NOVA-2003 3. Ansvars- og organisationsforhold3.1 Ansvarsområder Det nationale program for overvågning af vandmiljøet (NOVA-2003) gennemføres som et samarbejde mellem Miljøstyrelsen, Danmarks Miljøundersøgelser (DMU), Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse (GEUS), Skov- og Naturstyrelsen, amterne samt Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Miljøstyrelsen har det overordnede ansvar på overvågningssystemets gennemførsel og for dets samlede rapportering. 3.1 AnsvarsområderArbejdsfordelingen mellem de involverede parter er overordnet fastlagt i Indenrigsministeriets aktstykke nr. 46 af 19. oktober 1987 (Indenrigsministeriet, 1987). Siden 1987 er der i Aftaleudvalget i forbindelse med overvågningssystemets drift truffet en række aftaler om hensigtsmæssige uddybninger og præciserede retningslinier til fremme af det daglige samarbejde mellem alle involverede parter. Bl.a. er der nedskrevet kommissorier for Aftaleudvalget og styringsgruppernes arbejdsopgaver. 3.1.1 Amtslige opgaver Amterne varetager gennemførelsen af størstedelen af den aftalte overvågning i landovervågningsoplande, grundvand, kilder og kildebække, vandløb, søer, punktkilder og de kystnære, marine områder. Amterne er også ansvarlig for kvaliteten af den udførte prøvetagning, analysering, databehandling, dataoverførsel samt rapportering. Amterne varetager den regionale faglige rapportering af resultaterne fra overvågningen af vandmiljøet. Indhold og omfang af rapporteringen er beskrevet i hhv. paradigmaet for normalrapportering og paradigmaer for temarapportering. Der er for driftsperioden 1998-2003 indgået en formel aftale mellem Miljøstyrelsen og det enkelte amt om gennemførsel af overvågningen. Amterne er repræsenteret i Aftaleudvalget og i styringsgrupper (se afsnit 3.2). 3.1.2 Miljø- og Energiministeriets opgaver Miljø- og Energiministeriets opgaver under NOVA-2003 omfatter en række administrative opgaver om styring og koordinering af programmet, en række specifikke faglige opgaver samt nogle særlige driftsmæssige opgaver, f.eks. overvågningen af de åbne marine områder. 3.1.2.1 Administrative opgaver Miljøstyrelsen varetager formandskabet og de sekretariatsmæssige opgaver for Aftaleudvalget, styringsgruppen for punktkilder, styringsgruppen for marine områder og atmosfæren. Herudover varetager Miljøstyrelsen formandsskab og sekrekretariatsarbejdet for styringsgruppen for STANDAT. Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse (GEUS) varetager de sekretariatsmæssige opgaver for styringsgruppen for grundvand. Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) varetager de sekretariatsmæssige opgaver for styringsgrupperne for landovervågning og ferskvand. 3.1.2.2 Faglige opgaver Miljø- og Energiministeriets fagdatacentre skal sikre indsamling, lagring og kvalitetssikrede på det landsdækkende niveau af overvågningsdata. De indsamlede og lagrede data skal altid være til rådighed og tilgængelig for de involverede parter til brug ved nationale og internationale rapporteringer. Fagdatacentrene udarbejder faglige oplæg, oplæg til paradigmaer, oplæg til fagmøder/temamøder og vandmiljødage samt varetager den årlige faglige rapportering for relevante delområder. Der er følgende fagdatacentre involveret i driften af NOVA-2003:
fagdatacentrene varetager følgende opgaver i NOVA-2003:
En anden af ministeriets faglige opgaver omfatter dataudvekslingsformatet STANDAT. Det hertil knyttede sekretariat skal sikre en tilfredsstillende drift og udvikling af udvekslingsformatet for alle overvågningsdata. 3.1.2.3 Driftsopgaver Miljøstyrelsen varetager driften af Farvandsmodellen i samarbejde med Det Marine Fagdatacenter. Dansk Hydraulisk Institut (DHI) udfører opgaven på kontraktmæssige vilkår for Miljøstyrelsen. Danmarks Miljøundersøgelser varetager overvågningen af de åben marine områder, måling og opgørelse af den atmosfæriske deposition over vandområderne. Endvidere varetager DMU driften af 27 nationale vandføringsmålestationer i samarbejde med Skov- og Naturstyrelsen. Stationerne ejes af Skov- og Naturstyrelsen. 3.2 Organisatoriske forholdTil styring og koordinering af det nationale program for overvågning af vandmiljøet 1998-2003 (NOVA-2003) er der fastlagt en organisationsstruktur med 3 niveauer:
Aftaleudvalget har samme funktion for overvågningssystemet som en bestyrelse har overfor en virksomhed. Aftaleudvalget skal sikre, at overvågningsprogrammet fungerer og fortløbende er koordineret som aftalt. Styringsgrupperne har til overordnet opgave at sikre driften af de enkelte delprogrammer. Fagmøderne, hvori alle programmets parter deltager, er et forum for drøftelser af programmets faglige indhold, herunder også justeringer af programmet. 3.2.1 Aftaleudvalg Aftaleudvalget, der er et chefforum, varetager følgende opgaver:
Alle forhold vedrørende overvågningsprogrammets økonomi og den overordnede drift skal altid forelægges Aftaleudvalget efter indstilling fra en styringsgruppe eller Aftaleudvalgets sekretariat. Kun i forbindelse med revision af programmet kan udvalget aftale forhold, der rækker ud over tidshorisonten for programperioden (se kapitel 17). Ændringer i programmet må ikke kunne ændre i formålet med overvågningsprogrammet. Ændringerne skal desuden beskrives i overensstemmelse med principperne for opgørelsen af programmets økonomi, som beskrevet i notat med beregningsforudsætninger for opgørelse af de amtslige og statslige udgifter i forbindelse med revision af Vandmiljøplanens overvågningsprogram i 1996-97 (Aftaleudvalget, 1998b). Ændringer af de amtslige aktiviteter kan kun ske inden for de rammer, der er aftalt mellem det enkelte amt og Miljøstyrelsen. Aftaleudvalget har følgende sammensætning (i parentes er nævnt antallet af repræsentanter):
Aftaleudvalgets sekretariat i Miljøstyrelsen varetager følgende opgaver:
3.2.2 Styringsgrupper Til varetagelse af den faglige koordinering af driften inden for de enkelte delprogramområderne er der nedsat styringsgrupper for:
Styringsgrupperne varetager følgende opgaver:
Styringsgruppernes sekretariat varetager følgende opgaver:
Til sikring og opnåelse af et velstruktureret og gennemskueligt materiale til møder i Aftaleudvalget og styringsgrupperne er der udarbejdet retningslinier for mødeafholdelse, udarbejdelse af mødemateriale, tidsfrister for udsendelse af materiale, referater, adresselister, oversigt over medlemmer af Aftaleudvalg og styringsgrupper samt adresseliste over personer og institutioner der orienteres om mødemateriale og referater (Aftaleudvalget, 2000a). Retningslinierne vil kunne justeres løbende af Aftaleudvalget. Styringsgrupperne for de enkelte fagområder har følgende sammensætning (i parentes er angivet antal repræsentanter): Landovervågning:
Det er forudsat, at styringsgruppens medlemmer har den faglige indsigt og det fornødne mandat til at træffe beslutninger. Det skal sikres, at mindst ét medlem af Aftaleudvalget sidder i hver styringsgruppe. I tilknytning til styringsgruppen for Marine områder og Atmosfæren er der etableret 2 faglige arbejdsgrupper. Den ene gruppe fungerer som styringsgruppe for driften af Farvandsmodellen. Den anden gruppe varetager det organisatoriske samarbejde om driften af de automatiske målebøjer, der er udlagt i de danske farvande. Gruppernes sammensætning er beskrevet i det følgende. Arbejdsgruppe for drift af Farvandsmodellen:
Arbejdsgruppe for automatiske registrerende bøjer:
STANDAT-styringsgruppen er sammensat af repræsentanter fra Miljøstyrelsen, Energistyrelsen, Danmarks Miljøundersøgelser, Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse, Forskningscentret for Skov- og Landskab, Skov- og Naturstyrelsen, Danmarks Meteorologiske Institut, Amtsrådsforeningen, Københavns Kommune, Kommunernes Landsforening, Miljø- og Levnedmiddelskontrolenhederne og Kommunedata. 3.2.3 Fagmøder og temamøder Formålet med fagmøder, temamøder og vandmiljødage er:
Deltagerne i fagmøderne er Fagdatacentrene, amterne, Københavns og Frederiksberg Kommuner, Miljøstyrelsen, Skov- og Naturstyrelsen, Danmarks og Grønlands Geologiske Undersøgelse, Danmarks Miljøundersøgelser samt eksterne parter efter behov. Fagmøderne afholdes om foråret på initiativ af styringsgruppen og med fagdatacentret som arrangør. Om efteråret afholdes fagmøderne samlet i form af vandmiljødage med Miljøstyrelsen som arrangør i samarbejde med fagdatacentrene. På vandmiljødagene omfatter de fælles sessioner faglige drøftelser af tværgående forhold, mens eventuelle fagsessioner som hovedregel forholder sig til delprogrammerne. Temamøder afholdes for at drøfte særlige problemstillinger mellem de involverede parter.
|
|||