[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Trafikkens bidrag til fine og ultrafine partikler

Formål

Formålet med projektet er, at anvende Differential Mobility Analyser (DMA) til undersøgelse af forekomst og omdannelse af ultrafine partikler og på længere sigt at inkludere dette i luftkvalitetsmodeller.

Dette indledende projektet vil derfor omfatte

  • måling af størrelsesfordelingen af ultrafine partikler fra trafikken i bygader og i bybaggrund med en tidsopløsning svarende til variationerne i trafikken,
  • undersøgelse af ændringer i størrelsesfordelinger af ultrafine partikler i byluft,
  • estimering af emissionen for forskellige partikelstørrelser fra den aktuelle bilpark opdelt i lette (benzindrevne) og tunge (dieseldrevne) køretøjer ved receptormodellering, samt ved "invers" luftkvalitets-modelberegning baseret på partikelmålinger, trafiktællinger og meteorologiske data, og
  • måling af emissionen fra forskellige køretøjstyper i laboratoriet.

Den foreliggende undersøgelse omfatter måling af størrelsesfordeling og koncentration på Jagtvej (gadestation) og H.C. Ørstedsinstitutet (bybaggrundsstation) i København og Albanigade (gadestation). Sidstnævnte del af undersøgelsen er endnu ikke færdiggjort, idet målingerne p.t. foregår.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]