Nøgletalsprojekt
Bilag 4: Miljøstyring af trykfarve
Miljøstyring af trykfarve
- hvorfor og hvordan?
Et værktøj til brug for arkoffsettrykkerier
Hvorfor
skal vi gå i gang?
Mange trykkerier opdager ved en
miljøgennemgang, at der bortskaffes en meget stor mængde trykfarver som affald.
Trykfarveresterne kan ikke fuldstændig undgås, men ud fra såvel en mil-jømæssig
som en økonomisk betragtning bør de minimeres mest muligt:
Miljø
Det er en miljømæssig fordel at nedsætte mængden af kemikalieaffald, der skal
behandles.
Økonomi
Spild af trykfarver er spild af penge! Først betaler man indkøbspri-sen for farverne,
og derefter betales der for at få farveresterne bortskaffet forsvarligt. 1 kg
EUROPA-farve koster ca. 50 kr., mens PANTONE-farver koster ca. 100 kr. pr. kg.
Bortskaffelse af 1 kg farvespild koster ca. 5 kr.
Det skal bemærkes, at de fleste trykfarverester opstår, når der trykkes med
PANTONE-farver, og derfor er værktøjet knap så relevant for trykkerier, der primært
trykker med EUROPA-farver.
Hvordan gør vi det?
Virksomhedens vej til at nedsætte
spildet af trykfarver er kort fortalt følgende fem trin:
1. Kortlægge forbruget af trykfarver
2. Registrere farvespildet i en periode
3. Sætte et mål for at nedsætte spildet
4. Opstille en handlingsplan for at nå dette mål
5. Det videre arbejde efter at målet er nået.
Dette værktøj beskriver, hvordan de enkelte opgaver gennemføres.
Ud over registrering af trykfarvespildet registreres antal farveskift på
trykmaskinerne. Hver gang der skiftes farve kan der opstå spild, og dermed er antallet af
farveskift en såkaldt referenceparameter. Ved at registrere referenceparametre kan
virksomheden sammenligne tallene periode for periode og redegøre for udsving eller
stigende/faldende tendens i spildmængden.
Ud over spild ved farveskift opstår farvespild ved:
blanding af for store mængder specialfarve
forkert opbevaring af farvedåser, så farverne tørrer ind
forurening af farven med papirstøv o.lign.
Det handler derfor i høj grad om "god husholdning", f.eks. ikke at blande
mere farve end der skal bruges, når trykfarveresterne skal begrænses..
Hvem skal stå for arbejdet?
Der skal sammensættes en arbejdsgruppe, som skal stå for at gennemføre opgaverne.
Arbejdsgruppen kan med fordel bestå af produktionsansvarlige, indkøbsansvarlige samt
medarbejdere fra trykkeriet.
Beslut hvem der er hovedansvarlig for arbejdsgruppen:
Beslut hvem der i øvrigt deltager i arbejdsgruppen:
Beslut hvem der er ansvarlig for tilretning af bilag:
Beslut hvem der skal foretage databehandlingen. Det kan være en medarbejder i
bogholderiet eller den miljøansvarlige:
Lav en mappe, hvor gruppen indsætter alt materiale om miljøstyring af trykfarve.
Trin 1. Kortlægning
Først skal der skabes et overblik
over typer og mængder af anvendte trykfarver.
Der skal ryddes op på lageret, hvor gamle og udgåede farver smides ud. Alle
trykfarverester fra produktion og lageroprydning sendes til destruktion, inden
registreringen starter, så mængderne ikke påvirker opgørelsen af bortskaffede
trykfarver.
Udfyld derefter bilag 1 "Anvendte trykfarver" med oversigt over de
trykfarvetyper, der anvendes.
Trin 2. Registrering
Der skal nu igangsættes en nøje
registrering af den mængde trykfarve, der bortskaffes
som spild.
Tilretning af bilag
På bilag 2
"Registrering af trykfarvespild" anføres navn på den person, der skal modtage
bilaget, dvs. den, der har ansvaret for databehandlingen samt dag for aflevering af
bilaget.
Arbejdsgruppen skal vurdere, om andre referenceparametre er relevante for virksomheden
og derfor også skal registreres. I så fald skal skema 2 rettes i forhold hertil.
Registrering og databehandling
Registreringen foretages af
de grafiske trykkere som beskrevet på bilag 2.
Der udleveres et skema til hver maskine hver uge i
registreringsperioden.
Registreringerne opgøres som beskrevet på bilag 3
"Databehandling".
Trin 3. Fastlæggelse af mål
Konklusion
Vurdér registreringerne. Er der sammenhæng mellem trykfarvespildet og
antal farveskift?
er spildet mindre end sidste registreringsperiode?
Fastsættelse af mål
Når farvespildet er registreret i en periode på f.eks. 3 måneder, skal
arbejdsgruppen fastsætte et mål for, hvor meget man forventer at kunne reducere
farvespildet.
Når virksomheden fastsætter et mål for reduktion af trykfarvespild, kan det f.eks.
formuleres som:
"Virksomheden vil nedsætte spildet af trykfarve fra 10% af den indkøbte mængde
trykfarve i 1998 til 5% i 1999."
Skriv målet ind i bilag 4 "Mål og handlingsplaner".
Trin 4. Handlingsplan
Lav en handlingsplan for, hvordan det fastsatte mål skal nås, hvornår det skal
været nået, og hvem der er ansvarlig for de forskellige aktiviteter, der sættes i gang.
Skriv handlingsplanen på bilag 4 og notér resultatet af de forskellige aktiviteter
herpå.
Når arbejdsgruppen skal bestemme, hvilke aktiviteter der skal sættes i gang, er der
flere muligheder, f.eks.:
Anvend farver, der tørrer så langsomt ind, at de kan holde sig friske i farvekasserne
natten over.
Farvedåser kan skrabes rene og bortskaffes til genbrug, hvis miljøtilsynsmyndigheden
(kommunen) accepterer dette.
Bevidstgør medarbejderne om omkostningerne til indkøb og bortskaffelse af trykfarve
Investér i anlæg, der automatisk pumper farve op i farvekasserne.
Det er en god idé at informere medarbejderne om mål og resultater. Sæt bilag 4 op
på virksomhedens opslagstavle og lav grafer, der viser udviklingen hen mod målet - eller
hold informationsmøder.
Husk, at registreringen fortsætter så længe handlingsplanen løber.
Trin 5. Hvad gør vi, når målet er nået?
Når det fastsatte mål er nået, skal det vurderes, om trykfarvespildet kan reduceres
yderligere ved at arbejde målrettet med referenceparametrene.
Og således fortsætter arbejdet, til virksomheden har nået det absolutte minimum for
spild af trykfarve, fastlagt ud fra den enkelte virksomheds produktion.
Husk, at selv om målet er nået, er det vigtigt, at man fremover jævnligt
kontrollerer, at resultatet fastholdes.
Bilag 1. Anvendte trykfarver
Produktnavn |
Leverandør |
Indhold af
vegetabilske olier |
Bemærkninger om
særlig anvendelse |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dato: _______________
Bilag 2. Registrering af trykfarverester
Maskine: _________
Uge nr.: __________
Farverester opsamles i brugte
farvedåser. Når en dåse er fyldt op, sættes en streg i skemaet ud for den pågældende
dag.
Sæt en streg i skemaet for hvert farveskift på maskinen.
Den fyldte dåse placeres i en tromle, hvor alle trykfarverester samles.
Det er vigtigt at:
Hver maskine har sin egen dåse til farvespild, og at man ikke "låner" ved
de andre maskiner
Dåsen fyldes helt op, før den kasseres
Der anvendes samme størrelse dåse ved alle maskiner.
Afleveres til ________________________ hver _____dag
Bilag 3. Databehandling
Tæl oplysningerne på de udfyldte bilag 2 sammen én gang om måneden og skriv
resultatet ind i bilag 3.
Før opgørelse
For at opgøre mængden af farverester er det nødvendigt at vide, hvor meget farve der
er i en helt fyldt farvedåse (der er nemlig mere end dåsens pålydende).
En fyldt dåse vejer _________ (A)
En tom dåse vejer _________ (B)
dvs. mængden af farve i en fyldt dåse er (A-B) = _______ (C)
Desuden er det nødvendigt at vide, hvor meget den tromle, de fyldte dåser samles i,
vejer.
En tom tromle vejer ________ (D)
Farvespild
Opgør antal fyldte farvedåser for hver trykmaskine ved hjælp af bilag 2. Gang
antallet med værdi (C). Heraf fås den totale farvemængde for trykmaskinen.
Find den totale mængde registrerede trykfarvespild i trykkeriet, som efterfølgende
bliver benævnt (E), ved at lægge værdier for hver trykmaskine sammen.
Opgør antal farveskift for hver trykmaskine ved hjælp af bilag 2.
Tallene skrives i skema A
Farveforbrug
Forbruget af farve fås ved at opgøre den indkøbte mængde og regulere med eventuelle
lagerforskydninger.
Tallene skrives i skema B.
Nøgletal for den enkelte maskine
Beregn trykfarvespild pr. farveskift for hver maskine:
Indskriv resultaterne i skema A.
Nøgletal for virksomheden totalt
Beregn trykfarvespild i % af forbrugt mængde trykfarve:
Skriv resultaterne i skema B.
Kontrol
Kontrollér, at vægten af tromler med trykfarverester, der er afleveret til
destruktion, svarer til den mængde, der er registreret i trykkeriet i den pågældende
periode.
Den destruerede mængde affald fås på faktura fra affaldsmodtager. I den
efterfølgende kontrolberegning kaldes denne værdi (F).
Kontrollér nu om mængden stemmer overens ved at beregne om:
affald til destruktion (F) = vægt af fyldt dåse (A) x antal dåser
registreret som fyldte + vægten af en tom tromle (D).
Resultat for perioden: _________________
Skema A Registreret farvespild