[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Udformning af skriftlig miljøkommunikation

5. Hvordan visualiserer du miljøkommunikation?

Et billede siger mere end 1.000 ord. På et splitsekund har øjet set billedets faktuelle indhold, og få hundrededele sekunder senere har hjernen bevidst eller ubevidst afkodet budskabet. Og så husker vi billeder bedre end ord.

5.1 Vælg illustrationer der fremmer budskaberne

Når vi ser et billede i forbindelse med en tekst, fx et opslag i en miljørapport, vil vores læsning per automatik tage udgangspunkt i billede og overskrift. Og vores tilegnelse af informationerne i teksten vil være styret af det førstehåndsindtryk, som billedet giver. Alligevel glemmer alt for mange at vælge illustrationerne bevidst og med udgangspunkt i det budskab, læseren skal have.

Du skal altid overveje, hvordan fotos, tegninger, grafer og diagrammer kan fremme budskaberne. Vælg derfor altid visuelle elementer, der direkte eller indirekte støtter dine budskaber. Enten 
ved at få læseren til at tænke videre, ved at brænde en information fast i hukommelsen eller ved at give læseren et lille pusterum i læsningen.

Fotografier er gode til at dokumentere og skabe identifikation. Fotografier af produktionen dokumenterer virksomhedens aktiviteter. Fotografier af mennesker skaber en umiddelbar identifikation.

Tegninger, diagrammer og grafer er eminente formidlere, når du skal beskrive komplekse sammenhænge, fx et livscyklusforløb, på en enkel og overskuelig måde.

Hvis du skal vise, at der indgår mennesker i forløbet, er en simpel tegning af en mand bedre end et fotografi, fordi fotografier opfattes som portrætter af ganske bestemte mennesker. 

Vil du bruge illustrationer som blikfang, skal du vælge illustrationer, der er store, i farver, udtryksfulde, utraditionelle og overraskende.

5.2 Få illustration og tekst til at spille sammen

Du gør din miljøkommunikation mere effektiv, hvis du får illustration og tekst til at spille sammen. Modtageren vil nemlig forsøge at skabe sammenhæng mellem illustrationer og tekst. Selvom illustrationer umiddelbart trækker opmærksomheden væk fra teksten, så kan den opmærksomhed, som illustrationen får, være afgørende for om modtageren går i gang med at læse teksten. 

Du øger samspillet mellem tekst og illustration når: 
• illustration og tekst understøtter hinanden
• illustrationernes placering supplerer teksten direkte
• illustrationer optræder i sammenhæng med væsentlig information 
• illustrationerne gentager de vigtigste pointer

Når du skriver billedtekster, er det en god ide at tage udgangspunkt i hv-ordene: hvem, hvad, hvor, hvornår, hvorfor. Hvis du for eksempel viser et portræt, så skriv hvem det er. Hvis det er en central beslutningstager, så brug et citat af personen i billedteksten, der kort kan indfange virksomhedens holdning eller budskab. Billedtekster er ofte de tekster, der læses mest, og er derfor et oplagt sted at placere de vigtigste budskaber.

Forklarende illustrationer kan sagtens være interessante. Hvis du fx vil illustrere temaer som energi- og emballageforbrug, kan du bruge en elpære og en bananskræl. Handler det om virksomhedens miljøarbejde, så vis billeder af de mennesker, der udfører arbejdet. Vil du fortælle om indholdet i et produkt, kan du lave en opstilling med produktet i midten og de forskellige råvarer placeret rundt om det. Tænker virksomheden visionært og langsigtet, kan du bruge billeder af himlen eller en horisontlinje.

5.3 Fremhæv vigtige informationer illustrativt

Det kan være en fordel at fremhæve vigtige informationer i hovedteksten. På den måde kan du gøre teksten lettere og mere afvekslende at læse. Du kan bruge:

• Citatudtræk: Brug citatudtræk til at fremhæve statements og stærke argumenter, der understøtter budskabet

• Fremhævet skrift: Brug fed skrift, kursiv eller understregning, hvis der er dele af teksten, du mener er vigtige at fremhæve. Du kan også skifte farve eller skrift, men tænk over virkemidlerne, så dit budskab ikke drukner i farvelade og et virvar af skrifttyper i stedet for at fremstå styrket

• Faktabokse: Brug faktabokse, når du har mange eller vigtige informationer, du kan fremhæve i punktform

• Gentagen brug af illustrationer: Brug den samme illustration flere gange, eventuelt i forskellige variationer, hvis det fremmer dit budskab

5.4 Brug grafiske fremstillinger til kompliceret talmateriale

Kompliceret talmateriale kan være vanskeligt at overskue og forstå, især hvis du vil fremhæve visse relationer mellem tallene, som det jo ofte er tilfældet i miljøkommunikation. Her kan du med fordel bruge en grafisk fremstilling: Kurver, søjler og lagkager.

Det er afgørende for troværdigheden af kommunikationen, at man kan aflæse værdierne i graferne rimeligt nøjagtigt. Samtidig bør du altid supplere graferne med tabeller, hvor læseren kan finde de eksakte tal. I miljørapporter kan du placere tabellerne i bilag.

Grafer kan skabe større interesse for miljøinformationen, men det kræver også øvelse for modtageren at læse og forstå grafer. Du kan gøre det lettere for læseren at forstå en graf, hvis du supplerer med en tekst, der fortæller, hvad den viser, og hvordan man kan læse tallene.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]