I nedenstående tabel listes de 15 behandlede styringsmidler i til brug i miljøzoner
og der er givet et første bud på, om det er nødvendigt at etablere en ny dansk
lovhjemmel. I relation til EU-retten angives, om det umiddelbart vurderes, at
styringsmidlet er uproblematisk, eller om det skal vurderes nærmere. Hvis det skal
vurderes nærmere, angives om styringsmidlet bygger på elementer i den eksisterende
EU-regulering.
Koncept |
Styringsmiddel i miljøzonen |
Skal der etableres ny dansk lovgivning? |
Forhold til EU-retten |
Miljø-
klassificering af køretøjer |
1 Benzindrevne person- og varebiler skal opfylde EURO
1 |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger
på EU-reguleringen. |
2 Dieseldrevne varebiler skal opfylde EURO 1 |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger
på EU-reguleringen.. |
3 Lastbiler over 3½ tons skal opfylde EURO 2 |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger
på EU-reguleringen. |
4 Busser i fast rute skal opfylde EURO 3 eller EEV |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger
på EU-reguleringen. |
5 Andre busser skal opfylde EURO 2 |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger
på EU-reguleringen. |
Regulering af vare- og lastbil-
trafikken |
6 Maksimal grænse for vare- og lastbilers totalvægt,
f.eks. 10 tons |
Lovhjemmel i færdselsloven med en afviklings- og
sikkerhedsmæssig begrundelse. Regulering af trafikken begrundet med miljømæssige hensyn
vil sandsynligvis kræve ændring af færdselsloven. |
Nærmere vurdering nødvendig. |
7 Lastezoner på udvalgte lokaliteter |
Lovhjemmel i færdselsloven med en afviklings- og
sikkerhedsmæssig begrundelse. Lastezoner på udvalgte lokaliteter begrundet med
miljømæssige hensyn vil sandsynligvis kræve ændring af færdselsloven. |
Vurderes umiddelbart som uproblematisk. |
8 Krav om kapacitetsudnyttelse på f.eks. mindst 60%
ved ind- eller udkørsel |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Nærmere vurdering nødvendig. |
9 50% forhøjelse af parkeringsafgifter |
Lovhjemmel i færdselsloven med en afviklings- og
sikkerhedsmæssig begrundelse 50% forhøjelse af parkeringsafgifter begrundet med
miljømæssige hensyn vil sandsynligvis kræve ændring af færdselsloven. |
Vurderes umiddelbart som uproblematisk |
10 Kommunal overtagelse af private parkeringspladser |
Lovhjemmel i vejloven til ekspropriation til
p-pladser, "når almenvellet kræver det". |
Vurderes umiddelbart som uproblematisk |
11 Etablering af park-and-ride parkeringspladser |
Lovhjemmel i både vejloven og færdselsloven |
Vurderes umiddelbart som uproblematisk |
12 Krav om transportplaner for virksomheder |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Vurderes umiddelbart som uproblematisk |
13 Ansættelse af transportkoordinator |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Vurderes umiddelbart som uproblematisk |
14 Afgiftsreduktion for samkørende med 3 eller flere |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Vurderes umiddelbart som uproblematisk |
Miljøfor-
bedringer af eksisterende diesel-
køretøjer |
15. Lastbiler skal være udstyret med partikelfilter |
Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel |
Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger
ikke på EU-reguleringen. |