[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste]

Trafikkens bidrag til fine og ultrafine partikler

Bestemmelse af NOx/CO-forholdet for den benzindrevne trafik på Albanigade

Det var et særligt mål for undersøgelse på Albanigade at bestemme dieselkøretøjernes bidrag til de målte partikelkoncentrationer. Med henblik på dette er det nødvendigt at kende emissionsprofilerne for både benzin- og dieseltrafikken, ellers er det ikke muligt at redegøre for benzintrafikkens bidrag til partikelforureningen, som andre steder kan være anseelig. Resultaterne fra Jagtvej i København tyder på (se senere), at de benzindrevne biler i denne gade i gennemsnit forurener lige så meget med partikler som dieselkøretøjerne. Som forklaret i det foregående afsnit er det imidlertid nødvendigt at kende NOx/CO-emissionsforholdet for den benzindrevne trafik temmelig nøjagtigt for at kunne beregne benzinkøretøjernes emissionsprofil. Emissionsforholdet afhænger som nævnt i nogen grad af trafikkens karakter og af køretøjernes art, og kan principielt kun bestemmes ved målinger af NOx og CO fra den aktuelle trafik i selve gaden.

For at kunne bestemme NOx/CO-forholdet for hver af de to køretøjskategorier er det nødvendigt at bestemme bidragene fra dem hver for sig. Da benzin- og dieselkøretøjerne altid optræder blandet i trafikken, kan forholdet ikke bestemmes direkte, men man kan i forbindelse med en matematisk analyse udnytte, at der er en vis systematisk forskel på de to kategoriers trafikmønster på døgn- og ugebasis. Det er således typisk på hverdage, at den benzindrevne trafik har et udpræget myldretidsmønster, og at der er en del kørsel om aftenen, mens det meste af dieseltrafikken er mere konstant frem til midt på eftermiddagen, og typisk begynder at falde omkring eftermiddagsmyldretiden. Dette kan ses på Figur 4, der viser resultatet af en trafiktælling, der blev foretaget af Odense Kommunes miljø- og teknikforvaltning i hverdagene den 19.-21. maj 1999.

wpe1A.jpg (185266 bytes)

Figur 4. Trafiktætheden (antal passerende køretøjer pr. halvtime) i løbet af en hverdag på Albanigade fordelt på forskellige kategorier. Målt i perioden 19.-21. maj 1999.

I Figur 5 og Figur 6 er vist, hvorledes NOx- og CO-målinger på Albanigade (målt på hverdagene i perioden januar-marts 1999, samt midlet og normeret til standard vindretning og -hastighed) ved en regressionsanalyse kan modelleres som summen af bidrag fra de forskellige trafikkategorier. Herved bestemmes et NOx/CO-emissionsforhold på 0.036 mol/mol for den benzindrevne trafik på Albanigade . CO-emissionen fra dieseltrafikken er for lille til, at den bidrager signifikant i analysen, men man kan som en tommelfingerregel regne med, at NOx/CO-emissionsforholdet for dieseltrafik er ca. 1 mol/mol. Dette tal vil blive brugt i den videre analyse, idet den præcise værdi, som nævnt i forrige afsnit, ikke spiller en væsentlig rolle.

wpe1B.jpg (146287 bytes)

Figur 5. Variationen af NOx (normaliseret til standard vindretning og -hastighed) i løbet af hverdage, modelleret ved regressionsanalyse som summen af bidrag fra forskellige køretøjskategorier.

wpe1C.jpg (135806 bytes)

Figur 6. Variationen af CO (hverdage, normaliseret) modelleret ved regressionsanalyse. Kun benzintrafik giver et signifikant bidrag.


[Forside] [Indhold] [Forrige] [Næste] [Top]