Miljødialog med kollegaer
8. Hvordan kan du tilrettelægge dialogen efter et miljøprojekt?
Når projektet er slut, skal du og ledelsen præsentere resultaterne, og I
skal tage initiativ til en eller anden form for opfølgning og eventuel
videreførelse.
For det meste vil der være tale om en on-going proces, som aldrig stopper,
uanset om virksomheden har opnået miljøcertifikat, indført ny teknologi, fået et
miljømærke eller lignende.
Efter afslutningen af et projekt vil du ofte opleve en vis afmatning og afventende
holdning blandt mange kollegaer, og der kan være behov for en særlig indsats for at
fastholde gejsten og motivationen.
Som tidligere nævnt (råd 6.3) er det vigtigt at begynde med en miljøstatus, så det
er muligt at måle en miljøforbedring. Nu, hvor projektet er færdigt, er tiden inde til
at vise resultaterne af indsatsen. Der kan være flere måder at vise resultatet på og
flere typer indikatorer, du kan bruge.
Du kan bruge indikatorer, som præcist fortæller noget om de miljømæssige resultater,
fx:
Procentreduktion i affaldsmængde pr. produceret enhed
Procentreduktion i energiforbrug pr. produceret enhed
Procentreduktion i kemikalieforbrug pr. produceret enhed
Procentreduktion i brændstofforbrug pr. km pr. køretøj
Procent indkøbte råvarer som er miljømærkede
Disse indikatorer skal skræddersyes til det projekt, I har gennemført, så de præcist
fortæller noget om de miljøforhold, I ønskede at forbedre og de mål, I ønskede at
opnå.
Du kan også bruge indikatorer, som fortæller noget om kommunikationen og engagementet
under projektforløbet, fx:
Antal henvendelser/forslag vedrørende miljø
Antal timer brugt på miljøprojekter
Procent frivillige til arbejdsgrupper
Procent deltagelse til frivillige miljøarrangementer
Antal udkomne nyhedsbreve
Udgiver din virksomhed et grønt regnskab, miljøredegørelse eller lignende, kan du bruge
resultaterne i regnskabet til at vise, om I opfylder jeres mål eller ej.
Og er det gået godt, er der jo al mulig grund til at fejre resultatet. At fejre
succeser er en markering af, at ledelsen tager den positive ændring og personalet
alvorligt. At fejre en succes i fællesskab, er begyndelsen til forberedelsen af nye
forbedringsprojekter.
For de virksomheder, der har et miljøledelsessystem og derfor også gennemfører
miljørevisioner med jævne mellemrum, er det en god idé at bruge disse til en diskussion
af forløbet af projekterne og resultaterne.
Mange virksomheder anvender miljørevisionen til alene at afdække, om deres system er i
overensstemmelse med standardens krav. Det er lidt synd, fordi der her er en mulighed for
dialog om andre emner, når man nu alligevel har fat i folk. Der vil komme mere
information og viden frem ved at bruge miljørevisionen til at finde ud af, dels hvor
systemet fungerer uhensigtsmæssigt og dels, hvordan de enkelte opgaver kan gøres
smidigere og mere effektive.
Det bliver samtidig en mere behagelig opgave for miljørevisorer, hvis revisionen også
kan indeholde spørgsmål til kollegaerne, om de har forbedrings- eller ændringsforslag.
Miljørevisionen bliver herved endnu et forum for input til miljøforbedringer og
fremadrettede aktiviteter.
Engagementet i miljøarbejdet og motivationen til at fortsætte kommer ikke alene fra
en teknisk indsigt, men også fra kollegaernes holdning til virksomheden generelt. Det kan
derfor være en god idé at lægge vægt på at udvikle et større engagement hos de
enkelte kollegaer - og måske især hos mellemledergruppen. Deres evne til at motivere
kollegaerne er af afgørende betydning.
På længere sigt kan målet være at danne selvstyrende arbejdssjak, som har
ansvar for miljøforbedringer inden for deres eget område.
Et udviklingsforløb (fx et kursus) kan tage udgangspunkt i virksomhedens miljøforhold,
miljøproblemer generelt og udvikling af en personlig miljøbevidsthed. Men det bør
samtidig også dreje sig om samarbejde, kommunikation, edb og kendskab til virksomheden i
almindelighed, så miljøarbejdet bliver en integreret del af virksomhedens dagligdag.
For eksempel bliver driftsafdelingerne ofte langt mere engagerede i miljøarbejdet, når
de får pligt til at udarbejde årlige grønne regnskaber, hvor de bl.a. skal
komme med forslag til forbedringsmål mv.
Hvis virksomheden rider på en bølge af flotte resultater, skal man være særlig
opmærksom på nye ansatte. De har ikke været med på den lange vandring og mærket
suset. Derfor kan de have meget vanskeligt ved at give ledelsessystemet samme
opbakning som de andre. Uddannelsen og introduktionen af nye kollegaer bør derfor også
indeholde en introduktion til miljøarbejdet.
Efter at have arbejdet med miljøspørgsmål i længere tid kan der komme et punkt,
hvor det er svært at få nye idéer, og hvor I trænger til lidt inspiration. Her kan det
være oplagt at komme lidt væk fra andedammen og se og høre, hvordan andre
griber tingene an.
Det behøver ikke at være hos nært beslægtede virksomheder. I kan sagtens få nye
idéer og inspiration fra arbejdspladser, som I ikke umiddelbart tror, I har så meget
tilfælles med.
Prøv at arrangere et virksomhedsbesøg til en anden miljøansvarlig virksomhed i
lokalområdet, besøg en leverandør, forsyningsanlæg, rensningsanlægget eller det
lokale affaldsbehandlingsanlæg.
En anden mulighed er at arrangere et miljøtemaforedrag med en ekstern
oplægsholder. Der findes mange gode og inspirerende folk rundt omkring på
virksomhederne, som tager miljøarbejdet alvorligt og som gerne vil fortælle deres
historie og dele de gode og mindre gode erfaringer med dig og dine kollegaer.
Når miljøarbejdet kommer ind i en fast rutine, mister det synligheden i
organisationen og får måske nogle til at tro, at det var en enlig svale. Hold fast i de
små projekter, som giver synlige resultater brug ikke alt krudtet ved første
skud.
De fleste finder det oplagt og overskueligt at gribe fat i de mange små handlingsforslag
til et bedre miljø. Det var de indlysende ressourcenedsættende besparelser små
projekter, men også små gevinster og forbedringer. Senere, efterhånden som man får et
større overblik, tænker man i større projekter med en stor miljømæssig og økonomisk
gevinst og med større miljømål til følge.
Miljømæssigt vil det også give en anselig forbedring, men det er vigtigt at være
opmærksom på, at de store projekter ofte ikke er så synlige og nærværende som de
små. Det kan give anledning til myter om, at miljøarbejdet er gået i stå.
Det er vigtigt, at også de små handlinger figurerer i virksomheden, selv om de store
projekter opfylder målene til fulde. Kollegaerne skal bevare troen på, at miljøarbejdet
har en høj prioritet.
|