[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Udformning af skriftlig miljøkommunikation

3. Hvordan gør du miljøkommunikation troværdig?

Din miljøkommunikation bliver troværdig, når du på baggrund af dokumentation beskriver de miljøproblemer, som virksomhedens produktion og produkter medfører, præcist og konkret. Derudover skal du på samme måde redegøre for, hvordan virksomheden løser problemerne, og hvilke resultater, der er opnået indtil nu.

3.1 Hav dokumentation for miljøbudskaber og -påstande 

Både myndigheder og andre interessenter kræver, at miljøoplysninger er mere korrekte og præcise end andre former for kommerciel kommunikation. Undgå derfor upræcise ord, som fx miljørigtig eller miljøvenlig og vær 100 procent sikker på, at du kan dokumentere dine påstande.

Et miljøledelsessystem, der er certificeret efter ISO 14001 eller registreret under EMAS, er troværdig dokumentation for, at virksomheden har styr på ressourceforbrug og miljøpåvirkninger. Officielt anerkendte miljømærker som det nordiske Svanemærke eller EU’s Blomst er en troværdig dokumentation for, at virksomhedens produkter er miljøoptimerede.

Det styrker troværdigheden og dermed virksomhedens miljøbudskaber yderligere, hvis modtageren selv kan tjekke miljøoplysningerne. Du kan angive dine kilder eller fremlægge miljødokumentationen. Det kan være undersøgelser, som du selv har gennemført, eller undersøgelser foretaget af uvildige eksperter. Det kan være resultater af miljøkortlægninger, livscyklusvurderinger, egenkontrolmålinger, analyser fra eksterne laboratorier, etc. 

Hvis du baserer dine miljøpåstande på forskningsresultater, skal du sørge for, at der er tale om de nyeste resultater. Du skal også afholde dig fra at benytte forskningsresultater, der blandt forskerne hersker tvivl om, og du skal afholde dig fra at drage egne konklusioner på baggrund af andres undersøgelser.

Skriv, hvor modtageren kan få flere miljøoplysninger. Dokumentationen skal være i en tilgængelig form, som du kan vise til dem, der henvender sig for yderligere information. Hvis virksomheden har en hjemmeside på Internet, er det oplagt at offentliggøre supplerende miljødokumentation der.

3.2 Få de væsentlige miljøspørgsmål med

Du skal altid beskrive de problemer og løsninger, der er væsentlige for, hvordan jeres produktion og produkter påvirker miljøet.

Et grønt regnskab eller en miljøredegørelse kan afvises af myndighederne, hvis der er væsentlige forhold, du har undladt at fortælle om. En markedsføringskampagne kan blive ulovlig, hvis virksomheden udelader væsentlige miljøspørgsmål. De væsentlige miljøforhold kan være:
• Ressource- og miljøforhold som miljømyndighederne finder væsentlige og derfor stiller miljøkrav til virksomhedens produktion og produkter om
• Forhold som virksomheden selv har udpeget som væsentlige i sin miljøpolitik og arbejdet med miljøoptimering af produktion og produkter
• Forhold som én eller flere af virksomhedens interessenter synes er væsentlige

Tilbagehold aldrig væsentlige, men ømtålelige informationer. Modtageren kan sagtens acceptere og forstå, at man ikke kan løse alle problemer på én gang. Derimod svækker det troværdigheden alvorligt, hvis du udelader problematiske miljøforhold, som læseren via andre kanaler får kendskab til. Fortæl i stedet om problemerne og hvilke initiativer, virksomhed har sat i gang for at afhjælpe dem.

Fremhæv heller aldrig uvæsentlige forhold for at stille virksomheden eller produkterne i et bedre lys. Til gengæld kan det i nogle tilfælde være nødvendigt at gøre rede for miljøforhold, som du og myndighederne betragter som uvæsentlige, men som optager naboer eller kunder.

3.3 Bedøm helhedsindtrykket

Når andre vurderer, om virksomhedens miljøkommunikation er troværdig eller ej, er det kommunikationens helhedsindtryk, der afgør dommen. 

Overskriften, billeder, mellemrubrikker og tekst skal du bruge med største omhu, så de stil- og formmæssigt spiller godt sammen, støtter indholdet og er i overensstemmelse med virksomhedens miljøbudskaber. Du skal hele tiden vurdere et element og dets udformning i forhold til de øvrige elementer og helheden i forhold til det troværdige udtryk, du gerne vil give det konkrete kommunikationsmiddel:
• Overskrifterne skal fænge, men ikke virke hårdt sælgende. Ingen tror på overskriften: Den økologiske computer nu også i Danmark
• Billeder skal være gode og støtte dit budskab. Troværdigheden knækker, når det flotte møbel af genbrugstræ er fotograferet på en atol i Det indiske Ocean
• Brug ikke for meget papir. Hvis dit budskab og de supplerende informationer kan være i en 8-siders folder, skal du ikke bruge 40 sider til at fortælle budskabet
• Få tryksagen Svanemærket. Det er et godt signal om, at produktion og papirvalg er miljømæssigt i orden.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]