[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Brug af væsentlighedskriterier ved prioritering af miljøindsatsen

6. Sammenfatning

Virksomheder, der indfører miljøledelse, har brug for tid til at udvikle og tilpasse miljøledelsessystemet til virksomheden og medarbejderne. Der er også logik i, at en virksomhed med få miljøledelseserfaringer fokuserer på mulighederne for besparelser, men fokus bør udvides efterhånden. Disse forhold afspejles i interviewundersøgelsen, idet virksomhederne med størst miljøledelseserfaring (3 år), havde udvidet miljøindsatsen til ikke kun at handle om økonomi.

Det er vigtigt for miljøledelsesarbejdet, at det løbende udvikles. Dels for at opretholde en vis dynamik og dels for at udnytte både det miljømæssige og det forretningsmæssige potentiale, som der er i miljøledelse. Når en virksomhed har fået skabt det fornødne overblik og erfaringsgrundlag, kan der hentes forretningsmæssige fordele ved at udvide miljøarbejdet til også at fokusere på bl.a. produktets miljøprofil og inddrage interessenters holdninger og behov. Artiklen i MiljøInformation giver anbefalinger til, hvordan miljøindsatsen kan målrettes "nye" indsatsområder, som kan medvirke til en bedre udnyttelse af miljøledelsens muligheder. Det samme gør artiklen i Børsen, dog med den forskel, at problemstillingen her anskues fra en markedsstrategisk vinkel og derfor i højere grad henvender sig til virksomhedsledelsen.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]