[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Trafikkens bidrag til fine og ultrafine partikler

Baggrund

Partikler er et af de væsentligste luftforureningsproblemer i byområder på grund af partiklernes negative indvirkning på menneskers helbred og er samtidigt et forskningsområde med stor mangel på viden. Eksperimentelle studier af partikler, specielt de ultrafine partikler, har derfor stor interesse både med henblik på etablering af viden om emissionen af partiklerne, deres spredning og omdannelse og partiklernes helbredsmæssige effekter, samt for vurdering og styring af luftkvalitet. Det er velkendt, at eksponering med luftforurening kan forårsage alvorlige helbredsskader i en befolkning. I Danmark og en stor del af det øvrige Vesteuropa udsættes befolkningen primært for høje luftforureningsniveauer i forbindelse med ophold og færden i byområderne, hvor de høje forureningsniveauer især er et resultat af udslip fra den lokale trafik. Trafikkens bidrag til luftforureningen har stor bevågenhed såvel i befolkningen som politisk.

Partikelstørrelsen er afgørende for, hvor i luftvejene den afsættes. Den grove partikelfraktion (for en stor del jordstøv) fra 2,5 m m og opefter, afsættes i de øvre luftveje. Fine partikler mellem 0,2 og 2,5 m m afsættes dybere i vore luftveje. Disse partikler er dannet ved fysiske og kemiske processer efter lang tids ophold i atmosfæren (fx sulfatpartikler dannet ud fra svovldioxidudslip op til 1000 km eller mere fra et receptorpunkt). De ultrafine partikler afsættes bl.a. i de dybeste lungeafsnit. Ultrafine partikler dannes ved forbrændingsprocesser fx i benzin- og dieselmotorer, og de har typisk en kort levetid i atmosfæren (få timer). Under længere transport vokser de ultrafine partikler ved kemiske reaktioner, ved optag af vanddamp og forskellige gasser eller de koagulerer med andre partikler i atmosfæren.

Studiet af fine og ultrafine partikler i trafikerede gader er et nyt forskningsfelt. Baggrunden er, at de meget små partikler fra trafikken formodes at have skadevirkninger, som set i forhold til deres masse er meget alvorligere end de forholdsvis store partikler, som spiller en dominerende rolle ved traditionel gravimetrisk registrering (PM10 og TSP). Derfor er nærværende indledende projekt iværksat med støtte fra Miljøstyrelsen og Færdselsstyrelsen.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]