engagement.
Det kan også være en god ide at lade skeptiske ledere og mellemledere stå for en del af
undervisningen. Dermed får de et ansvar og en plads i projektet, hvilket ofte kan være
det, der skal til for at overvinde en skepsis eller anden barriere.
Hvis I allerede er i gang med et miljøledelsesprojekt, står I over for at skulle
skrive en lang række procedurer og instruktioner.
Procedurerne beskriver en række tværgående aktiviteter, som oftest vedrører
miljøchefen og andre funktionschefer samt ledelsen. Der vil være behov for en dialog
omkring indholdet af disse procedurer, og det er derfor en god idé at få skabt et forum,
hvor alle udkast til procedurerne kan diskuteres.
Instruktionerne er konkrete handlingsanvisninger på, hvordan en daglig driftsopgave skal
udføres og berører oftest kollegaerne i produktionen. Hvis instruktioner skal virke,
bør de beskrive en arbejdssituation, som kollegaerne kan genkende og acceptere. Hvis de
selv har lyst til at skrive instruktionerne, er det den bedste løsning, men ikke alle
kollegaer bryder sig om at skrive. Dem kan du interviewe om arbejdsgangen og
efterfølgende skrive instruktionen.
Det er vigtigt, at instruktioner er tilgængelige, der hvor arbejdet foregår, og at de
bliver fulgt. Derudover bør du være opmærksom på, at lange tekster og ordvalg kan
være en barriere i sig selv. Derfor er flow-diagrammer, der beskriver en arbejdsgang i de
enkelte trin i både procedurer og instruktioner, ofte en god idé. Det giver overblik og
kan være en lettelse for de kollegaer, der ikke læser så meget.
Hvis projektet kører over lang tid, er der behov for, at delresultater og projektets
fremdrift bliver formidlet. Selvom der kan være mange involverede i projektet, vil der
også være nogle, som ikke er med, men som formentlig er blevet orienteret om, at
projektet er gået i gang.
Det vil være motiverende for både de involverede og de øvrige, hvis det er muligt at
præsentere gode delresultater undervejs. Derfor skal I fortælle om projektets udvikling,
hver gang I når en milepæl.
Når et projekt er gennemført, er det vigtigt at fejre resultatet. Men for nogle kan
det også betyde ændringer i dagligdagen som følge af resultatet. Hvis I fx indfører et
miljøledelsessystem vil et synligt resultat være en miljøhåndbog med procedurer og
instruktioner, som alle nu skal følge i hverdagen. Der vil være en del, som har været
med til at udarbejde hele eller dele af håndbogen, mens andre ikke har set den før.
For ikke at løbe ind i modstand, er det vigtigt at få introduceret de nye rutiner på
den rigtige måde, som giver kollegaerne mulighed for at stille spørgsmål og få svar
på ting, de ikke forstår.
Introduktionsformen skal naturligvis afhænge af de nye rutiner, der skal indlæres. En
tommelfingerregel siger, at jo mere konkret indlæringen foregår, desto bedre virker den.
Sidemandsoplæring eller on-the-job træning er meget effektivt, mens indlæring under
seminarer uden for virksomheden lettere glemmes.
Hvis din virksomhed er relativt stor og er organiseret i flere niveauer, bør du indføre
et system for, hvordan viden kan spredes i hele organisationen. En metode kan være, at du
som miljøansvarlig fx introducerer en række ændrede rutiner til chefgruppen. Disse går
videre til næste led i organisationen og gennemgår de samme ændrede rutiner, men med
særlig vægt på de ting, som er relevante for denne gruppe. Denne gruppe kan så igen
præsentere rutinerne for næste led osv. Når din kollega ved, at vedkommende selv skal
præsentere denne viden videre for en række andre kollegaer, betyder det, at der bliver
lyttet mere efter. Fx kan en lang procedure på 5 sider om ekstern kommunikation om
miljøforhold på ledelsesniveau være en længere gennemgang af alle aspekter, mens
budskabet over for personalet i produktionen kan være meget simpelt: Alle
henvendelser fra omverdenen vedrørende miljø skal tilgå miljøchefen.
|