Udformning af skriftlig miljøkommunikation 4. Hvordan gør du miljøkommunikation læsevenlig?Hvis miljøkommunikationen skal være effektiv, er det ikke nok at
indholdet er relevant og troværdigt. Teksten skal også være klar, levende og
vedkommende, så modtageren får lyst til at læse den. 4.1 Formuler de centrale budskaberInden du skriver hele teksten, bør du formulere de centrale budskaber, som er de
overordnede udsagn, teksten skal overbevise modtageren om. Du kan opbygge hele teksten
omkring de centrale budskaber, som alle sætninger skal pege frem imod. På den måde kan
du løbende vurdere, om tekstens enkelte elementer bidrager til at fremme budskaberne. Kun
de sætninger, som under en eller anden form er nødvendige for de centrale budskaber,
skal med. Det er en regel, du kan bruge, allerede når du udformer dispositionen. 4.2 Gør det abstrakte konkretModtagerne har lettere ved at læse og forstå teksten, jo mere konkret du skriver.
Derfor består en stor del af opgaven i miljøkommunikation i at oversætte abstrakte
faglige begreber til konkrete eksempler. Men alting med måde. Uden abstrakte elementer
kan det konkrete sprog forfalde til ligegyldigheder og banaliteter og i værste fald virke
stødende ved at tale ned til læseren. Da miljøkommunikationen også handler om de mennesker, som virksomhedens
miljøpolitik og miljøpåvirkninger berører, kan du gøre kommunikationen konkret og
nærværende ved at fortælle budskaberne gennem en eller flere historier. Her kan du lade
fx udvalgte medarbejdere på virksomheden, naboer eller kunder fortælle aspekter ved
virksomhedens miljøarbejde, som i særlig grad har indflydelse på deres arbejdsdag,
naboskab eller valg af leverandør. 4.3 Undgå lange og kunstige sætningerMan kan tit, især når man læser tekster skrevet i fagsprog, støde på meget lange
sætninger, som denne sætning i øvrigt er et relativt godt eksempel på, hvor der i stor
stil, åbenbart fordi det anses for nødvendigt, bruges mange indskudte sætninger
(eventuelt i form af parenteser), men også - som det vises her - ved hjælp af
tankestreger, hvilket, uanset hvad, resulterer i nogle meget lange og irriterende
sætningskonstruktioner, der - som du formentlig efterhånden er blevet overbevist om
allerede nu - er meget svære at læse. Hvis du ikke sprang videre til næste afsnit,
inden du nåede hertil. 4.4 Undgå passiver og papirordI fagsprog bruges der ofte passive ord. Det vil sige ord, som skjuler virkeligheden ved
at foregive, at sætningen er objektiv. Fx:
4.5 Undgå at pointer drukner i mængden af informationerFor mange oplysninger på for lidt plads gør det næsten umuligt at holde
informationerne ud fra hinanden. Og historiens kerne forsvinder i mængden. Hvis du har
rodet dig ud i sætninger eller afsnit med for stor informationstæthed, så flyt rundt
på informationerne, så der bliver længere imellem dem. Brug eventuelt nogle flere
linjer, hvis det gør teksten lettere at læse. Eller allerbedst: Smid de informationer
ud, du kan undvære.
|
|||||||