[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Arktisk Havforurening

Sammenfatning og konklusioner

Redegørelsen indeholder 5 kapitler.

Der indledes med en kort beskrivelse af baggrunden for udarbejdelsen af redegørelsen og afholdelse af mødet den 12. maj 1999 i tilslutning til Hav- og Luftgruppens møde. Det fremgår, at initiativet til afholdelse af mødet blev taget af de nordiske statsministre og lederne fra de 3 selvstyreområder under Nordisk Råds session i Oslo den 9. november 1998.

Kapitel 2 beskriver mandatet, som Miljøstyrelsen i Danmark har fortolket det. Mandatet er afgrænset til havforurening og medtager ikke finansielle eller ressourcemæssige overvejelser og inddrager ikke biodiversitet samt fiskerimæssige forhold.

Kapitel 3 skitserer miljøtilstanden i Arktis og baserer sig på AMAPs vurderinger og grupper af forurenende stoffer: POP’er, tungmetaller, radioaktive stoffer samt olie og PAH’er.

Kapitel 4 beskriver eksisterende konventioner aftaler m.m., der har relation til havforurening.

Kapitel 5 opsummerer de ideer, man kan forestille sig, at de nordiske lande fremmer indenfor rammerne af de forskellige konventioner og aftaler.

Redegørelsen skal ses som et idekatalog, der ikke nødvendigvis dækker danske synspunkter. Miljøstyrelsen foreslår, at man på mødet supplerer med yderligere ideforslag til fremtidige nordiske initiativer.

Redegørelsen fokuserer på en beskrivelse af de forskellige globale og regionale konventioner og aftaler, og eventuelle nordiske initiativer i disse miljøfora.

Ideforslagene er hovedsagelig af politisk karakter og bygger på kendte principper m.m. som The Precautionary Principle, The Polluter Pay Principle, BAT/BEP, Bæredygtig udvikling m.m.

Gennemførelse af en række af de forslag til nordiske initiativer, som er opridset i kapitel 5 vil for en stor del af forslagenes vedkommende både være ressourcekrævende og kræve politisk stillingtagen. En del af forslagene vil, hvis de støttes, kræve ændring af eksisterende internationale konventioner og aftaler eller udarbejdelse af helt nye internationale instrumenter. Miljøstyrelsen har imidlertid vurderet, at en eventuel gennemførelse og prioritering af forslagene eller forkastelse heraf bør foretages af EK-M.

Det foreslås på denne baggrund, at Hav- og Luftgruppen gennemgår og eventuelt supplerer redegørelsen med yderligere ideer til fremtidige nordiske initiativer samt at redegørelsen herefter fremsendes til EK-Ms stillingtagen.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]