[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Miljøzoner, fase 1

Bilag B: Virkemidlernes relation til lovgivningen

I nedenstående tabel listes de 15 behandlede styringsmidler i til brug i miljøzoner og der er givet et første bud på, om det er nødvendigt at etablere en ny dansk lovhjemmel. I relation til EU-retten angives, om det umiddelbart vurderes, at styringsmidlet er uproblematisk, eller om det skal vurderes nærmere. Hvis det skal vurderes nærmere, angives om styringsmidlet bygger på elementer i den eksisterende EU-regulering.

Tabel 21
Foreløbig juridisk screening af de foreslåede tiltag

Koncept Styringsmiddel i miljøzonen Skal der etableres ny dansk lovgivning? Forhold til EU-retten
Miljø-
klassificering af køretøjer
1 Benzindrevne person- og varebiler skal opfylde EURO 1 Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger på EU-reguleringen.
2 Dieseldrevne varebiler skal opfylde EURO 1 Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger på EU-reguleringen..
3 Lastbiler over 3½ tons skal opfylde EURO 2 Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger på EU-reguleringen.
4 Busser i fast rute skal opfylde EURO 3 eller EEV Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger på EU-reguleringen.
5 Andre busser skal opfylde EURO 2 Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger på EU-reguleringen.
Regulering af vare- og lastbil-
trafikken
6 Maksimal grænse for vare- og lastbilers totalvægt, f.eks. 10 tons Lovhjemmel i færdselsloven med en afviklings- og sikkerhedsmæssig begrundelse. Regulering af trafikken begrundet med miljømæssige hensyn vil sandsynligvis kræve ændring af færdselsloven. Nærmere vurdering nødvendig.
7 Lastezoner på udvalgte lokaliteter Lovhjemmel i færdselsloven med en afviklings- og sikkerhedsmæssig begrundelse. Lastezoner på udvalgte lokaliteter begrundet med miljømæssige hensyn vil sandsynligvis kræve ændring af færdselsloven. Vurderes umiddelbart som uproblematisk.
8 Krav om kapacitetsudnyttelse på f.eks. mindst 60% ved ind- eller udkørsel Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Nærmere vurdering nødvendig.
9 50% forhøjelse af parkeringsafgifter Lovhjemmel i færdselsloven med en afviklings- og sikkerhedsmæssig begrundelse 50% forhøjelse af parkeringsafgifter begrundet med miljømæssige hensyn vil sandsynligvis kræve ændring af færdselsloven. Vurderes umiddelbart som uproblematisk
10 Kommunal overtagelse af private parkeringspladser Lovhjemmel i vejloven til ekspropriation til p-pladser, "når almenvellet kræver det". Vurderes umiddelbart som uproblematisk
11 Etablering af park-and-ride parkeringspladser Lovhjemmel i både vejloven og færdselsloven Vurderes umiddelbart som uproblematisk
12 Krav om transportplaner for virksomheder Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Vurderes umiddelbart som uproblematisk
13 Ansættelse af transportkoordinator Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Vurderes umiddelbart som uproblematisk
14 Afgiftsreduktion for samkørende med 3 eller flere Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Vurderes umiddelbart som uproblematisk
Miljøfor-
bedringer af eksisterende diesel-
køretøjer
15. Lastbiler skal være udstyret med partikelfilter Det er nødvendigt at etablere en lovhjemmel Nærmere vurdering nødvendig. Styringsmidlet bygger ikke på EU-reguleringen.

[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]