Økonomiske konsekvenser af kommende EU-regler for køretøjer og brændstoffer
Forord
Sammenfatning og konklusioner
1. Problemstilling
2. Metode
3. De kommende normer
4. Meromkostninger for køretøjer
4.1 Tekniske løsninger
4.2 Oplysninger fra danske importører
4.3 Erfaringer fra Tyskland
5. Meromkostninger for benzin
Bilag A. Brev sendt til danske importører
Økonomiske konsekvenser af kommende EU-regler for køretøjer og
brændstoffer
Projektets baggrund
I 1998 blev der indført afgiftsincitamenter for varebiler, som opfylder de foreslåede
Euro3 og 4-normer. Det blev i bemærkningerne til lovforslaget anført, at tilsvarende
principper ville blive overvejet for personbiler, så snart de endelige
EU-udstødningsnormer er fastsat. Dette skete i juni 1998. I december 1998 blev der også
opnået enighed om de kommende normer for motorer til tunge køretøjer.
Vurdering af meromkostninger
Der var på den baggrund behov for at få foretaget en teknisk vurdering af
meromkostningerne ved at opfylde disse fremtidige normer for personbiler og tunge
køretøjer med henblik på fastsættelse af eventuelle afgiftsincitamenter. I henhold til
EU-direktivet skal en eventuel afgiftsdifferentiering være mindre end de faktiske
merudgifter.
I den forbindelse var det naturligt også at foretage en revurdering af de allerede
indførte afgiftslettelser for varebiler.
Brændstoffer
Skærpede normer for køretøjers emissioner og skærpede krav til de anvendte
brændstoffer følges ad - også i EU-systemet. Det var derfor også naturligt at foretage
en vurdering af meromkostningerne ved produktion af benzin, som overholder den kommende
Euro4 standard. Euro4 diesel er tidligere undersøgt. [1]
Med udgangspunkt i de vedtagne og foreslåede normer for luftforurening
fra personbiler, varebiler og tunge køretøjer er der indhentet oplysninger om
meromkostningerne ved at opfylde disse normer.
Kilder
Oplysningerne er indhentet ved henvendelse til danske producenter og importører af
køretøjer, ved litteraturstudie samt ved studie af en til-svarende ordning i Tyskland.
Oplysninger om benzinkvaliteter og de dertil hørende meromkostninger er indhentet ved
henvendelse til Oliebranchens Fællesrepræsentation.
Teknologisk Institut har derefter vurderet, bearbejdet og systematiseret de indkomne
oplysninger, som præsenteres i nærværende rapport.
De kommende EU normer for personbiler, varevogne og motorer til last-biler
og busser er efter lang tids arbejde i EU systemet ved at være på plads. Nedenstående
tabel giver en oversigt over de relevante EU direkti-ver på området:
Direktiv |
Omhandlende |
Typegodkendelse |
Første registrering |
|
|
Euro3 / Euro 4 |
Euro3 / Euro 4 |
98/69 |
Personbiler og
varevogne |
2000 / 2005
2001 / 2006 |
2001 / 2006
2002 / 2007 |
99/XX [*] |
Motorer til lastbiler og busser |
2000 / 2005 |
2001 / 2006 |
98/70 |
Benzin og dieselbrændstoffer |
2000/2005 [**] |
[*]Direktivet forventes endeligt vedtaget
ultimo 1999.
[**]Specifikationen er kun fastlagt for nogle få
parametre (svovl og aromater).
Der er foretaget omfattende ændringer i stort set alle direktiver. For
køretøjerne er der ikke blot indført nye skærpede grænseværdier, men bl.a. også nye
prøvningsprocedurer, som stiller yderligere krav til producenterne.
Få at give en teknisk baggrund for meromkostningerne har Teknologisk
Institut vurderet, hvilke teknologier motor- og køretøjsproducenterne må formodes at
anvende for at overholde kommende Euro3 og Euro4 emissionskrav.
Benzin biler
Personbiler og varevogne: Kravene er en generel stramning i forhold til
nuværende grænseværdier. Særlig opmærksomhed rettes mod koldstart. Kravene for
benzindrevne køretøjer kan opfyldes ved optimering af de nuværende komponenter:
Optimering af katalysator, geometri, belægning og placering Ekstra forkatalysator
og/eller isoleret forrør Mere avanceret og hurtigere motorstyring Luftpumpe til
luftindblæsning før katalysatoren ved koldstart Hurtigere opvarmet lambdasonde
For dieselkøretøjer vil de anvendte teknologier kunne sammenlignes med lastbiler og
busser.
Busser og lastbiler
Lastbiler/busser: Euro3 en generel stramning i forhold til nuværende
grænseværdier, mens Euro4 er en kraftig stramning. Kravene kan formentlig ikke opfyldes
alene med den nuværende teknologi, men vil kræve ændringer i retning af:
Indsprøjtningssystem: højere tryk, common-rail, pumpe-/dysesystem Optimeret
motorstyring, Electronic Diesel Control (EDC) Variabel turbo, optimeret ladeluftskøling
Exhaust Gas Recirculation (EGR) Partikelfilter
Partikelfiltre
På nuværende tidspunkt er den almindelige opfattelse, at Euro4 vil kræve partikelfiltre
på busser og lastbiler. Et sådant partikelfilter koster til eftermontering ca. kr.
35.000-50.000. Prisen ventes dog at falde væsentligt i forbindelse med
storskalaproduktion og fabriksmontering.
Danske kilder
For at skaffe oplysninger om de forventede meromkostninger forbundet med at overholde de
fremtidige emissionskrav skrev Teknologisk Institut i maj 1999 til samtlige danske
importører og bad om assistance i form af beskrivelse af teknologier og dertil hørende
omkostninger, se bilag 1. På grund af en utilfredsstillende lav tilbagemeldingsfrekvens
kontaktede Teknologisk Institut efterfølgende alle de store importører telefonisk, uden
dog at få væsentlig større udbytte af denne kontakt.
Sparsomme oplysninger
Det typiske svar fra importørerne var, at sådanne oplysninger om meromkostninger for
opfyldelse af kommende emissionsstandarder kunne man ikke skaffe. Nogle importører
oplyste, at flere af deres modeller allerede overholdt kommende emissionskrav, men kunne
ikke oplyse merprisen.
Personbiler
På personbiler kunne kun én importør oplyse merprisen fra Euro2 til Euro3, angivet til
600 kr. (Mazda). Tilsvarende kunne kun to oplyse merprisen fra Euro3 til Euro4, angivet
til henholdsvis 2.000 kr. (Mazda) og 1.500 kr. (Ford).
Det har ikke været muligt at få oplysninger om varevogne.
Busser og lastbiler
På busser og lastbiler har to importører oplyst merprisen fra Euro2 til Euro3 til 20.000
kr. (MAN) og 12.000-38.000 kr. (DaimlerChrysler). Der er ikke givet oplysninger om merpris
fra Euro3 til Euro4.
Tyskland: D3 & D4
I Tyskland har man haft en ordning med økonomisk begunstigelse af køretøjer med lave
emissioner siden 1997. Da der på daværende tidspunkt ikke var vedtaget endelige krav til
fremtidige emissionsnormer i EU, har Tyskland fastsat egne grænseværdier kaldet D3 og
D4:
EU normer, person biler [g/km] |
|
Benzin |
Diesel |
|
CO |
HC |
NOx |
CO |
NOx |
HC+NOx |
PM |
Euro 3 |
2,3 |
0,2 |
0,15 |
0,64 |
0,50 |
0,56 |
0,050 |
Euro 4 |
1,0 |
0,1 |
0,08 |
0,50 |
0,25 |
0,30 |
0,025 |
Tyske normer |
D3 |
1,5 |
0,17 |
0,14 |
0,60 |
0,50 |
0,56 |
0,050 |
D4 |
0,7 |
0,08 |
0,07 |
0,47 |
0,25 |
0,30 |
0,025 |
Da D3/D4 er fastsat før Euro3/Euro4, måles D4 ikke efter den nye testcyklus som Euro4
skal (40 sek. tomgang væk), og D4 har ikke OBD (On Board Diagnostics) endnu.
Nedsat årlig afgift
I Tyskland betales ikke registreringsafgift, og afgiftsbegunstigelsen ligger derfor på
den årlige ejerafgift. Ejerafgiften beregnes på personbiler ud fra køretøjets
drivmiddel og motorstørrelse. Køber man et køretøj, som opfylder D3/D4, gives en
afgiftsbegunstigelse som følger:
Køretøj |
Maksimal afgiftsfritagelse |
Gældende til |
D3, benzin |
250 DM (960 kr.) |
1.1.2006, registreret før 1.1.2000 |
D4, benzin |
600 DM (1925 kr.) |
1.1.2006, registreret før 1.1.2006 |
D3, diesel |
500 DM (2310 kr.) |
1.1.2006, registreret før 1.1.2000 |
D4, diesel |
1200 DM (4620 kr.) |
1.1.2006, registreret før 1.1.2006 |
Eksempel
F.eks. skal en VW Lupo 1,4 liter benzin bil i Tyskland betale 140 DM i årlig afgift
(1.400cm3 á 10 DM/100cm3). Som D4 får den en afgiftsfritagelse på 600 DM, som vil være
opbrugt efter 4 år og 3 måneder. Derefter betales 140 DM årligt. Såfremt den maksimale
afgiftsfritagelse ikke kan opbruges inden 1.1.2006 bortfalder restbeløbet.
Markedspriser
For at undersøge stigningen i udsalgspriserne på personbiler ved overgang fra Euro2 til
D3 og fra D3 til D4 har Teknologisk Institut gennemgået tyske prislister og noteret
prisstigningen på en række modeller ved skift fra én emissionsstandard til en anden.
Denne fremgangsmåde er ikke særlig videnskabelig, og resultaterne bør anvendes med
forsigtighed.
Prisforskellen på benzin personbiler ved modelskift fra Euro2 til D3 var i gennemsnit ca.
830 kr. Variation for modellerne var fra 0 til 3.300 kr. (Kilde MOT tidsskrift, 4 biler).
Prisforskellen ved modelskift fra D3 til D4 var i gennemsnit præcis samme ca. 830 kr.
Variation for modellerne var fra 0 til 4.300 kr. (Kilde MOT tidsskrift, 22 biler). De
angivne prisstigninger er udsalgspriser, altså inkl. 17% tysk moms.
De tilsvarende prisforskelle på diesel personbiler ved modelskift fra Euro 2 til D3 kan
desværre ikke findes i tidsskrifterne. Prisforskellen ved modelskift fra D3 til D4 er
ligeledes umulig at opgøre. Der findes kun to diesel personbiler, som opfylder D4, og da
begge disse køretøjer er nye på markedet, er det ikke muligt at sammenligne med samme
køretøj i D3 eller Euro2 version.
Skarp konkurrence
De beskedne gennemsnitlige prisstigninger skal i høj grad ses som udtryk for den skrappe
konkurrence producenter og importører imellem i Tyskland, men harmonerer meget godt med
de sparsomme oplysninger, som danske importører har kunnet levere.
Det er interessant at bemærke, at den gennemsnitlige meromkostning, således som den
fremgår af tilgængelige prislister, kan være væsentligt mindre end afgiftsfritagelsen,
især for køretøjer som opfylder D4. Dette er i modstrid med EU-direktivet, som siger,
at en eventuel afgiftsdifferentiering skal være mindre end de faktiske merudgifter. En
mulig forklaring er, at afgiftsfritagelsen er lavet på et teknisk teoretisk grundlag, men
at markedsmekanismerne gør, at den fulde meromkostning ikke lægges på produktet,
hvorved afgiftsfritagelsen bliver større end merprisen.
Lavt forbrug belønnes
I Tyskland gives der også afgiftsbegunstigelse til særligt brændstoføkonomiske
køretøjer. Satserne er gengivet nedenfor, selvom denne type afgiftsincitamenter ikke er
omfattet af kommissoriet for nærværende udredning:
Køretøj |
Maksimal afgiftsfritagelse |
Gældende til |
5 liter/100 km |
600 DM (1925 kr.) |
1.1.2006, registreret før 1.1.2000 |
3 liter/100 km |
1000 DM (3850 kr.) |
1.1.2006, registreret før 1.1.2006 |
Afgiftsbegunstigelserne kan akkumuleres således, at der kan opnås rabat både for D3/D4
og 3 eller 5 liter/100km. Eksempelvis vil en dieselpersonbil, som VW's Lupo TDI, der
overholder D4 (uden partikelfilter) og bruger mindre end 3 liter/100 km, kunne opnå en
samlet afgiftsbesparelse på 1200 + 1000 = 2200 DM (ca. 8.470 kr.). Besparelsen skal dog
være opbrugt inden 1.1.2006, hvilket i dette tilfælde ikke kan nås.
Ufærdig specifikation
Det er på nuværende tidspunkt svært at sige noget specifikt om merprisen for benzin,
som opfylder Euro4 specifikationen, da denne endnu ikke er endelig fastlagt. Der er kun
sat grænseværdier for aromater (max. 35%) og svovl (max. 50 ppm), de øvrige parametre
er ikke endeligt fastlagt.
Oliebranchens Fællesrepræsentation (OFR) har på anmodning af Tekno-logisk Institut
givet følgende udtalelse:
OFR's vurdering "Sagen er den, at de endelige
specifikationer ikke er fastlagt. Det eneste, der burde ligge fast, er svovlindholdet på
< 50 ppm og det samlede aromatindhold under 35%, men andre egenskaber er ikke endeligt
besluttet, og forskellige grænser, f.eks. for olefinindholdet kan føre til meget
forskellige omkostninger. Selv de værdier, der burde ligge fast, gør det formentlig
ikke. Tyskland arbejder allerede på at få sænket de 50 ppm S i 2005 til 10 ppm.
Raffinaderierne i Danmark vil ikke længere kunne producere benzinkvaliteterne alene ud
fra raffineret råolie, men bliver tvunget til at importere komponenter, der kan tilføre
produkterne de egenskaber, de danske raffinaderiprocesser ikke kan klare - eller reducere
vægten af uønskede stoffer. De endelige specifikationer kan i større eller mindre grad
medføre behov for import af komponenter, og samtidig vil netop de nye specifikationer
påvirke prisen på disse komponenter.
Således vil den fremtidige grænse for olefiner bestemme prisen på katalytisk krakket
nafta, som vi skal bruge til at nå et lavt aromatindhold. Den katkrakkede nafta er rig
på olefiner, og prisen vil derfor være meget afhængig af olefinspec. Ved en høj værdi
kan de komplekse raffinaderier selv anvende hele produktionen, og prisen bliver høj. Ved
en lav værdi må en væsentlig del sælges, og prisen bliver lavere."
Skønnede meromkostninge
På ovenstående baggrund oplyser OFR følgende meromkostninger:
98 oktan: |
Kan ikke produceres, fremstilling ved import af komponenter: |
~150 kr./ton |
95 oktan: |
Delvis import af komponenter |
~100 kr./ton |
92 oktan: |
Delvis import af komponenter |
~70 kr./ton |
OFR tilføjer, at "de angivne meromkostninger skal ses i forhold til Euro3 benzin,
som jo også bliver dyrere end nuværende - specielt om sommeren med måske 70
kr./ton". OFR understreger, at disse oplysninger kan vise sig at være helt forkerte.
De nye krav kan risikere at ændre markedsforholdene, så de komponenter, Danmark
behøver, bliver meget dyrere og meromkostningerne stiger brat.
Tyskland
Et af Tysklands store olieselskaber, Aral, siger, at der ikke forventes prisstigninger,
når man skifter til Euro3 benzin 1. januar 2000, "for det vil det tyske marked ikke
acceptere". [2]
Det er i øvrigt interessant at bemærke, at D3/D4 køretøjer har været til salg gennem
længere tid i Tyskland, uden at andet end Euro2-benzin har været markedsført. Normalt
vil man anbefale, eller som motorproducent ligefrem kræve, at bedre teknologi og bedre
brændstof lanceres samtidigt, både af hensyn til emissionen og af hensyn til
holdbarheden af visse komponenter. Det er f.eks. således, at deNOx katalysatorer til
diesel- og GDI-biler kan have en meget kort levetid, hvis svovlindholdet i brændstoffet
er for højt.
[1] Miljøstyrelsens projekt
"Muligheder for miljøforbedringer af dieselkøretøjer"
[2] Personlig e-mail
kommunikation med Hr. Ulrich Baron, Aral Aktiengesellschaft, Forschung Kraftstoffe
|