Miljødialog med leverandører
4. Hvordan gennemfører du miljødialogen?
Du har nu fastlagt minimumskrav og forbedringsmål for miljødialogen og
samarbejdet med de enkelte leverandører/leverandørkategorier. Og dine kolleger er
indforstået med dagsordenen for dialogen. Dette kapitel beskriver en række
kommunikationsmidler, der egner sig til dialogen på de tre niveauer.
Kommunikationsmiddel er. |
Niveau 3 |
Niveau 2 |
Niveau 1 |
Direct mail |
x |
|
|
Produktbrochurer og salgsmateriale |
x |
|
|
Årsberetninger og grønne regnskaber |
x |
|
|
Konferencer |
x |
|
|
Hjemmeside |
x |
|
|
Tjekliste til indkøbere |
|
x |
|
Spørgeskemaer |
|
x |
|
Personlige breve |
|
x |
|
Leverandørseminarer |
|
|
x |
Leverandørbesøg |
|
|
x |
Udviklingssamtaler |
|
|
x |
Det er en fordel, at omverdenen ved, at I er indstillet på en miljødialog med jeres
leverandører. Dels forpligter det internt, fordi I ikke kan trække jeres budskaber
tilbage. Dels bliver jeres eksisterende såvel som potentielle leverandører mere
informative om deres miljøarbejde. Det sparer dig for tid med at indhente viden om
leverandørernes miljøpræstation.
Phønix-Trykkeriets erfaring er, at det drejer sig om at overbevise leverandørerne om, at
der er et marked for grønne produkter. Når de er overbeviste om det, så kommer
informationerne og løsningerne af sig selv.
Derfor er det vigtigt i mange sammenhænge at fortælle, at virksomheden er interesseret i
en miljødialog med leverandørerne. Du kan bruge de følgende midler:
Direct mail
Du kan sende en direct mail til kontaktpersonen hos jeres leverandører, hvor du kort
informerer leverandøren om jeres miljøpolitik og interesse for miljødialog. Budskabet i
en direct mail skal være enkelt, og det skal være klart for leverandøren, hvad du
ønsker af vedkommende. En direct mail har en kort levetid og kan derfor med fordel
kombineres med andre midler fx produktbrochure, årsberetning og grønt regnskab.
Ved at lade ledelsen være afsender, signalerer I en høj prioritering af emnet. Afslut
med at skrive, hvem leverandøren skal kontakte, hvis vedkommende har spørgsmål eller
ønsker flere informationer. Henvis eventuelt til jeres hjemmeside.
Produktbrochurer og andet salgsmateriale
Produktbrochurer og andet salgsmateriale bliver ikke alene læst af kunder, men også af
en lang række andre interessenter, som ønsker viden om virksomheden. Heriblandt
potentielle og eksisterende leverandører. Produktbrochurer kan være med til at
overbevise leverandører om, at miljø er en konkurrenceparameter. Også længere fremme i
produktkæden.
Hvis produktbrochuren fortæller, at virksomheden arbejder på at forbedre produktets
miljøegenskaber, giver det et signal til leverandørerne om, at virksomheden er
indstillet på en dialog om miljø. Beskriver brochuren samtidig, hvilke miljøforhold I
arbejder på at forbedre, så ved leverandørerne også, hvilke løsninger I søger, og
mange leverandører vil af sig selv bidrage med relevante miljøinformationer og tilbyde
mindre miljøbelastende leverancer.
Også konkurrenter nærlæser ofte jeres salgsmateriale. I det omfang jeres miljøprofil
ansporer dem til en forstærket miljøindsats, kan de være med til at overbevise
branchens leverandører om, at der er et marked for miljørigtige løsninger.
Årsberetninger og grønne regnskaber
Leverandører er generelt meget interesserede i de holdninger og prioriteringer, I
signalerer i årsberetninger og grønne regnskaber. Blandt andet fordi de studeres
flittigt af finansielle interessenter, som er med til at påvirke markedsudviklingen.
Årsberetninger og grønne regnskaber egner sig til at beskrive:
de overordnede mål for miljødialogen og -samarbejdet med leverandørerne
virksomhedens fokusområder i udviklingen af mindre miljøbelastende produkter,
herunder udfasning eller erstatning af særligt miljøbelastende leverancer
hvor mange af virksomhedens leverandører, der bidrager med de miljøinformationer,
I efterspørger og hvor mange, der overholder aftalte mål
Når du sender beretningen eller regnskabet til leverandørerne, vil de få styrket deres
opfattelse af, at virksomheden prioriterer miljø højt, og at der bliver holdt regnskab
med leverandørernes miljøarbejde. Det har samtidig den effekt, at leverandørerne ser,
at andre viderebringer deres miljøresultater. Positive såvel som negative.
Konferencer
Til miljøkonferencer møder du primært personer, som arbejder med miljø. Nogle af dem
repræsenterer måske eksisterende eller potentielle leverandører. Andre deltagere kender
måske til leverandører, som qua deres miljøresultater kunne være interessante for jer.
Men pressen kan også være tilstede. Derfor kan konferencen være et godt sted at
viderebringe dit budskab om, at I er interesserede i en miljødialog med jeres
leverandører.
Konferencer egner sig godt til at fortælle historier. Og jo mere konkrete historierne er,
desto større er chancen for, at de bliver husket og spredt. Historierne kan fx handle om,
hvordan:
miljøforbedringerne, som er resultatet af dialogen, giver økonomiske fordele for
både leverandøren og virksomheden
miljøsamarbejdet har ændret relationen mellem virksomheden og leverandøren
det kan betale sig at bruge en mindre og mere ukendt leverandør, fordi deres
indstilling til miljøarbejde er mere positiv end den dominerende leverandør på markedet
samarbejdet i produktkæden har resulteret i nye og mindre miljøbelastende
produkter
Hjemmeside
De fleste af jeres eksisterende leverandører vil relativt ofte besøge jeres hjemmeside.
Du kan også være sikker på, at potentielle leverandører besøger virksomhedens
hjemmeside, inden de tager personlig kontakt til jer. Det er derfor naturligt, at
hjemmesiden også indeholder informationer om, hvad I forventer af leverandørernes
miljøarbejde.
Hjemmesiden egner sig til at:
offentliggøre minimumskrav og forbedringsmål for de enkelte
leverandørkategorier. Det sparer dig for henvendelser fra leverandører, som alligevel
ikke kan opfylde jeres minimumskrav. Samtidig kan det give henvendelser fra leverandører,
som kan være med til at opfylde nogle af jeres miljømål
tilbyde et scor-selv-system, hvor leverandørerne selv indtaster og vurderer deres
miljøpræstation (se 5.2)
starte et diskussionsforum, hvor det er muligt for leverandører og andre at komme
med deres bidrag til, hvordan konkrete miljøudfordringer, virksomheden står over for,
kan løses
Du skal beslutte, om det skal være jer eller jeres primære
leverandører, der skal stå for kontakten til leverandører tidligere i produktkæden.
Det vil i høj grad afhænge af de eksisterende forretningsrelationer.
I bør selv stå for kontakten til leverandører tidligere i produktkæden, hvis:
jeres primære leverandører ikke prioriterer miljøforhold lige så højt som jer
jeres miljøekspertise betyder, at det er oplagt, at I er i dialog med de
pågældende leverandører
I ønsker at kontrollere deres miljøpåvirkning. Det kan blive aktuelt, hvis jeres
interessenter ikke har tillid til de pågældende leverandører
I ønsker en meget konkret indsats, fx som led i at opbygge tillid til de
pågældende leverandører, eller fordi det er vigtigt for jeres egen miljøpræstation
I bør lade jeres primære leverandører stå for kontakten til leverandører tidligere i
produktkæden, hvis
jeres primære leverandører i forvejen har en konstruktiv dialog med de
pågældende leverandører, og I har tillid til de primære leverandører
jeres primære leverandører har et større kendskab end jer til de pågældende
leverandørers miljø- og produktionsforhold
Novotex har baseret sit forretningskoncept på bæredygtig fremstilling af tekstiler
(Green Cotton). Det forudsætter en tæt styring af alle led i produktkæden. Novotex
står selv for kontakten i ledene fra spinderi til slutprodukt. Mens spinderierne igennem
deres miljøledelsessystem er i dialog med de to første led dyrkning og rensning
af bomuld.
Det er en god idé at starte dialogen med at stille en række spørgsmål til
leverandørens miljøholdninger og -indsats. På den måde viser du, at du er åben for
dialog og får samtidig også viden om leverandørens miljøpræstation, så du bedre kan
fastlægge forbedringsmål og vurdere, om leverandøren er en mulig samarbejdspartner.
Alene det at stille spørgsmål til leverandørerne kan være med til at påvirke dem til
en forbedret miljøindsats. Også selv om du ikke bruger deres svar til at fravælge de
mindre ambitiøse leverandører. Hvis der er tilstrækkeligt mange kunder, som stiller
miljøspørgsmål til den enkelte leverandør, vil vedkommendes incitament til
miljøforbedringer være større. Men vær åben om det, hvis du stiller spørgsmål, hvor
du endnu ikke har tænkt dig at bruge svarene aktivt.
De følgende midler egner sig godt til at stille miljøspørgsmål til leverandørerne:
Tjekliste til indkøbere
Indkøbsafdelingen har kontakt til en række eksisterende såvel som potentielle
leverandører. Det er derfor oplagt at bruge deres kontaktflade til at få stillet de
væsentligste miljøspørgsmål. Men det kræver, at indkøbsafdelingen ved, hvad de skal
spørge om, og at de på kort tid kan systematisere leverandørernes svar. Det kræver af
dig, at du udarbejder en tjekliste til indkøberne og følger op på den viden, som
indkøberne indhenter, så de ikke oplever, at de spilder deres tid.
Når du laver tjeklisten til indkøberne, kan du tage udgangspunkt i Miljøstyrelsens
Miljøvejledninger (se afsnit 3.4). Ved hyldevarer kan du bruge den nemme vej.
Mens du ved volumenprodukter og kritiske produkter bør tage udgangspunkt i beskrivelsen
af de vigtigste miljøhensyn samt tjekskemaet. Endelig kan du ved strategiske produkter
vælge også at inddrage baggrundsdokumentationen. Det er vigtigt, at du laver tjeklisten
så kort som muligt. I dag er hver miljøvejledning på 4 sider og
baggrundsdokumentationen på 8 sider eller mere. Mange indkøbere synes, at det er for
omfattende. Og vil hellere have dem kogt ned til, at alle produkter bliver dækket på 4
sider eller mindre.
Spørgeskemaer
Det er oplagt at bruge et spørgeskema til at stille spørgsmål til virksomhedens
leverandører. Problemet med spørgeskemaer er ofte, at de bliver for generelle, fordi de
samme spørgsmål bruges til alle leverandører. Og derfor har svarene ofte relativt lille
værdi.
Hvis du vælger at bruge et spørgeskema, bør du overveje:
om spørgeskemaet både skal omfatte generelle spørgsmål om fx miljøpolitik,
miljømål, miljøledelse og miljøregnskab og specifikke spørgsmål til hver
leverandørkategori om fx produkternes stofindhold og produktionsmetoder. Du kan bruge de
minimumskrav og forbedringsmål, du har fastlagt, som udgangspunkt for at formulere de
speci-fikke spørgsmål
hvordan du vil reagere over for leverandører, der ikke svarer på spørgeskemaet
hvordan du vil bearbejde svarene. Hvis du har mange svar, kan du få et overblik
ved at bruge et scoringssystem (se 5.2)
hvordan du vil følge op på svarene. Det er vigtigt at give leverandørerne en
tilbagemelding. Som et minimum bør de vide, hvad I bruger svarene til
Omfanget af spørgeskemaet bør afhænge af, hvad du bruger svarene til. Bruges svarene
aktivt til at vurdere leverandørernes miljøpræstation, er det vigtigt, at
leverandørerne har mulighed for at nuancere deres svar. Vil I blot sende et signal om
jeres fokusområder i miljøarbejdet, er en god tommelfingerregel,
at spørgeskemaet kun fylder en enkelt A4-side.
APC Denmark A/S har udarbejdet et enkelt spørgeskema, som er koncentreret omkring
virksomhedens målsætninger for egne produkter (nødstrømsanlæg). Spørgsmålene drejer
sig bl.a. om, hvorvidt leverandøren arbejder for at forlænge levetiden for deres
produkter og hvorvidt leverandøren anvender kviksølv, cadmium, bly, ozonlagsnedbrydende
stoffer, formaldehyd, organiske tinforbindelser eller PVC i produkterne. Dermed bliver
spørgeskemaet et aktivt redskab i arbejdet med at opfylde egne målsætninger.
Personligt brev
Du kan målrette det personlige brev til den enkelte leverandør. Du kan spørge direkte,
om leverandøren er interesseret i en miljødialog med jer. Og du kan skrive, hvilke emner
I ønsker at være i dialog med leverandøren om.
Hvis du ønsker generelle miljøoplysninger, fx om leverandøren har en miljøpolitik
eller lignende, bør du henvende dig til jeres kontaktperson i salg/marketing. Hvis du
derimod ønsker specifikke miljøoplysninger om produkter og processer, bør du skrive til
leverandørens miljøansvarlige. Tænk også over hvem, der skal være afsender. I
modsætning til en direct mail fra ledelsen er det personlige brev her et middel i
kommunikationen på det operationelle niveau mellem de involverede medarbejdere.
Er indkøbsafdelingen afsender, kan det signalere, at der er et marked for miljøvenlige
produkter. Er miljøafdelingen afsender, signalerer det mere, at I ønsker at udveksle
idéer til miljøforbedringer.
Leverandørens reaktion på det personlige brev er samtidig velegnet til at vurdere, om
leverandøren er indstillet på at indlede et samarbejde om miljøforbedringer.
Du skal bruge mest tid på at være i dialog med de leverandører, som I ønsker at
samarbejde med om miljøforbedringer. Du skal håndtere disse leverandører på en måde,
som virker forpligtende, og som samtidig har sit omdrejningspunkt i at skabe
miljøresultater.
Mange afdelinger og personer i virksomheden og hos leverandøren er involveret i den
løbende dialog. Det er derfor vigtigt, at alle involverede medarbejdere også inddrager
miljø i dialogen.
Ud over at sikre dig, at dine kollegaer er klædt tilstrækkeligt på til miljødialogen
med de væsentligste leverandører, kan du overveje, om du skal styrke dialogen yderligere
ved at anvende et af de følgende midler:
Leverandørseminarer
Et leverandørseminar med miljø som tema er velegnet til at opdatere hinanden i
udviklingen inden for området og udveksle idéer til at forbedre miljøpræstationen.
Når du afholder seminarer, er det en god idé, at der er et oplæg fra en ekstern part.
Det kan være en miljøspecialist, en person der kender til nuværende og kommende
myndighedskrav, en repræsentant fra brancheorganisationen, en der kender udviklingen på
markedet eller en ekspert i forbrugere. Det eksterne oplæg signalerer, at seminaret ikke
er et almindeligt forretningsmæssigt møde. Samtidig oplever deltagerne, at de får noget
med hjem fra seminaret. Det gør dem mere positivt indstillet i den efterfølgende debat,
hvor eksperten ikke nødvendigvis behøver at deltage.
Du kan vælge at invitere ensartede leverandører af standardprodukter. Ved et sådant
seminar kender deltagerne hinandens produktionsforhold, og det giver mulighed for at
diskutere meget konkrete miljøproblemer og mulige indsatsområder. Samtidig kan det være
den eneste løsning, hvis I overvejer et miljøtiltag eller investering, som stiller nye
krav til leverancerne. Men du skal være opmærksom på, at det kun giver mening at samle
en række ensartede leverandører, hvis virksomhedens indkøb er så stort, at du bruger
mange leverandører. Af konkurrencemæssige hensyn kan leverandørerne dog være
tilbageholdende med informationer. Men typisk resulterer denne type seminarer i, at der
bliver spredt viden om best practices, og at leverandørerne bliver enige om, hvad der er
de væsentligste miljøforhold.
Ved at holde et seminar for leverandører (og eventuelt kunder) fra forskellige steder
i produktkæden sikrer du dig, at miljøforholdene bliver diskuteret ud fra et
livscyklusperspektiv. Alene det at samle virksomheder fra hele produktkæden plejer at
give resultater, fordi I får viden om hinandens tekniske og markedsmæssige forhold.
Leverandørbesøg
Tager du på besøg hos leverandøren, signalerer du først og fremmest, at du er af den
indstilling, at I skal samarbejde i lang tid fremover. Og at det derfor godt kan betale
sig for leverandøren at yde en indsats for at tilfredsstille jeres specifikke behov.
Besøget giver dig samtidig indblik i leverandørens produktionsforhold. Og de muligheder
og begrænsninger som produktionsforholdene sætter på miljøarbejdet. Det betyder, at du
langt hurtigere kan vurdere, om et nyt miljøtiltag er realistisk at gennemføre eller
ej.
Leverandørbesøget er også velegnet til at samle flere personalegrupper fra hver
virksomhed. Mange gange opstår der ideer til miljøforbedringer blot ved at forskellige
faggrupper mødes. Besøget kan sagtens kombineres med, at virksomheden alligevel skal
mødes med leverandøren af andre årsager end miljø.
I kan også invitere leverandøren til at besøge jer. Og benytte lejligheden til at
leverandøren vejleder jeres personale i miljørigtig brug og bortskaffelse af deres
produkter.
Levison+Johnsen+Johnsen besøger ofte deres leverandører og får besøg af dem. På disse
mere eller mindre formelle møder bliver nye idéer og muligheder til miljøforbedringer
diskuteret sammen med andre relevante emner. Levison+ Johnsen+Johnsens miljødialog
med leverandørerne er med andre ord hovedsagelig mundtlig. Det har også den fordel, at
de meget små leverandører (énmandsvirksomheder) også får en chance. Hvis
leverandørerne skal levere en masse skriftlig dokumentation, går det ud over de meget
små, som ofte har svært ved at skaffe denne dokumentation.
Udviklingssamtaler
Det er vigtigt, at miljøforhold bliver et emne i udviklingssamtaler, hvor ledende
medarbejdere fra virksomheden og leverandøren mødes for at udveksle informationer om, i
hvilken retning de enkelte virksomheder bevæger sig på lang sigt.
Du er nået et stort skridt med leverandørdialogen, hvis resultatet af en
udviklingssamtale bliver, at begge virksomheder vælger en række miljømæssige
indsatsområder og bliver enige om forbedringsmål. Men bliver virksomhederne ikke enige
om en fælles udviklingsretning, er det også et brugbart resultat. Det giver virksomheden
mulighed for i god tid at tilpasse sig leverandørens udviklingsretning eller søge efter
en anden samarbejdspartner.
For at udviklingssamtalen skal have gennemslagskraft i begge organisationer er det
nødvendigt, at ledende medarbejdere fra miljø, produktion, indkøb, produktudvikling,
kvalitet, salg og ledelse fra begge virksomheder deltager.
For at få substans i diskussionen om fremtidens muligheder og begrænsninger kan du
overveje at tage udgangspunkt i:
Hvilken retning den teknologiske udvikling bevæger sig. Det kan være, hvordan
jeres kerneteknologi har udviklet sig gennem tiden. Eller en vurdering af, hvordan I kan
udnytte nye lovende og mindre forurenende teknologier
Markedsmæssige scenarier. Hvor I sætter forskellige scenarier op for, hvilke
miljøkrav slutkunderne på sigt kan forventes at stille. Og med udgangspunkt i de enkelte
scenarier diskuterer, hvad der skal til for, at I kan opfylde kravene
Hvordan branchen tidligere har taget nye teknologier til sig. Der er en tendens
til, at nye teknologier spredes på samme måde inden for en branche
I slutningen af udviklingssamtalen er det vigtigt, at I beslutter, hvad næste skridt skal
være, og hvornår det skal tages. Ellers risikerer I, at de idéer, der blev udvekslet
under mødet, aldrig bliver gennemført. For at sikre, at leverandøren også har
fremdrift i sit miljøarbejde, kan I overveje, hvordan leverandøren skal motiveres. Det
kan være en joint venture, en aftale om at I deler besparelser i porten, eller at I under
givne forudsætninger forpligter jer til at aftage en fast mængde fra
leverandøren.
|